Медична спільнота України: переформатування?

24 грудня 2012
1020
Резюме

На сьогодні в Україні зареєстровано декілька сотень медичних, фармацевтичних і пацієнтських громадських організацій, а також благодійних фондів, що так чи інакше мають відношення до медицини. Всі вони належать до інституцій громадянського суспільства та створювалися і провадили свою діяльність відповідно до Закону України від 16.06.1992 р. № 2460-ХІІ «Про об’ єднання громадян». Однак з 1 січня […]

На сьогодні в Україні зареєстровано декілька сотень медичних, фармацевтичних і пацієнтських громадських організацій, а також благодійних фондів, що так чи інакше мають відношення до медицини. Всі вони належать до інституцій громадянського суспільства та створювалися і провадили свою діяльність відповідно до Закону України від 16.06.1992 р. № 2460-ХІІ «Про об’ єднання громадян». Однак з 1 січня 2013 р. вводиться в дію Закон України від 22.03.2012 р. № 4572-VI «Про громадські об’єднання», набувший чинності 19.04.2012 р., який суттєво змінює нормативне поле, в якому функціонують громадські організації.

Питання про те, як саме введення в дію нового закону може вплинути на діяльність громадянського суспільства, його незалежність від держави та комерційних структур, а також про напрацювання напрямків, у яких громадянське суспільство в Україні має рухатися задля досягнення своєї головної мети — побудови демократично сильної правової держави, обговорювалися під час Форуму громадських рад та громадських організацій України (далі — Форум), який проходив у Києві 20 грудня 2012 р. під головуванням Олега Мусія, голови громадської ради при МОЗ України У роботі Форуму взяли участь представники 183 громадських рад та інституцій громадянського суспільства України. Його проведення, яке було ініційовано громадською радою при МОЗ України, викликано стурбованістю його організаторів законодавчими новаціями останніх років, які кардинально розходяться із європейськими принципами розвитку громадянського суспільства та суперечать задекларованій Президентом, Урядом і Верховною Радою України стратегії євроінтеграції нашої держави, забезпечення участі громадськості в управлінні державними справами, місії та ролі громадських організацій в житті суспільства. Так, відповідно до положень Указу Президента України від 24.03. 2012 р. № 212 «Про Стратегію державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні та першочергові заклади щодо її реалізації», метою державної політики сприяння розвитку громадянського суспільства в Україні є створення більш сприятливих умов, спрямованих на задоволення інтересів, захист прав і свобод людини і громадянина, подальше становлення громадянського суспільства на засадах безпосередньої, представницької демократії, широкого впровадження форм демократії участі, самореалізації та самоорганізації громадян.

Чи допоможе новий закон громадським організаціям, серед яких багато медичних, фармацевтичних і пацієнтських, вільно реалізувати основоположні права та свободи людини і громадянина? Під час доповідей та дискусій, що пролунали на Форумі, було висловлено як позитивні, так і негативні відповіді на це запитання.

На думку прихильників нового закону, він має такі переваги:

1. Скасовуються територіальні обмеження діяльності. Громадське об’єднання може поширювати свою діяльність на всю територію України, усувається обов’язковий поділ об’єднань громадян за територіальним статусом усередині країни. Територію своєї діяльності громадські організації визначають самостійно.

2. Захист інтересів усіх громадян — ліквідується норма, яка дозволяла громадським організаціям захищати інтереси лише своїх членів, вони можуть діяти на захист і в інтересах осіб, що до них не належать.

3. Безкоштовна реєстрація — скасовано плату за державну реєстрацію об’єднань громадян.

4. Мінімальна кількість засновників зменшена до 2 осіб (у попередньому законі — 42 особи у 17 регіонах України).

5. Засновниками громадського об’ єднання можуть бути юридичні особи (у попередньому законі — громадяни України, громадяни інших держав, особи без громадянства).

6. Термін реєстрації скорочується з 30 до 7 робочих днів.

7. Спрощення процедури реєстрації — у новому законі чітко визначено перелік документів для реєстрації громадського об’єднання, наведено вичерпний перелік підстав, які можуть стати причиною відмови у реєстрації, реєстрація відбувається за місцем знаходження (в міських або районних управліннях юстиції), орган реєстрації перевіряє статут виключно на відповідність Конституції та деяким законам України.

8. Громадські об’єднання зі статусом юридичної особи отримують право безпосередньо здійснювати підприємницьку діяльність.

9. Новий закон гарантує вільний доступ до єдиного реєстру громадських об’єднань, який має містити інформацію про види діяльності об’єднань, їх контакти та органи управління.

10. Органи виконавчої влади позбавляються права перевіряти зміст діяльності громадських об’єднань.

На думку противників нового закону, до яких наразі відносяться організатори Форуму, введення його в дію з 1 січня 2013 р. несе певні загрози для громадянського суспільства, серед яких:

1. Створені умови для підміни громадських об’єднань де-факто приватними підприємствами за рахунок того, що в новому законі зникають норми, властиві громадським об’єднанням, і з’являються норми, властиві приватним підприємс­твам.

2. Новий закон нівелює здобутки, напрацювання та структуру громадських об’єднань, які створювалися та працювали в Україні протягом 20 років. До цього призводить невизнання осередків зі статусом юридичної особи і як наслідок — руйнування структури існуючих всеукраїнських громадських організацій (ВГО), неможливість взаємодії ВГО через свої осередки із місцевими громадами, органами виконавчої влади та місцевого самоврядування.

3. Унеможливлення членства існуючих ВГО у міжнародних громадських організаціях у зв’язку зі зміною організаційного статусу.

4. Сфера дії закону не розповсюджується на саморегульовані організації та організації, які здійснюють професійне самоврядування. Отже, статус громадських організацій, створених відповідно до Закону України від 16.06.1992 р. № 2460-ХІІ «Про об’єднання громадян», та асоціацій юридичних осіб, створених відповідно до Закону України «Про підприємництво», які протягом останніх 20 років виконували функції фахового саморегулювання та самоврядування в абсолютній більшості галузей і сфер діяльності, опиняється взагалі за межами правового поля.

5. Значно поширюється та посилюється необґрунтований дріб’язковий, фактично тотальний контроль з боку держави за діяльністю громадських організацій. Так, за новим законом реєстрації підлягають усі відокремлені підрозділи, зміни у складі керівних органів, зміна місцезнаходження та будь-які зміни до статуту. У разі прийняття рішень про відмову чи залишення без розгляду вищезазначених змін залишаються чинними керівні органи і статут громадського об’єднання у складі та в редакції до внесення відповідних змін.

6. Новий закон суттєво віддаляє Україну від визнаних міжнародних стандартів взаємодії державних та недержавних організацій, відповідно до яких перереєстрації підлягають лише зміна назви громадської організації та зміна мети її діяльності.

Таким чином, можуть виникнути перед­умови для створення державної вертикалі контролю діяльності недержавних організацій.

На думку ініціаторів та організаторів Форуму, такий не зовсім досконалий закон розроблено і прийнято внаслідок того, що існуючі громадські об’єднання діяли розрізнено і неузгоджено, а лобіюванням закону займалися так звані GONGO (Government-Organized (Operated) Non-Government Organization — утворені (керовані) державою неурядові організації), які де-юре є громадськими організаціями, а де-факто це — приватні підприємства, бізнес яких полягає в освоєнні коштів бюджетів усіх рівнів, міжнародних грантів, і напряму залежить від рішень тих чи інших державних службовців. Саме поле для діяльності таких організацій і розчистить новий закон шляхом паралізації існуючих ВГО через необхідну процедуру переформатування та перереєстрації. Тож для того, аби вижити і розвиватися, інституції громадянського суспільства мають об’єднатися знизу, а не чекати, поки держава об’єднає їх зверху.

Учасники Форуму переважною більшістю голосів ухвалили рішення звернутися до Президента, Верховної Ради та Уряду України щодо перенесення на 1 січня 2014 р. введення в дію Закону України № 4572-VI від 22 березня 2012 р. «Про громадські об’єднання», ініціювати широке громадське обговорення зазначеного закону, затвердити постійно діючу раду Форуму з питань забезпечення діяльності громадянського суспільства в Україні.

Олександр Устінов