Наказом Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України від 08.07.2010 р. № 539 внесено зміни до навчального плану підготовки фахівців освітньо- кваліфікаційного рівня «спеціаліст» кваліфікації «лікар» у вищих навчальних закладах ІV рівня акредитації за спеціальностями «лікувальна справа», «педіатрія», «медико- профілактична справа», затвердженого наказом МОЗ від 19.10.2009 р. № 749.
Навчальний план побудовано на новій методології організації навчального процесу — кредитно-модульній системі, яка включає:
• вивчення дисциплін, структурованих на модулі, як задокументовану логічно завершену частину навчальної програми навчальної дисципліни, практики, що реалізуються відповідними формами організації навчального процесу і закінчуються підсумковим модульним контролем, у тому числі з нормативних дисциплін гуманітарного блоку, включно з дисципліною українська мова (за професійним спрямуванням).Оцінка з дисципліни визначається як середня арифметична оцінок модулів дисципліни. Оцінка за модуль визначається з урахуванням оцінок поточного контролю та оцінки підсумкового модульного контролю, яка виставляється при оцінюванні теоретичних знань та практичних навичок відповідно до переліків, визначених програмою дисципліни;
• впровадження залікових кредитів ECTS як одиниці виміру навчального навантаження студента, необхідного для засвоєння навчальної дисципліни. Кредит (Credit) включає усі види робіт студента, передбачених у затвердженому індивідуальному плані: аудиторну, самостійну, підготовку до державної атестації, складання ліцензійних інтегрованих іспитів «Крок 1» і «Крок 2», практично- орієнтованого державного іспиту, виробничу практику, виконання курсових робіт тощо;
• відсутність у графіку навчального процесу екзаменаційних сесій, так як контроль засвоєння студентом кожного модуля навчальної дисципліни здійснюється після вивчення цього модуля (виняток — дисципліни «Основи економічних теорій», «Історія медицини», «Основи психології, основи педагогіки», «Безпека життєдіяльності, основи охорони праці», «Основи біоетики та біобезпеки», «Фізичне виховання», «Медична психологія», «Цивільний захист», «Медичне правознавство», «Охорона праці в галузі», «Курси за вибором», вивчення яких здійснюється відповідно до кредитно- модульної системи організації навчального процесу, а формою підсумкового контролю знань є залік);
• паралельне застосування для оцінювання студентів абсолютної шкали оцінювання та шкали оцінювання ECTS, яка є рейтинговою.
Навчальний план структурований у кредитах ECTS, студенти вибирають курси відповідно до навчального плану. Вивчення щонайменше одного курсу щорічно є обов’язковим.
План складено з розрахунку 6 років навчання або 360 кредитів ECTS. Один навчальний рік триває 40 тижнів і включає 60 кредитів (1 тиждень — 1,5 кредити ECTS), 1 кредит ECTS становить 30 академічних годин. Навчальний рік має 1800 академічних годин. Студенти проходять виробничу практику на 2; 3; 4 та 5-му курсах загальним обсягом 21 кредит, з них 12 кредитів понад 60 кредитів на рік.
Загальне навчальне навантаження включає час на проведення лекцій, практичних, семінарських та лабораторних занять, консультацій, практик, самостійної та індивідуальної роботи і контрольних заходів. Тижневе аудиторне навантаження становить приблизно 30 навчальних годин для студентів. Обсяг самостійної роботи становить в середньому 40% від загального. Графік навчального процесу 1–6 курсів складається з двох семестрів.
Графіком передбачено додатковий термін для завершення вивчення окремих модулів із дисциплін (їх перескладання, підвищення рейтингу тощо) — 1–2 тижні після закінчення семестру на 1–5-му курсах. У межах цього терміну після 3-го курсу передбачено складання ліцензійного інтегрованого іспиту «Крок 1». Дванадцятий семестр на 6-му курсі передбачає, крім навчання студента, підготовку до державної атестації та її проведення.
Також навчальний план включає два етапи додипломної підготовки лікаря: доклінічний і клінічний. Структура навчального плану є предметно інтегрованою і зорієнтована на дотримання логічної послідовності викладання дисциплін, які становлять відповідні цикли підготовки: гуманітарної та соціально-економічної, природничо-наукової та професійної.
Назви та обсяги вивчення гуманітарних та соціально-економічних дисциплін регламентовані Міністерством освіти і науки (МОН) України. При викладанні української (російської) мови іноземним студентам необхідно враховувати наказ МОН України від 04.04.2006 р. № 260 «Про вивчення української (російської) мови іноземним студентам та аспірантам». Перелік та назви дисциплін навчального плану базуються на освітньо- професійних програмах (ОПП) підготовки фахівця за напрямом «медицина» і приведені у відповідність до їх назв у навчальних планах медичних факультетів та медичних університетів Європи.
Дисципліна «загальна хірургія (з оперативною хірургією та топографічною анатомією)» становить 75 годин, з них 60 годин аудиторних викладається таким чином:
• на 2-му курсі оперативна хірургія, топографічна анатомія (4-й семестр) — в обсязі 2,5 кредити /75 годин загального навантаження (60 аудиторних годин, що розподілені на 20 годин лекцій і 40 годин практичних занять);
• на 3-му курсі оперативна хірургія, топографічна анатомія (5-й семестр) — в обсязі 1 кредит/30 годин загального навантаження (20 аудиторних годин, що розподілені на 0 годин лекцій і 20 годин практичних занять)».
Дисципліна «ендокринологія» включена до складу дисципліни «внутрішня медицина».
При вивченні дисципліни «хірургія, дитяча хірургія» на 5-му курсі (7,5 кредити, 225 годин, з них 140 аудиторних) передбачено 2 кредити (60 годин загального навантаження) на вивчення дитячої хірургії.
При вивченні дисципліни «педіатрія, дитячі інфекційні хвороби» на 5-му курсі (6 кредитів, 180 годин, з них 130 аудиторних) передбачено 1,5 кредити (45 годин загального навантаження) на вивчення дитячих інфекційних хвороб.
При вивченні дисципліни «внутрішня медицина з інфекційними хворобами та фтизіатрією» на 6-му курсі для спеціальності «лікувальна справа» (19 кредитів, 570 годин, з них 400 аудиторних) передбачено 2 кредити (60 годин загального навантаження) на вивчення інфекційних хвороб з ВІЛ-інфекцією, 1 кредит (30 годин загального навантаження) на вивчення фтизіатрії.
При вивченні дисципліни «педіатрія з дитячими інфекційними хворобами» на 6-му курсі для спеціальності «лікувальна справа» (8,5 кредити, 255 годин, з них 170 аудиторних) передбачено 2,5 кредити (75 годин загального навантаження) на вивчення дитячих інфекційних хвороб.
При вивченні дисципліни «хірургія з дитячою хірургією та з онкологією» на 6-му курсі для спеціальності «лікувальна справа» (11,5 кредитів, 345 годин, з них 210 аудиторних) передбачити 1 кредит (30 годин загального навантаження) на вивчення дитячої хірургії, 1 кредит (30 годин загального навантаження) на вивчення онкології.
При вивченні дисципліни «внутрішня медицина з інфекційними хворобами» на 6-му курсі для спеціальності «педіатрія» (8 кредитів, 240 годин, з них 140 аудиторних) передбачити 1 кредит (30 годин загального навантаження) на вивчення інфекційних хвороб з ВІЛ-інфекцією.
При вивченні дисципліни «педіатрія, з дитячими інфекційними хворобами та з фтизіатрією» на 6-му курсі для спеціальності «педіатрія» (23 кредити, 675 годин, з них 520 аудиторних) передбачено 4,5 кредити (135 годин загального навантаження) на вивчення дитячих інфекційних хвороб, 1,5 кредити (45 годин загального навантаження) на вивчення фтизіатрії.
При вивченні дисципліни «хірургія з дитячою хірургією та з онкологією» на 6-му курсі для спеціальності «педіатрія» (8,0 кредитів, 240 годин, з них 160 аудиторних) передбачено 4,5 кредити (135 годин загального навантаження) на вивчення дитячої хірургії, 1 кредит (30 годин загального навантаження) на вивчення онкології.
При вивченні дисципліни «акушерство і гінекологія і гінекологія, в т.ч. дитяча гінекологія» на 6-му курсі для спеціальності «педіатрія» (4,5 кредити, 135 годин, з них 100 аудиторних) передбачено 1,5 кредити (45 годин загального навантаження) на вивчення дитячої гінекології.
При вивченні дисципліни «внутрішня медицина з інфекційними хворобами та фтизіатрією» на 6-му курсі для спеціальності «медико-профілактична справа» (9,5 кредити, 285 годин, з них 170 аудиторних) передбачено 1 кредит (30 годин загального навантаження) на вивчення інфекційних хвороб з ВІЛ-інфекцією, 1 кредит (30 годин загального навантаження) на вивчення фтизіатрії.
При вивченні дисципліни «педіатрія з дитячими інфекційними хворобами» на 6-му курсі за спеціальністю «медико-профілактична справа» (4,5 кредити, 135 годин, з них 100 аудиторних) передбачено 1,5 кредити (45 годин загального навантаження) на вивчення дитячих інфекційних хвороб.
При вивченні дисципліни «хірургія з дитячою хірургією та з онкологією» на 6-му курсі для спеціальності «медико-профілактична справа» (6,5 кредити, 195 годин, з них 100 аудиторних) передбачити 1 кредит (30 годин загального навантаження) на вивчення дитячої хірургії, 1 кредит (30 годин загального навантаження) на вивчення онкології.
Викладання курсу за вибором «Клінічні аспекти імунопрофілактики» може здійснюватися комплексно кафедрами епідеміології, дитячих інфекційних хвороб та інфекційних хвороб, виходячи з клінічних можливостей баз кафедри.
Клінічні дисципліни — внутрішня медицина, хірургія, педіатрія — структуровані на змістові модулі, які вивчатимуться шляхом ротації модулів (блоку змістових модулів) на 4–5-му курсі.
Практична підготовка студентів здійснюватимуться у формі виробничої практики та професійної клінічної практичної підготовки студентів.
Виробнича практика на 2-му та 3-му курсах проводиться упродовж навчального року:
• з догляду за хворими — на 2-му курсі (150 годин на 4-му семестрі у відділеннях стаціонару);
• сестринська практика — на 3-му курсі (120 годин на 6 семестрі у відділеннях стаціонару).
Професійна клінічна практична підготовка студентів на 4–6-му курсі здійснюється відповідно до вимог освітньо- кваліфікаційних характеристик під час вивчення клінічних і гігієнічних дисциплін та під час виробничої практики. Виробнича лікарська практика на 4-му курсі (4 тижні) та 5-му курсі (4 тижні) проводиться або впродовж навчального року, або в літній період за рішенням Вченої ради вищого навчального закладу.
Вимоги до практичної підготовки студентів визначені у програмах з виробничої практики та у всіх типових навчальних програмах із клінічних дисциплін, в тому числі у наскрізних навчальних програмах із внутрішньої медицини, педіатрії, хірургії, акушерства і гінекології. Обсяг практичної роботи студентів в амбулаторно-поліклінічних установах становить не менше 25% кількості навчальних годин, передбачених на практичні заняття з дисципліни.
Розклад навчальних занять рекомендується складати таким чином: на 1–3-му курсі за «стрічковим» або блочно-модульним чи змішаним принципами; на 4–6-му курсі — за модульно-цикловим принципом шляхом ротації модулів. Державна атестація випускників включає стандартизований тестовий державний іспит і практично орієнтований випускний державний екзамен.
Стандартизований тестовий державний іспит — ліцензійний інтегрований іспит — складається з двох тестових екзаменів «Крок 1» і «Крок 2». Тестовий екзамен «Крок 1» є інтегрованим екзаменом, який проводиться після 3-го курсу і вимірює показники якості фахової компоненти базової вищої освіти. Тестовий екзамен «Крок 2» є складовою державної атестації випускників вищих медичних навчальних закладів і вимірює показники якості фахової компоненти повної вищої медичної освіти.
Практично орієнтований державний іспит проводиться у формі державних випускних екзаменів або комплексного випускного іспиту. Форма проведення практично орієнтованого державного іспиту визначається вищим навчальним закладом.
Вчена рада вищого навчального закладу може вносити зміни до розподілу годин між дисциплінами в межах 15% загальної кількості годин, але з будь-якої окремої навчальної дисципліни кількість годин не може бути зменшена більш, як на 10% відносно тієї, яка передбачена на відповідну дисципліну певним навчальним планом. При цьому повинно бути забезпечене засвоєння всіх навчальних дисциплін в обсязі, передбаченому програмами цих дисциплін, затвердженими МОЗ України.
Військова підготовка студентів за програмою офіцерів запасу, затвердженою Міністерством оборони України, МОЗ України та МОН України, проводиться на 1–5-му курсі у вищих медичних навчальних закладах, які визначені постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня 2006 р. № 1025 «Про заходи щодо оптимізації мережі військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів».
За матеріалами www.moz.gov.ua