Як вже повідомляло наше видання , 30 листопада 2011 р. відбулося чергове засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет), на якому розглянуто ряд питань, що стосуються організації роботи медичної галузі. Одним із них був проект Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення дозвільних процедур у сфері забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» реєстр. № 9378, поданий Кабінетом Міністрів України.
Мета законопроекту — взаємоузгодження положень законів України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Законопроектом запропоновано конкретизувати перелік, процедури і терміни видачі документів дозвільного характеру органами державного санітарно-епідеміологічного нагляду, а також чітко визначити на законодавчому рівні підстави для відмови у видачі таких документів, шляхом внесення змін до ст. 12, 23, 24, 25, 35 Закону України «Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення» щодо встановлення вичерпного переліку підстав для відмови у видачі, переоформленні, анулюванні документів дозвільного характеру.
До зазначеного переліку дозвільних документів включено:
- сертифікат про реєстрацію небезпечного фактора;
- висновок санітарно-епідеміологічної експертизи;
- дозвіл на роботу з радіоактивними речовинами та іншими джерелами іонізуючого випромінювання;
- дозвіл на функціонування об’єктів, що є джерелом неіонізуючого випромінювання;
- дозвіл на експериментальні, діагностичні, виробничі та інші роботи із біологічними агентами I–VI групи патогенності (небезпеки), нуклеїновими кислотами мікроорганізмів і рекомбінантними молекулами ДНК.
Законопроектом також передбачено запровадження норм, відповідно до яких видача дозвільних документів та їх дублікатів здійснюється на безоплатній основі.
Пропонується також доповнити ст. 22 Закону України «Про безпечність та якість харчових продуктів» новою нормою, яка врегулює питання щодо терміну дії експлуатаційного дозволу для потужностей (об’єктів) з виробництва, переробки або реалізації харчових продуктів.
Тетяна Бахтеєва, голова Комітету, зазначила, що в цілому можна підтримати зазначену законодавчу ініціативу щодо встановлення на законодавчому рівні переліку дозвільних документів, термінів їх видачі та підстав для відмови, оскільки на сьогодні відсутність таких норм є приводом для можливих маніпуляцій з боку державних контролюючих органів і викликає справедливі нарікання з боку суб’єктів підприємницької діяльності.
Однак окремі положення законопроекту потребують додаткових уточнень.
Так, у Законі України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення»:
- запропонованими змінами до ст. 12 вилучається положення щодо прийняття рішення про необхідність проведення державної санітарно-епідеміологічної експертизи відповідними посадовими особами державної санітарно-епідеміологічної служби, водночас відповідні зміни не вносяться в інші статті цього закону, якими визначено повноваження цих посадових осіб (ст. 41, пункт е);
- з незрозумілих причин у ст. 25 дозвіл на виробництво, зберігання, транспортування, використання, захоронення, знищення та утилізацію отруйних речовин замінено на висновок державної санітарно-епідеміологічної експертизи, при цьому п. 37 Переліку документів дозвільного характеру, затвердженим Законом України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» для таких видів діяльності передбачено видачу саме дозволу державної санітарно-епідеміологічної служби;
- також із незрозумілих причин виключається термін «об’єкт державної санітарно-епідеміологічної експертизи», що застосовується по тексту закону, у тому числі у визначеннях інших термінів та у статтях, до яких законопроектом не вносяться зміни (ст. 10, 11).
Зазначено, що вилучення терміну «об’єкт державної санітарно-епідеміологічної експертизи» може призвести до неузгодженості положень Закону України «Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності», яким визначено 4 види висновків державної санітарно-епідеміологічної експертизи відповідно до об’єктів експертизи (п. 6, 7, 8, 9 Переліку), з положеннями Закону України «Про забезпечення санітарного та епідеміологічного благополуччя населення», ст. 11 якого визначає перелік об’єктів експертизи.
Крім того, законопроектом не врегульовані положення щодо терміну дії експлуатаційного дозволу для об’єктів (потужностей) з виробництва, переробки чи реалізації харчових продуктів, передбаченого Законом України «Про безпечність та якість харчових продуктів», хоча відповідно до представленої пояснювальної записки до законопроекту це питання мало бути врегульовано.
Враховуючи викладене, Комітет ухвалив рішення рекомендувати Верховній Раді України за результатами розгляду у першому читанні прийняти цей законопроект за основу з урахуванням наданих зауважень. Відповідний проект постанови вже зареєстровано у Верховній Раді України.
Під час обговорення цього законопроекту В’ячеслав Пєрєдерій, народний депутат України (БЮТ), перший заступник голови Комітету, підняв питання щодо здійснення контролю якості й безпеки харчових продуктів в Україні. На його думку, такий контроль мають здійснювати виключно спеціалісти з вищою медичною освітою.
Галина Калішенко, заступник міністра охорони здоров’я — керівник апарату, повідомила, що Положенням про Державну санітарно-епідеміологічну службу України, яке затверджено Указом Президента України від 06.04.2011 р. № 400/2011, з її повноважень виключено питання контролю якості та безпеки харчових продуктів, і зараз ці функції покладено на Державну ветеринарну та фітосанітарну службу України.
Також на засіданні до другого читання розглянуто Проект Закону про внесення змін до Закону України «Про наркотичні засоби, психотропні речовини і прекурсори» (щодо надання фізичним особам, які здійснюють медичну і ветеринарну практику, можливості використовувати у роботі наркотичні засоби) реєстр. № 3692-VI від 06.09.2011 р.
Законопроект розроблено з метою вирішення питання щодо надання фізичним особам, які здійснюють медичну і ветеринарну практику, можливості використовувати у роботі наркотичні засоби і психотропні речовини, необхідні для проведення лікування.
Зазначену мету пропонується реалізувати шляхом надання фізичним особам, які мають ліцензії на медичну і ветеринарну практику, права отримання ліцензій на здійснення господарської діяльності у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів. Ліцензування діяльності у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів здійснюється відповідно до Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності».
На виконання відповідних міжнародних зобов’язань України в установленому порядку та за наявності відповідних погоджень органів державної влади до переліку наркотичних засобів і психотропних речовин віднесено ряд хімічних сполук, що входять до складу лікарських та ветеринарних препаратів, які використовують фізичні особи в медичній і ветеринарній практиці. Ці особи в силу специфіки своєї діяльності практикують діяльність без створення юридичних осіб, що не дозволяє на сьогодні отримати ліцензії на застосування лікарських і ветеринарних препаратів, які містять наркотичні засоби і психотропні речовини.
Т. Бахтеєва повідомила, що у процесі підготовки до другого читання до законопроекту внесено 19 поправок, враховані Комітетом, за винятком поправки народного депутата Юрія Кармазіна, якою він пропонував надати право можливості використовувати у роботі наркотичні засоби і психотропні речовини, необхідні для проведення лікування виключно ветеринарам, позбавивши такого права фізичних осіб-підприємців, які здійснюють медичну практику. Цю поправку було відхилено, а законопроект підтримано в цілому для винесення на голосування у другому читанні.
Таким чином, у разі прийняття цього законопроекту Верховною Радою і набуття законом чинності фізичні особи-підприємці, що здійснюють медичну практику, отримують можливість призначати своїм пацієнтам наркотичні та психотропні засоби, отримавши відповідну ліцензію в Державній службі України з контролю за наркотиками.
Олександр Устінов,
фото автора