Починаючи брифінг, Оксана Мовчан, т.в.о. голови Національної служби здоров’я України, наголосила, що метою ІІ етапу медичної реформи є суттєве покращення медичної допомоги за тими нозологіями, від яких найбільше страждають українці та значне зниження рівня смертності від них. Також необхідно забезпечити кожну дитину, яка народилася передчасно, шансом на життя, дати кожній родині впевненість у безпечних пологах, підвищити рівень раннього виявлення онкологічних захворювань.
Для цього Національна служба здоров’я України (НСЗУ) вже уклала договори з понад 1500 закладів по всій Україні, а всі види спеціалізованої медичної допомоги були законтрактовані у достатньому обсязі.
Нові правила
З 1 квітня 2020 р. у разі хвороби медична система перетворюється для пацієнта з непередбачуваної погоди у чіткий алгоритм, який розуміють і пацієнт, і лікар. Пацієнт отримує впевненість.
Для лікаря стартують електронні медичні записи — це надзвичайно важливий функціонал, НСЗУ дуже серйозно до нього ставиться. Для лікарів це можливість відійти від паперів, швидко бачити інформацію про пацієнта, всю його історію від народження, а не окремі ситуації, коли важливий елемент може випасти. Для головного лікаря це дуже важлива управлінська інформація.
З’являється новий принцип фінансування. «Ми почали вирівнювати дуже суттєві диспропорції, які існували протягом років. Фінансування буде здійснюватися лише за якісні медичні послуги з доведеною ефективністю. Загалом фінансування майже 70% лікарень збільшилося порівняно із обсягом субвенції у 2019 р. І загалом кожна область отримала більше, ніж за субвенцією. Агрегований профіцит становить у Полтавській області — понад 1 млрд грн, у Тернопільській — понад 500 млн грн».
Стосовно співфінансування зазначено, що заклади зараз повідомляють НСЗУ, що їх фінансування з місцевих бюджетів суттєво зменшилося у цьому році. Окрім фінансування комунальних витрат, власники медичних закладів мають обов’язково інвестувати в їх розвиток — ремонт, купівлю обладнання, програмного забезпечення та підвищення кваліфікації лікарів. Імовірним джерелом дефіциту бюджету у певних закладах є саме скорочення фінансування з боку їх власників.
Щодо нерівних умов, в яких опинилися різні медичні заклади О. Мовчан наголосила, що НСЗУ платить лише за надану послугу, а устаткування в лікарні — це інвестиція власника — принципово інші гроші. І лікарні опинилися в нерівних умовах саме з вини власника. За рік це можна виправити.
Наголошено, що медичний бюджет іде виключно на лікування. Він не спрямовується на підтримку фонду зайнятості, на курортне перебування в санаторії, на ремонт даху, що підтікає. Він витрачається виключно на лікування. Для всього іншого є інші бюджети. НСЗУ є партнером для лікарень, керівництва області, власника. Усі недоліки, які будуть виявлені, будуть спільно опрацьовані для того, щоб усі пацієнти знаходилися у рівних умовах, щоби лікарі отримували гідну винагороду за свою тяжку працю.
Андрій Віленський, директор Департаменту договірної роботи НСЗУ, зазначив, що кампанія підписання договорів між НСЗУ і закладами, які надають спеціалізовану медичну допомогу, майже завершена. На сьогодні підписано 96% договорів з обох сторін, залишилася невелика частина, яка очікує на технічні правки з боку медичних закладів, і є сподівання, що протягом двох днів буде повністю завершена договірна кампанія. Він подякував закладам, які пройшли цей непростий шлях протягом лютого і березня. Вони активно готувалися, спілкувалися з НСЗУ, опановували електронні засоби передачі інформації. Висловив сподівання на подальшу успішну співпрацю.
Інна Іваненко, виконавчий директор Благодійного фонду «Пацієнти України» розповіла про те, що реформа дає пацієнтам. По-перше — це дійсно вільний вибір лікаря. Для кожного з нас це означає, що кожен може лікуватися у найкращих лікарів, а НСЗУ заплатить за це лікування. По-друге — встановлення дуже чітких і чесних взаємин між пацієнтом і лікарем. Мабуть, кожен, коли звертався до лікарні, відчував дуже непевну ситуацію, пов’язану з тим, що медицина начебто в нашій країні безкоштовна, але в державній лікарні все одно потрібно за щось платити. При цьому неясно, кому, за що і скільки платити. З 1 квітня 2020 р. кожен пацієнт буде чітко розуміти, за який пакет медичних послуг заплатить держава. Все що понад цього пакета — лягатиме на плечі пацієнта.
Олександра Балясна, голова Асоціації батьків передчасно народжених дітей «Ранні пташки», зазначила, що неонаталогія — дуже дорога галузь медицини, а в Україні щорічно передчасно народжуються до 20 тис. дітей. Жодна з майбутніх мам не може бути застрахована від передчасного народження дитини. За підрахунками Асоціації «Ранні пташки» кожна родина витрачала в разі передчасного народження дитини до 100 тис. грн. Медична реформа дозволить зняти цей тягар з домогосподарств.
Далі була сесія запитань — відповідей, яку ми і пропонуємо до уваги читачів.
Запитання — відповіді
― Які заходи реалізує НСЗУ в рамках протидії COVID-19? Коли буде розроблений окремий пакет на лікування пацієнтів із COVID-19?
Оксана Мовчан (О.М.). 72 млрд грн — на сьогодні кошти на програму медичних гарантій — не були розраховані на ситуацію, пов’язану з пандемією. Зараз ведуться перемовини з Міністерством охорони здоров’я (МОЗ) та Міністерством фінансів України щодо тих коштів, які Уряд окремо виділить на лікування хворих на COVID-19. НСЗУ надала свої пропозиції щодо окремого фінансування медичної допомоги цим хворим, які зараз розглядаються. Разом з МОЗ України і головним державним санітарним лікарем вже визначений перелік лікарень, які прийматимуть цих хворих. Фінансування окремого пакета буде розглянуто Урядом найближчим часом, і тоді стануть відомі деталі цього пакета.
― Чи передбачено на ІІ етапі медичної реформи фінансування патологоанатомічних бюро та стоматології?
Андрій Віленський (А.В.). Зараз МОЗ України розробляє порядок фінансування патологоанатомічних бюро, яке здійснюватиметься за субвенцією. Щодо стоматологічних послуг — амбулаторний пакет, який ми пропонуємо, включає і стоматологічну допомогу. Ті стоматологічні заклади, які бажали укласти договір з НСЗУ, вже це зробили.
― В яких лікарнях і як лікуватимуть пацієнтів з інсультом та інфарктом?
А.В. Оскільки лікування інсультів та інфарктів належить до пріоритетних послуг, медичні заклади, які уклали договір на лікування цих хвороб, мають відповідати певним вимогам. На сьогодні договір на лікування в разі інфаркту підписало 195 медичних закладів, і цей перелік буде збільшено. Вони представлені у всіх регіонах України, і мережа цих закладів є територіально доступною для пацієнтів. Перед місцевими органами влади стоїть завдання розробити якісні маршрути пацієнтів, щоб вони потрапляли саме до цих закладів.
― Як увійдуть у реформу інфекційні лікарні?
А.В. Інфекційні лікарні отримали можливість і надіслали пропозиції укласти договір за терапевтичним пакетом, і працюватимуть у рамках цього договору. Що стосується інфекційних лікарень, які зараз надають допомогу хворим на COVID-19, — для них заплановано затвердити окремий пакет.
― Чому по деяких національних каналах проходить інформація про закриття і припинення фінансування туберкульозних лікарень?
О.М. В Україні склалася така ситуація, що в різних областях лікування хворих на туберкульоз коштувало по-різному. Наприклад у Західному регіоні це становило понад 500 тис. грн за пацієнта, в той час як в Одесі вартість лікування становила близько 12 тис. грн. З 1 квітня 2020 р. це близько 20 тис. грн. Тому ті заклади, які не змогли вчасно реорганізуватися та оптимізувати свої внутрішні процеси, можуть використовувати цю інформацію і маніпулювати правом доступу пацієнтів до цієї послуги. НСЗУ законтрактувала лікарні, які надають медичну допомогу хворим на туберкульоз, по всій країні з рівним доступом і в усьому необхідному обсязі.
― Які особливості медичної реформи на час карантину? Що буде зроблено на час подолання пандемії?
О.М. На час карантину є нові протоколи лікування, але деякі дії запізнюються. Так, 2 тиж тому почалася комунікація з лікарями первинки, заохочення їх і пацієнтів до того, щоб перший контакт при підозрі на COVID-19 був телефонним із лікарем первинної ланки. Також протягом двох останніх тижнів лікарів первинки заохочували вести медичні записи з окремим для COVID-19 кодуванням. Ця інформація збирається і доноситься до відома МОЗ України. Також будуть виділені додаткові кошти у сумі понад 72 млрд грн, які раніше були заплановані на програму медичних гарантій. Затверджено перелік лікарень для лікування пацієнтів із COVID-19. Це зроблено для того, щоб хворі не контактували і не відбулося зараження інших пацієнтів у медичних закладах, а також це дасть змогу концентрувати у таких лікарнях необхідне оснащення, спеціалістів, засоби індивідуального захисту для медичних працівників. Також вже підготовлена пропозиція від НСЗУ за окремим пакетом лікування пацієнтів із COVID-19, вона зараз подана до МОЗ України і Міністерства фінансів. По суті ця пропозиція про те, яким чином найефективніше використовувати державні кошти для лікування пацієнтів із COVID-19.
― Це запитання щодо 906 млн грн, які були перерозподілені з програми медичних гарантій на підтримку слабких медичних закладів у регіонах через систему субвенцій. Чи буде НСЗУ контролювати розподіл цих коштів у регіонах?
О.М. Цими коштами розпоряджається безпосередньо керівник області, і він робитиме це на власний розсуд. НСЗУ, у свою чергу, буде бачити, що відбувається з цими коштами і яка результативність їх роботи.
― Як саме і коли будуть розподілені за регіонами 906 млн грн?
О.М. Розподіл цих коштів був затверджений МОЗ України. Вони потрапляють на рахунки обласних державних адміністрацій і далі розподіляються на їх розсуд. У відповідній Постанові Кабінету Міністрів України зазначено, що, перш за все, ці кошти йдуть на підтримку малопотужних лікарень.
― Як медичні заклади другого рівня надаватимуть медичну допомогу пацієнтам, у яких немає декларації з сімейним лікарем? Чи оплатить таке лікування НСЗУ?
А.В. Якщо у пацієнта є потреба в екстреній медичній допомозі, він отримає ту медичну допомогу, якої потребує, у стаціонарному закладі охорони здоров’я. Ця допомога для пацієнта буде безоплатною, і НСЗУ оплатить за такий випадок.
― Розкажіть, будь ласка, як будуть функціонувати медичні заклади в умовах карантину, адже поки що не проводяться планові операції.
А.В. Протягом наступних 3 міс заклади охорони здоров’я будуть отримувати гроші за глобальним бюджетом. Тобто НСЗУ протягом цього часу буде спрямовувати в заклади той обсяг коштів, які вони мали історично, в перерахунку на кількість послуг. Протягом цього часу НСЗУ не буде оплачувати окремі випадки лікування, оскільки заклади повинні бути готові до надання медичної допомоги у будь-який момент.
― Озвучте чіткий алгоритм надання медичної допомоги з 1 квітня 2020 р. Яка схема?
О.М. Схема дуже проста. У пацієнта можливі два варіанти. Перший — коли він звертаєтеся до свого сімейного лікаря, і проблема вирішується на первинному рівні, або сімейний лікар дає пацієнту направлення і він переходить на рівень спеціалізованої медичної допомоги. Другий — якщо це екстрений випадок, у пацієнта є можливість викликати екстрену медичну допомогу незалежно від того, чи є у нього декларація, чи ні. Екстрена медична допомога надається безоплатно.
― Медичні співробітники скаржаться на те, що у відділенні залишають по одному лікарю, а інших співробітників відправляють у відпустку за свій рахунок. Чи правомірні такі дії?
А.В. Це питання до керівників цих закладів і до їх власників. Необхідно пам’ятати, що керівництво закладу перебуває зі співробітниками у трудових відносинах, які повинні бути в рамках закону. НСЗУ, у свою чергу, сплачуватиме медичним закладам протягом 3 міс кошти за глобальним бюджетом для того, щоб вони були готові надавати допомогу, в тому числі враховуючи розгортання епідемії COVID-19.
― Чому 30% лікарень все ж таки отримують менше фінансування, ніж за субвенцією? Основні причини?
О.М. Основні причини — це невідповідність умовам і специфікаціям закупівлі медичних послуг. На бюджет медичного закладу вливають два фактори. Перший — рівень його оснащеності та кваліфікації кадрів, які в ньому працюють. Це впливає на здатність закладу надавати той чи інший рівень медичної допомоги й отримувати фінансування за відповідними пакетами медичних послуг. Другий — це потужність медичного закладу.
― У вартість медичної послуги не входить забезпечення лікарськими засобами та витратними матеріалами. Фактично НСЗУ оплачує роботу лікаря та закладу. Ритмічність та обсяг забезпечення ліками пацієнти добре знають. Чи не опиниться пацієнт у патовій ситуації, коли є обладнання і лікарі, а чим лікувати немає? Чи прораховували ці ризики в НСЗУ?
А.В. Тарифи на медичні послуги, перш за все, пріоритетні, розраховувалися таким чином, що вони включали забезпечення лікарськими засобами і виробами медичного призначення. Частина лікарських засобів і медичних виробів закуповується МОЗ України. НСЗУ працює над тим, щоб синхронізувати поставки ліків і медичних виробів насамперед туди, де надається медична допомога хворим на інсульт та інфаркт міокарда, щоб пацієнти отримали ці ліки на місці й не мали проблем із медикаментозним забезпеченням.
― Раніше багато пацієнтів сплачували кошти до благодійно-страхових компаній у лікарнях. Чи буде продовжуватися така практика?
А.В. Ми розуміємо, що обіг коштів, отриманих безпосередньо від пацієнтів, був у лікарнях досить великим. За результатами досліджень, проведених міжнародними організаціями, пацієнти сплачували з власної кишені понад 50% вартості медичних послуг. Безперечно, за один день цього позбутися неможливо, і в НСЗУ розуміють, що такі факти будуть на місцях. Програма медичних гарантій спрямована на те, щоб закуповувати перш за все пріоритетні медичні послуги, щоб у пацієнта не виникала потреба самостійно це робити, коли він отримує медичну допомогу.
― Які заходи вже передбачені у пакеті медичних послуг для новонароджених для забезпечення раннього втручання, для запобігання ускладненням у новонароджених? Який порядок їх отримання?
А.В. Для новонароджених на сьогодні існують два пакети. Перший пакет — неонатологічний, який передбачає ранню реабілітацію новонароджених, у тому числі й тих, хто народився передчасно. За цим пакетом дуже високий тариф. Якщо новонароджений народився з масою тіла менше 1,5 кг, то НСЗУ оплачує відповідному медичному закладу близько 80 тис. грн на виходжування. Є ще один пакет — реабілітаційний. На нього контрактувалися переважно амбулаторні та інші медичні заклади, які здійснюють медичну реабілітацію дітей. У рамках цього пакета НСЗУ оплатить послуги з надання реабілітаційної допомоги дітям, які народилися передчасно.
― Як саме визначалася вартість послуги? Чи буде різниця у вартості залежно від регіону?
О.М. Ніякої різниці не буде. Тариф єдиний для всіх і не залежить від лікарні та області. Щодо розрахунку тарифів — у НСЗУ є Національний бюджет на 2020 рік — 72 млрд грн. З них близько 20 млрд грн виділено на первинну медичну допомогу, 5 млрд грн — на екстрену медичну допомогу, решта — на спеціалізовану медичну допомогу. У рамках спеціалізованої медичної допомоги визначено 26 пакетів медичних послуг та врахована історична структура випадків. Бюджетні гроші були розподілені відповідно до тієї структури випадків, яка існувала в Україні на момент розподілу. Були вирівняні диспропорції, що існували в середині системи між різними рівнями допомоги. Наприклад, коли на лікування інсультів та інфарктів виділялося 500 млн грн, а на стоматологію, яка ніколи не була безкоштовною для пацієнтів — понад 1 млрд грн. Далі спільною командою НСЗУ, МОЗ, Міністерством фінансів України із залученням різних експертів було проведено моделювання та вибрано пріоритетні моделі фінансування. На їх основі розроблені переліки тарифів, які пройшли обговорення з лікарями відповідно до спеціальностей. Далі ці тарифи було погоджено з Кабінетом Міністрів України і затверджено як такі, що діятимуть з 1 квітня 2020 р.
― На лікування пацієнта з інсультом виділяють фіксовану суму. Якщо випадок тяжкий і цієї суми для лікування пацієнта не вистачить — чи виділить НСЗУ додаткові кошти?
А.В. Тариф на лікування пацієнта з інсультом та інфарктом розраховувався таким чином, щоб покрити усі необхідні видатки на конкретного пацієнта. Зрозуміло, що випадки інсульту можуть бути різними. На один випадок може витрачатися менше коштів, на інший — більше. Тариф розрахований таким чином, що він враховує ці різні випадки і в середньому на випадок інсульту буде достатньо коштів, щоб забезпечити безоплатне лікування пацієнтів. Оплата все одно здійснюватиметься за одним тарифом. Тобто якщо на лікування інсульту було витрачено менше або більше коштів, заклад все одно отримає фінансування в обсягах тарифу.
― Як бути пологовим будинкам, які віднесено до закладів першої хвилі за COVID-19? Вони зараз не приймають здорових вагітних, пологів немає, а оплата в них за пролікований випадок? Чи буде фінансування?
А.В. Пологові будинки, які увійшли до закладів першої хвилі за COVID-19, отримають аванс протягом першої половини квітня 2020 р. Цих коштів буде достатньо для того, щоб вони активно працювали. Також у них є інші пакети послуг, які фінансуються за глобальним бюджетом. Більшість пологових будинків мають набагато більший прогнозований бюджет, ніж вони мали раніше. Це питання буде додатково врегульоване, якщо НСЗУ побачить, що виділених коштів недостатньо для забезпечення планових показників, наявних у їхніх договорах.
― Хто оплачує лікування пацієнтів у туберкульозних, онкологічних та психоневрологічних диспансерах — НСЗУ чи місцевий бюджет?
О.М. За лікування сплачує НСЗУ. Власники, такі як місцеві органи влади, інвестують у ці заклади — ремонт будівлі, нове обладнання, підвищення кваліфікації медиків тощо.
― Що буде в рамках реформи із сільськими амбулаторіями?
А.В. Сільські амбулаторії належать до закладів охорони здоров’я первинної медичної допомоги, реформа якої вже відбулася. Мережа амбулаторій — це повноваження власників, місцевих органів влади. Вони отримують від НСЗУ і самостійно планують свою господарську діяльність, а спільно з власниками визначають, яка мережа повинна бути на тій чи іншій території. Заробітні плати лікарів первинної ланки на сьогодні зросли у 2–3 рази.
― В Україні є два інститути гематології, які підпорядковуються НАМН України. Там проводяться планові операції пацієнтам із гемофілією. З жодним із них НСЗУ не підписало договору. Чи будуть укладені договори з цими медичними закладами?
О.М. Це заклади, які увійдуть у реформу, мабуть, із наступного року, тому вони продовжують фінансуватися за медичною субвенцією.
― Чи буде збільшено фінансування служби екстреної медичної допомоги?
О.М. НСЗУ направляло свої пропозиції до МОЗ України з цього приводу. Обов’язково буде збільшено фінансування. Перш за все — за рахунок додаткових коштів, які Уряд виділив на лікування пацієнтів із COVID-19.
― Якщо через певний час заклад прийме рішення надавати послуги за ще одним пакетом, чи зможе він укласти додатковий договір посеред року?
А.В. Заклад може мати додатковий договір. Він подає пропозицію, НСЗУ її розглядає і, якщо заклад відповідає вимогам за певним пакетом послуг, договір може бути підписано. Але передує цьому процесу оголошення. Коли НСЗУ публікує оголошення, тоді і розпочинається цей процес. На сьогодні НСЗУ ще не може сказати, чи будуть публікуватися такі оголошення протягом року. Можливо, вони з’являться через 3 міс.
О.М. Що стосується лікування COVID-19, то як тільки буде затверджено відповідний пакет медичних послуг, то НСЗУ опублікує оголошення і заклади першої ліні зможуть законтрактуватися за цим пакетом.
― Як НСЗУ буде перевіряти надання послуг? Чи немає ризиків приписок з боку недобросовісних закладів, які захочуть отримати більше коштів?
А.В. Поведінка надавачів послуг у всьому світі однакова, й іноді заклади прагнуть заробити більше коштів і отримати гроші за ті послуги, яких вони фактично не надавали. Але враховуючи те, що документообіг між закладами і НСЗУ буде вестися виключно в електронному вигляді, оплата за надані медичні послуги буде здійснюватися тільки тоді, коли є відповідні електронні медичні записи. У разі стаціонарної допомоги оплата здійснюватиметься тільки за наявності електронного направлення та інших електронних медичних записів. НСЗУ в електронній базі даних буде бачити реальну картину, зможе її аналізувати і на підставі цього робити висновки. НСЗУ не радить закладам охорони здоров’я йти на такі дії, тому що має всі інструменти контролю, щоб зрозуміти, що відбувається, чи є приписки, чи є зайві послуги, чи їх немає.
― Як НСЗУ буде оплачувати послугу гемодіалізу і що входить до послуги?
А.В. Ці послуги НСЗУ буде оплачувати за глобальним бюджетом, тарифна ставка трохи менше 2 тис. грн. Свідченням того, що це справедлива вартість, є те, що декілька закладів приватної форми власності подали до НСЗУ свої пропозиції на надання цих послуг і отримали договір.
― Що буде з госпіталями для ветеранів війни?
О.М. Для НСЗУ не має значення ні назва медичного закладу, ні форма власності. Має значення його потужність і здатність надавати певну медичну допомогу. Тому на сьогодні районні лікарні в деяких випадках сильніші, ніж міські лікарні. Тому для НСЗУ госпіталь ветеранів війни — такий самий медичний заклад, як інші. Він так само мав змогу подати запит на всі види послуг. НСЗУ однаково підходить до всіх медичних закладів, коли приймає рішення, чи відповідають вони умовам закупівлі медичних послуг.
― Що входить до пакета пологів і скільки НСЗУ заплатить?
А.В. До пакета медичної допомоги при пологах входить вся необхідна медична допомога жінці та дитині при фізіологічних пологах. Це перебування в закладі охорони здоров’я, медична допомога породіллі та новонародженому. Тариф становить близько 8 тис. грн, і за розрахунками НСЗУ цього достатньо. Більшість пологових будинків після контрактування з НСЗУ отримає більше грошей, ніж вони отримували історично.
― Чи входить паліативна допомога до програми медичних гарантій?
О.М. Так, надання паліативної допомоги, стаціонарної та мобільної, входить до програми медичних гарантій. Вона буде безоплатна для пацієнтів.
― Зараз принцип «гроші йдуть за пацієнтом» може бути позитивним для інфекційних відділень. Але коли епідемія закінчиться, в цих відділеннях буде менше пацієнтів, вони отримуватимуть менше коштів. Яке стратегічне бачення реагування на епідемії в майбутньому?
А.В. Оскільки епідемія — це загроза національній безпеці, то перш за все робота щодо ліквідації наслідків епідемій повинна фінансуватися з державного бюджету за рахунок окремих коштів. Це ті ризики, які держава повинна передбачити. Однак ми розуміємо, що влада на місцях — власники закладів охорони здоров’я — також повинні передбачати ці ризики і забезпечувати умови, щоб ці заклади існували і були готові надавати медичну допомогу пацієнтам з інфекційними захворюваннями. НСЗУ, у свою чергу, сплачуватиме медичним закладам за випадки лікування інфекційних захворювань у рамках терапевтичного пакета. У цьому пакеті є коефіцієнти складності, тобто чим складніше інфекційне захворювання, тим більше грошей отримає заклад охорони здоров’я за такий випадок.
― Як зростатимуть заробітні плати лікарів, і від кого це залежить?
О.М. Перш за все підвищення заробітної плати залежить від зростання бюджету закладу. Бюджет закладу залежить від рівня складності надання медичної допомоги (оснащення, кваліфікація медичного персоналу) і від потужності закладу. Заробітна плата лікарів — це питання суто керівника закладу. Саме керівник вирішує, яким чином будуть розподілені отримані кошти. Тому НСЗУ закликає, щоб в усіх медичних закладах були укладені колективні договори, які урегульовують ці відносини між керівником і медичними працівниками.
― У законі було закладено на Програму медичних гарантій не менше 5% ВВП, зараз виділена сума набагато менша. Чи є ризики реалізації реформи внаслідок браку коштів?
О.М. Ризиків немає. 72 млрд грн, які були виділені, — це на 20% більше за фінансування у 2019 р. НСЗУ закупило усі види послуг в обсязі не менше історичного по Україні. Тому цих коштів цілком достатньо.
― Як тепер здійснюватиметься вибір лікарні пацієнтом для діагностики чи лікування? Чи буде залежати це від прописки?
О.М. Це не залежатиме від прописки. Коли пацієнт отримує від лікаря первинки направлення, він сам може вибрати лікарню, в якій реалізувати це направлення.
Олександр Устінов,
фото надані НСЗУ