Роз’яснення МОЗ України щодо необхідності змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики

9 грудня 2013 о 16:27
1229

Проект наказу МОЗ України щодо змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики не передбачає встановлення нових обмежень щодо діяльності фізичних осіб — підприємців (ФОП). Його мета — приведення Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики до чинного законодавства. Зокрема, пропонується визначити певні уточнення щодо вже діючих вимог галузевих стандартів в охороні здоров’я. Загалом проект наказу спрямований на завчасне запобігання порушенням вже діючих вимог законодавства, захист безпеки та прав пацієнтів, а також створення передумов для можливості застосування в повному обсязі галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я, зокрема клінічних протоколів надання медичної допомоги.

Нагадаємо, що Законом України «Про екстрену медичну допомогу» передбачено, що екстрена медична допомога надається виключно закладами охорони здоров’я. Відтак, підзаконними нормативно-правовими актами необхідно визначити, що провадження медичними працівниками діяльності за лікарською спеціальністю «Медицина невідкладних станів» можливо лише в закладах охорони здоров’я.

Згідно із Законом України «Про трансплантацію органів та інших анатомічних матеріалів людині» визначено, що діяльність, пов’язану з трансплантацією, можуть здійснювати акредитовані в установленому законодавством України порядку державні та комунальні заклади охорони здоров’я і державні наукові установи, за переліком, затвердженим Кабінетом Міністрів України, а тому ФОП обмежені в праві працювати за спеціальністю «Трансплантологія».

Чинними Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з медичної практики, затвердженими наказом МОЗ, зареєстрованим у Міністерстві юстиції, визначена вимога щодо проведення хірургічних втручань виключно в закладах охорони здоров’я, що на практиці є обмеженням для провадження медичної практики за спеціальностями:

  • Дитяча анестезіологія
  • Дитяча нейрохірургія
  • Дитяча хірургія
  • Нейрохірургія
  • Онкохірургія
  • Ортопедія і травматологія
  • Отоларингологія
  • Хірургія серця і магістральних судин
  • Проктологія
  • Судинна хірургія
  • Трансплантологія
  • Трансфузіологія
  • Торакальна хірургія
  • Хірургія
  • Офтальмологія.

Протоколами надання медичної допомоги за спеціальністю «Онкологія», які є галузевим стандартом, обов’язковим для виконання згідно із чинним законодавством для суб’єктів господарювання всіх форм власності, передбачено проведення в умовах закладів охорони здоров’я фізикального обстеження, рентгенографії, комп’ютерної томографії, ультразвукових досліджень, тонкоголкової біопсії чи трепан-біопсії пухлини з цитологічним, морфологічним та імуногістохімічним дослідженням, цитологічне дослідження виділень із виразкових пухлин, радіоізотопні обстеження, консультації хірурга-онколога, хіміотерапевта, радіолога, терапевта, анестезіолога, гінеколога за показаннями.

Тобто, враховуючи складність діагностичного та лікувального процесу пацієнтів з онкологічною патологією, а також необхідність мінімізації ризику встановлення хибного діагнозу, лікарі з цієї спеціальності можуть здійснювати свою професійну діяльність виключно в закладах охорони здоров’я, які мають відповідне матеріально-технічне забезпечення та можуть забезпечити комплексні діагностичні маніпуляції чи лікування, тобто виконання у повному обсязі вимог клінічного протоколу.

Станом на 1 листопада 2013 р. в ліцензійному реєстрі МОЗ України міститься інформація про 19 429 чинних ліцензій на провадження господарської діяльності з медичної практики, з них 10 939 (56,3%) — фізичним особам-підприємцям.

Серед загальної кількості ліцензій на медичну практику, що видані ФОП, кількість ліцензій за спеціальностями, яких стосується проект наказу, становить близько 5,77%:

  • Анестезіологія — 17 (0,16%)
  • Дитяча анестезіологія — 2 (0,02%)
  • Дитяча гінекологія — 8 (0,07%)
  • Дитяча нейрохірургія — 0
  • Дитяча патологічна анатомія — 0
  • Дитяча хірургія — 13 (0,12%)
  • Інфекційні хвороби — 6 (0,05%)
  • Комбустіологія — 6 (0,05%)
  • Медицина невідкладних станів — 8 (0,07%)
  • Нейрохірургія — 0
  • Нефрологія — 2 (0,02%)
  • Онкологія — 8 (0,07%)
  • Онкохірургія — 7 (0,06%)
  • Ортопедія і травматологія — 98 (0,9%)
  • Отоларингологія — 137 (1,25%)
  • Офтальмологія — 139 (1,27%)
  • Патологічна анатомія — 7 (0,06%)
  • Проктологія — 14 (0,12%)
  • Променева терапія — 1 (0,01%)
  • Радіологія — 3 (0,03%)
  • Радіонуклідна діагностика — 0
  • Рентгенологія — 56 (0,51%)
  • Судинна хірургія — 17 (0,16%)
  • Трансплантологія — 0
  • Трансфузіологія — 0
  • Токсикологія — 0
  • Торакальна хірургія — 1 (0,01%)
  • Хірургія — 80 (0,7%)
  • Хірургія серця і магістральних судин — 1 (0,01%).

Зазначені суб’єкти, які здійснюють діяльність із медичної практики, згідно із чинними Ліцензійними умовами можуть на сьогодні провадити діяльність лише консультаційного характеру, яка більше притаманна для лікарської спеціальності «Загальна практика — сімейна медицина». Крім того, в рамках медичної реформи та з огляду на потреби суспільства, провадження приватної практики за лікарською спеціальністю «Загальна практика — сімейна медицина» є перспективним та важливим напрямом, оскільки законопроектом «Про заклади охорони здоров’я та медичне обслуговування», розробленим МОЗ, передбачається активна співпраця фізичних осіб — підприємців, що здійснюють медичну практику за цією спеціальністю, з комунальними закладами охорони здоров’я на договірних засадах.

З огляду ж на те, що кваліфікаційними характеристиками зазначених лікарських спеціальностей передбачено більший можливий обсяг надання медичної допомоги, якими володіє ліцензіат (у тому числі проведення хірургічних втручань, застосування знеболення тощо), але не має на сьогодні права застосовувати, встановлення запропонованих обмежень мінімізує, в першу чергу, ризик отримання пацієнтами хибної інформації про можливий для надання ліцензіатом обсяг медичної допомоги, створить належні умови для розвитку закладів охорони здоров’я всіх форм власності, як це визначено Конституцією України.

Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами www.moz.gov.ua