Антибіотики за електронним рецептом: усе про кваліфікований електронний підпис

26 липня 2022 о 09:31
1250
Спеціальності :

Як ми вже неодноразово повідомляли, в Україні з 1 серпня 2022 р. починається перехідний етап відпуску антибіотиків за електронним рецептом. У попередніх публікаціях ми розповідали про те, як до цього необхідно підготуватися медичним закладам, давали відповіді на загальні питання, докладно розповідали про перехідний період та маршрут пацієнта.

У цій публікації мова піде про кваліфікований електронний підпис (КЕП). До уваги читачів — відповіді на найбільш розповсюджені питання, які підготувало МОЗ України.

1. Що таке КЕП?

КЕП — це вид електронного підпису, що використовується для ідентифікації користувачів та підтверджує їхні дії в електронній системі охорони здоровʼя. Електронний підпис має юридичну силу та відповідність власноручному підпису лікаря чи фармацевта.

Кому і для чого потрібен КЕП для роботи в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ)?

  • Керівникам медичних закладів для реєстрації закладу в ЕСОЗ;
  • уповноваженим особам для внесення декларацій в ЕСОЗ;
  • лікарям первинної медичної допомоги для створення електронних рецептів, підписання декларацій, відправки даних за епізодом, роботи з електронними направленнями та інших взаємодій в ЕСОЗ;
  • лікарям спеціалізованої медичної допомоги для роботи з електронними направленнями, консультаційними або діагностичними висновками, формування виписки пацієнта зі стаціонару, виписування електронних рецептів та інших взаємодій з ЕСОЗ;
  • керівникам аптечних закладів для реєстрації в ЕСОЗ, укладення договорів з НСЗУ для участі в програмі реімбурсації;
  • уповноваженим особам в аптеках, які будуть здійснювати реєстрацію;
  • фармацевтам для роботи з електронними рецептами.

2. Чи є обовʼязковим для роботи з ЕСОЗ використання КЕП на захищеному носії?

Наразі Урядом ухвалено рішення про продовження на період дії воєнного стану та протягом 6 міс з дня його припинення чи скасування можливості використання електронних підписів та печаток, що базуються на сертифікатах відкритого ключа, виданих кваліфікованими надавачами електронних довірчих послуг без відомостей про те, що особистий ключ зберігається в засобі КЕП чи печатки.

Тобто обовʼязковість використання КЕП на захищених носіях тимчасово відтерміновано. Рекомендуємо не відтягувати вирішення цього питання та завчасно подбати про забезпечення користувачів системи КЕП на захищеному носії.

3. Що таке КЕП на захищеному носії?

Захищений носій особистих ключів — пристрій, що призначений для безпечного зберігання особистого ключа та має вбудовані апаратно-програмні засоби, що забезпечують захист записаних на ньому даних від несанкціонованого доступу, від безпосереднього ознайомлення зі значенням параметрів особистих ключів та їх копіювання.

Використання КЕП зі зберіганням особистого ключа підписувача на захищеному носії необхідне для підтвердження дій у системі, відправлення даних до центральної бази даних електронної системи охорони здоров’я та обміну ними.

4. Де знайти перелік КЕП, що відповідають вимогам безпеки?

Наразі перелік рішень, що відповідають вимогам з технічного захисту та отримали експертний висновок за результатами державної експертизи в галузі криптографічного захисту інформації, можна отримати на офіційному сайті Державної служби спеціального зв’язку та захисту інформації України та на сайті Центрального засвідчувального органу

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис»