Актуальність
Незабаром почнеться новий навчальний рік і цього року, як і минулого, батьки знову намагаються визначити, як уберегти своїх дітей від COVID-19, як створити безпечні умови в школі й підготувати дитину до навчального року. Зважаючи на легкість передачі SARS-CoV-2 під час розмови, кашлю або чхання, найбільшу епідеміологічну небезпеку становлять приміщення та повномасштабні заходи, і заклади освіти не є винятком.
Стратегії профілактики COVID-19
З огляду на нові дані щодо поширення штаму «дельта» коронавірусу SARS-CoV-2, Центри з контролю і профілактики захворювань США (Centers for Disease Control and Prevention — CDC) оновили рекомендації щодо профілактичних заходів в закладах освіти. Відповідно до оновлених рекомендацій CDC профілактичні заходи проти поширення COVID-19 стосуються в першу чергу вакцинації [1]. Так, CDC рекомендують, щоб всі діти, які не мають протипоказань до вакцинації від COVID-19 повинні обов’язково її виконати, щоб запобігти поширенню COVID-19, а також уберегти себе та оточуючих. Це твердження також стосується працівників закладів освіти. У випадку, коли в особи (вчитель, дитина або інший співробітник закладу освіти) наявні протипоказання до вакцинації, він повинен носити захисну маску та дотримуватися загальних профілактичних рекомендацій, включно з дотриманням фізичної дистанції >1 м. Окрім того, враховуючи поширення штаму «дельта» коронавірусу SARS-CoV-2, CDC акцентують увагу на важливості носіння захисних масок у приміщеннях для всіх учнів, персоналу закладу освіти, вчителів та відвідувачів шкіл, незалежно від статусу вакцинації.
Основні рекомендації CDC:
- CDC звертають увагу на важливість повернення учнів до навчання в закладах освіти;
- вакцинація є провідною стратегією профілактики поширення COVID-19. Окрім того, проведення вакцинації учнів може допомогти школам повернутися до навчального процесу, а також до позакласних заходів і занять спортом;
- враховуючи поширення штаму «дельта» коронавірусу SARS-CoV-2, CDC вказують на важливість носіння захисних масок у приміщеннях для всіх учнів (діти віком >2 років), персоналу закладу освіти, вчителів та відвідувачів шкіл, незалежно від статусу вакцинації;
- на додаток до носіння захисних масок CDC рекомендують дотримуватися безпечної дистанції (>1 м) між учнями в аудиторіях з метою зниження ризику передачі. У випадку, коли неможливе дотримання фізичної дистанції (>1 м) між учнями, CDC рекомендують дотримання інших стратегій профілактики поширення COVID-19, включно з проведенням скринінгових тестів;
- скринінгове тестування, вентиляція приміщень, миття рук, респіраторний етикет, самоізоляція під час хвороби, відстеження контактів, а також прибирання та дезінфекція приміщень є важливими заходами профілактики, що забезпечать безпечні умови у закладах освіти;
- при ознаках будь-якої інфекції CDC рекомендують самоізоляцію всім учням, вчителям та персоналу навчального закладу, а також обов’язкове обстеження для підтвердження діагнозу та отримання відповідного лікування;
- значна частина закладів освіти мають учнів віком <12 років, які не мають права на вакцинацію. Тому CDC наголошують на важливості впровадження багаторівневих стратегій профілактики поширення COVID-19 для захисту учнів, учителів, персоналу, відвідувачів та членів їх сімей;
- міська влада повинна контролювати поширення COVID-19, охоплення вакцинацією, скринінгові тестування та спалахи інфекції, щоб керувати рішеннями щодо необхідних стратегій профілактики (наприклад фізичне дистанціювання, скринінгове тестування).
Сучасні дані свідчать, що пацієнти з супутніми алергічними захворюваннями більш схильні до ризику розвитку ускладнень при респіраторних вірусних захворюваннях й, на думку багатьох авторів, це стосується і SARS-CoV‑2. Окрім того, вірусні захворювання також можуть призвести до розвитку загострення алергічного захворювання. Відповідно, для батьків дітей з алергічними захворюваннями питання профілактики COVID-19 стоїть дуже гостро, оскільки вони, окрім занепокоєння стосовно поширення коронавірусу, думають, як уберегти дитину від загострення алергічного захворювання [2, 3]. Американський коледж алергії, астми та алергології (American College of Allergy, Asthma, and Immunology — ACAAI) підготував 5 ключових рекомендацій, спрямованих на запобігання загостренню алергії і астми в період пандемії COVID-19 [4]. На думку ACAAI, ці рекомендації будуть корисні не тільки в умовах пандемії.
Рекомендації
- Протистояння вірусам. Результати нещодавніх досліджень продемонстрували, що кількість звернень до відділень невідкладної допомоги при нападах бронхіальної астми (БА) різко скоротилося в період пандемії COVID-19, що, ймовірно, пов’язано з тим, що пацієнти з БА стали менше стикатися з деякими вірусами, тому що перебували на карантині, а також дотримувалися загальних профілактичних заходів поширення коронавірусу, включно з носінням маски та фізичною дистанцією. Враховуючи той факт, що вірусні інфекції мають пряму асоціацію із загостренням БА, постає питання, як уберегти дитину з БА після початку навчального року. ACAAI рекомендує батькам проявляти пильність, наприклад, щодо грипу, та заохочувати дітей користуватися масками, частіше мити руки і використовувати дезінфікуючий засіб для рук при першій-ліпшій можливості.
- Застережні заходи профілактики. Навіть не враховуючи пандемію COVID-19, якщо у дитини наявне супутнє алергічне захворювання, їй потрібно уникати тригерів, що викликають алергічні реакції. Окрім того, доцільним буде обговорити можливі тригери з учителем і шкільною адміністрацією, щоб знизити ризик розвитку загострення.
- Консультації з алергологом або імунологом. Варто заздалегідь, до кінця літа, запланувати зустріч з сертифікованим дитячим алергологом. Так, дані літератури свідчать. що діти з БА, які знаходяться під наглядом лікаря-алерголога, на 77% мають нижчий ризик загострення хвороби та, відповідно, не втрачають через хворобу навчальний час.
- Відстеження харчових алергенів. Звиклі до домашньої їжі за останній рік діти при поверненні до закладів освіти можуть втратити пильність щодо харчових алергенів, які, як відомо, є дуже поширеними тригерами загострення. Необхідно переконатися, що дитині встановлено коректний діагноз харчової алергії з визначенням всіх можливих тригерів. Близько 5–8% дітей мають діагноз харчової алергії і для його встановлення важливо проконсультуватися з відповідним фахівцем. Якщо у дитини наявна харчова алергія, важливо обов’язково поінформувати адміністрацію школи та вчителя. Необхідно скласти план дій із зазначенням продуктів, що викликають алергію, та дій в екстреній ситуації з боку персоналу школи.
- Забезпечення профілактики грипу. ACAAI рекомендує не забувати про вакцинопрофілактику та загальні профілактичні заходи проти грипу перед початком навчального року.
Список використаної літератури:
- CDC (2021) Guidance for COVID-19 Prevention in K-12 Schools. CDC, Aug. 5. www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/community/schools-childcare/k-12-guidance.html.
- Guziy O.V. (2019) Bronchoobstructive diseases: new clinical guidelines and the position of the Ministry of Health of Ukraine. UMJ, 5(133)(1): 14–16. (In Ukr.).
- GINA (2020) 2020 GINA MAIN REPORT. ginasthma.org/gina-reports.
- ACAAI (2021) This Fall, Keep Kids Safe from COVID-19, as Well as Allergy and Asthma Triggers. ACAAI, Jul 27. acaai.org/news/fall-keep-kids-safe-covid-19-well-allergy-and-asthma-triggers.
Анна Хиць
Редакція журналу «Український медичний часопис»