Електронні лікарняні: подробиці впровадження

11 червня 2021 о 14:31
3324
Спеціальності :

Із 4 червня 2021 р. в Україні запроваджена цільова модель формування та видачі е-лікарняних.

Про це повідомляють у Міністерстві охорони здоров’я України та наголошують, що запровадження електронних лікарняних — важливий етап депаперизації не лише у сфері охорони здоров’я, але й у побудові системи ефективного електронного документообігу, що дозволить суттєво економити бюджетні кошти шляхом мінімізації корупційних ризиків видачі необґрунтованих лікарняних та спрощення процесу отримання страхових виплат.

Про цільову модель

Цільова модель формування та видачі е-лікарняних передбачає формування електронних листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності на підставі медичних висновків про тимчасову непрацездатність, внесених лікуючим лікарем до Реєстру медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я.

Пацієнтам більше не доведеться нести на роботу паперовий листок непрацездатності, щоб зафіксувати факт тимчасової непрацездатності, а роботодавці бачитимуть необхідну інформацію про е-лікарняні в особистому електронному кабінеті страхувальника (роботодавця) на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

Запровадження цільової моделі автоматизує процес засвідчення тимчасової непрацездатності особи та зробить його більш прозорим та зручним для пацієнтів, роботодавців та соціальних працівників.

МОЗ України радить лікарям медичних закладів пройти навчання в Академії Національної служби здоров’я України (НСЗУ) щодо формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність. Це навчання вже доступне за посиланням

Що таке е-лікарняний

Визначення «листок непрацездатності» та «медичний висновок про тимчасову непрацездатність», порядок функціонування Електронного реєстру листків непрацездатності, а також порядок формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність визначено в Порядку організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності та надання інформації з нього, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 квітня 2019 р. № 328 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 31 березня 2021 р. № 323), наказі Міністерства охорони здоров’я України від 1 червня 2021 р. № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки».

Медичні висновки про тимчасову непрацездатність зобов’язані формувати заклади охорони здоров’я та фізичні особи — підприємці, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та здійснюють експертизу з тимчасової втрати працездатності.

Формування медичних висновків у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я здійснюють лікуючі лікарі суб’єктів таких закладів охорони здоров’я та фізичних осіб — підприємців, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та здійснюють експертизу з тимчасової втрати працездатності

Не мають права на формування медичних висновків у Реєстрі медичних висновків про тимчасову непрацездатність в електронній системі охорони здоров’я лікарі центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, станцій переливання крові, закладів судово-медичної експертизи, бальнеологічних лікарень, грязелікарень, косметологічних і курортних поліклінік; лікуючі лікарі суб’єктів господарювання всіх форм власності при косметологічних втручаннях без медичних показань.

Як медичному закладу розпочати формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність

Із 4 червня до 31 серпня 2021 р. в Україні передбачено перехідний період впровадження електронних лікарняних (наказ Міністерства охорони здоров’я України від 1 червня 2021 р. № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки» (далі — наказ МОЗ № 1066). Це означатиме, що протягом цього періоду медичні заклади будуть формувати як медичні висновки про тимчасову непрацездатність, так і видавати листки непрацездатності. Рішення про вид документа, який видається пацієнту для підтвердження його факту тимчасової непрацездатності, приймає лікар відповідно до вимог МОЗ.

Відтак якщо в медичному закладі з’явилася технічна можливість формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність, такому закладу із моменту формування першого медичного висновку забороняється видавати паперові листки непрацездатності. Однак із цього правила є винятки. Такий медичний заклад зобов’язаний видати пацієнту паперовий листок непрацездатності в разі, якщо у пацієнта вже відкритий листок непрацездатності за формою, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 3 листопада 2004 р. № 532/274/136-ос/1406, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 17 листопада 2004 р. за № 1454/10053, за одним випадком тимчасової непрацездатності, то його продовження до повного закриття незалежно від того, в якому медичному закладі продовжує лікування пацієнт, відбувається виключно в паперовій формі, навіть якщо медичний заклад протягом періоду непрацездатності особи, в якої є відкритий листок непрацездатності, перейшов на формування медичних висновків у Реєстрі.

Водночас наказом МОЗ № 1066 передбачено, що медичні висновки про тимчасову непрацездатність за категорією «Вагітність та пологи», а також тимчасова непрацездатність пацієнтів, яка виникла внаслідок захворювання на вірус імунодефіциту людини (ВІЛ), що встановлюється відповідно до вимог Закону України «Про протидію поширенню хвороб, зумовлених вірусом імунодефіциту людини (ВІЛ), та правовий і соціальний захист людей, які живуть з ВІЛ», або внаслідок психічного розладу, що встановлюється відповідно до вимог Закону України «Про психіатричну допомогу», до 1 вересня 2021 р. оформлюється листком непрацездатності, відповідно до вимог, визначених в Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров’я України від 13 листопада 2001 р. № 455, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 4 грудня 2001 р. за № 1005/6196. Тобто це означає, що для таких пацієнтів лікар до 1 вересня 2021 р. зобов’язаний видавати виключно паперові листки непрацездатності.

Технічна можливість формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність у медичного закладу з’являється з моменту, коли медична інформаційна система, до якої підключений такий заклад, успішно пройшла тестування відповідного функціонала.

Слідкувати за процесом тестування та підключенням функціонала формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я вашою медичною інформаційною системою (МІС) можна за посиланнями:

 Як заповнювати медичний висновок про тимчасову непрацездатність

Зверніть увагу, що медичні висновки про тимчасову непрацездатність належать до первинної облікової медичної документації в електронній формі.

Відповідно до Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ № 1066, медичний висновок про тимчасову непрацездатність містить такі відомості:

1) номер запису в Реєстрі;

2) посилання на запис про пацієнта в Реєстрі пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я;

3) посилання на запис про тимчасово непрацездатну особу в Реєстрі пацієнтів в електронній системі охорони здоров’я;

4) посилання на запис про лікуючого лікаря в Реєстрі медичних працівників в електронній системі охорони здоров’я, яким встановлено факт тимчасової непрацездатності та який сформував та підписав медичний висновок;

5) посилання на запис про суб’єкта господарювання в Реєстрі суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я в електронній системі охорони здоров’я, лікарем якого встановлено факт тимчасової непрацездатності особи та сформовано медичний висновок у Реєстрі;

6) посилання на запис у Реєстрі медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я, на підставі якого здійснюється формування медичного висновку;

7) дату та час формування і реєстрації медичного висновку в Реєстрі;

8) вид медичного висновку (медичний висновок про тимчасову непрацездатність);

9) суть висновку лікуючого лікаря про тимчасову непрацездатність відповідно до медичного висновку, що містить:

категорію медичного висновку: «Захворювання або травма загального характеру», «Догляд за хворою дитиною», «Догляд за хворим членом сім’ї», «Догляд за дитиною у разі хвороби особи, яка доглядає за дитиною», «Карантин», «Обсервація, самоізоляція під час дії карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», «Переведення особи на легшу роботу», «Лікування в санаторно-курортному закладі», «Ортопедичне протезування», «Вагітність та пологи»;

відмітку про наявність алкогольного та/або наркотичного сп’яніння як причини виникнення тимчасової непрацездатності (за необхідності);

відмітку про зв’язок випадку тимчасової непрацездатності з професійною діяльністю пацієнта (за необхідності та може застосовуватися тільки для медичних висновків категорій «Захворювання або травма загального характеру», «Переведення особи на легшу роботу»);

дату порушення режиму лікування та вид порушення режиму лікування: «відмова від огляду МСЕК», «відмова від госпіталізації», «невиконання рекомендацій лікаря», «самовільне залишення суб’єкта господарювання», «навмисне заподіяння шкоди своєму здоров’ю або симуляція хвороби» (за умови, що таке порушення встановлено лікуючим лікарем);

10) відмітку про тимчасову непрацездатність, що виникла за кордоном (за необхідності);

11) період дії медичного висновку (дата початку періоду дії, дата завершення періоду дії);

12) посилання на запис у Реєстрі про попередній медичний висновок про тимчасову непрацездатність (за наявності відповідно до вимог пункту 2 розділу ІІІ цього Порядку);

13) відмітку про початок нового випадку тимчасової непрацездатності.

За результатом внесення відповідних даних лікуючий лікар підписує сформований медичний висновок про тимчасову непрацездатність своїм кваліфікованим електронним підписом (КЕП).

  • Щоб внести зміни до медичного висновку про тимчасову непрацездатність, слід створити новий запис у Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я з одночасним проставленням відмітки про скасування запису, до якого вносяться зміни. Початковий зміст інформації, що міститься в медичному висновку, зберігається в центральній базі даних електронної системи охорони здоров’я та не підлягає зміні чи видаленню.
  • Якщо виявлено технічну неточність у висновку, який внесено до Реєстру, слід внести відповідні зміни до запису, а також повідомити про це пацієнта чи його законного представника. Це можна зробити з використанням будь-якого засобу комунікації (телефоном, електронною поштою або іншим доступним способом зв’язку). Технічну неточність або недостовірну інформацію в документі може виявити й сам пацієнт (його законний представник). Він має право попросити внести в медичний висновок про тимчасову непрацездатність відповідні зміни. Про те, що зміни таки внесені, необхідно повідомити пацієнта в термін до 3 днів.

Де шукати інформацію про електронний листок непрацездатності

Щоб зареєструвати факт тимчасової непрацездатності особи, з електронної системи охорони здоров’я шляхом автоматизованого обміну відомостями між інформаційними ресурсами НСЗУ та Пенсійного фонду України будуть передаватися дані про сформовані медичні висновки про тимчасову непрацездатність, на підставі яких в Електронному реєстрі листків непрацездатності формуватимуться листки непрацездатності.

Далі інформацію про сформований листок непрацездатності громадянин зможе перевірити в особистому кабінеті з використанням вебпорталу електронних послуг Пенсійного фонду (у пункті меню «Мої листки непрацездатності») з таким переліком атрибутів:

  • номер;
  • дата відкриття;
  • дата закриття;
  • причина непрацездатності.

Страхувальник з використанням вебпорталу Електронних послуг Пенсійного фонду первинно отримає можливість визначення параметрів пошуку переліку листків непрацездатності та за результатами пошуку отримає інформація щодо листків непрацездатності застрахованої особи, які працюють у страхувальника за трудовою книжкою (пункт меню особистого кабінету страхувальника «Листки непрацездатності»), з таким переліком атрибутів:

  • номер;
  • дата відкриття;
  • дата закриття;
  • РНОКПП ЗО;
  • ПІБ ЗО.

Страхувальнику також надається можливість перегляду, формування та друку заяв-розрахунків по листках непрацездатності (пункт меню особистого кабінету страхувальника «Заяви-розрахунки»).

Із кінця червня 2021 р. пацієнт також отримає можливість перевірки медичного висновку про тимчасову непрацездатність з використанням порталу «Дія». Інформація про медичний висновок особи, що надається за запитом через портал «Дія», міститиме такі дані:

1) номер запису в Реєстрі;

2) тип медичного висновку;

3) категорію медичного висновку;

5) дату та час формування медичного висновку;

6) відомості про назву суб’єкта господарювання з Реєстру суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я в електронній системі охорони здоров’я, посилання на запис, про який зазначено в медичному висновку;

7) період дії медичного висновку (дата початку періоду дії, дата завершення періоду дії).

Детальніше про:

1) наказ МОЗ від 01.06.2021 р. № 1066 «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки»;

2) підключення до електронної системи охорони здоров’я за посиланням;

3) вибір медичної інформаційної системи;

4) нормативно-правове регулювання е-лікарняних, зателефонувавши на «гарячу лінію» МОЗ за номером: 0 800 505 201;

5) реєстрацію, користування та отримання відомостей про е-лікарняні через Електронний кабінет роботодавця вебпорталу електронних послуг Пенсійного фонду України Ви можете, зателефонувавши на «гарячу лінію» Пенсійного фонду України за номером: 0 800 503 753;

6) процедуру оформлення заяв-розрахунків та страхових виплат на підставі е-лікарняних, а також відповіді на запитання щодо наявності у працівника одразу електронного та паперового видів документів, Ви можете дізнатися, зателефонувавши на «гарячу лінію» Фонду соціального страхування України за номером: 0 800 50 18 92.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами moz.gov.ua