Оперативна інформація про поширення коронавірусної інфекції 2019-nCoV в Україні станом на 22.01.2021 р.

22 січня 2021 о 11:40
566
Спеціальності :

Згідно з даними Центру громадського здоров’я МОЗ Україна, станом на 22 січня 2021 р. в Україні зафіксовано 5 348 нових підтверджених випадків коронавірусної хвороби COVID-19 (з них у дітей — 164, у медичних працівників — 225). Кількість активних хворих — 232 338 осіб.

Також за останню добу

  • госпіталізовано — 1 900 осіб;
  • летальних випадків — 163;
  • одужали — 14 239 осіб.

Здійснено тестувань за добу — 43 593

  • методом ПЛР — 23 410;
  • методом ІФА —20 183.

За весь час пандемії у країні

  • захворіли — 1 182 969 осіб;
  • одужали — 928 969 осіб;
  • летальних випадків — 21 662;
  • проведено ПЛР-тестувань — 6 057 828.

Дані з тимчасово окупованих територій АР Крим, Донецької, Луганської областей та міста Севастополя відсутні.

МОЗ України нагадує: дотримання трьох простих правил протиепідемічної безпеки — дотримання дистанції, носіння маски та користування санітайзерами — рятує життя. Бережіть себе та рідних. При перших симптомах респіраторних захворювань обов’язково зателефонуйте своєму сімейному лікарю або до контакт-центру МОЗ України  за номером 0 800 60 20 19.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України  від 9 грудня 2020 р. № 1236 «Про встановлення карантину та запровадження обмежувальних протиепідемічних заходів з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» (далі — постанова № 1236) карантин подовжено до 28 лютого 2021 р. та оновлено перелік обмежувальних протиепідемічних заходів, що застосовуються на території України.

На території України на період дії карантину запроваджуються обмежувальні протиепідемічні заходи, а саме забороняється:

>
  • 1) перебування в громадських будинках і спорудах, громадському транспорті без вдягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно;
  • 2) перебування на вулицях без документів, що посвідчують особу, підтверджують громадянство чи її спеціальний статус, без посвідчення про взяття на облік бездомної особи, довідки про звернення за захистом в Україні;
  • 3) самовільно залишати місця самоізоляції, обсервації;
  • 4) перетин державного кордону іноземцями та особами без громадянства (крім іноземців, осіб без громадянства, які постійно проживають на території України, та осіб, яких визнано біженцями, або осіб, які потребують додаткового захисту, працівників дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв офіційних міжнародних місій, організацій, акредитованих в Україні, та членів їх сімей, членів екіпажів морських та річкових суден, військовослужбовців (підрозділів) збройних сил держав — членів НАТО та держав — учасниць програми НАТО «Партнерство заради миру», які беруть участь у заходах з підготовки підрозділів Збройних сил) без наявного поліса (свідоцтва, сертифіката) страхування, що виданий страховою компанією, яка зареєстрована в Україні, або іноземною страховою компанією, яка має представництво на території України чи договірні відносини із страховою компанією — партнером на території України (асистанс), та покриває витрати, пов’язані з лікуванням COVID-19, обсервацією, і діє на строк перебування в Україні.
  • У випадку, визначеному у цьому підпункті, уповноважена службова особа підрозділу охорони державного кордону відмовляє іноземцям та особам без громадянства у перетині державного кордону в порядку, визначеному статтею 14 Закону України «Про прикордонний контроль»;

    >
  • 5) перетин контрольних пунктів в’їзду на тимчасово окуповані території в Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та виїзду з них іноземцями та особами без громадянства без наявного поліса (свідоцтва, сертифіката) страхування, що виданий страховою компанією, яка зареєстрована в Україні, або іноземною страховою компанією, яка має представництво на території України чи договірні відносини із страховою компанією — партнером на території України (асистанс), та покриває витрати, пов’язані з лікуванням COVID-19, і діє на строк перебування в Україні.
  • У випадку, визначеному у цьому підпункті, уповноважена службова особа підрозділу охорони державного кордону відмовляє іноземцям та особам без громадянства у в’їзді на тимчасово окуповані території в Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та виїзді з них згідно з Порядком в’їзду на тимчасово окуповану територію України та виїзду з неї, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 4 червня 2015 р. № 367 (Офіційний вісник України, 2015 р., № 46, ст. 1485), та Порядком в’їзду осіб, переміщення товарів на тимчасово окуповані території у Донецькій та Луганській областях і виїзду осіб, переміщення товарів з таких територій, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2019 р. № 815 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 70, ст. 2446);

    >
  • 6) проведення масових (культурних, у тому числі концертів, спортивних, соціальних, рекламних тощо) заходів за участю більш як 20 осіб (у разі проведення заходів за участю до 20 осіб організатор забезпечує дотримання між учасниками фізичної дистанції не менш як 1,5 метра), крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування, проведення кваліфікаційного іспиту на право на зайняття нотаріальною діяльністю, тестування на знання законодавства у сфері державної реєстрації осіб, які мають намір виконувати функції державного реєстратора, проведення офіційних спортивних заходів, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України, та матчів командних ігрових видів спорту професійних спортивних клубів без глядачів за умови дотримання учасниками таких заходів відповідних санітарних і протиепідемічних заходів та здійснення обов’язкового щоденного контролю за станом здоров’я учасників;
  • 7) діяльність культових споруд та приміщень, облаштованих для молитовних потреб, які не забезпечують можливість обмежити кількість відвідувачів з розрахунку одна особа на 5 кв. метрів споруди чи приміщення; проведення релігійних заходів на відкритому повітрі, під час яких не забезпечено дотримання дистанції 1,5 метра між присутніми;
  • 8) приймання відвідувачів у кінотеатрах, інших закладах культури та приймання відвідувачів іншими суб’єктами діяльності у сфері культури з наповненістю кінозалів або залів понад 50 відсотків місць (розміщення здійснюється з вільним місцем поруч, спереду та позаду) у кожному окремому кінозалі або залі;
  • 9) приймання відвідувачів у музеях, на виставках, в галереях, в яких не забезпечено можливість обмежити кількість відвідувачів у залі з розрахунку одна особа на 10 кв. метрів приміщення;
  • 10) здійснення регулярних та нерегулярних перевезень пасажирів автомобільним транспортом, зокрема перевезень пасажирів на міських автобусних маршрутах у режимі маршрутного таксі, в електричному (трамвай, тролейбус), залізничному транспорті, у міському, приміському, міжміському, внутрішньообласному та міжобласному сполученні, в кількості більшій, ніж кількість місць для сидіння, що передбачена технічною характеристикою транспортного засобу і визначена в реєстраційних документах на такий транспортний засіб.
  • ​Перевізник несе відповідальність за забезпечення водіїв засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, та здійснює контроль за використанням засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, пасажирами під час перевезення, у тому числі виготовлених самостійно;

    >
  • 11) проведення дискотек, робота розважальних закладів (нічних клубів), діяльність закладів громадського харчування (ресторанів, кафе, барів, закусочних, їдалень, кафетеріїв, буфетів тощо) з організацією дозвілля, у тому числі проведення святкових заходів, банкетів, майстер-класів, публічних подій;
  • 12) робота після 23-ї та до 7-ї години, із забороною проведення розрахункових операцій після 22-ї години, суб’єктів господарювання з надання послуг громадського харчування (ресторанів, кафе, барів, закусочних, їдалень, кафетеріїв, буфетів тощо), крім діяльності з надання послуг громадського харчування із здійсненням адресної доставки замовлень та замовлень на винос і діяльності після 23-ї години 31 грудня 2020 р. до 7-ї години 1 січня 2021 р.;
  • 13) розміщення відвідувачів у закладах громадського харчування на відстані меншій, ніж 2 метри між місцями для сидіння за сусідніми столиками та більш як чотири особи за одним столом (без урахування дітей віком до 18 років), за умови, що відвідувачі заходять до закладу і пересуваються по ньому з вдягненими засобами індивідуального захисту, зокрема респіраторами або захисними масками, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовленими самостійно (крім часу сидіння за столом для приймання їжі та/або напоїв);
  • 14) діяльність суб’єктів господарювання, які обслуговують відвідувачів, у яких:
      • не нанесено маркування для перебування в черзі з дотриманням дистанції між відвідувачами не менш як 1,5 метра;
      • не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту, зокрема захисними масками або респіраторами, що закривають ніс та рот, та не здійснюється належний контроль за їх використанням;
      • обслуговуються покупці без одягнутих засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно;
      • не забезпечується централізований збір використаних засобів індивідуального захисту в окремі контейнери (урни);
    >
  • 15) діяльність закладів, що надають послуги з розміщення (крім готелів, санаторно-курортних закладів, установ і закладів, які надають соціальні послуги, реабілітаційних установ для осіб з інвалідністю та дітей з інвалідністю, а також стаціонарних відділень первинного та складного протезування протезно-ортопедичних підприємств, що належать до сфери управління Міністерства соціальної політики);
  • 16) відвідування закладів освіти здобувачами освіти групами кількістю більш як 20 осіб, крім закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної та спеціалізованої мистецької освіти;
  • 17) відвідування закладів освіти здобувачами освіти у разі, коли на самоізоляції через контакт з пацієнтом з підтвердженим випадком COVID-19 перебуває більш як 50 відсотків здобувачів освіти та персоналу закладу освіти;
  • 18) проведення в закладах освіти масових заходів (вистав, свят, концертів) за участю дітей з більш ніж однієї групи/класу та за присутності глядачів (відвідувачів);
  • 19) проведення державними та комунальними закладами охорони здоров’я планових заходів з госпіталізації, крім:
      • надання медичної допомоги внаслідок ускладненого перебігу вагітності та пологів;
      • надання медичної допомоги вагітним, роділлям, породіллям, новонародженим;
      • надання медичної допомоги у спеціалізованих відділеннях закладів охорони здоров’я пацієнтам з онкологічними та пульмонологічними захворюваннями;
      • надання паліативної медичної допомоги у стаціонарних умовах;
      • надання планової медичної допомоги закладами охорони здоров’я національного рівня, що надають третинну (високоспеціалізовану) медичну допомогу, за умови дотримання відповідних санітарних та протиепідемічних заходів;
      • проведення інших невідкладних і термінових заходів з госпіталізації, якщо внаслідок їх перенесення (відтермінування) існує значний ризик для життя або здоров’я людей;
    >
  • 20) діяльність спортивних залів, фітнес-центрів, які не забезпечують можливість обмежити кількість відвідувачів у залі з розрахунку одна особа на 20 кв. метрів загальної площі приміщення;
  • 21) відвідування пунктів (місць) тимчасового тримання осіб, пунктів тимчасового перебування іноземців та осіб без громадянства, які незаконно перебувають в Україні, та пунктів тимчасового розміщення біженців, крім осіб, які надають правову допомогу особам, які перебувають в таких пунктах;
  • 22) відвідування сторонніми особами (крім законних представників, членів сім’ї, родичів за умови дотримання всіх протиепідемічних заходів, не частіше ніж один раз на тиждень) установ і закладів соціального захисту, в яких тимчасово або постійно проживають/перебувають громадяни похилого віку, ветерани війни і праці, особи з інвалідністю, особи із стійкими інтелектуальними або психічними порушеннями, установ і закладів, що надають соціальні послуги сім’ям/особам, які перебувають у складних життєвих обставинах, крім установ і закладів, які надають соціальні послуги екстрено (кризово);
  • 23) надання засудженим дозволів на короткочасні виїзди за межі установ виконання покарань, передбачених частиною третьою статті 59, частиною першою статті 67, статтею 111 та частиною першою статті 130 Кримінально-виконавчого кодексу України, відвідування установ виконання покарань та слідчих ізоляторів Державної кримінально-виконавчої служби представниками об’єднань громадян, релігійних та благодійних організацій, надання побачень засудженим та особам, узятим під варту, які тримаються в таких установах, крім: відвідування зазначених установ працівниками правоохоронних органів, судів, представниками посольств і консульств відповідних держав, співробітниками Управління Верховного Комісара Організації Об’єднаних Націй у справах біженців, а також особами, зазначеними у частині першій статті 24 Кримінально-виконавчого кодексу України та частині п’ятій статті 12 Закону України «Про попереднє ув’язнення»; побачень із захисниками та адвокатами або іншими фахівцями у галузі права, які за законом мають право на надання правової допомоги особисто чи за дорученням юридичної особи; короткострокових побачень з родичами або іншими особами, які відбуваються виключно в закритих умовах (через суцільне розмежувальне скло та переговорний пристрій) та з дотриманням протиепідемічних правил; тривалих побачень засуджених (за умови наявності в установах виконання покарань та слідчих ізоляторах Державної кримінально-виконавчої служби вільних приміщень для ізоляції засуджених) з близькими родичами за відсутності у них на момент побачення ознак інфікування COVID-19 та наявності у осіб, які прибули на побачення, лабораторно підтвердженого негативного результату тестування їх на CОVID-19 методом полімеразної ланцюгової реакції, яке проведено не більш як за 48 годин до дня надання тривалого побачення, та оригіналу документа, що підтверджує оплату послуги виїзду працівника медичної лабораторії до засудженого з метою забору біоматеріалів для проведення тестування на COVID-19 зазначеним методом.
  • Після тривалого побачення засуджені протягом 14 діб перебувають у приміщеннях для ізоляції, де їм на 12-й день ізоляції (або за наявності ознак інфікування COVID-19) обов’язково проводиться тест на COVID-19 у присутності медичного працівника медичної частини філії державної установи «Центр охорони здоров’я Державної кримінально-виконавчої служби України».

    Відвідування та побачення відбуваються виключно за умови використання такими особами засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно, та відсутності у них на момент побачення ознак інфікування COVID-19.

    На вході до передбачених цим пунктом закладів, місць проведення заходу, де встановлено обмеження щодо максимальної кількості осіб залежно від площі, розміщуються інформаційні матеріали із зазначенням можливої максимальної кількості відвідувачів.

    Додатково до вищезазначених обмежувальних протиепідемічних заходів, передбачених пунктом 2 постанови № 1236, в період з 00 годин 00 хвилин 8 січня 2021 р. до 00 годин 00 хвилин 25 січня 2021 р. на території України забороняється:

    >
  • 1) приймання відвідувачів суб’єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері громадського харчування (барів, ресторанів, кафе тощо), крім діяльності з надання послуг громадського харчування із здійсненням адресної доставки замовлень, замовлень на винос та закладів громадського харчування в аеропортах;
  • 2) приймання відвідувачів у торговельно-розважальних центрах, крім приймання відвідувачів у закладах, визначених у підпункті 4 цього пункту;
  • 3) приймання відвідувачів в інших закладах розважальної діяльності;
  • 4) приймання відвідувачів суб’єктами господарювання, які провадять діяльність у сфері торговельного і побутового обслуговування населення, крім:
    • торгівлі виключно товарами, що належать до продуктів харчування, на торговельних площах, не менш як 60 відсотків яких призначено для торгівлі продуктами харчування, лікарськими засобами, виробами медичного призначення, засобами гігієни, засобами зв’язку, ветеринарними препаратами, кормами, насінням, засобами захисту рослин. Торговельна діяльність іншими групами товарів може відбуватися лише із здійсненням адресної доставки замовлень;
    • торгівлі пальним;
    • провадження діяльності з надання фінансових послуг, діяльності фінансових установ і діяльності з інкасації та перевезення валютних цінностей, діяльності операторів поштового зв’язку, а також медичної практики, ветеринарної практики, діяльності автозаправних комплексів (без зон харчування), діяльності з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів, перукарень та салонів краси за попереднім записом;
  • >
  • 5) приймання відвідувачів закладів культури і проведення культурних масових заходів, крім роботи історико-культурних заповідників, суб’єктів господарювання, пов’язаної з виробництвом аудіовізуальних творів, зокрема здійснення кіно- та відеозйомки, за умови обмеження доступу до місця зйомки (знімального майданчика) сторонніх осіб та використання персоналом (крім акторів під час знімального процесу), залученим до виробництва аудіовізуального твору, засобів індивідуального захисту, зокрема респіраторів або захисних масок, що закривають ніс та рот, у тому числі виготовлених самостійно. Діяльність суб’єктів господарювання, пов’язана з виробництвом аудіовізуальних творів, не є масовим заходом;
  • 6) приймання відвідувачів спортивних залів, фітнес-центрів, басейнів, крім відвідування спортсменами національних збірних команд України та їх тренерами за умови дотримання відповідних санітарних і протиепідемічних заходів;
  • 7) проведення всіх масових (розважальних, спортивних, соціальних, рекламних та інших) заходів (крім організації гірськолижного дозвілля (без роботи закладів громадського харчування та продажу алкогольних напоїв), новорічних та різдвяних свят ялинки (без концертів та ярмарків, у тому числі продуктових), проведення офіційних спортивних заходів, включених до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих та спортивних заходів України, та матчів командних ігрових видів спорту професійних спортивних клубів без глядачів за умови дотримання учасниками таких заходів відповідних санітарних і протиепідемічних заходів та здійснення обов’язкового щоденного контролю за станом здоров’я учасників);
  • 8) робота закладів громадського харчування та місць для харчування в готелях з 11-ї години до 6-ї години наступної доби, крім надання послуг з харчування в готельному номері за замовленням клієнтів;
  • 9) діяльність непродовольчих ринків;
  • 10) відвідування закладів освіти незалежно від форми власності її здобувачами, крім закладів дошкільної освіти та спеціальних закладів освіти.
  • Також постановою № 1236 визначено порядок проходження самоізоляції та обсервації при перетині державного кордону України.

    Самоізоляція здійснюється з метою запобігання поширенню COVID-19 та зменшення кількості хворих з тяжким перебігом COVID-19.

    З метою протидії поширенню COVID-19 та моніторингу самоізоляції використовується електронний сервіс «Вдома» Єдиного державного веб-порталу електронних послуг.

    Самоізоляції підлягають:

    >
  • 1) особи, які мали контакт з пацієнтом з підтвердженим випадком COVID-19, крім осіб, які під час виконання службових обов’язків використовували засоби індивідуального захисту відповідно до рекомендацій щодо їх застосування;
  • 2) особи з підозрою на інфікування або з підтвердженим діагнозом захворювання на COVID-19 у легкій формі за умови, що особа не потребує госпіталізації;
  • 3) особи, що перетинають державний кордон та прибули з держави або є громадянами (підданими) держав із значним поширенням COVID-19, крім таких осіб, якщо немає підстав вважати, що вони були в контакті із хворою на COVID-19 особою:
      • осіб, які не досягли 12 років;
      • осіб, які прибувають в Україну з метою навчання у закладах вищої освіти;
      • осіб, які є громадянами (підданими) держав із значним поширенням COVID-19 та не перебували на території таких держав протягом останніх 14 днів або прямують територією України транзитом та мають документи, що підтверджують виїзд за кордон протягом двох діб;
      • працівників дипломатичних представництв та консульських установ іноземних держав, представництв офіційних міжнародних місій, організацій, акредитованих в Україні, та членів їх сімей;
      • водіїв та членів екіпажу вантажних транспортних засобів, автобусів, що здійснюють регулярні перевезення, членів екіпажів повітряних і морських, річкових суден, членів поїзних і локомотивних бригад;
      • інструкторів збройних сил держав — членів НАТО та держав — учасниць програми НАТО «Партнерство заради миру», які беруть участь у заходах з підготовки підрозділів Збройних сил;
      • діячів культури за запрошенням закладу культури разом з однією особою, що супроводжує кожного з них;
      • осіб, що здійснюють перевезення гемопоетичних стовбурових клітин для трансплантації;
      • осіб, які мають негативний результат тестування на COVID-19 методом полімеразної ланцюгової реакції, який проведено не більш як за 48 годин до перетину кордону;
    >
  • 4) особи, які прибувають з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, крім таких осіб, якщо немає підстав вважати, що вони були в контакті із хворою на COVID-19 особою:
      • осіб, які не досягли 12 років;
      • працівників представництв офіційних міжнародних місій, організацій, акредитованих в Україні;
      • осіб, які мають намір вступити до закладів освіти, розташованих на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі;
      • здобувачів освіти, які навчаються в закладах освіти, розташованих на території, де органи державної влади здійснюють свої повноваження в повному обсязі;
      • одного з батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників, інших законних представників чи інших осіб, уповноважених одним із батьків (усиновлювачів), опікунів, піклувальників або інших законних представників, які супроводжують осіб, зазначених в абзацах четвертому і п’ятому цього підпункту;
    >
  • 5) особи з підтвердженим діагнозом COVID-19, виписані із закладу охорони здоров’я, до моменту одужання відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.
  • Державою із значним поширенням COVID-19 є держава, в якій кількість нових випадків реєстрації хвороби COVID-19 на 100 тис. населення за останні 14 днів перевищує кількість таких випадків в Україні.

    ПЕРЕЛІК ДЕРЖАВ ІЗ ЗНАЧНИМ ПОШИРЕННЯМ COVID-19 ФОРМУЄТЬСЯ МОЗ ТА ПЕРЕГЛЯДАЄТЬСЯ КОЖНІ СІМ ДНІВ. З АКТУАЛЬНОЮ ІНФОРМАЦІЄЮ ЩОДО КІЛЬКОСТІ АКТИВНИХ ВИПАДКІВ COVID-19 НА 100 ТИС. НАСЕЛЕННЯ У КРАЇНАХ СВІТУ МОЖНА ОЗНАЙОМИТИСЯ ТУТ.

    Особа, яка підлягає самоізоляції у зв’язку з перетинанням державного кордону або контрольних пунктів в’їзду на тимчасово окуповані території в Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та виїзду з них, зобов’язана встановити та активувати мобільний додаток системи «Вдома». У разі неможливості встановлення такого мобільного додатка особа підлягає обсервації.

    Самоізоляція, обсервація особи у зв’язку з перетинанням державного кордону або контрольних пунктів в’їзду на тимчасово окуповані території в Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя та виїзду з них припиняється в разі одержання негативного результату тестування на COVID-19 методом полімеразної ланцюгової реакції, який проведено після перетинання державного кордону або контрольних пунктів в’їзду на тимчасово окуповані території в Донецькій та Луганській областях, Автономної Республіки Крим та м. Севастополя. З метою уникнення непорозумінь та проблемних ситуацій рекомендуємо ознайомитися з алгоритмом припинення самоізоляції для осіб, що перетнули державний кордон.

    20  листопада 2020  р. Міністерство охорони здоров’я оновило єдиний державний протокол лікування хворих на COVID-19. Протокол розроблено фахівцями Міністерства та найкваліфікованішими спеціалістами в галузі охорони здоров’я. Загалом до протоколу повністю включено підходи щодо медикаментозної терапії та кисневої підтримки при коронавірусній інфекції. Також оновлено стандарти надання медичної допомоги хворим на COVID-19, які визначають чіткий алгоритм дій при появі симптомів COVID-19.

    Відповідно до цих алгоритмів, пацієнтів з легкою формою захворювання, які не мають ризику ускладнень, а також пацієнтів, що одужують та вже не потребують цілодобового нагляду лікарів, рекомендовано лікувати амбулаторно, тобто в домашніх умовах.

    При цьому лікарі забезпечують постійний контроль поточного стану пацієнта і його контактних осіб за телефоном та/або можуть здійснювати виїзні консультації з дотриманням правил інфекційного контролю. Медичні працівники, які надають медичну допомогу за місцем проживання, і контактні особи пацієнта обов’язково мають використовувати засоби індивідуального захисту.

    Амбулаторне (домашнє) лікування суворо заборонене у разі, якщо пацієнт перебуває в групі ризику щодо розвитку ускладнень або має симптоми, що характеризують середньо-тяжкий і тяжкий перебіг.

    До таких симптомів належать: ядуха; утруднене дихання; збільшення частоти дихальних рухів більше фізіологічної норми; кровохаркання; шлунково-кишкові симптоми (нудота, блювання, діарея); зміни психічного стану (сплутаність свідомості, загальмованість).

    Стандарти надання медичної допомоги (COVID-19) затверджені наказом МОЗ від 28.03.2020 № 722 (зі змінами). Вони ґрунтуються на рекомендаціях Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), оновлених після поширення хвороби за межі Китаю, та є адаптованими до потреб системи охорони здоров’я України.

    Також у всіх областях України створені мобільні бригади, які виїжджають на виклик сімейного лікаря, екстреної медичної допомоги та інших медичних працівників до пацієнтів з підозрою на COVID-19 для забору зразків на проведення досліджень у лабораторії. Це значно зменшить мобільність людей, які мають симптоми гострого вірусного захворювання та потребують здачі відповідних аналізів.

    Про випадки відмови від проведення дослідження на коронавірусну інфекцію, за наявності симптомів та підпадання під визначення випадку, просимо повідомляти на визначену гарячу лінію вашої області. 

    Головним державним санітарним лікарем України розробляються та затверджуються протиепідемічні заходи, які визначають особливості провадження діяльності суб’єктами господарювання на період карантину. Зокрема, затверджені тимчасові рекомендації щодо організації протиепідемічних заходів на період карантину:

    >
  • у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку;
  • у закладах освіти (окрім закладів дошкільної освіти);
  • у закладах дошкільної освіти;
  • при торгівлі на ринках;
  • при торгівлі продовольчими (окрім ринків) та непродовольчими товарами;
  • у закладах громадського харчування;
  • при перевезенні пасажирів метрополітену;
  • при наданні послуг з перевезення пасажирів громадським міським, приміським, міжміським транспортом (крім метрополітену), на міжобласних та міжнародних маршрутах;
  • при організації залізничних перевезень;
  • у закладах, що надають послуги з розміщення (крім готелів);
  • в готелях;
  • в гуртожитках;
  • в деяких закладах фізичної культури та спорту ;
  • у закладах культури та креативних індустрій при проведенні культурно-мистецьких заходів;
  • в перукарнях та салонах краси;
  • при наданні стоматологічної допомоги;
  • при здійсненні дозволених видів діяльності, які передбачають приймання відвідувачів у офісних приміщеннях;
  • під час проведення футбольних матчів в Україні серед професіональних футбольних клубів;
  • під час проведення баскетбольних матчів в Україні серед професійних баскетбольних клубів;
  • під час проведення спортивних змагань;
  • у деяких підприємствах, установах і організаціях молодіжної сфери та сфери національно-патріотичного виховання;
  • в закладах стаціонарної психіатричної допомоги, медико-соціального та соціального захисту населення.
  • Також затверджені рекомендації щодо безпечного поховання померлих від COVID-19.

    Усі постанови та розпорядженнями головного державного санітарного лікаря України розміщуються за посиланням.

    Також Урядом затверджено Порядок здійснення протиепідемічних заходів під час організації та проведення виборів.

    25 березня 2020 р. Уряд запровадив режим надзвичайної ситуації на всій території України. Міністра охорони здоров’я визначено керівником робіт з ліквідації наслідків медико-біологічної надзвичайної ситуації природного характеру державного рівня, пов’язаної з поширенням на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2  У зв’язку зі складною епідемічною ситуацією режим надзвичайної ситуації подовжено  до 28  лютого 2021 р.

    З появою вірусу COVID-19 залишається багато невизначеностей щодо певних епідеміологічних, сероепідеміологічних (пов’язаних з ідентифікацією антитіл в популяції), клінічних і вірусологічних характеристик вірусу і пов’язаних з ним захворювань. Дослідження для оцінки цих характеристик в різних умовах мають вирішальне значення для поглиблення розуміння епідемічного процесу COVID-19. Вони також нададуть надійну інформацію, необхідну для уточнення моделей прогнозування та інформування про заходи громадської охорони здоров’я.

    Таким чином, ВООЗ у співпраці з технічними партнерами адаптувала протоколи ранніх епідеміологічних досліджень щодо пандемічного грипу та MERS-CoV, щоб краще зрозуміти ці характеристики і те, як вони можуть використовуватися для інформування про заходи охорони здоров’я.

    На сьогодні п’ять ранніх основних сероепідеміологічних протоколів і форм збору даних доступні на вебсайті Технічного керівництва ВООЗ COVID-19 Early investigations protocols.

    Усі протоколи пропонують стандартизовану методологію, що дозволяє систематично збирати дані та біологічні зразки з урахуванням місцевих умов і характеристик спалаху і швидко обмінюватися ними в форматі, який можна легко систематизувати, табулювати і аналізувати в багатьох різних умовах по всьому світу.

    Із самого початку спалаху COVID-19 IPC відіграє важливу роль у профілактичних і пом’якшувальних заходах. Щоб забезпечити засноване на фактичних даних керівництво за якістю і оперативне реагування на глобальний попит, ВООЗ скликала Спеціальну консультативну групу експертів із профілактики та інфекційного контролю у рамках Програми ВООЗ з надзвичайних ситуацій в галузі охорони здоров’я (WHE), в якій беруть участь члени Глобальної мережі з профілактики та інфекційного контролю (GIPCN), члени відповідних установ і держави — члени уражені COVID-19. Ця консультативна група підтримує компонент WHE IPC, надаючи своєчасні рекомендації щодо готовності та реагування на COVID-19 на основі наявних даних. Вони проводять щотижневі обговорення технічних аспектів заходів IPC і обмінюються досвідом у постраждалих країнах. Нижченаведені рекомендації/інструменти випущені за допомогою цієї глобальної консультативнї групи IPC:

    1. Оцінка і контроль ризику впливу на працівників охорони здоров’я в контексті вірусу COVID-19 Health workers exposure risk assessment and management in the context of COVID-19 virus. Цей інструмент повинен використовуватися медичними закладами, які обслуговували або пацієнтів із COVID-19; він повинен бути заповнений для всіх працівників охорони здоров’я (HCW), які контактували із підтвердженим випадком у пацієнта з COVID-19 в медичному закладі. Він допомагає визначити ризик зараження вірусом COVID-19 медпрацівників, які контактували з пацієнтом із COVID-19, і надає рекомендації щодо належного лікування цих медпрацівників.
    2. Міркування, що стосуються карантину окремих осіб в контексті стримування від COVID-19. Considerations for quarantine of individuals in the context of containment for coronavirus disease (COVID-19). Мета цього документа — запропонувати державам-членам рекомендації щодо карантинних заходів для окремих осіб в контексті COVID-19. Він призначений для тих, хто відповідає за встановлення місцевої чи національної політики в галузі карантину окремих осіб і дотримання заходів профілактики і контролю інфекцій у цих умовах.
    3. У співпраці з колегами WASH, включаючи ЮНІСЕФ, група підготувала брифінг із водопостачання, санітарії, гігієни та управління відходами для COVID-19.

    Оцінка ризиків подальшого поширення COVID-19 у європейських країнах за даними ECDC 

    Епідеміологічна ситуація, що викликає занепокоєння

    Країна, що відповідає  принаймні двом критеріям із нижченаведених:

    • 1. Значне (≥60 на 100 тис.) або стійке збільшення (≥1 тиж) кількості  виявлених випадків за 14 днів.
    • 2. Значний (≥3%) або стійкий приріст (≥1 тиж) кількості позитивних результатів тестів.
    • 3. Значне (≥60 на 100 тис.) або стійке збільшення (≥1 тиж) кількості  виявлених випадків у старших вікових групах (65–79  років та/або ≥80 років) за 14 днів.
    • 4. Значне  (≥10 на 1 млн) або стійке збільшення (≥1 тиж) кількості летальних випадків за 14 днів.

    Епідеміологічна ситуація, що викликає серйозне занепокоєння

    Відповідає принаймні одному з вищенаведених критеріїв 3 та 4.

    Країни, епідеміологічна ситуація яких не відповідає критеріям «занепокоєння» або «серйозного занепокоєння», класифікуються як такі, що мають «стабільну» ситуацію.

    Станом на грудень 2020 р. у переважній більшості країн Європейського Союзу та Великобританії епідеміологічна ситуація оцінюється як така, що викликає серйозне занепокоєння.

    Оскільки спалах COVID-19 продовжує розвиватися, ВООЗ проводить його  порівняння з грипом. Обидва викликають респіраторні захворювання, але між цими двома вірусами і тим, як вони поширюються, є важливі відмінності. Це має важливе значення для прийняття заходів охорони здоров’я громадськості для реагування на кожен вірус.

    Чим схожі COVID-19 і віруси грипу?

    По-перше, COVID-19 і віруси грипу мають подібну клінічну картину захворювання. Тобто вони обидва викликають респіраторне захворювання, яке становить широкий спектр захворювань — від безсимптомного або легкого до тяжкого захворювання і смерті.

    По-друге, обидва віруси передаються при контакті, краплях і фомітах. У результаті такі заходи громадської охорони здоров’я, як гігієна рук і дотримання дихального етикету (кашель у лікоть або в одноразову серветку), є важливими діями, які все можуть запобігти інфекції.

    Чим відрізняються COVID-19 і віруси грипу?

    Швидкість передачі є важливою відмінністю між двома вірусами. Грип має коротший середній інкубаційний період (час від зараження до появи симптомів) і коротший послідовний інтервал (час між послідовними випадками), ніж у вірусу COVID-19. Послідовний інтервал для вірусу COVID-19 оцінюється у 5–6 днів, в той час як для вірусу грипу послідовний інтервал становить 3 дні. Це означає, що грип може поширюватися швидше ніж COVID19.

    Крім того, передача в перші 3–5 днів хвороби або потенційно передсимптомна передача — передача вірусу до появи симптомів — є основною причиною передачі грипу. Хоча ми маємо дані про поширення вірусу SARS-CoV-2 за 24–48 год до появи симптомів, на сьогодні це не є основною причиною передачі.

    Передбачається, що репродуктивне число Ro — кількість осіб, яких може інфікувати одна захворіла людина, — для вірусу SARS-CoV-2 становить від 2 до 2,5, що вище ніж для грипу. Проте оцінки як SARS-CoV-2, так і вірусів грипу, дуже контекстні та специфічні для часу, що ускладнює прямі порівняння.

    Діти є важливими факторами передачі вірусу грипу в суспільстві. Для вірусу SARS-CoV-2 початкові дані свідчать, що діти хворіють у легшій формі, ніж дорослі, і що частота випадків у віковій групі 0–19 років низька.

    Додаткові попередні дані, отримані в домашніх господарствах в Китаї, показують, що діти заражаються від дорослих, а не навпаки.

    У той час як спектр симптомів для цих двох вірусів однаковий, частина з тяжким захворюванням, схоже, відрізняється.

    Для COVID-19 наявні на сьогодні дані дозволяють припустити, що 80% інфекцій є легкими або безсимптомними, 15% є тяжкими інфекціями, які потребують кисневої терапії, і 5% є критичними випадками, які потребують штучної вентиляції легень. Ці тяжкі й критичні випадки інфекції серйозніші, ніж такі при грипі.

    Найбільш схильні до ризику тяжкої грипозної інфекції діти, вагітні, люди похилого віку, особи з хронічними захворюваннями і люди з імунодефіцитом. Для COVID-19 поточні дослідження  свідчать, що старший  вік і наявні супутні захворювання підвищують ризик розвитку тяжкої інфекції.

    Смертність від SARS-CoV-2 вища, ніж від грипу, особливо від сезонного грипу. Хоча для повного розуміння справжньої смертності від COVID-19 знадобиться якийсь час, наявні у нас дані показують, що коефіцієнт летальності (кількість зареєстрованих смертей, поділена на зареєстровані випадки) становить 3–4%, частота смертей від інфекції (кількість зареєстрованих смертей, поділена на кількість інфекцій) буде нижчою. Для сезонного грипу летальність зазвичай значно нижча 0,1%. Однак летальність значною мірою визначається від доступності та рівня надання медичної допомоги.

    CDC оприлюднило  тимчасові рекомендації для підприємств та роботодавців щодо реагування на COVID-19:

    • Працівники із симптомами гострих респіраторних захворювань мають повідомити свого керівника та залишатися вдома.
    • Якщо на роботу вийшла людина з гострим респіраторним захворюванням, її слід відокремити від інших працівників та негайно направити додому.
    • Варто регулярно проводити прибирання на робочому місці: очищати поверхні, стільниці та дверні ручки відповідними засобами для чищення.
    • Працівники мають обробляти руки дезінфекційними спиртовмісними засобами або мити руки з милом не менше 20 с.

    При плануванні відряджень та інших подорожей за кордон варто дотримуватися рекомендацій МЗС.  МОЗ України до мережі обласних лабораторних центрів та закладів охорони здоров’я були направлені алгоритми дій:

    • лікарів-клініцистів при зверненні особи, яка відповідає визначенню випадку 2019-nCoV, зокрема особливостей ведення пацієнта та дотримання вимог інфекційного контролю;
    • лікарів-епідеміологів при виявленні особи, яка відповідає визначенню випадку 2019-nCoV, зокрема порядку інформування та епідеміологічного розслідування;
    • лабораторного обстеження осіб у вірусологічних лабораторіях, які відповідають визначенню випадку 2019-nCoV для лікарів-вірусологів, зокрема порядку проведення цих досліджень та направлення відібраних зразків;
    • для населення, у разі підозри у них захворювання, викликаного 2019-nCoV, з метою розміщення у громадських місцях.

    За матеріалами moz.gov.ua
    Редакція журналу «Український медичний часопис»