Навантаження електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) України зараз постійно зростає. Система містить дані понад 30 млн пацієнтів, реєстри понад 3 700 медичних закладів, щодня створюється понад 650 тис. медичних записів, з них — понад 110 тис. направлень та понад 50 тис. рецептів. Загалом щогодини до центральної бази даних надходить 2,5 млн запитів, 700 — щосекунди, — як повідомляє Національна служба здоров’я України (НСЗУ) на своїй сторінці у соціальній мережі Facebook.
Кількість інформації щодня зростає. Щоб оперативно опрацьовувати такий обсяг даних, система повинна мати відповідну потужність: певний обсяг пам’яті, процесорів та сховища в дата-центрі. НСЗУ як орган, який забезпечує функціонування ЕСОЗ, у 2019 р. спрогнозував необхідний рівень потужності на 2020 р. з урахуванням старту другого етапу реформи і долученням спеціалізованих медичних закладів до роботи ЕСОЗ, а також необхідне для цього фінансування.
Грошей виділили втричі менше від потреби
Фінансування, яке потрібне для забезпечення відповідного рівня потужності системи, а отже, — її безперебійного функціонування — становило 28,8 млн грн. І ця сума була подана у складі бюджетного запиту на 2020 р. (у листопаді 2019). Однак фактично на забезпечення потужностей системи Міністерство охорони здоров’я (МОЗ) України погодило лише 9 млн грн. Це становило лише третину потреби. Відповідно, цих коштів вистачило на закупівлю втричі менших ресурсів для оброблення та зберігання інформації в ЕСОЗ, що призвело до значних технічних затримок у роботі системи. Ресурсів просто не вистачає, щоб швидко обробляти інформацію.
НСЗУ, усвідомлюючи свою відповідальність за функціонування ЕСОЗ, неодноразово зверталася до МОЗ (загалом було направлено 5 листів, починаючи з травня), а також спрямувала відповідні листи до Мінфіну та Кабінету Міністрів України з проханням погодити необхідне фінансування.
На листи, адресовані МОЗ, відповідей ми не отримали. На сьогодні обсяг фінансування залишився без змін.
Ситуація буде погіршуватися
Система працює із затримками оброблення інформації і ситуація буде погіршуватися, адже навантаження на систему щодня зростає. Лікарі стикаються зі значними складнощами при внесенні даних, пацієнти змушені чекати і не можуть вчасно отримувати потрібні їм медичні послуги та ліки. Весь цей час НСЗУ разом з ДП «Електронне здоров’я» регулярно вживають заходів з оптимізації технічних процесів і роблять усе від нас можливе, щоб система працювала з найменшими складнощами для користувачів.
Спочатку гроші — потім послуги
Ці проблеми можна вирішити лише єдиним шляхом — виділенням достатнього обсягу коштів та закупівлі необхідних ресурсів. НСЗУ не наділено повноваженнями для таких дій. Це перебуває у повноваженнях МОЗ України.
Нагадаємо: нещодавно Максим Степанов, міністр охорони здоров’я України, дав доручення НСЗУ, яка відповідає за роботу системи електронних рецептів, налагодити роботу системи і усунути недоліки з перебоями та підвисанням програмного забезпечення.
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Пресслужба «Українського медичного часопису» за матеріалами facebook.com/nszu.ukr