16 лютого 2017 р. Комітет Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет) провів круглий стіл на тему «Питання оплати праці медичних працівників». Про це повідомляється на офіційній веб-сторінці Комітету.
Участь у заході взяли народні депутати України, представники Адміністрації Президента України, Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України, Міністерства соціальної політики України, Міністерства фінансів України, інших зацікавлених міністерств і відомств, обласних державних адміністрацій, Національної академії медичних наук України, органів місцевого самоврядування, профспілкових та громадських організацій.
Під час обговорення зазначалося, зокрема, що сьогодні оплата праці більшості працівників галузей бюджетної сфери, в тому числі сфери охорони здоров’я, здійснюється на основі Єдиної тарифної сітки розрядів і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери (далі — ЄТС). Формування схеми посадових окладів працівників здійснюється на основі мінімального посадового окладу (тарифної ставки) працівника 1-го тарифного розряду ЄТС та відповідних тарифних коефіцієнтів за тарифними розрядами ЄТС. Віднесення посад (професій) працівників до відповідного тарифного розряду ЄТС здійснюється на основі таких критеріїв: професійно-кваліфікаційного рівня посади (професії) та складності, відповідальності виконуваної роботи. При віднесенні посад (професій) працівників різних бюджетних галузей (охорони здоров’я, освіти, культури тощо) до відповідних тарифних розрядів ЄТС застосовані єдині підходи до кваліфікації працівників та складності виконуваних робіт.
Водночас за окремими рішеннями Уряду в деяких галузях бюджетної сфери, зокрема у сфері культури та мистецтва, були підвищені тарифні розряди окремих категорій працівників без зміни змісту роботи. Це призвело до диспропорції в оплаті праці працівників у різних бюджетних галузях, які виконують однакову за складністю та відповідальністю роботу.
Наприклад, на сьогодні посадовий оклад лікаря-хірурга вищої кваліфікації, вчителя вищої категорії визначається за 14-м тарифним розрядом, а посадовий оклад суфлера національного театру, провідного бібліотекаря національного закладу культури — за 16-м тарифним розрядом. При цьому кваліфікаційні вимоги до професійного рівня, знань та необхідного досвіду за посадами лікаря-хірурга, вчителя значно вищі, ніж за посадою суфлера чи бібліотекаря.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 р. № 974 «Про внесення зміни у додаток 2 до постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002 р. № 1298» посадові оклади педагогічних працівників навчальних закладів та установ освіти вже визначаються за тарифними розрядами ЄТС, збільшеними на 2 розряди (наприклад, посадові оклади директорів шкіл тепер визначаються не за 12–16-м, а за 14–18-м тарифними розрядами ЄТС; вчителів усіх спеціальностей — за 10–14 тарифними розрядами ЄТС замість 8–12-го тощо).
Незважаючи на те що з 1 січня 2017 р. Законом України «Про Державний бюджет України» встановлено мінімальну заробітну плату в розмірі 3200 грн., посадові оклади працівників бюджетної сфери розраховуються, виходячи з розміру посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду ЄТС, встановленого у розмірі прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року (1600 грн).
Законом України «Про оплату праці» встановлено, що розмір заробітної плати працівника за повністю виконану місячну норму праці не може бути нижчим за розмір мінімальної заробітної плати (3200 грн).
Учасники круглого столу зазначили, що зміни, внесені до статті 95 Кодексу законів про працю України та статті 3 Закону України «Про оплату праці» в частині визначення мінімальної заробітної плати, призводять до порушення міжпосадових (міжкваліфікаційних) співвідношень у розмірі оплати кваліфікованої і некваліфікованої праці працівників бюджетної сфери.
Так, виходячи з норм вищезазначених законів, працівники некваліфікованої праці (прибиральники, сторожі, двірники тощо) та висококваліфікований персонал (лікарі, медичні сестри, фельдшери, юрисконсульти, економісти, бухгалтери тощо) отримуватимуть з урахуванням доплат і надбавок практично однакову заробітну плату.
Наприклад, лікарю-інфекціоністу без категорії посадовий оклад за ЄТС визначається за 10-м тарифним розрядом, що з 1 січня 2017 р. становить 2912 грн. Також лікар-інфекціоніст відповідно до умов оплати праці (наказ Мінсоцполітики України та МОЗ України від 05.10.2005 р. № 308/519) має право на підвищення у зв’язку з шкідливими умовами праці у розмірі 15%, що становить 436,80 грн. Отже, заробітна плата у нього становитиме 3348,8 грн. Посадовий оклад сторожа, що визначається за 1-м тарифним розрядом, становить 1600 грн. З 1 січня 2017 р. йому, відповідно до законодавства, проводиться доплата до мінімальної заробітної плати (3200 грн.) у розмірі 1600 гривень.
Обговоривши зазначені питання та заслухавши тематичні доповіді, учасники круглого столу резюмували, що встановлення більш високих тарифних розрядів для медичних працівників з урахуванням професійно-кваліфікаційних вимог складності та відповідальності виконуваних робіт є надзвичайно актуальним та сприятиме забезпеченню гідної оплати праці медичних працівників, підвищенню престижності професії лікаря, збереженню кадрового медичного персоналу галузі.
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами http://komzdrav.rada.gov.ua