14 грудня 2010 р. Верховна Рада України ухвалила в першому читанні проект Закону «Про Державний бюджет України на 2011 рік» (реєстр. № 7000). 22 грудня цей законопроект має бути внесено до Верховної Ради для розгляду у другому читанні, а на 24 грудня заплановано ухвалення його в цілому. Отже, пропозиції та поправки до головного фінансового документа держави приймаються Комітетом Верховної Ради України з питань бюджету до 17 грудня включно. Саме тому основною темою обговорення народних депутатів під час засідання Комітету Верховної Ради України з питань охорони здоров’я (далі — Комітет) 15 грудня 2010 р. були пропозиції до проекту Закону «Про Державний бюджет України на 2011 рік».
Під час засідання було зазначено, що у законопроекті частка витрат на охорону здоров’я у структурі ВВП передбачена у розмірі 3,2%. На фінансування охорони здоров’я по загальному фонду заплановано 40,1 млрд грн., з них у Державному бюджеті — 8,9 млрд грн., у місцевих бюджетах — 31,2 млрд грн.
Згідно з рекомендаціями Всесвітньої організації охорони здоров’я неможливо очікувати ефективної роботи галузі охорони здоров’я, якщо витрати на неї становлять менше 5% ВВП. Прогноз ВВП України на 2011 р. становить 1253 млрд грн., 5% прогнозованого ВВП становили б 62,6 млрд грн., таким чином, передбачені проектом бюджету видатки на охорону здоров’я на 22,5 млрд грн. менші від потреби.
У проекті Державного бюджету на 2011 рік передбачено кошти у вигляді субвенцій місцевим бюджетам у розмірі 45 млн грн. для поліпшення умов оплати праці медичним працівникам, які надають медичну допомогу хворим на туберкульоз.
За розрахунками МОЗ України потреба у бюджетних асигнуваннях на виконання державних цільових програм та комплексних заходів у сфері охорони здоров’я на 2011 р. становить 3638,4 млрд грн. Водночас у зареєстрованому законопроекті на ці потреби передбачено асигнування в обсязі 1399,3 млрд грн., що на 74,2 млн грн. більше, ніж у 2010 р., однак становить лише 38,5% потреби.
Так, на виконання програми і централізованих заходів з імунопрофілактики передбачено кошти в сумі 237,8 млн грн., що становить лише 64,5% потреби. Передбачені кошти будуть спрямовані на закупівлю вакцин для проведення обов’язкових профілактичних щеплень дітям відповідно до календаря щеплень. На жаль, не враховані витрати на придбання сучасного обладнання для лабораторної діагностики інфекційних захворювань, боротьба з якими проводиться засобами імунопрофілактики, з використанням ланцюгової полімеразної реакції і методу імуноферментного аналізу. Не передбачені також кошти на закупівлю обладнання для складів імунобіологічних препаратів, кабінетів щеплень та інших закладів, в яких проводяться профілактичні щеплення, на закупівлю холодильного обладнання для підтримки оптимальних умов холодового ланцюга.
Для реалізації заходів Державної цільової програми «Трансплантологія» у проекті передбачені витрати в сумі 43,3 млн грн., що становить 64,8% потреби.
На боротьбу з туберкульозом передбачено 150,5 млн грн., що на 14,4% менше, ніж у 2010 р. і становить лише 37,8% потреби. На 45,3% потреби передбачено фінансування Державної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції та лікування хворих на СНІД.
На 45,3% потреби передбачено фінансування Державної програми забезпечення профілактики ВІЛ-інфекції та лікування хворих на СНІД, сума якого становить 199,4 млн грн. і є на 9% меншою, ніж у поточному році. Ці кошти будуть спрямовані на забезпечення антиретровірусними препаратами хворих на СНІД та служби крові тест-системами на СНІД. Проте абсолютно зрозуміло, що через недостатнє фінансування ці заходи знову, як і в попередні роки, будуть забезпечені недостатньо.
Значне занепокоєння у народних депутатів викликав стан справ з фінансуванням заходів, спрямованих на лікування хворих онкологічного профілю. Адже кошти на медичне обслуговування дітей із онкологічними захворюваннями у проекті Державного бюджету на 2011 рік окремим рядком взагалі не передбачені, оскільки Державна програма «Дитяча онкологія» у 2010 р. закінчилася, а нова програма МОЗ України не підготовлена і Кабінетом Міністрів не затверджена. При цьому розміри витрат на надання допомоги онкологічним хворим, закладені в проект Державного бюджету на 2011 рік, на 23% менші, ніж сума коштів, передбачених бюджетом 2010 р. Щорічно в Україні реєструється близько 170 тис. хворих на злоякісні новоутворення, вмирають від раку близько 100 тис. осіб. Недостатнє фінансування онкологічних закладів, незадовільне забезпечення їх лікувально-діагностичним обладнанням, до 80% якого підлягає ремонту та заміні, не дозволяють забезпечити впровадження та практичне використання сучасних високовартісних технологій, необхідних для організації ранньої своєчасної діагностики та ефективного лікування хворих онкологічного профілю.
Не менш складна ситуація і з реалізацією медичних заходів щодо запобігання і лікування серцево-судинних та судинно-мозкових захворювань. На цю програму планується виділити кошти в сумі 91,98 млн грн., що на 19,3% менше виділеного у 2010 р. і становить лише 39,4% потреби. Між тим, саме серцево-судинні захворювання займають провідне місце у структурі причин смертності населення і одне з перших місць у структурі захворюваності.
На реалізацію заходів з лікування хворих на гемофілію передбачено кошти в сумі 68,6 млн грн., що на 71% більше, ніж у 2010 р. і становить 73,6% потреби. Нагадаємо, що 5 листопада 2010 р. під стінами МОЗ України вже відбулася акція, у якій взяли участь представники громадського об’єднання хворих на гемофілію. Пацієнти та їх близькі звернулися до керівників МОЗ України з проханням прояснити ситуацію щодо забезпечення хворих необхідними препаратами.
Приблизно таку ж невтішну картину маємо і щодо реалізації інших державних програм, 100% фінансування закладене лише за бюджетною програмою «Забезпечення окремих централізованих заходів з лікування цукрового діабету». 20,7 млн грн. передбачені для поліпшення своєчасної діагностики цукрового діабету та його ускладнень у дітей та вагітних (придбання витратних матеріалів для індивідуальних глюкометрів), а також на придбання тест-систем.
Кошти для оснащення необхідним обладнанням акушерських стаціонарів взагалі не передбачені.
Тому народні депутати — члени Комітету разом із представниками МОЗ України намагалися виділити найбільш пріоритетні напрямки, за якими необхідно внести пропозиції до другого читання законопроекту «Про Державний бюджет України на 2011 рік» щодо збільшення обсягів фінансування, а також можливі джерела додаткових коштів.
Народний депутат Володимир Карпук (НУНС) зауважив, що незважаючи на проголошений Президентом курс реформ, принципи фінансування галузі охорони здоров’я не змінилися. Єдиного медичного простору в країні фактично не створено, відомча медицина фінансується окремо, і Міністерство охорони здоров’я не має ніякого відношення до розподілу коштів на медичне забезпечення різних галузей. При цьому на медичне забезпечення різних міністерств і відомств, на заходи з керівництва та управління у сфері контролю за якістю лікарських засобів у проекті Державного бюджету на 2011 рік закладено чималі видатки, які в сумі становлять понад 2 млрд грн. Він також висловив нерозуміння з приводу того, що в той час коли скорочуються видатки на реалізацію медичних заходів щодо запобігання і лікування серцево-судинних та судинно-мозкових захворювань, які зумовлюють 67% у структурі смертності, дві відомчі лікарні — водного транспорту та нафтопереробної промисловості, сумарний ліжковий фонд яких становить 540 ліжок, отримують з Державного бюджету 53,5 млн грн. Обурення народних депутатів від опозиції викликало також підвищення видатків на утримання санаторних закладів Державного управління справами, на яке в проекті Державного бюджету на 2011 рік закладено понад 130 млн грн.
Віктор Лисак, перший заступник міністра охорони здоров’я, повідомив, що протягом року МОЗ України намагалося скоординувати свою діяльність з усіма міністерствами і відомствами щодо медичного забезпечення, але, на жаль, позитивної відповіді від них не отримано. Серед найбільш нагальних потреб галузі В. Лисак відзначив питання збільшення фінансування програми імунопрофілактики, лікування хворих на гемофілію, а також реалізації державної програми підготовки медичної інфраструктури міст, які будуть приймати чемпіонат ЄВРО-2012. Він підкреслив, що МОЗ України робить усе можливе задля оптимізації процедур закупівель і розподілу наявних лікарських засобів і виробів медичного призначення і в цьому напрямку вже відчутні певні позитивні зрушення.
Народний депутат Сергій Шевчук (БЮТ) запропонував врахувати у пропозиціях до другого читання проекту Закону «Про Державний бюджет на 2011 рік» побажання міністра охорони здоров’я Зіновія Митника, а саме: виділення фінансування на боротьбу з вірусними гепатитами, зокрема гепатитом С, серцево-судинними захворюваннями, СНІДом, ревматологічними та психічними захворюваннями, врахувавши усі питання, які були підняті під час засідання В. Лисаком.
Внаслідок обговорення народні депутати ухвалили рішення підтримати усі пропозиції, внесені представниками МОЗ України і рекомендувати бюджетному комітету врахувати їх під час підготовки законопроекту «Про Державний бюджет України на 2011 рік» до другого читання.
Олександр Устінов, фото автора