Захист прав медичних закладів у спорах із клієнтом: актуальні практичні питання

12 червня 2014
1681
Резюме

Під час бізнес-сніданку у вишуканій атмосфері юристи Адвокатського об’єднання «Нацина Рачук» ознайомили медиків і організаторів охорони здоров’я із правовими аспектами захисту прав медичних закладів у спорах з клієнтом

20 травня 2014 р. в ресторані «Белуга», що розміщений в одному з фешенебельних комплексів Києва — Бізнес-центрі «Леонард», відбувся бізнес-сніданок на тему: «Права медичних установ в спорах з клієнтом в досудовому та судовому порядку», організатором якого виступило Адвокатське об’єднання «Нацина Рачук» за підтримки Всеукраїнської громадської організації «Асоціація адвокатів України». Запрошеними гостями-учасниками були головні лікарі та лікарі приватних медичних закладів, юристи, які спеціалізуються у сфері медичного права, представники страхових компаній.

Захист прав медичних закладів у спорах із клієнтом: актуальні практичні питанняОльга Дмитрієва, адвокат, голова Наглядової ради Асоціації адвокатів України, керуючий партнер Юридичної фірми «Дмитрієва та партнери», відкриваючи захід, наголосила, що він має дати відповіді на багато запитань, які виникають у практичних лікарів та менеджерів охорони здоров’я під час здійснення ними професійної діяльності.

Захист прав медичних закладів у спорах із клієнтом: актуальні практичні питанняОлег Рачук, адвокат, віце-президент Асоціації адвокатів України, керуючий партнер Адвокатського об’єднання «Нацина Рачук», голова секції з медичного права Асоціації адвокатів України, подякував усім за участь, відзначивши ком­панію «LegalMarketingSolutions», яка спеціалізується на питаннях юридичного маркетингу і допомогла з організацією та проведенням бізнес-сніданку. Він повідомив, що цим заходом «Нацина Рачук» розпочинає цикл подібних круглих столів, де висвітлюватимуться найактуальніші питання медичного права, і закликав усіх присутніх брати в них участь.

У своїй доповіді «Обмеження безпідставних звинувачень у кримінальному процесі в медичних справах» О. Рачук наголосив на необхідності залучення та доручення ведення таких справ юристам, оскільки медичні працівники не завжди можуть знайти відповідні шляхи для вирішення спорів між останніми та пацієнтами, адже вони професіонали своєї справи, а досудове та судове вирішення спорів — це вже прерогатива інших. Він також окреслив необхідні заходи щодо захисту інтересів медичного закладу та медперсоналу для уникнення відкриття кримінального провадження, пояснив права та обов’язки співробітників медичних клінік у разі виклику до правоохоронних органів. Адвокат наголосив на дотриманні лікарської таємниці як одного з механізмів захисту інте­ресів медичного персоналу та медичної клініки в цілому, що також викликало обговорення серед гостей.


Юлія Смольянінова
, адвокат Адвокатського об’єднання «Нацина Рачук», розповіла про превентивні заходи як запоруку запобігання необґрунтованим претензіям з боку пацієнтів, про методи вирішення спорів та конфліктів у досудовому порядку та про шляхи мінімізації відповідальності медичних клінік та співробітників медичних закладів у разі, якщо пацієнт подасть позов до суду. Також адвокат підняла вкрай важливу на сьогодні тему, яка одразу викликала жваве обговорення — «Страхування професійної відповідальності та професійного ризику в сфері надання медичних послуг».

Захист прав медичних закладів у спорах із клієнтом: актуальні практичні питання

Серед превентивних заходів Ю. Смольянінова відзначила перш за все правильну організацію надання медичних послуг та правильне, відповідно до всіх нормативних вимог, ведення медичної та юридичної документації. До юридичної документації слід віднести ті документи, на основі яких більшість клінік працює з клієнтами та пацієнтами, тобто договори. Правильне укладення договорів, врахування усіх нюансів взаємодії із клієнтом є запорукою того, що у подальшому вірогідність виникнення конфліктних ситуацій буде мінімальною. Те ж саме стосується і медичної документації, яка має заповнюватися обов’язково згідно з інструкціями Міністерства охорони здоров’я України. Окремо Ю. Смольянінова виділила так звану медико-юридичну документацію, до якої слід віднести різноманітні роз’яснення щодо порядку проведення медичних втручань, щодо їх ймовірних ризиків та ускладнень. Зокрема юрист наголосила, що будь-яка робота з пацієнтом має починатися із оформлення інформованої згоди на те чи інше медичне втручання.

Також до превентивних заходів можна віднести відповідний інструктаж усіх співробітників клініки, включаючи середній та молодший медичний персонал, щодо неприпустимості розголошення будь-якої інформації про стан пацієнтів та медичні втручання третім особам. Чітко прописаний алгоритм дії медичного персоналу у разі звернення клієнтів, особливо незадоволених, дозволить запобігти розвитку конфлікт­них ситуацій. Також було зазначено,що при роботі Адвокатського об’єднання «Нацина Рачук» з клініками розроблялося положення про порядок розгляду скарг пацієнтів на медичні послуги, яке є компактним і доступним для всього медичного персоналу.

Часто для вирішення конфліктної ситуації достатньо лише уважно вислухати пацієнта, з’ясувавши, в чому полягає провина клініки, а в чому — перебільшення з боку пацієнта. Проте для більш ефективного супроводу конфліктних ситуацій краще все ж таки звертатися за професійною допомогою до медичних юристів.

Якщо ж незважаючи на зусилля юристів, для клініки настають негативні наслідки конфлікту з пацієнтом, перш за все матеріальні, заклад може убезпечити себе від них шляхом укладення договору страхування відповідальності медичних закладів.

Торкнувшись поняття лікарської таємниці, Ю. Смольянінова зазначила, що на сьогодні в Україні немає окремого нормативного документа, яким чітко визначено, що це таке. Проте в Конституції України (ст. 32 — не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини. — Прим. ред.), у Цивільному кодексі України (ст. 286. — Прим. ред.) є положення про лікарську таємницю. Найбільш повно цю норму розкриває ст. 40 Основ законодавства України з охорони здоров’я, в якій йдеться, що медичні працівники та інші особи, яким у зв’язку з виконанням професійних або службових обов’язків стало відомо про хворобу, медичне обстеження, огляд та їх результати, інтимний та сімейний аспект життя громадянина, не мають права розголошувати ці відомості, крім передбачених законодавчими актами випадків. А при використанні інформації, що становить лікарську таємницю, в навчальному процесі, науково-­дослідній роботі, в тому числі у разі її публікації у спеціальній літературі, має бути забезпечена анонімність пацієнта.

Сергій Бакшеєв, кандидат медичних наук, лікар вищої категорії, акушер-гінеколог МЦ «Інститут генетики репродукції», науковий консультант Адвокатського об’єднання «Нацина Рачук», відзначив необхідність на сьогодні залучення юристів у сфері медичного права до захисту репутації методичних закладів у цілому та медичних працівників зокрема. Наведені приклади з практики одразу отримали підтримку та продовження вже з боку практикуючих запрошених гостей — лікарів. Жвава дискусія виникла на основі питання недобросовісних пацієнтів, які є в кожній клініці, а деякі з них відомі широкому медичному загалу. Наведені приклади з практики, а також підняті проблемні питання у сфері гінекології своїм продов­женням мали запитання гостей до доповідача, оскільки медичні працівники розуміли, що ці проблеми також мають місце і в інших медичних площинах, є загальними, а не лише в гінекології та акушерстві.

Слід зазначити, що Адвокатське об’єднання «Нацина Рачук» пропонує широкий спектр юридичних послуг у сфері медичного права не лише для пацієнтів та лікарів, а й для суб’єктів господарювання, що здійснюють надання медичних послуг, суб’єктів медичного страхування.

Основні послуги у цій сфері:

  • надання комплексних консультацій для роз’яснення положень чинного законодавства України у сфері медичного права;
  • підготовка документації, необхідної для отримання дозвільних документів для здійснення медичної практики, та юридичний супровід процедури отримання таких документів;
  • надання правової допомоги суб’єктам господарювання, які надають медичні послуги, під час проходження державної акредитації;
  • супроводження діяльності медичних закладів (розробка внутрішньої документації, проектів договорів про надання медичних послуг, зразків згоди пацієнта на медичне втручання, відмови від медичної допомоги та інших документів, необхідних для здійснення медичної практики);
  • представництво і захист прав та інтере­сів суб’єктів медичного права в органах державної влади, місцевого самоврядування, загальних, господарських, адміністративних судах всіх інстанцій;
  • досудове врегулювання конфліктів між медичними закладами, пацієнтами, лікарями;
  • юридичний супровід сурогатного материнства;
  • інші послуги у сфері медичного права.

Олександр Устінов,
фото Сергія Бека