Відкривши чергове засідання Громадської ради при МОЗ України, Олег Мусій, її голова і президент Всеукраїнського лікарського товариства, одразу ж надав слово Олександру Качуру, першому заступникові міністра охорони здоров’я України, до кола компетенції якого входять питання взаємодії Міністерства зі своєю громадською радою. Привітавши зібрання, посадовець висловився за активний діалог МОЗ України з представниками громадськості і стисло окреслив поточний поступ медичної галузі. На шляху поліпшення діяльності системи охорони здоров’я впродовж останніх двох років МОЗ України практично зробило чи не більше, ніж за попередні двадцять, — тоді методи реалізації цієї мети були здебільшого фрагментарними і не носили послідовного характеру, сьогодні ж здійснюється системне впровадження кращих напрацювань. Доповідач стисло зупинився на базових елементах нової системи медичного обслуговування, підкресливши значущість первинного етапу медичної допомоги та відмітивши ключове значення тієї позитивної ознаки, що реформу підтримано фінансово: у 2012 р. загалом виділено майже 1 млрд грн., що дозволило суттєво підвищити заробітну плату сімейним та дільничним лікарям, особливо при значних перевантаженнях. Наприклад, для медичних та фармацевтичних працівників встановлено надбавку за вислугу років; на значний відсоток підвищено рівень заробітної плати медичним працівникам спеціалізованих протитуберкульозних закладів охорони здоров’я. Поточного року передбачається надання цільової підтримки реформи, зокрема у напрямку екстреної медичної допомоги. Так, якщо торік держава придбала 286 нових автомобілів швидкої медичної допомоги на суму майже 200 млн грн., — то цьогоріч уряд України виділив 992 млн грн., і зараз проводиться тендер для закупівлі ще майже 1,5 тис. нових автомобілів, оснащених найсучаснішим медичним обладнанням.
У той же час в Україні запроваджено програму з відшкодування вартості медикаментів при амбулаторному лікуванні артеріальної гіпертензії. Зараз МОЗ України вийшло з ініціативою запровадити пілотний проект з державного регулювання цін на препарати інсуліну, що прямо стосуватиметься доль не менше ніж 200 тис. інсулінозалежних хворих.
Як наголосив посадовець, Міністерство має чітке бачення і веде підготовку нормативної бази для відповідних змін структури, системи фінансування та кадрового забезпечення стаціонарів; у регіонах розроблені плани розвитку мереж лікувально-профілактичних закладів, передбачається нарощувати потенціал лікарень, які надалі візьмуть на себе функцію повноцінного лікування.
Міжнародними експертами підтримано загальний вектор та ідеологію, дух і літеру реформи медичної галузі в Україні. Нині опрацьовуються нові пропозиції Світового банку щодо стратегічної співпраці зі значним збільшенням фінансової підтримки заходів реформ. Для МОЗ дуже важлива позитивна оцінка та підтримка міжнародних інституцій та експертів. Проте без підтримки та активної участі громадянського суспільства та креативного діалогу влади з його інститутами успіх реформ неможливий, переконаний перший заступник міністра:
— Громадська рада при МОЗ України завжди була та залишається надійним партнером Міністерства. Наші взаємини формувалися на засадах рівноправності та толерантності. Ми завжди намагалися вислуховувати і враховувати думки та пропозиції галузевої громадськості, працювати відкрито і прозоро. Так, наприклад, при формуванні орієнтовного плану консультацій з громадськістю на 2013 р. з 22 пропозицій враховано 18. Звіт про врахування пропозицій від інститутів громадянського суспільства (в супроводі обґрунтування у разі відхилення) оприлюднено на сайті МОЗ. У подальшому для вас і нас залишається широке поле для поглиблення та вдосконалення форм співпраці. Міністерство завжди готове почути думку інститутів громадянського суспільства та підтримати пропозиції, спрямовані на вирішення наших спільних проблем та задач у сфері охорони здоров’я — задля захисту і збереження найбільшої суспільної цінності — життя і здоров’я громадян України, — підсумував О. Качур, після чого близько 40 хв відповідав на найрізноманітніші запитання із зали (яких, безперечно, накопичилося чимало — ще б пак: така слушна нагода випадає зрідка, адже далеко не кожне засідання Громадської ради супроводжується присутністю міністерського посадовця вищого ешелону).
Так, Юрій Савко, заступник голови Громадської ради при МОЗ України з медичного напряму, виконавчий директор Асоціації виробників інноваційних ліків «АПРАД», цитуючи першого заступника міністра охорони здоров’я О. Качура стосовно необхідності ґрунтовного розвитку партнерства між Міністерством та інститутами громадянського суспільства, — у цьому контексті звернув увагу на актуальну проблему: досить часто пропозиції та звернення громадськості й експертної спільноти щодо тих чи інших регуляторних та нормативних актів чи їх проектів залишаються без відповідей. Виступаючий звернувся до першого заступника міністра з проханням посприяти у вирішенні цієї проблеми та налагодженні повноцінного двостороннього діалогу між Міністерством та громадськими і професійними організаціями. Ю. Савко наголосив, що експертний ресурс, яким володіють члени Громадської ради та представники інститутів громадянського суспільства, що входять до її складу, є недооціненим і використовується МОЗ лише незначною мірою. Такий ресурс був би надзвичайно корисним для напрацювання якісних нормативних документів, проекти яких розробляються у робочих групах при Міністерстві. Принагідно Ю. Савко підкреслив активізацію діалогу МОЗ з експертною спільнотою протягом цього року у рамках різноманітних робочих груп, хоча зазначив, що тут є простір для суттєвого покращення зворотного зв’язку з боку Міністерства:
— Ми надаємо свої пропозиції, — а це пропозиції конкретні, обґрунтовані та виважені, у тому числі стосовно згаданого першим заступником міністра пілотного проекту із запровадження державного регулювання цін на препарати інсуліну, — але складається враження, що не завжди нас чують, — зауважив виступаючий.
Денис Шевченко, виконавчий директор асоціації «ФАРМУКРАЇНА», яка представляє інтереси оптового ешелону вітчизняного фармбізнесу, просив у заступника міністра про підтримку у ситуації, якою оператори вимушені перейматися вже не перший рік. Йшлося про вже застаріло-хронічну ситуацію перетягування канату між МОЗ України та Держмитслужбою, — точніше б сказати, «стягування ковдри на себе» з боку останньої, фахівці якої на власний розсуд і за власними відомчими критеріями, — вочевидь не дуже розуміючи особливості фармакотерапії, навряд чи враховуючи інтереси пацієнтів і певно не надто глибоко знаючись на тонкощах системи реєстрації лікарських засобів в Україні як експертно-наукового механізму, що становить елемент національної безпеки держави, — фактично власночинно перекваліфіковують певні імпортовані лікарські засоби, офіційно зареєстровані в Україні в якості ліків, на товарні позиції дієтичних харчових добавок; до того ж нараховуються штрафні санкції щодо таких «перекваліфікованих» продуктів за попередні роки — тобто заднім числом: коли вони «ще» вважалися ліками. Наслідки такої «пере/коди/модифікації» цілком очікувані: з одного боку, парафармацевтична продукція підпадає під ПДВ, що результує підвищенням ціни: шкода як для операторів, так і споживачів; з іншого — вона не підлягає тому суворому контролю якості, якого вимагає статус лікарського засобу: шкода і прямий ризик для пацієнтів (у відповідь з президії пролунала обіцянка про підтримку з боку Міністерства щодо врегулювання обох проблем, піднятих представниками фармацевтичних кіл).
У подальшому на засіданні було розглянуто низку організаційних питань діяльності Громадської ради, зокрема щодо анулювання/поновлення членства та вступу нових членів, а також створено ініціативну групу з підготовки установчих зборів із формування нового складу Громадської ради при МОЗ України.
Пилип Снєгірьов,
фото автора
_________________
*Повна версія статті опублікована у «Щотижневику АПТЕКА» № 34 (905) від 2 вересня 2013 р. (http://www.apteka.ua/article/250329).