У МОЗ нагадали про необхідність контролю якості медичних послуг

19 січня 2024
1524
Резюме

Відповідно до законодавства України держава гарантує належну якість медичного обслуговування для пацієнтів, а Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» встановлює основні принципи програми медичних гарантій, включаючи збереження та відновлення здоровʼя людини через отримання якісних медичних послуг. Тому здійснення ефективного контролю за якістю медичної допомоги та медичних послуг є одним з пріоритетів Міністерства […]

Відповідно до законодавства України держава гарантує належну якість медичного обслуговування для пацієнтів, а Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» встановлює основні принципи програми медичних гарантій, включаючи збереження та відновлення здоровʼя людини через отримання якісних медичних послуг. Тому здійснення ефективного контролю за якістю медичної допомоги та медичних послуг є одним з пріоритетів Міністерства охорони здоровʼя.

Про це повідомляють у МОЗ України та зазначають, що якість — це характеристика медичної допомоги, яка визначає, наскільки послуги, що надаються в закладах охорони здоров’я громадянам та населенню, дозволяють досягти бажаних показників здоров’я та відповідають стандартам надання медичної допомоги.

Забезпечення якості медичних послуг

Забезпечення якості медичної допомоги на всіх етапах та рівнях її надання є комплексним процесом, що залежить від багатьох складових. Якісна медична допомога повинна відповідати певним критеріям та бути:

  • ефективною (базуватися на наукових доказах та з раціональним використанням ресурсів);
  • доступною (як географічно, за часом, так і наявністю необхідного медичного персоналу, обладнання, ліків);
  • орієнтованою на пацієнта;
  • безпечною (не допускається заподіяння шкоди пацієнтам);
  • комплексною (відповідно до необхідного спектру медичних послуг протягом усього життя).

Основні складові, необхідні для забезпечення якості надання медичної допомоги:

  • наявність стандартів або клінічних протоколів;
  • наявність кваліфікованих лікарів та медичних сестер/медбратів;
  • наявність безпечних умов для перебування пацієнтів (доступність до будівель, облаштовані палати, сховища);
  • медичні заклади мають бути облаштовані згідно з табелями оснащення необхідним медичним обладнанням;
  • наявність лікарських засобів та медичних виробів, належного фінансування тощо.

Підтвердженням того, що заклад охорони здоров’я може здійснювати медичне обслуговування, є наявність ліцензії на медичну практику за заявленими спеціальностями.

Для оцінки відповідності медичної допомоги, що надається, застосовується такий інструмент, як контроль якості надання медичної допомоги.

Контроль якості на національному рівні

На національному рівні функцію зовнішнього контролю якості медичної допомоги в Україні здійснює Міністерство охорони здоровʼя. Воно визначає стратегії розвитку медичної галузі, регулює діяльність медичних установ та затверджує стандарти й клінічні протоколи надання медичної допомоги. МОЗ стежить за дотриманням Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, проводить акредитацію медичних закладів, атестацію медиків, клініко-експертну оцінку якості та обсягів медичної допомоги та позапланові заходи з державного нагляду в охороні здоров’я.

Контроль якості на регіональному рівні

На регіональному рівні важливу роль у здійсненні контролю за діяльністю закладів охорони здоров’я відіграють обласні департаменти охорони здоровʼя. Вони мають завдання визначати потреби населення області у медичних послугах, забезпечувати виконання стандартів та вивчати потреби та відгуки пацієнтів, здійснювати клініко-експертну оцінку якості та обсягів медичної допомоги.

Контроль якості на локальному рівні

На локальному рівні завдання здійснення контролю якості медичної допомоги належить закладам охорони здоров’я усіх форм власності. Це контроль за наявністю необхідного медичного персоналу, вчасною атестацією, за дотриманням стандартів та клінічних протоколів, вивчення думки пацієнтів щодо наданої медичної допомоги та дотримання їх прав.

Пацієнти також мають здійснювати контроль за якістю медичних послуг. Зокрема, ініціативи громадських організацій, які захищають права пацієнтів, сприяють створенню механізмів зворотного звʼязку та вдосконаленню системи медичного обслуговування.

Здійснення ефективного контролю за якістю медичної допомоги є невід’ємною частиною шляху до сталого покращення системи охорони здоровʼя в Україні.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами moz.gov.ua