Як підключити медичний заклад до ЕСОЗ

22 вересня 2022
1435
Резюме

МОЗ відповідає на поширені запитання

Усі заклади охорони здоров’я та інші суб’єкти господарювання незалежно від форми власності, які провадять медичну практику, невдовзі працюватимуть в електронній системі охорони здоров’я (ЕСОЗ). Вони зобов’язані це зробити до 31 грудня 2022 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 126. У МОЗ України наголошують, що це важливий крок вперед для всієї системи охорони здоровʼя.

На кого поширюється норма

Відповідна норма поширюється на всіх юридичних осіб незалежно від їхньої організаційно-правової форми та фізичних осіб — підприємців, які провадять господарську діяльність з медичної практики. Незалежно від того, чи займається суб’єкт господарювання зазначеним видом господарської діяльності, чи отримує ліцензію вперше.

У звʼязку з цією вимогою та активним підключенням надавачів послуг до системи МОЗ отримує багато запитань від керівників медичних закладів. Сьогодні ми відповідаємо на найбільш поширені з них.

Чи потрібно укладати договір з НСЗУ для реєстрації в ЕСОЗ?

Для реєстрації закладу в ЕСОЗ не потрібно укладати договір з Національною службою здоров’я України (НСЗУ). До того ж для підключення до ЕСОЗ не потрібно укладати жодних інших договорів з державними структурами.

Натомість першочергово для роботи закладу в ЕСОЗ необхідно обрати медичну інформаційну систему (МІС), зареєструвати керівника закладу, заклад, його підрозділи та користувачів в ЕСОЗ. Також необхідно подбати про забезпечення працівників закладу, які вноситимуть дані до системи, кваліфікованим електронним підписом (КЕП).

У разі якщо суб’єкт господарювання бажає долучитися до надання послуг у рамках програми державних гарантій медичного обслуговування населення, тоді необхідно укласти відповідний договір з НСЗУ.

Що таке МІС?

МІС — інформаційно-комунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних ЕСОЗ.

МІС — програмні продукти, які розробляються приватними компаніями та проходять тестування відповідності технічним вимогам під час підключення до центральної бази даних ЕСОЗ.

Рекомендації щодо вибору МІС

Які дані потрібно обовʼязково вносити до ЕСОЗ?

Законодавством визначено перелік первинної облікової медичної документації, яку обовʼязково необхідно вносити до ЕСОЗ, а саме:

1) медичні висновки про тимчасову непрацездатність;

2) медичні висновки про народження;

3) медичні записи осіб з підозрою на інфікування або з підтвердженим діагнозом захворювання на коронавірусну хворобу;

4) записи про рецепти на антибактеріальні лікарські засоби, на наркотичні (психотропні) лікарські засоби (обовʼязково з листопада 2022 р.) та у подальшому — на всі рецептурні лікарські засоби;

5) записи про направлення;

6) медичні записи щодо взаємодії з пацієнтом, на підставі яких формуються згадані медичні висновки та електронні рецепти;

7) медичні записи, записи про направлення та рецепти, які стосуються надання медичних послуг у рамках програми державних гарантій медичного обслуговування населення чи іншого фінансування за рахунок бюджетних коштів.

Відповідно, така первинна облікова медична інформація має обов’язково вноситися до ЕСОЗ. Повний перехід на цифровий облік усієї медичної документації відбуватиметься поступово і передбачатиме внесення додаткових змін до інших нормативно-правових актів.

Чи забезпечено в ЕСОЗ конфіденційність даних пацієнта?

Доступ до інформації пацієнта надається виключно автентифікованим користувачам, які мають відповідні права доступу. Також у системі реалізовано принцип відокремленого зберігання персональних та медичних даних, що суттєво знижує ризики витоку персоніфікованих даних.

За замовчуванням, доступ до медичних даних пацієнта за його згодою має лише сімейний лікар (терапевт, педіатр), з яким пацієнт уклав декларацію.

Таким чином, доступ до даних пацієнта можливий лише в разі наявності його згоди та у випадках, передбачених законом. Це забезпечує конфіденційність медичних даних.

Як працювати з пацієнтами, які не уклали декларацію з сімейним лікарем?

Для внесення медичних даних пацієнта до ЕСОЗ та, зокрема, виписування електронних рецептів на антибіотики чи в подальшому — наркотичні (психотропні) лікарські засоби декларація не обовʼязкова. Важливо, щоб пацієнт був зареєстрований в ЕСОЗ. Зареєструвати пацієнта може будь-який лікар, до якого звернувся пацієнт на прийом.

Нагадуємо, що поточними Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з медичної практики передбачається, що всі заклади, які отримали ліцензію на медичну практику, повинні до 31 грудня 2022 р. зареєструватися та вносити дані до ЕСОЗ.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами moz.gov.ua