МОЗ пропонує посилити відповідальність за порушення законодавства у сфері донорства крові та компонентів крові

15 серпня 2022
1411
Резюме

На громадське обговорення винесено відповідний законопроєкт

Міністерство охорони здоров’я України повідомляє про оприлюднення проєкту Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства у сфері донорства крові та компонентів крові», який розроблено на виконання пункту 1416 плану заходів з виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їх державами-членами, з іншої сторони, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 1106 «Про виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони», яким передбачено посилення санкцій за порушення законодавства у сфері донорства крові та компонентів крові та відповідно до статті 25 Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові».

Мета

Проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за порушення законодавства у сфері донорства крові та компонентів крові» (далі — проєкт Закону) розроблений з метою виконання положень статті 428 Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії та їх державами-членами, з іншої сторони (далі — Угода), якою  передбачено наближення свого законодавства та практик до принципів acquis ЄС, зокрема у сфері служб крові, а також Директиви № 2002/98/ЕС Європейського Парламенту та Ради від 27 січня 2003 р., що встановлює стандарти якості та безпеки забору, тестування, обробки, зберігання та розповсюдження крові людини та її компонентів, а також вносить зміни до Директиви № 2001/83/ЕС.

Обґрунтування необхідності прийняття акта

Проєкт Закону розроблений на виконання пункту 1416 плану заходів з виконання Угоди, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 жовтня 2017 р. № 1106 «Про виконання Угоди про асоціацію між Україною, з однієї сторони, та Європейським Союзом, Європейським співтовариством з атомної енергії і їхніми державами-членами, з іншої сторони», яким передбачено посилення санкцій за порушення законодавства у сфері донорства крові та компонентів крові. Разом з тим відповідно до статті 25 Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові» (далі — Закон України) особи, винні в порушенні встановлених законом України вимог щодо заготівлі, переробки, тестування, зберігання, розподілу та реалізації донорської крові та компонентів крові, несуть у тому числі адміністративну та кримінальну відповідальність у порядку, визначеному законом.

На сьогодні відповідальність за порушення вимог щодо заготівлі, переробки, тестування, зберігання, розподілу та реалізації донорської крові та компонентів крові, а також донора крові та компонентів крові має загальний характер, без чітких підстав та умов притягнення до відповідальності.

Так, статтею 451 Кодексу України про адміністративні правопорушення наведено виключно перелік порядків, за порушення яких особу може бути притягнуто до адміністративної відповідальності шляхом накладення штрафу.

Статтею 144 Кримінального кодексу України передбачено покарання лише за насильницьке донорство. З початку повномасштабної військової агресії питання посилення відповідальності за порушення законодавства у сфері донорства крові та компонентів крові стало більш нагальним та набуло особливого значення.

Зокрема, почастішали випадки поширення завідомо неправдивої інформації про пошук донорів, які мають масовий характер.

Небезпека скупчення людей, особливо в період дії воєнного стану, призводить до додаткової небезпеки та ставить під загрозу життя ще більшої кількості людей. Інше питання, яке потребує врегулювання, полягає в реалізації особам донорської крові та/або компонентів крові, призначених для трансфузій. На даний час існують безліч випадків, коли донорська кров та/або компоненти крові реалізуються суб’єктами системи крові будь-яким особам. Враховуючи те, що відповідно до вимог законодавства у сфері безпеки та якості донорської крові та компонентів крові, для донорської крові та/або компонентів крові має бути забезпечено певний температурний режим, у тому числі під час їх транспортування, дане питання потребує законодавчого врегулювання. Разом з тим потребує законодавчого врегулювання питання неналежного надання послуг з трансфузії крові та/або компонентів крові, яке призвело до смерті пацієнта, а також надання особою, яка виявила бажання здійснити донацію крові та/або компонентів крові, завідомо неправдивих відомостей про себе.

Основні положення проєкту акта

Проєктом закону пропонується внести зміни до Кримінального кодексу України та до Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині посилення відповідальності за порушення законодавства у сфері донорства крові та компонентів крові.

АРВ

Порівняльна таблиця

ДОВІДКА acquis

Довідка ЄС

Куди надавати пропозиції

Зауваження та пропозиції приймаються Директоратом високотехнологічної медичної допомоги та інновацій МОЗ України протягом 16 днів з дня оприлюднення в письмовому або електронному вигляді на адресу: 01601, м. Київ, вул. Грушевського, 7; контактна особа: Інга Олегівна Новосьолова, e-mail: [email protected].

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами moz.gov.ua