Громадська рада при МОЗ України. На пульсі болючих проблем медичної галузі

2 грудня 2011
683
Резюме

28 листопада 2011 р. в Києві, у великій конференц-залі МОЗ України відбулося перше засідання Громадської ради при МОЗ України в оновленому складі, на якому було заслухано звіт робочої групи з підготовки першого засідання Громадської ради при МОЗ України; затверджено проекти Положення про Громадську раду при МОЗ України, її регламенту, а також принципи формування структури Громадської ради (відповідні матеріали розміщено на сайті МОЗ України); обрано голову, заступників голови та членів секретаріату Громадської ради при МОЗ України.

Як зауважив керівник робочої групи з підготовки першого засідання Громадської ради при МОЗ України, президент Все­українського лікарського товариства Олег Мусій, Громадська рада проводить свою діяльність у якості методичного та координаційного органу для громадських/наглядових рад при МОЗ АР Крим, обласних та прирівняних до них управлінь, місцевих органів влади та закладів охорони здоров’я. Вона функціонує на засадах самоврядності та реалізує низку основних завдань, серед яких найголовніші:

  • сприяння поступальному розвитку громадянського суспільства, зміцнення інституту демократії в Україні, формування громадянської культури суспільства й держави;
  • створення умов для реалізації громадянами гарантованого їм Конституцією України права на соціально-політичну активність та участь в управлінні державними справами;
  • здійснення ефективного контролю з боку громадськості за діяльністю МОЗ України, посилення впливу громадської думки на формування та реалізацію МОЗ України державної політики у сфері охорони здоров’я;
  • впровадження системного конструктивного, налаштованого на спільний позитивний результат партнерства, усталення ефективної взаємодії між МОЗ України та інститутами громадянського суспільства у форматі колегіального публічного діалогу.

У результаті рейтингового голосування головою Громадської ради при МОЗ України було обрано О. Мусія, а його заступниками та кураторами напрямів — Р. Гревцову, Ю. Савка, Р. Ступницького, О. Євстигнєєву. Згідно з прийнятим на засіданні проектом структури Громадської ради при МОЗ України (рисунок), до складу Правління Громадської ради при МОЗ України входять голова Громадської ради, усі заступники голови, голова секретаріату, усі голови комісій.

Голова Громадської ради Секретаріат Громадської ради: (3 особи) Голова секретаріату, секретар, секретар (МОЗ)
Заступник голови Громадської ради — куратор правового напрямку Заступник голови Громадської ради — куратор медичного напрямку Заступник голови Громадської ради — куратор пацієнтського напрямку Заступник голови Громадської ради — куратор профілактичного напрямку
| | | |
Комісії: Комісії: Комісії: Комісії:
1. Юридична 1. З питань реформування системи охорони здоров’я 1. З питань захисту інтересів пацієнтів 1. З профілактики захворювань
2. З організаційно-правового забезпечення діяльності ради 2. З питань захисту інтересів медичних працівників 2. З питань подолання проблем соціально небезпечних хвороб, залежностей та їх наслідків 2. З питань відновлювання та реабілітації
3. З міжнародних відносин 3. З питань розвитку приватного сектору та залучення інвестицій 3. З питань вдосконалення системи медичного забезпечення інвалідів 3. З питань боротьби з демографічною кризою
4. З питань медичної благодійності 4. З питань діяльності фармацевтичної галузі 4. З питань надання медичної допомоги та сімейної медицини 4. З питань співробітництва із ЗМІ, комунікацій та звернень
5. З питань державних закупівель та боротьби з корупцією 5. З питань освіти, науки та кадрової політики в охороні здоров’я 5. З питань захисту інтересів ветеранів та соціально незахищених верств населення

Рисунок. Структура Громадської ради при МОЗ України (проект)

Варто зазначити, що протягом засідання активно обговорювалися не лише внутрішньо-установчі питання, але й нагальні проблеми.

Так, благодійна організація «Суспільна служба Києва» звернулася до Громадської ради при МОЗ України з проханням про допомогу щодо захоплення шляхом рейдерської атаки на амбулаторію та поліклініку сімейної медицини, що вже понад 40 років функці­онує у Києві на вул. Трьохсвятительській. Це ласе місце із чималенькою земельною ділянкою й будівлею, із якої лікарів було вигнано в примусовому порядку. Учасники засідання вирішили втрутитися в ситуацію, доручили правникам Громадської ради невідкладно розглянути це питання, підготувати й направити відповідні звернення до владних структур.

Громадська рада при МОЗ України

Також О. Мусій привернув увагу присут­ніх до гострого питання, яке, на його думку:

  • безпосередньо стосується здоров’я українського народу;
  • може мати дуже серйозні наслідки для нинішнього та прийдешніх поколінь;
  • яскраво свідчить про те, що декларується Урядом на словах, а яким чином здійснюється реформа охорони здоров’я в Україні насправді.

Обраний голова Громадської ради висловив глибокий жаль з приводу того, що 16 листо­пада 2011 р. Кабінет Міністрів України, поза будь-яким публічним обговоренням чи узгодженням із громадськістю, видав розпорядження за № 1191-р про передачу всіх медичних навчальних закладів усіх рівнів акредитації — тобто всіх медичних училищ та медичних університетів України — із підпорядкування МОЗ України в підпорядкування Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України. Це розпорядження було прийнято за пропозицією міністра Д. Табачника. Громадські організації, зокрема Все­українське лікарське товариство, уже розглянули дане розпорядження та дійшли висновку, що це рішення є грубим порушенням існуючих норм законодавства України щодо передачі тієї чи іншої функції від МОЗ України до іншого міністерства. Насправді всі питання щодо Положення про МОЗ України знаходяться у сфері компетенції Президента України, і Кабінет Міністрів України не може перевищувати свої повноваження, забираючи з Положення про МОЗ України ті чи інші функції. Адже у цьому документі чітко прописано, що додипломна підготовка лікарів входить до компетенції МОЗ України. Більше того, у Конституції України записано, що єдиним державним органом, відповідальним за охорону здоров’я в Україні, є МОЗ України. А підготовка фахівців охорони здоров’я — як майбутніх лікарів, так і медичних сестер — є прямою функцією системи охорони охорони здоров’я, і її передача іншому міністерству є прямим порушенням чинного законодавства. У намаганні узурпувати вищі медичні навчальні заклади О. Мусій вбачає корисливі мотиви міністра Д. Табачника, який не лише позарився на території, будівлі та майно цих закладів, але й переслідує меркантильні інтереси щодо певного шматка фінансового пирога у вигляді студентів-контракт­ників, які приносять кошти. На переконання доповідача, такий крок зруйнує систему підготовки медичних кадрів у нашій країні, унеможливить існування університетських клінік, про які неодноразово заявляли Президент та Уряд, зведе нанівець усі задекларовані ініціативи щодо реформування медичної галузі та її наближення до європейських стандартів. Врешті, замість створення єдиного медичного простору цей простір подрібнюватиметься і на незрозумілих засадах розподілятиметься між різними міністерствами. Як буде здійснюватися підготовка лікарів на базі лікарень? Адже з 1 січня 2012 р. кожна з них зможе виставити яку завгодно орендну плату, отримає можливість виставити на вулицю всіх викладачів разом із студентами: як, де і чому будуть навчатися ці студенти? Це невігластво у прийнятті державних рішень, — обурився головуючий. Громадська рада одностайно його підтримала й доручила юридичній комісії невідкладно розглянути це гостре питання, провести всебічний аналіз ситуації з тим, щоб від імені громадськості відреагувати шляхом направлення відповідних звернень до керівництва держави.

Вперше опубліковано
у «Щотижневику АПТЕКА» від 30.11.2011 р.