Чому українці відмовляються від паління?

13 липня 2011
826
Резюме

Матеріали прес-конференції в агенстві УНН

Як повідомляло наше видання Всесвітня організація охорони здоров’я оприлюднила Третій звіт щодо глобальної тютюнової епідемії. За даними цього документу поширеність тютюнопаління в Україні за останні роки суттєво знизилася: з 45% серед дорослих у 2006 р. до 32% — у 2009 р. Факторам, які впливають на цей процес, була присвячена прес-конференція в агенстві «Українські національні новини» на тему «Чому українці відмовляються від паління?». У заході взяли участь Костянтин Красовський, завідувач сектору контро­лю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень Міністерства охорони здоров’я України, та Отто Стойка — головний лікар Київського міського центру здоров’я.

Чому українці відмовляються від паління?Костянтин Красовський нагадав, що у 2006 р. Україна ратифікувала Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну (Рамкова конвенція), в якій пропонуються ефективні засоби зменшення впливу тютюну на здоров’ я населення. Це 6 найбільш ефективних стратегій, об’єднаних у комплекс заходів MPOWER, які у 2006 р. Україна почала активно впроваджувати, а саме:

Monitor — моніторинг вживання тютюну та стратегій профілактики.

Щорічно соціологічні дослідження у цих напрямках здійснюються в Україні Міністерством охорони здоров’я (МОЗ) України та Державним комітетом статистики України. При цьому вітчизняні статистичні дані підтверджують зменшення кількості курців як серед контингенту підлітків, так і серед громадян віком старше 15 років. Ця тенденція вплинула також і на зниження показників смертності від серцево-судинних захворювань та інсульту. Однак, як зазначив К. Красовський, зменшення тютюнової епідемії з 14 млн осіб у 2005 р. до 10 млн — у 2010 р. зумовлене, на жаль, головним чином за рахунок високої смертності курців — за цей період це становило 5 млн осіб.

Protect — захист від дії тютюнового диму.

Відповідно до українського законодавства тютюнокуріння у громадських місцях заборонене. При порушенні цієї вимоги накладається штраф у розмірі від 51 грн. до 300 грн. Зменшення кількості випадків куріння у тамбурах електропоїздів, на зупинках громадського транспорту, у місцях масового відпочинку тощо призвело до захисту 20% громадян від примусового вдихання тютюнового диму.

Offer — допомога у припиненні куріння.

Чому українці відмовляються від паління?

Як нагадав Отто Стойка, існує простий метод визначення ступеня нікотинової залежності — тест Фагерстрома. Оскільки, як правило, період подолання звички тютюнопаління у осіб з середнім і високим рівнем залежності супроводжується неприємними симптомами відміни, є необхідність у наданні цим людям консультативно-психологічної підтримки. Така допомога включає поради щодо нікотинзамісної, а також заспокійливої терапії, консультації психолога тощо. За словами О. Стойки, такої підтримки на сьогодні в Україні потребують понад 500 тис. курців. Наприклад, на базі Харківської наркологічної служби, поліклінік Луцька вже створені кабінети допомоги для бажаючих кинути палити, при Київському міському центрі здоров’я створено клуб відмови від куріння. На жаль, досі не впроваджено прямої лінії з цього питання, як це зроблено, наприклад, у Великій Британії, де на кожній пачці сигарет зазначається телефон консультативної лінії для бажаючих позбутися цієї шкідливої звички.

Warn — попередження про загрози, пов’язані з тютюном.

Із 2007 р. на тютюнових пачках в Україні розміщуються відносно великі (30% поверхні пачки) текстові попередження про небезпечні наслідки від вживання тютюнових виробів. Результати проведених досліджень свідчать, що ці попередження суттєво підвищили поінформованість мешканців України щодо наслідків тютюнопаління і сприяли зниженню його поширення в Україні. Проте, як свідчить досвід інших країн, ефективність попереджень із часом знижується, оскільки люди звикають до них. Тому Верховна Рада України, відповідно до ратифікованої нашою державою Рамкової конвенції, внесла зміни до законодавства, які передбачають збільшення розміру попереджень із 30 до 50%, збільшення їх кількості з 7 до 11, зміну тексту попереджень та доповнення їх малюнками чи піктограмами. Крім цього, важливим аспектом у боротьбі з тютюновою епідемією є соціальна реклама, яка, на жаль, на сьогодні носить фрагментарний характер і не забезпечує бажаного масового впливу. Хоча, як відзначив О. Стойка, соціальні заходи подібного характеру у 2,5 разу збільшують кількість людей, які позбавляються від нікотинової залежності.

Enforce — заборона реклами, стимулювання продажу та спонсорства.

На жаль, в Україні на сьогодні цей захід повністю ще не виконується.

Raise — підвищення податків на тютюнові вироби.

За словами К. Красовського, з 2008 р. акциз на тютюнові вироби зріс у 6 разів: з 0,5 грн. до 3 грн. Що привело до подорожчання сигарет у 3–4 рази. При цьому поповнення державної казни збільшилося з 2,5 млрд грн. до 13 млрд грн. на рік.

На запитання кореспондентів щодо користі від паління електронних сигарет К. Красовський зазначив, що МОЗ України не рекомендує їх вживати, адже немає жодних доказів ефективності цих пристроїв (device). «Реклама електронних цигарок позиціонує їх як лікувальний засіб для припинення куріння. Однак жодна фірма, що торгує електронними цигарками в Україні, навіть не намагалась отримати дозвіл МОЗ України на поширення свого виробу як лікарського засобу», — додав він.

Юлія Єрмолова,
фото Сергія Бека