Мета тижня — об’єднання зусиль державних органів, бізнесу, громадських організацій, наукової спільноти, засобів масової інформації та всього суспільства на виконання державних і міжнародних програм з безпеки дорожнього руху та пропаганди важливості дотримання їх правил. Зазначимо, що у 2017 р. тиждень безпеки дорожнього руху проходитиме у два етапи: з 8 по 14 травня та з 13 по 19 листопада.
З цього приводу 4 травня 2017 р. в Міністерстві охорони здоров’я (МОЗ) України проведено прес-конференцію, в якій взяли участь представники Департаменту патрульної поліції Національної поліції України, ДП «Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій» МОЗ України», Управління безпеки на транспорті та технічного регулювання Міністерства інфраструктури України, Управління безпеки дорожнього руху Департаменту превентивної діяльності, МОЗ України.
Розпочав прес-конференцію Національний координатор ВООЗ МОЗ України з питань безпеки дорожнього руху, директор ДП «Український медичний центр безпеки дорожнього руху та інформаційних технологій» МОЗ України» Юрій Чорний. Він зазначив, що тиждень безпеки дорожнього руху проводиться з 8 по 14 травня не лише в Україні, а й усьому світі, тому що глобальні втрати від наслідків ДТП становлять приблизно 1,5 млн осіб на рік, і близько 50 млн людей зазнають тілесних ушкоджень. Тому важливим моментом і метою проведення таких тижнів є покращення свідомості людей щодо можливих наслідків, а також об’єднання зусиль задля уникнення цих пригод, зниження показників травматизму і летальних результатів.
Наступним доповідачем став начальник Управління медичної допомоги дорослим, заступник директора Медичного департаменту МОЗ України Андрій Гаврилюк. Оратор наголосив, що протягом останніх десятиріч спостерігається збільшення кількості транспортних засобів та підвищення інтенсивності дорожнього руху і внаслідок цього — збільшення кількості постраждалих від ДТП. В Україні смертність і травматизм внаслідок цих випадків — одні з найвищих в Європі. За останні 6 років у нашій країні зареєстровано приблизно 170 тис. ДТП, в яких загинули понад 26,5 тис. осіб, а постраждали 209 тисяч.
У 2016 р. спостерігалося збільшення кількості ДТП на 11,6%, у них травмовано на 1,5% більше людей порівняно з 2015 р. Особливо тривожним є те, що понад 43% загиблих у ДТП протягом 2016 р. становлять пішоходи та велосипедисти. Велике занепокоєння викликає те, що за останні 6 років на дорогах України загинули 1,4 тис. дітей віком до 18 років. ДТП у нашій країні є першою за поширенням причиною смертності молоді віком від 15 до 24 років та другою серед дітей віком від 5 до 14 років. У середньому у країнах — членах Європейського Союзу (ЄС), за даними за 2015 р., на 100 тис. жителів припадає 5,1 загиблих у ДТП і 8 загиблих на 100 тис. транспортних засобів, тоді як в Україні ці показники становлять 7,5 та 22 особи відповідно.
За результатами аналізу статистичних даних і аналітичного звіту Світового банку, в Україні більшість ДТП із тяжкими наслідками виникають через перевищення швидкості водіями (39%), необлаштованість пішохідних переходів (38%), порушення правил переїзду перехрестя (30%), керування транспортними засобами у стані алкогольного сп’яніння. Велика кількість ДТП та постраждалих також впливають на економіку і сферу охорони здоров’я країни. За розрахунками експертів Світового банку, соціально-економічні втрати України від ДТП становлять близько 4,5 млрд дол. на рік, що становить 3,4% валового внутрішнього продукту за розрахунками на 2014 р.
За словами доповідача, на рівні нормативного врегулювання МОЗ України втілює певні кроки, які можуть привести до поліпшення цієї надскладної ситуації. По-перше, МОЗ України опрацьовує і розробляє заходи щодо організації національних медичних стандартів, які стосуються медичних оглядів кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів згідно із законодавством ЄС. Також здійснюється систематизація порядків проведення профілактичних наркологічних оглядів, обов’язкових попередніх та періодичних психіатричних оглядів, розроблення та реалізація системи медичного обслуговування водіїв, які надають послуги щодо перевезення пасажирів і вантажів.
Також розробляються заходи стосовно порядку проведення психофізіологічного обстеження і оцінки рівня розвитку професійно важливих якостей, необхідних для безпечного керування транспортними засобами, вдосконалення системи підготовки водіїв та інших учасників дорожнього руху з приводу володіння практичними навичками надання домедичної допомоги. Важливим моментом є створення єдиного інформаційного простору за напрямком медичного забезпечення у сфері безпеки дорожнього руху шляхом налагодження функціонування загальноукраїнської бази даних закладів охорони здоров’я, які здійснюють медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів; формування функціональної загальнонаціональної бази даних щодо стану здоров’я та психофізіологічних властивостей водіїв задля здійснення моніторингу за станом їх здоров’я; розроблення концепції національної системи психологічної реабілітації та підтримки потерпілих внаслідок ДТП; розроблення методології оцінки вартості життя осіб, які загинули внаслідок ДТП.
Далі слово було надане заступнику начальника Департаменту превентивної діяльності Національної поліції України, начальнику Управління безпеки дорожнього руху Івану Прохоренку. Доповідач зауважив, що вже в нинішньому році в нашій країні зареєстровано понад 54 тис. ДТП, у більше ніж 6 тисячах з яких були потерпілі, внаслідок чого загинули 720 осіб, і понад 8 тис. отримали тілесні ушкодження різного ступеня тяжкості. У рамках цього Національна поліція повністю здійснює свої обов’язки, проте вкрай важливим є об’єднання зусиль усіх людей. Оратор окремо акцентував увагу на важливості підтримки постійної акції «Здай кров — збережи життя», яка дійсно приносить позитивні результати.
Наступним виступаючим став заступник начальника Департаменту патрульної поліції Національної поліції України Олексій Білошицький, який наголосив на важливості удосконалення і розвитку патрульної поліції, з приводу чого вже триває запуск підрозділів дорожньої патрульної поліції та планується запуск усіх трас міжнародного і національного значення, які будуть обслуговуватися цими підрозділами на стаціонарних постах. Також триває робота над системами фіксації швидкості, якими буде обладнано автомобілі поліції задля безпосереднього моніторингу під час патрулювання.
Наступним кроком прес-конференції стала доповідь начальника Управління безпеки на транспорті та технічного регулювання Міністерства інфраструктури України Антона Щелкунова, який наголосив на тому, що на базі зазначеного міністерства створено міжурядову робочу групу, яка розробила стратегію щодо реформування безпеки дорожнього руху, що найближчим часом буде прийнята Кабінетом Міністрів України. Наступним кроком буде прийняття плану реалізації цієї стратегії, а потім державної програми. Ця робота спрямована, перш за все, на зменшення кількості випадків ДТП і постраждалих.
Останнім доповідачем прес-конференції став перший заступник голови Державної служби України з безпеки на транспорті В’ячеслав Дідківський. Він зазначив, що питання безпеки є дійсно базовим і пріоритетним у діяльності цієї служби, а здійснення питань реалізації державної політики відбувається на всіх етапах, починаючи з допуску водіїв і закінчуючи наглядом, контролем і ліцензуванням перевізників. Доповідач зауважив, що на сьогодні рейди і перевірки здійснюються разом із представниками Національної поліції, а метою цих перевірок є не питання вини та покарання, а, насамперед, визначення всіх супутніх причин виникнення ДТП, розроблення відповідних рекомендацій, надання та контроль за їх виконанням.
І ця система, розглянута через призму безпеки, дає свої незначні, але позитивні показники. Згідно зі статистичними даними, у 2016 р. з вини перевізників допущено 1134 ДТП, в результаті яких 44 особи загинули, 849 отримали тілесні ушкодження, що порівняно із 2015 р. на 4,3 і 38% менше відповідно. За словами доповідача, важливим аспектом діяльності цієї системи є консолідація зусиль, зокрема з міжнародним співтовариством, що сприяло прийняттю резолюції Генеральної асамблеї Організації Об’єднаних Націй, яка передбачає, що з 2011 і до 2020 р. визначено десятиліття безпеки дорожнього руху.
Наприкінці прес-конференції із завершальним словом виступив Ю. Чорний, який зазначив, що Організацією Об’єднаних Націй запропонована загальнонаціональна акція «День зниження швидкості», яка відбудеться 12 травня 2017 р., і закликає усіх водіїв дотримуватися швидкісного режиму, регламентованого правилами дорожнього руху. Також у цей день відбудеться національний флешмоб під назвою «Україна за безпеку дорожнього руху», що проходитиме під Аркою дружби народів у Києві.
Далі представники засобів масової інформації та інші присутні мали змогу задати запитання президії, і ми теж долучилися до цієї можливості та запитали представника МОЗ України А. Гаврилюка, які саме заходи розробляються для того, щоб забезпечити надання допомоги постраждалим у ДТП самими водіями та іншими учасниками дорожнього руху? У відповідь А. Гаврилюк зазначив, що на сьогодні в державі існують центри екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, і вже декілька років напрацьовуються спільні програми та методології, використовуються навчання, тренінги, до яких залучаються водії деяких спеціалізованих служб. Також він додав, що існують спеціальні курси, які проводяться медичними працівниками і до яких за власним бажанням можуть долучатися всі водії. На цих курсах водіїв навчають першим заходам домедичної допомоги, якими мають оволодіти учасники дорожнього руху.
Ми уточнили питання щодо можливості введення цих курсів до обов’язкової програми підготовки майбутніх водіїв, виключаючи їх проходження за власним бажанням. На це запитання Ю. Чорний відповів, що в Законі України «Про дорожній рух» окреслено, що кожний водій має володіти навиками надання домедичної допомоги постраждалим внаслідок дорожньо-транспортної пригоди. За його словами, у грудні 2015 р. Кабінет Міністрів України прийняв постанову, в якій регламентується, що професійні водії, які здійснюють перевезення вантажів і пасажирів, не допускаються до роботи в разі непроходження ними навчання курсу домедичної допомоги, а Український медичний центр безпеки дорожнього руху спільно з Центром медицини катастроф розробили спеціальну програму та електронний реєстр водіїв, які пройшли вищезазначені курси. Також разом із Сервісним центром Міністерства внутрішніх справ України з цього приводу підготовлені оновлені білети, за якими навчатимуться майбутні кандидати у водії.
Олег Мартишин,
фото Сергія Бека