Міністерство охорони здоров’я України реформує онкологічну службу

31 січня 2011 о 14:31
3236
Спеціальності :

Міністерство охорони здоров’я України реформує онкологічну службуМіністерство охорони здоров’я України розробило та винесло на громадське обговорення проект нової редакції наказу від 30.12.1992 р. № 208 «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України».

Необхідність прийняття проекту наказу зумовлена значним зростанням захворюваності й смертності від раку. Це насамперед пов’язано з несприятливою екологічною ситуацією та значним постарінням населення. Ризик захворіти на рак протягом життя має кожен третій–четвертий чоловік і кожна п’ята жінка. Рак є причиною понад 13% усіх летальних випадків і поступається за цим показником лише серцево-судинним захворюванням.

В Україні щороку діагностується понад 160 тис. нових випадків злоякісних новоутворень. За попередньою оцінкою кількість хворих із вперше виявленим раком в Україні сягне 180 тис. осіб, а загальна кількість онкологічних хворих, що перебувають на обліку, перевищить 1 млн осіб.

Понад 85 тис. жителів України щороку помирають від раку, при цьому 35% становлять особи працездатного віку, що призводить до значних матеріальних збитків народного господарства держави. Внаслідок несвоєчасної діагностики онкологічних захворювань залишається високою летальність хворих до 1 року після встановлення діагнозу — 34%. У розвинених країнах світу цей показник не досягає 25%.

Підставою для розроблення законопроекту є Закон України «Основи Законодавства України про охорону здоров’я», Закон України «Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року» від 23 грудня 2009 р. № 1794-VI, Постанова Кабінету Міністрів Украї­ни від 17.02.2009 р. № 208 «Деякі питання удосконалення системи охорони здоров’я», наказ МОЗ України від 22.01.1996 р. № 10 «Про створення Національного канцер-реєстру України», наказ МОЗ України від 17.09.2007 р. № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 30.07.2010 р. № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 р. № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 23.10.2009 р. № 770 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень, виявлених Рахунковою палатою України під час аудиту ефективності використання бюджетних коштів на профілактику і лікування онкологічних захворювань».

Проект наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України» має реорганізувати державну систему боротьби з онкологічними захворюваннями, поліпшити стан діагностики, лікування та медико-соціальної реабілітації онкологічних хворих, що сприятиме зниженню смертності від онкологічних захворювань, летальності онкологічних хворих працездатного віку, підвищенню рівня діагностики на ранніх стадіях, збільшенню мінімального строку виживаня онкологічних хворих, а також зниженню ступеня інвалідизації.

Виконання наказу дасть змогу:

  • удосконалити нормативно-правову базу в сфері надання медичної допомоги онкологічно хворим;
  • забезпечити доступну безоплатну спеціалізовану допомогу онкологічним хворим відповідно до затверджених МОЗ Украї­ни наказу МОЗ України від 17.09.2007 р. № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія» та наказу МОЗ України від 30.07.2010 р. № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 р. № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія»;
  • удосконалити порядок реєстрації хворих на рак;
  • підвищити рівень виявлення злоякісних новоутворень I–II стадії на 5–10%;
  • знизити рівень занедбаності злоякісних новоутворень на 7–10%;
  • знизити рівень дорокової летальності онкологічних хворих орієнтовно на 7%;
  • підвищити рівень 5-річної виживаності онкологічних хворих до 30%;
  • знизити показники смертності від злоякісних новоутворень орієнтовно на 5–10%.

Для досягнення цього пропонується затвердити такі положення:

  1. Положення про головну установу з онкології МОЗ України.
  2. Положення про Національний канцер-реєстр України.
  3. Положення про онкологічний заклад (диспансер, центр, лікарня).
  4. Положення про інформаційно-аналітичний відділ онкологічного закладу.
  5. Положення про денний стаціонар онкологічного диспансеру.
  6. Положення про онкохіміотерапевтичне відділення онкологічного диспансеру.
  7. Положення про кабінет для амбулаторної хіміотерапії хворих онкологічного диспансеру.
  8. Положення про онкологічний кабінет лікувально-профілактичного закладу.
  9. Положення про жіночий оглядовий кабінет лікувально-профілактичного закладу.
  10. Положення про кабінет патології шийки матки лікувально-профілактичного закладу.
  11. Положення про мамологічний кабінет лікувально-профілактичного закладу.
  12. Положення про чоловічий оглядовий кабінет лікувально-профілактичного закладу.
  13. Положення про централізовану цитологічну лабораторію.
  14. Положення про протиракову експертну комісію.
  15. Положення про міжрегіональний онкологічний центр.

Згідно з цим положенням Головною установою МОЗ України у сфері боротьби з онкологічними захворюваннями, а також з питань променевої діагностики і ядерної медицини в галузі онкології є Національний інститут раку (далі — Інститут); директор Інституту призначається Головним позаштатним спеціалістом МОЗ України з онкології. Метою діяльності Інституту як головної установи МОЗ України у сфері боротьби з онкологічними захворюваннями є визначення стратегії протиракової боротьби; координація роботи закладів онкологічної служби та інших лікувально-профілактичних, науково-дослідних установ, незалежно від їх рівня та відомчого підпорядкування в наданні онкологічної допомоги населенню.

Основними завданнями Інституту є:

  • розробка проектів нормативно-правових актів з питань онкології та пропозицій до проектів управлінських рішень для вищих органів влади з питань, що відносяться до його компетенції;
  • координація роботи головних позаштатних спеціалістів з онкології управлінь охорони здоров’я АР Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій;
  • організаційно-методичне керівництво роботою міжрегіональних онкологічних центрів, регіональних онкологічних диспансерів, онкологічних відділень (кабінетів), відділень променевої діагностики та ядерної медицини (радіонуклідної діагностики і терапії) по наданню спеціалізованої медичної допомоги хворим на злоякісні новоутворення;
  • розробка нормативного переліку необхідного матеріально-технічного забезпечення лікувально-профілактичних закладів радіологічним, рентгенологічним, ендоскопічним обладнанням та апаратами УЗ-діагностики, аналіз забезпеченості відповідно до нього онкологічних закладів усіх регіонів Украї­ни;
  • забезпечення функціонування Національного канцер-реєстру України, здійснення на його базі моніторингу онкоепідеміологічного процесу та діяльності онкологічної служби, щорічне видання інформаційно-аналітичного довідника «Бюлетень Національного канцер-реєстру України»;
  • вивчення потреби регіональних онкологічних закладів у протипухлинних препаратах та діагностичному, медичному обладнанні і формування державного замовлення на їх придбання за рахунок коштів державного бюджету;
  • здійснення науково-методичного супроводу державних та національних цільових програми у галузі онкології; участь у відповідних міжнародних наукових проектах і програмах;
  • здійснення на базі Інституту підвищення кваліфікації лікарів з онкології променевої діагностики, променевої терапії шляхом проведення курсів інформації, стажування, навчання у клінічній ординатурі;
  • залучення ЗМІ, навчальних закладів та громадських організацій до інформування населення з питань профілактики, раннього виявлення та ефективності лікування онкологічних захворювань;
  • сприяння інтеграції онкологічної служби України у світове та Європейське онкологічне товариство шляхом підтримки міжнародних принципів протиракової боротьби, задекларованих у Паризькій хартії по боротьбі з раком 2000 року.

Запропоновано створення Протиракової експертної комісії на громадських засадах з метою широкого залучення до протиракової боротьби медичних закладів різноманітних спеціалізованих служб, адміністративних, громадських організацій області, міста, району. До складу протиракової експертної комісії входять: голова (заступник начальника управління охорони здоров’я державної адміністрації області (міста, району)); заступник голови (головний позаштатний онколог регіонального управління охорони здоров’я або головний лікар спеціалізованого онкологічного закладу); та члени комісії (головні спеціалісти управління охорони здоров’я з: терапії, хірургії, акушерства-гінекології, педіатрії, отоларингології, рентгенології, променевої терапії, стоматології, дерматовенерології, головний державний санітарний лікар, голов­ний лікар Центру здоров’я).

Також запропоновано створення Міжрегіонального онкологічного центру (далі — МОЦ). На базі провідної онкологічної установи регіону, яка здійснює організаційно-методичне керівництво роботою онкологічних закладів, відділень (кабінетів) даної території, надає високоспеціалізовану онкологічну допомогу населенню прикріплених регіонів та має для цього відповідне кадрове та матеріально-технічне забезпечення.

Метою діяльності МОЦ є координація роботи регіональних онкологічних закладів, відділень (кабінетів) визначеної території, незалежно від їх рівня, відомчого підпорядкування у наданні онкологічної допомоги населенню, надання високоспеціалізованої онкологічної допомоги населенню прикріплених регіонів. Основ­ними завданнями МОЦ є здійснення моніторингу та аналізу стану онкологічної допомоги населенню підпорядкованих йому областей та визначення основних пріоритетів протиракової боротьби.

МОЦ повинен контролювати стан надання онкологічної допомоги на визначених територіях та дотримання стандартів діагностики та лікування онкологічних хворих; надавати пропозиції до проекту загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями з урахуванням потреб підпорядкованих йому регіонів; відповідати за реалізацію заходів загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями; та інших державних програм з питань онкології у прикріплених до нього регіонах; вивчати стан матеріально-технічної бази підпорядкованих йому регіональних онкологічних диспансерів та розробляти заходи на її розвиток; надавати високоспеціалізовану онкологічну допомогу населенню прикріпленої території відповідно до затверджених МОЗ України стандартів та громадянам інших країн на комерційних засадах; функцію онкологічного диспансеру у своєму регіоні; здійснювати підготовку на робочих місцях медичних працівників, підпорядкованих їм онкологічних закладів; брати участь у проведенні багатоцентрових наукових досліджень, планованих Національним інститутом раку, та за власною ініціативою; координувати, разом з регіональними управліннями охорони здоров’я діяльність закладів охорони здоров’я з питань впровадження і виконання скринінгових програм щодо виявлення передпухлинної патології та ранніх форм раку; надавати установам загальної лікувальної мережі прикріплених регіонів консультативно-методичну допомогу з питань профілактики, своєчасного виявлення злоякісних новоутворень та передпухлинних захворювань, лікування та диспансерного нагляду хворих зазначених категорій.

Таким чином, реорганізація та удосконалення онкологічної служби в Ураїні, шляхом прийняття та забезпечення виконання наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України», сприятиме підвищенню ефективності загальнодержавних заходів з покращання якості та доступності медичної допомоги хворим на злоякісні новоутворення, здійсненню заходів щодо вторинної профілактики онкологічних захворювань, підвищенню ефективності лікування, зниженню летальності онкологічних хворих і смертності населення від злоякісних новоутворень.

За матеріалами: http://www.moz.gov.ua