Проект нової редакції наказу МОЗ України від 30.12.1992 №208 «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України»

31 січня 2011 о 12:13
4657
Спеціальності :

В Україні кожного року діагностується більше 160 тисяч нових випадків злоякісних новоутворень, а понад 85 тисяч жителів України щороку помирають від раку, при чому 35% становлять особи працездатного віку, що призводить до значних матеріальних збитків народного господарства держави. Через несвоєчасну діагностику онкологічних захворювань залишається високим показник летальності хворих до одного року після встановлення діагнозу — 34%. У розвинених країнах світу цей показник не досягає 25%. Це все зумовило необхідність розробки шляхів удосконалення онкологічної служби в Україні.

Проект наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України» має покращити державну систему протиракової боротьби, поліпшити стан діагностики, лікування та медико-соціальної реабілітації онкологічних хворих, що сприятиме зменшенню смертності від онкологічних захворювань, летальності онкологічних хворих працездатного віку, зниженню рівня діагностики на пізніх стадіях, збільшенню мінімального строку виживаня онкологічних хворих, а також зменшенню ступеня інвалідизації.

АНАЛІЗ РЕГУЛЯТОРНОГО ВПЛИВУ
проекту наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України»

1. Аналіз проблеми, яку пропонується розв’язати шляхом державного регулювання

1.1. Підстава для розроблення

Підставою для розроблення проекту наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України» єЗакон України «Основи Законодавства України про охорону здоров`я», Закон України «Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року» від 23 грудня 2009 року № 1794-VI, Постанова Кабінету Міністрів України від 17.02.2009 № 208 «Деякі питання удосконалення системи охорони здоров>я», наказ МОЗ України від 22.01.1996 № 10 «Про створення Національного канцер-реєстру України», наказ МОЗ України № 554 від 17.09.2007 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 30.07.2010 № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 23.10.2009 № 770 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень, виявлених Рахунковою палатою України під час аудиту ефективності використання бюджетних коштів на профілактику і лікування онкологічних захворювань».

1.2. Розв>язання проблеми

Підвищиться рівень діагностики та ефективності лікування онкологічних хворих, підвищиться участь закладів загально-лікувальної мережі у ранньому виявленні хворих на злоякісні новоутворення, покращиться облік онкологічних хворих та впровадження в практику онкологічних закладів інформаційних технологій для оцінки основних параметрів онкологічної допомоги.

Законодавчою основою є Закон України «Основи Законодавства України про охорону здоров’я», Закон України «Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року» від 23 грудня 2009 року N1794-VI, Постанова Кабінету Міністрів України від 17.02.2009 № 208 «Деякі питання удосконалення системи охорони здоров’я», наказ МОЗ України від 22.01.1996 № 10 «Про створення Національного канцер-реєстру України», наказ МОЗ України № 554 від 17.09.2007 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 30.07.2010 № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 23.10.2009 № 770 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень, виявлених Рахунковою палатою України під час аудиту ефективності використання бюджетних коштів на профілактику і лікування онкологічних захворювань».

Законом України « Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року», який було прийнято Верховною Радою України 23 грудня 2009 року передбачено:

  • удосконалення методів діагностики злоякісних новоутворень та спеціального лікування онкологічно хворих;
  • забезпечення надання онкологічно хворим стаціонарної допомоги у закладах охорони здоров>я, що надають допомогу онкологічно хворим з використанням комплексу сучасних методів діагностики, хірургічного, променевого, хіміотерапевтичного лікування відповідно до затверджених стандартів та з урахуванням світового досвіду;
  • утворення на базі Національного інституту раку, міжрегіональних онкологічних центрів референтних лабораторій для забезпечення морфологічної, цитогенетичної та молекулярної діагностики новоутворень відповідно до державних стандартів;
  • підвищення рівня інформаційного забезпечення онкологічної служби;
  • удосконалення державної системи реєстрації хворих на рак;
  • утворення на базі Національного інституту раку єдиного інформаційно-аналітичного центру онкологічної служби та формування єдиного інформаційного простору у галузі онкології;
  • формування в лікувально-профілактичних закладах, що надають допомогу онкологічно хворим, мережі мамологічних кабінетів та дооснащення їх лікувально-діагностичною апаратурою;
  • формування в лікувально-профілактичних закладах, що надають допомогу онкологічно хворим, мережі кабінетів патології шийки матки та дооснащення їх лікувально-діагностичною апаратурою та виробами медичного призначення.

Проект наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України» розроблений на виконання Закону України «Основи Законодавства України про охорону здоров’я», Закону України «Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року» від 23 грудня 2009 року N 1794-VI, з метою удосконалення державної системи протиракової боротьби, поліпшення стану діагностики, лікування та медико-соціальної реабілітації онкологічних хворих, що сприятиме зменшенню смертності від онкологічних захворювань, летальності онкологічних хворих працездатного віку, зниженню показників занедбаності, збільшенню виживаності онкологічних хворих, а також зменшенню ступеню їх інвалідізації.

1.3. Взаємозв>язок з нормативними актами і обґрунтування необхідності встановлення правових норм

Проект регуляторного акту увійде в систему нормативно-правових актів :

  • Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 року N 2801-XII зі змінами і доповненнями;
  • Закон України «Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року» від 23 грудня 2009 року N 1794-VI;
  • постанова Кабінету Міністрів України від 10.01.2002 № 14 «Про затвердження Заходів Міжгалузевої комплексної програми «Здоров’я нації» на 2002-2011 роки»;
  • постанова Кабінету Міністрів України від 17.02.2009 № 208 «Деякі питання удосконалення системи охорони здоров’я»;
  • спільний наказ МОЗ України та НАМН України від 14.05.2010 № 409/36 «Про виконання завдань та заходів Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року»;
  • наказ МОЗ України від 22.01.1996 № 10 «Про створення Національного канцер-реєстру України»;
  • наказ МОЗ України від 23.10.2009 № 770 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень, виявлених Рахунковою палатою України під час аудиту ефективності використання бюджетних коштів на профілактику і лікування онкологічних захворювань»;
  • наказ МОЗ України від 17.09.2007 № 554 Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія»;
  • наказ МОЗ України від 30.07.2010 № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія».

Реалізація цього наказу передбачає скасування наказу Міністерства охорони здоров’я від 30.12.1992 № 208 «Про заходи подальшого покращання і розвитку онкологічної допомоги».

2. Цілі державного регулювання

Реалізація прав громадян України на охорону здоров>я шляхом забезпечення доступної та якісної онкологічної допомоги відповідно до стандартів затверджених МОЗ України наказом МОЗ України від 17.09.2007 № 554 Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія» та наказом МОЗ України від 30.07.2010 № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія».

3. Визначення альтернативних способів досягнення зазначених цілей та аргументи щодо переваги обраного способу

Першим альтернативним способом — є залишити нормативно-правову базу без змін, що передбачає збереження існуючої практики надання онкологічної допомоги. Зазначений варіант функціонує, проте, не визначено чітко роль закладів загально-лікарняної мережі у процесі своєчасного виявлення раку, диспансерного нагляду за онкологічними хворими і пацієнтами з груп ризику. Не визначено організаційні основи впровадження інформаційних технологій в онкологічну практику

Другий, оптимальний варіант передбачає комплексне розв’язання актуальної проблеми доступності якісної онкологічної допомоги населенню України, об’єднання ресурсів та можливостей спеціалізованих та неспеціалізованих закладів держави в розв’язанні питань діагностики, лікування та реабілітації онкологічних хворих. Визначено роль та місце закладів загально-лікувальної мережі в системі протиракової боротьби країни, роль інформаційних технологій в моніторингу захворюваності, смертності населення від раку та ефективності функціонування онкологічних закладів, оновлено та приведено у відповідність до сучасних вимог положення про головний заклад у сфері онкології, онкологічний заклад, кабінети патології шийки матки та мамологічні кабінети, протиракову експертну комісію тощо.

Найбільш результативною щодо вирішення проблеми надання якісної онкологічної допомоги населенню є другий варіант, який поєднує різні форми та можливості лікувальних закладів різного рівня, що чітко структурує систему організації протиракової боротьби і сприяє максимальному залученню ресурсів чинної системи охорони здоров’я держави.

Другий альтернативний спосіб — передбачає прийняття наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України». Другий, оптимальний варіант, передбачає комплексне розв’язання актуальної проблеми доступності онкологічної допомоги населенню України, дає змогу забезпечити удосконалення та подальший розвиток сучасної, економічно доцільної та ефективної системи організації спеціалізованої допомоги онкологічним хворим, в залежності від потреб населення та особливостей регіону, що дозволить забезпечити максимально можливу та гідну якість життя пацієнтам з онкологічними захворюваннями і збільшить тривалість життя хворим на рак, зменшить летальність хворих працездатного віку, що має велике соціальне, економічне та морально-етичне значення для усього суспільства.

4. Описання механізму, який пропонується застосувати для розв>язання проблеми, і відповідні заходи

Для розв’язання проблеми підготовлено проекту наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України.

5. Обґрунтування можливості досягнення визначених цілей у разі прийняття регуляторного акта та оцінка можливості впровадження та виконання вимог регуляторного акта.

5.1. Оцінка впливу зовнішніх факторів на дію акта з визначенням та порівнянням позитивних і негативних обставин, які можуть впливати на виконання вимог акта

Зовнішні фактори, які можуть впливати на виконання вимог акту відсутні.

5.2. Оцінка можливості впровадження та виконання вимог акта органами державної влади і органами місцевого самоврядування, фізичними та юридичними особами

Впровадження та виконання вимог акту передбачає фінансування з Державного бюджету України, бюджетів АР Крим, обласних, місцевих бюджетів та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.

5.3. Характеристика механізму можливої шкоди у разі настання очікуваних наслідків дії акта

Проект наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України» не передбачає нанесення шкоди, а спрямований на позитивне розв>язання проблеми, що дає можливість для удосконалення та покращення надання онкологічної допомоги хворим на злоякісні новоутворення.

5.4. Періодичність здійснення державного контролю та нагляду за додержанням вимог акта

Щорічно до 01 квітня.

6. Очікувані результати прийняття регуляторного акта

Вигоди та витрати від даного регуляторного акту наведені у таблиці 1.

Сфери впливу Вигоди Витрати
Інтереси Держави – забезпечити удосконалення та подальший розвиток сучасної, економічно доцільної та ефективної системи організації спеціалізованої допомоги онкологічним хворим, орієнтованої на потреби населення та особливості регіону, що дозволить забезпечити гідну якість життя пацієнтам з онкологічними захворюваннями, збільшить тривалість їх життя, зменшить летальність хворих працездатного віку, що має велике соціально-економічне та морально-етичне значення для суспільства. Бюджетні витрати
Інтереси суб’єктів господарювання – дає можливість удосконалити та покращити надання онкології допомоги на всіх рівнях системи охорони здоров’я України Бюджетні кошти, кошти фізичних осіб, благодійних організацій та інше
Інтереси громадян – дозволить збільшити виявлення онкологічних хворих на ранніх стадіях захворювання, забезпечити хворих лікуванням згідно зі стандартами, збільшити виживаність хворих після отриманого лікування, зменшити летальність хворих працездатного віку, зменшити смертність населення України від злоякісних новоутворень. Відсутні

7. Обґрунтування терміну дії регуляторного акта

Проект наказу спрямований на виконання Закону України «Основи Законодавства України про охорону здоров’я», Закону України «Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року» від 23 грудня 2009 року N1794-VI, і повинен діяти протягом дії цих Законів.

8. Показники результативності регуляторного акта

Показники результативності регуляторного акту є прогнозованими і встановлюються протягом різних періодів після набрання чинності акту. Перелік кількісних та якісних показників результативності регуляторного акту наведені у таблиці 2.

Таблиця 2

Найменування показника Розмір показника
Кількість суб’єктів господарювання на яких поширюватиметься дія акту розповсюджується на всі ЛПЗ
розмір часу, що витрачатиметься суб’єктами господарювання, на виконання вимог акту при здійснені державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності не змінюється
Доходи до державного та місцевого бюджетів і державних цільових фондів пов’язаних з дією цього акту відсутні
Рівень поінформованості суб’єктів господарювання та фізичних осіб з основних положень акта високий

9. Відстеження результативності регуляторного акта

Відстеження показників результативності буде здійснюватися за показниками, затвердженими Міністерством охорони здоров’я України.

Види та строки відстеження результативності акта наведені у таблиці 3:

Таблиця 3

Вид відстеження Строк Вид даних
Базове до набрання чинності статистичні данні
Повторне через 1 рік після набрання чинності показники результативності
Періодичне щороку починаючи з дня закінчення заходів з повторного відстеження результативності цього акта показники результативності

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
до проекту наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України»

1. Обґрунтування необхідності прийняття наказу

Підставою для розроблення проекту наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України» єЗакон України «Основи Законодавства України про охорону здоров’я», Закон України «Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року» від 23 грудня 2009 року N 1794-VI, Постанова Кабінету Міністрів України від 17.02.2009 № 208 «Деякі питання удосконалення системи охорони здоров’я», наказ МОЗ України від 22.01.1996 № 10 «Про створення Національного канцер-реєстру України», наказ МОЗ України № 554 від 17.09.2007 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 30.07.2010 № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 23.10.2009 № 770 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень, виявлених Рахунковою палатою України під час аудиту ефективності використання бюджетних коштів на профілактику і лікування онкологічних захворювань».

Проект наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України» має удосконалити державну систему протиракової боротьби, поліпшення стану діагностики, лікування та медико-соціальної реабілітації онкологічних хворих, що сприятиме зменшенню смертності від онкологічних захворювань, летальності онкологічних хворих працездатного віку, зниженню показників занедбаності, збільшенню виживаності онкологічних хворих, а також зменшенню ступеню інвалідізації.

Необхідність прийняття проекту Наказу викликана зростанням захворюваності і смертності від раку у зв’язку з несприятливою екологічною ситуацією та значним постарінням населення. Протягом життя кожен третій-четвертий чоловік і кожна п’ята жінка мають ризик захворіти на рак. Рак є причиною більш як 13% усіх летальних випадків і поступається за цим показником лише серцево-судинним захворюванням.

В Україні кожного року діагностується більше 160 тисяч нових випадків злоякісних новоутворень. За прогнозними оцінками кількість первинних хворих на рак в Україні сягне 180 тис. осіб, а загальна кількість онкологічних хворих, що перебувають на обліку перевищить 1 млн. осіб.

Понад 85 тисяч жителів України щороку помирають від раку, при чому 35 відсотків померлих від раку — особи працездатного віку, що призводить до значних матеріальних збитків народного господарства держави. Через запізнілу діагностику онкологічних захворювань залишається високим показник летальності хворих до одного року після встановлення діагнозу — 34%. У розвинених країнах світу цей показник не досягає 25%.

2. Мета і шляхи її досягнення

Прийняття та забезпечення виконання наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України» сприятиме підвищенню ефективності загальнодержавних заходів з покращення якості та доступності медичної допомоги хворим на злоякісні новоутворення, здійсненню заходів з вторинної профілактики онкологічних захворювань, підвищенню ефективності лікування, зниженню рівня летальності онкологічних хворих, і показника смертності населення від злоякісних новоутворень.

3. Правові аспекти

Підставою для розроблення проекту наказу МОЗ України «Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України» єЗакон України «Основи Законодавства України про охорону здоров’я», Закон України «Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року» від 23 грудня 2009 року N 1794-VI, постанова Кабінету Міністрів України від 17.02.2009 № 208 «Деякі питання удосконалення системи охорони здоров’я», наказ МОЗ України від 22.01.1996 № 10 «Про створення Національного канцер-реєстру України», наказ МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 30.07.2010 № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія», наказ МОЗ України від 23.10.2009 № 770 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень, виявлених Рахунковою палатою України під час аудиту ефективності використання бюджетних коштів на профілактику і лікування онкологічних захворювань».

Перелік нормативно-правових актів, що діють у відповідній сфері.

  • Закон України «Основи законодавства України про охорону здоров’я» від 19.11.1992 року N 2801-XII зі змінами і доповненнями;
  • Закон України «Про затвердження Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року» від 23 грудня 2009 року N1794-VI;
  • постанова Кабінету Міністрів України № 14 від 10.01.2002 «Про затвердження Заходів Міжгалузевої комплексної програми «Здоров’я нації» на 2002-2011 роки»;
  • постанова Кабінету Міністрів України від 17.02.2009 № 208 «Деякі питання удосконалення системи охорони здоров’я»;
  • спільний Наказ МОЗ України та НАМН України від 14.05.2010 № 409/36 «Про виконання завдань та заходів Загальнодержавної програми боротьби з онкологічними захворюваннями на період до 2016 року»;
  • наказ МОЗ України від 22.01.1996 № 10 «Про створення Національного канцер-реєстру України»;
  • наказ МОЗ України від 23.10.2009 № 770 «Про вжиття заходів щодо усунення порушень, виявлених Рахунковою палатою України під час аудиту ефективності використання бюджетних коштів на профілактику і лікування онкологічних захворювань»;
  • наказ МОЗ України від 17.09.2007 № 554 Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія»;
  • наказ МОЗ України від 30.07.2010 № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія».

Реалізація цього наказу передбачає скасування наказу Міністерства охорони здоров’я від 30.12.1992 № 208 «Про заходи подальшого покращання і розвитку онкологічної допомоги».

4. Фінансово-економічне обґрунтування

Впровадження та виконання вимог проекту наказу передбачають фінансування з Державного бюджету України, бюджетів АР Крим, обласних, місцевих бюджетів та інших джерел фінансування, не заборонених чинним законодавством.

5. Позиція заінтересованих органів.

Проект наказу підлягає погодженню з заінтересованими відомствами.

6. Регіональний аспект

Проект наказу не стосується питань розвитку адміністративно-територіальних одиниць.

7. Громадське обговорення

Проект наказу 28.12.2010 оприлюднено шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Міністерства охорони здоров’я України в мережі Інтернет www.moz.gov.ua у розділі «Обговорення. Громадське обговорення проектів регуляторних нормативних документів».

8. Прогноз результатів

Виконання Наказу дасть змогу:

  • удосконалити нормативно-правову базу в сфері надання медичної допомоги онкологічно хворим;
  • забезпечити доступну безоплатну спеціалізовану допомогу онкологічним хворим відповідно до затверджених МОЗ України наказу МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія» та наказу МОЗ України від 30.07.2010 № 645 «Про внесення змін до наказу МОЗ України від 17.09.2007 № 554 «Про затвердження протоколів надання медичної допомоги за спеціальністю «онкологія»;
  • удосконалити порядок реєстрації хворих на рак;
  • підвищити рівень виявлення злоякісних новоутворень I—II стадії на 5-10%;
  • знизити рівень занедбаності злоякісних новоутворень на 7-10%;
  • знизити рівень дорокової летальності онкологічних хворих орієнтовно на 7%;
  • підвищити рівень 5-річної виживаності онкологічних хворих до 30%.
  • знизити показники смертності від злоякісних новоутворень орієнтовно на 5–10%.

МІНІСТЕРСТВО ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я УКРАЇНИ
НАКАЗ
м. Київ
«Про удосконалення онкологічної допомоги населенню України»

З метою удосконалення онкологічної допомоги населенню України:

НАКАЗУЮ:

1. затвердити:

1.1. Положення про головну установу з онкології Міністерства охорони здоров”я України (додається).

1.2. Положення про Національний канцер — реєстр України (додається).

1.3. Положення про онкологічний заклад (диспансер, центр, лікарня) (додається).

1.4. Положення про інформаційно — аналітичний відділ онкологічного закладу (додається).

1.5. Положення про денний стаціонар онкологічного диспансеру (додається).

1.6. Положення про онкохіміотерапевтичне відділення онкологічного диспансеру (додається).

1.7. Положення про кабінет для амбулаторної хіміотерапії хворих онкологічного диспансеру (додається).

1.8. Положення про онкологічний кабінет лікувально — профілактичного закладу (додається).

1.9. Положення про жіночий оглядовий кабінет лікувально — профілактичного закладу (додається).

1.10. Положення про кабінет патології шийки матки лікувально — профілактичного закладу (додається).

1.11. Положення про мамологічний кабінет лікувально — профілактичного закладу (додається).

1.12. Положення про чоловічий оглядовий кабінет лікувально — профілактичного закладу (додається).

1.13. Положення про централізовану цитологічну лабораторію (додається).

1.14. Положення про протиракову експертну комісію (додається).

1.15. Положення про міжрегіональний онкологічний центр (додається).

2. Міністру охорони здоров”я АР Крим, начальникам управлінь охорони здоров”я обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:

2.1. Вжити заходи щодо поліпшення стану протиракової боротьби в регіонах, залучати до участі в цьому процесі наукові та медичні навчальні заклади з метою вирішення проблем організації онкологічної допомоги населенню.

Вжити заходи щодо подальшого розвитку та зміцнення матеріально-технічної бази онкологічної служби, довести забезпеченість ліжками для лікування онкологічних хворих до 3,5 на 10 тисяч населення, або 123,3 на 1000 вперше захворілих (за рахунок перерозподілу ліжок в межах мережі лікувально-профілактичних закладів охорони здоров’я області).

2.2. Привести ліжковий фонд онкологічних закладів у відповідність з рівнем та структурою онкологічної захворюваності в регіоні; розгорнути (за потребою) при диспансерах вузькопрофільні відділення (голови-шиї, торакальні, урологічні, системних пухлинних захворювань та інше); створити в складі диспансерів відділення анестезіології та реанімації з палатами інтенсивної терапії з відповідним матеріально-технічним, кадровим та фінансовим забезпеченням.

2.3. Завершити організацію мамологічних відділень з функціями обласних мамологічних центрів в усіх регіональних онкологічних закладах, а в поліклініках міських, центральних районних лікарень — мамологічних кабінетів.

2.4. Завершити створення мережі кабінетів патології шийки матки в лікувально — профілактичних закладах (обласних, міських центральних районних лікарнях, обласних онкологічних диспансерах). Онкологічні заклади мають надавати організаційно-методичну допомогу та здійснювати контроль роботи цих кабінетів.

2.5. Завершити організацію на базі обласних (міських) онкологічних диспансерів денних стаціонарів (не менше ніж 3–5 ліжок) для виконання складних діагностичних маніпуляцій, оперативних втручань, які не потребують загальної анестезії, введення хіміопрепаратів, а також проведення променевої терапії (дистанційної, близькофокусної рентгентерапії), кріодиструкції та інших методів лікування.

2.6. Укомплектувати в усіх районах (міських та обласних) штати районних онкологів та медсестер онкологічних кабінетів, забезпечити районні онкологічні кабінети окремими приміщеннями та необхідним обладнанням.

2.7. Забезпечити планове лікування онкологічних хворих лише в спеціалізованих онкологічних закладах (диспансерах, онкологічних відділеннях), План лікування онкологічних хворих визначається комісійно за участю трьох спеціалістів — онкохірурга, хіміотерапевта та променевого терапевта.

2.8. Госпіталізацію онкологічних хворих в заклади загально лікувальної мережі здійснювати лише для окремих локалізацій пухлин (око, головний мозок, ЛОР — органи) та надання ургентної допомоги та симптоматичного лікування в термінальних стадіях хвороби. Проводити на базі обласних онкологічних диспансерів підготовку з онкології всіх лікарів, які виконують лікування цієї категорії хворих.

2.9. Вважати головних лікарів лікувально — профілактичних закладів, які надають допомогу онкологічним хворим незалежно від підпорядкування та форми власності, особисто відповідальними за додержання стандартів та уніфікованих клінічних протоколів діагностики та лікування онкологічних хворих, затверджених наказом МОЗ України.

2.10. Покласти на головних штатних та позаштатних спеціалістів управлінь охорони здоров’я (області, міста), головних лікарів лікувально — профілактичних закладів, незалежно від підпорядкування та форми власності, особисту відповідальність за стан діагностики злоякісних новоутворень, своєчасність направлення цих хворих в спеціалізовані онкологічні заклади для підтвердження діагнозу та подальшого лікування.

2.11. Проводити роботу по створенню хоспісів та хоспісних відділень для надання паліативної допомоги онкологічним хворим в термінальній стадії хвороби в усіх регіонах України.

2.12. Вживати заходів щодо своєчасного обстеження (впродовж 10 днів) хворих на злоякісні новоутворення на всіх етапах надання медико-санітарної допомоги; забезпечити госпіталізацію хворого з діагнозом злоякісного новоутворення впродовж 3-х днів з моменту встановлення діагнозу.

2.13. Забезпечити обстеження на наявність злоякісних пухлин та передпухлинних захворювань всіх хворих, що лікуються в стаціонарах з будь-якого приводу та хворих, які вперше в поточному році звернулись за амбулаторною допомогою в терміни, встановлені стандартами діагностики і лікування онкологічних хворих в обсягах щорічного онкопрофогляду, який повинен включати:

  • цілеспрямоване опитування про порушення функції органів та систем, можливо за скринінг — опитувачами;
  • огляд шкіри та видимих слизових оболонок, грудних залоз, щитовидної залози, зовнішніх статевих органів, пальпація периферійних лімфатичних вузлів;
  • огляд жінок у жіночому оглядовому кабінеті, взяття мазків з шийки матки для цитологічного дослідження, пальцьове обстеження прямої кишки (при відсутності оглядового кабінету обстеження проводять спеціалісти відповідної кваліфікації);
  • огляд чоловіків у чоловічому оглядовому кабінеті, пальцьове обстеження прямої кишки та передміхурової залози (при відсутності оглядового кабінету обстеження проводять спеціалісти відповідної кваліфікації);
  • рентгенографічне обстеження органів грудної клітки, а при наявності скарг — в двох проекціях.

2.14. Вважати головних штатних та позаштатних фахівців управлінь охорони здоров>я відповідальними за організацію диспансерного нагляду хворих на злоякісні новоутворення та хворих з передпухлинною патологією.

2.15. Проводити систематичну підготовку на робочих місцях з питань онкології на базі регіональних онкологічних закладів лікарів загально лікарняної мережі і, перш за все, лікарів первинного прийому з питань профілактики та ранньої діагностики злоякісних новоутворень, враховувати проходження такої підготовки при проведенні атестації.

2.16. Здійснювати аналіз причин пізньої діагностики раку та розглядати ці питання на засіданнях протиракових експертних комісій, вживати заходи на зниження рівня занедбаності, особливо пухлин візуальних локалізацій.

2.17. Головним лікарям лікувально — профілактичних закладів, які надають допомогу онкологічним хворим забезпечити додержання вимог державної системи реєстрації раку:

  • направлення в 3-денний термін в обласні канцер-реєстри при онкологічних диспансерах «Повідомлення про хворого з вперше в житті встановленим діагнозом раку або іншого злоякісного новоутворення» (ф.№ 090/о) кожним лікарем, який його виявив, незалежно від відомчої підпорядкованості та форми власності лікувального закладу;
  • направлення в 10-денний термін в обласний канцер-реєстр «Виписки із медичної карти стаціонарного хворого на злоякісне новоутворення» (ф. № 27-1/о) кожним лікувально- профілактичним закладом, незалежно від відомчої підпорядкованості та форми власності;
  • регулярне надходження інформації про онкологічних хворих від районних онкологів до територіальних канцер-реєстрів для співставлення її з базою даних канцер-реєстру та найбільш повного відтворення стану захворюваності на злоякісні новоутворення та організації онкологічної допомоги населенню області;
  • забезпечити обласні та міські канцер-реєстри відповідною обчислювальною технікою та укомплектувати кадрами.

3. Директору Національного інституту раку:

3.1. Здійснювати організаційно-методичне керівництво роботою онкологічної служби України, розробляти заходи щодо її покращення.

3.2. Проводити комплексні перевірки стану протиракової боротьби в регіонах України та додержання стандартів та уніфікованих клінічних протоколів діагностики і лікування онкологічних хворих, затверджених наказом МОЗ України, у лікувально-профілактичних закладах країни.

3.3. Забезпечити поновлення (кожні 2 роки або за потребою) стандартів діагностики та лікування онкологічних хворих, сприяти впровадженню їх у практику лікувально-профілактичних закладів України.

3.4. Забезпечити діяльність Національного канцер-реєстру України на базі Національного інституту раку, сприяти його матеріально — технічному та кадровому забезпеченню.

3.5. Постійно проводити на базі Національного інституту раку підвищення кваліфікації з питань діагностики, лікування, реабілітації онкологічних хворих, організації онкологічної допомоги фахівців обласних онкологічних закладів, кафедр онкології.

4. Вважати таким, що втратив чинність наказ МОЗ України від 31 грудня 1992 р. № 208 «Про заходи подальшого покращання і розвитку онкологічної допомоги населенню «.

5. Контроль за виконанням наказу покласти на заступника Міністра Бідного В. Г.