Практично незамінним та єдиним після сім’ї фактором, який впливає на стан здоров’я дітей, є навчальний заклад, у тому числі й дошкільний. На жаль, стан здоров’я дітей із кожним роком погіршується, про що свідчить суттєве підвищення захворюваності.
Інформаційні перевантаження, стресові ситуації, модернізація навчального процесу вимагають від дитячого організму великого напруження, що разом із іншими факторами, такими як обмеження фізичної активності, використання комп’ютерних технологій, недостатнє природне та штучне освітлення, вимушена робоча поза, часто спричинена неправильно підібраними меблями, та відсутність раціонального харчування, веде спочатку до функціональних порушень, а згодом і до формування органічної патології.
У структурі поширеності хвороб у дітей віком до 17 років провідні місця займають хвороби органів дихання (51,28% — І рангове місце), травлення (6,96% — ІІ рангове місце), хвороби ока та придаткового апарату (5,43% — ІІІ рангове місце). Водночас у структурі захворюваності серед дітей віком 0–6 років ІІ рангове місце посідають захворювання шкіри та підшкірної клітковини, ІІІ — деякі інфекційні та паразитарні хвороби. Такі відмінності можуть бути зумовлені як анатомо-фізіологічними особливостями дітей різних вікових груп, так і співвідносною дією на стан їхнього здоров’я різних факторів середовища (біологічних, екологічних, умов перебування у дошкільних навчальних закладах).
За результатами медоглядів, у структурі дитячих захворювань у віці 0–17 років на першому місці знаходиться зниження гостроти зору — 57,53 на 1000 оглянутих, на 2-му — порушення осанки — 42,32, на 3-му — дефекти мовлення — 18,66, далі — сколіоз — 17,07 та зниження гостроти слуху —1,94. Структура виявлених під час медоглядів захворювань у дітей відрізняється у різних вікових групах.
У віковій категорії 0–6 років найбільш поширеною патологією є дефекти мовлення — 30,26 на 1000 оглянутих дітей, на 2-му місці — зниження гостроти зору — 13,36, далі — порушення осанки — 8,77. Це може бути зумовлено анатомо-фізіологічними особливостями розвитку дитячого організму чи впровадженням інформаційно-комунікаційних технологій у сучасному світі.
З початком навчання дітей з віку 6 років у школі відзначають різке погіршення показників захворюваності, в тому числі виявлено майже вдвічі більше дітей з дефектами мовлення — 59,85 на 1000 оглянутих, у 3,4 раза збільшується кількість дітей зі зниженням гостроти зору — 45,24 та в 4,2 раза — кількість дітей із порушенням осанки — 37,13. Для тих дітей, що почали навчання з 7 років, основною патологією є зниження гостроти зору — 61,60 на 1000 оглянутих, далі — порушення осанки — 53,99 та дефекти мовлення — 44,78. Агресивні умови навчання дітей 2–8 класів, ймовірно, зумовлюють подальше погіршення стану їхнього здоров’я щодо гостроти зору — 69,27 та осанки — 64,18 на 1000 оглянутих, при цьому наростає кількість дітей, у яких виявлено сколіоз — 23,34. Завершення навчання у школі учнів 9–11 класів характеризується прогресуванням патології зі зниженням гостроти зору — 82,25, на другому місці — порушення осанки — 76,49, на третьому — сколіоз — 44,83 на 1000 оглянутих.
За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, загрозу здоров’ю і життю дітей у звичайному середовищі становлять такі ризики: забруднена вода і повітря, погані санітарно-гігієнічні умови, можливість виникнення інфекційних хвороб, отруєнь, травматизм. Вони підсилюються проблемами недостатнього економічного розвитку країни, факторами техногенного характеру і стають причинами захворюваності і смертності дитячого населення.
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами http://www.dsesu.gov.ua/