Як повідомив у ефірі Національного радіо начальник Управління реформ медичної допомоги Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України Костянтин Надутий, у пілотних регіонах — Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві, де триває реформування первинної ланки медичної допомоги, мешканці можуть змінити свого сімейного лікаря. Причинами цих змін можуть бути незадоволення якістю обслуговування чи кваліфікацією медика, або ж просто людські якості та поведінка діючого сімейного лікаря. Протягом цього місяця можна вибрати сімейного лікаря чи дільничного терапевта, який відповідає критеріям та вимогам пацієнтів. Для цього не потрібно заповнювати жодних паперів, а просто стати на облік до нового вибраного лікаря. У разі, якщо родина змінює місце реєстрації, слід отримати відкріпний талон у діючого лікаря та стати на облік до нового лікаря. Пацієнтам також варто пам’ятати, що зміна лікаря — новий інструмент, і відмовити їм у цьому може лише сам лікар, якщо він завантажений великою кількістю пацієнтів. Адміністрація ж закладу не має права зашкодити пацієнтам у їх виборі (див. також публікацію “Як обрати сімейного лікаря”)
К. Надутий розповів слухачам, що інститут сімейної медицини лише набуває популярності в Україні, потрібен час аби сформувати і знання пацієнтів, і відповідну кількість спеціалістів, а це, як свідчить світова практика, займає від 5 до 10 років. Українська медицина лише на початку цього шляху, але основний фундамент процесу вже закладено. На рівні вищих медичних навчальних закладів затверджена спеціальність «Сімейний лікар», їх кількість щорічно збільшується, вони забезпечуються транспортом, фінансуються відповідно до кількості пацієнтів тощо. Але таких лікарів у державі поки не вистачає, тому нині на одного сімейного лікаря припадає в середньому близько 2 тис. пацієнтів при нормі для села — 1200, для міста — 1500 осіб, але для нинішніх умов така кількість прийнятна.
«В Європі сімейні лікарі — високооплачувані. Якщо мешканці не вибирають лікаря і він має мало пацієнтів, лікарня з ним може розірвати контракт, і медик втратить роботу, — сказав фахівець МОЗ України слухачам. — Подібну практику ми хочемо ввести у себе, аби підвищити якість медицини, статус лікаря, оплату його праці, бо саме вона залежатиме від кількості пацієнтів, яких обслуговує сімейний лікар».
За словами начальника Управління реформ медичної допомоги МОЗ України, система оплати праці, яка запроваджена в пілотних регіонах, а згодом буде розповсюджена у всіх областях, спрямована на те, щоб завантаженість лікарів первинної ланки не мала негативного впливу на якість медичного обслуговування пацієнтів. У фахівців МОЗ України є розуміння, що перебільшення межі позначатиметься на якості обслуговування. Аби лікарі вчасно і в повному обсязі отримували ці кошти, пацієнти повинні зареєструватися, тобто подати паспортні дані до реєстратури медичного закладу.
На завершення К. Надутий поінформував громадян, що у разі виникнення скарг, запитань чи пропозицій щодо можливості зміни сімейного лікаря або дільничного терапевта варто звертатися на «гарячу» лінію МОЗ України — 0-800-801-333.
Докладніше про особливості вибору сімейного лікаря та взаємовідносин лікар-пацієнт читайте на шпальтах нашого видання найближчим часом.
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами www.moz.gov.ua