Розроблено зміни до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я

12 листопада 2024 о 13:30
648

Міністерством охорони здоров’я України на громадське обговорення пропонується проєкт постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Порядку функціонування електронної системи охорони здоров’я».

Про документ

Документ розроблений з метою забезпечення належного виконання функцій, покладених на Національну службу здоров’я України (НСЗУ) та здійснення заходів ефективного функціонування і розвитку електронної системи охорони здоров’я, в тому числі щодо інформаційної системи НСЗУ та електронної медичної інформаційно-аналітичної системи з оптимізації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, зокрема державним підприємством «Медичні гарантії», погодження створення якого надано розпорядженням Кабінету Міністрів України від 22 жовтня 2024 р. № 1031-р.

Обґрунтування необхідності прийняття акта

Відповідно до пункту 1 Положення про Національну службу здоров’я України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2017 р. № 1101 «Про утворення Національної служби здоров’я України» (далі — Положення про НСЗУ), НСЗУ є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через міністра охорони здоров’я, який реалізує державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення.

Правові засади діяльності НСЗУ визначені, зокрема, Законом України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» та Положенням про НСЗУ.

Відповідно до пункту 3 Положення про НСЗУ одним з основних завдань НСЗУ є реалізація державної політики у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.

Одночасно з цим НСЗУ відповідно до чинного законодавства забезпечує функціонування електронної системи охорони здоров’я (далі — ЕСОЗ) та від імені держави є власником центральної бази даних ЕСОЗ (у тому числі майнових прав на програмне забезпечення), яка є об’єктом критичної інфраструктури держави. На сьогодні ЕСОЗ є однією з найбільших інформаційно-телекомунікаційних систем України. Реєстр пацієнтів містить записи понад 35 млн пацієнтів, реєстр медичних спеціалістів та медичних працівників налічує близько 400 тис. таких користувачів, реєстр суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я містить 16 тис. зареєстрованих користувачів, реєстр електронних медичних записів, записів про направлення та рецепти містить майже 2,5 млрд записів і щоденно поповнюється понад 3 млн записів.

Головною метою ЕСОЗ є створення та ведення електронних медичних карток пацієнтів — перехід ведення медичної документації з паперового вигляду в цифровий забезпечується саме через ЕСОЗ. Також ЕСОЗ забезпечує ряд інших загальнодержавних процесів та сервісів, зокрема:

  • можливість призначення та відпуску пацієнтам електронних рецептів, які дозволяють отримати лікарські засоби за програмою «Доступні ліки», антибактеріальні лікарські засоби, наркотичні засоби в цілях охорони здоров’я, інші рецептурні лікарські засоби — понад 68 млн електронних рецептів;
  • виписування електронних направлень пацієнтам для отримання послуг в рамках програми медичних гарантій — понад 278 млн виконаних направлень;
  • формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність для можливості створення електронного листка непрацездатності — понад 23 млн створених таких висновків;
  • формування медичних висновків про народження для можливості реєстрації новонароджених та отримання державних послуг в рамках програми єМалятко — понад 610 тис. створених висновків;
  • формування ковідних сертифікатів та відображення їх на порталі та мобільному застосунку «Дія» на основі електронних медичних записів з ЕСОЗ — загалом створено понад 58 млн сертифікатів;
  • укладення договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій із закладами охорони здоров’я та фізичними особами — підприємцями, які отримали ліцензію на медичну практику, та договорів про реімбурсацію із аптечними закладами;
  • формування звітів про надані послуги закладами охорони здоров’я в рамках програми медичних гарантій — загалом згенеровано 446 612 звітів;
  • формування аналітичної інформації про сферу охорони здоров’я, зокрема, через розміщення аналітичних панелей на вебпорталі НСЗУ — наразі розміщено 31 таку панель;
  • публікація наборів відкритих даних, які містяться в системі, — розміщено 13 таких наборів.

Фахівцями служби отримуються та обробляються персональні дані та великий обсяг іншої інформації про пацієнтів (у тому числі інформації про стан їх здоров’я, діагнози, відомості, отримані під час їх медичного обстеження) і надавачів медичних послуг.

Тобто НСЗУ підтримує в належному технічному, організаційному та конфіденційному стані один з найбільших інформаційних реєстрів держави з дуже чутливими персональними даними, і саме належне функціонування ЕСОЗ забезпечує можливість використання пацієнтами електронних сервісів для реалізації їх прав за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення, ведення автоматизованого обліку медичних послуг, здійснення управління медичною інформацією, а також запровадження електронного документообігу у всій сфері охорони здоров’я країни та суміжних сферах.

Окрім забезпечення функціонування електронної системи охорони здоров’я, НСЗУ відповідно до покладених на неї завдань забезпечує й інші функції, пов’язані з інформаційними технологіями, зокрема:

  • адміністрування інформаційної системи НСЗУ та електронної медичної інформаційно-аналітичної системи з оптимізації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф;
  • адміністрування модулів та підсистем ЕСОЗ, які містять персональні (у тому числі медичні) дані;
  • аналіз інформації з ЕСОЗ та опублікування відомостей з неї;
  • здійснення заходів з верифікації відомостей у центральній базі даних ЕСОЗ;
  • забезпечення захисту систем та інформації.

Ухвалення проєкту акта дозволить забезпечити ефективний розвиток та функціонування ЕСОЗ, в тому числі реєстрів, що входять до її складу, інших державних електронних баз та реєстрів, інформаційних систем у сфері, що належить до компетенції НСЗУ, та забезпечити доопрацювання відповідних електронних інструментів для врегулювання проблемних питань.

Проєктом постанови пропонується визначити поняття «адміністратор» та «технічний адміністратор», розділити їх функції та ролі, визначити конкретних суб’єктів з метою належного функціонування ЕСОЗ у зв’язку з розширенням функціональних можливостей, врегулювати розміщення програмно-технічних та програмно-апаратних засобів центральної бази даних з метою оперативного реагування на виклики, спричинені військовою агресією російської федерації.

Зазначені зміни дозволять удосконалити виконання функцій, покладених на НСЗУ, щодо здійснення заходів ефективного функціонування і розвитку ЕСОЗ, у тому числі реєстрів, що входять до її складу, інших державних електронних баз та реєстрів, інформаційних систем.

Проєкт постанови КМУ

ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА 

ПОРІВНЯЛЬНА ТАБЛИЦЯ

ДОВІДКА

ЗМІНИ

Куди надавати пропозиції

Пропозиції та зауваження щодо проєкту акта просимо надсилати протягом 30 днів з дати публікації на адресу МОЗ у письмовому або електронному вигляді у формі порівняльної таблиці за адресою: вул. Грушевського, 7, м. Київ, 01601, Департамент цифрових трансформацій в охороні здоров’я, тел.: (044) 253-33-31, e-mail: [email protected].

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами moz.gov.ua