Роз’яснення НСЗУ щодо укладання договорів на 2025 р.

6 листопада 2024 о 12:11
576

Пропонуємо до уваги читачів лист-роз’яснення Національної служби здоров’я України (НСЗУ) щодо надання спеціалізованої медичної допомоги на 2025 р. та уникнення проблемних питань під час розгляду пропозицій для укладення договорів на 2025 р.

Надавачам медичних послуг (за списком)

Структурним підрозділам з питань охорони здоров’я відповідних держадміністрацій / військових адміністрацій / цивільно-військових адміністрацій (в областях, Києві та Севастополі)

Шановні партнери!

НСЗУ з метою підготовки до укладення договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій (далі — договір) щодо надання спеціалізованої медичної допомоги на 2025 р. та уникнення проблемних питань під час розгляду пропозицій для укладення договорів на 2025 р. інформує про таке.

НСЗУ укладає, змінює та припиняє договори відповідно до Порядку укладення, зміни та припинення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.04.2018 р. № 410 (далі — Порядок).

Постановою Кабінету Міністрів України від 28.03.2018 р. № 391 затверджені вимоги до надавача послуг з медичного обслуговування населення, з яким головними розпорядниками бюджетних коштів укладаються договори (далі — Вимоги).

Важливо! Заплановано прийом пропозицій суб’єктів господарювання (далі — СГ) на укладення договору на 2025 р. за спрощеною формою та за повною формою через інформаційну систему НСЗУ (зокрема систему Smart Tender) (далі — Система).

За спрощеною формою можуть подати пропозиції СГ, які:

  • не визначені надкластерними та кластерними закладами охорони здоров’я;
  • мають договір з НСЗУ у 2024 р. за відповідним пакетом медичних послуг та виключно за тими ж місцями надання послуг (далі — МНП), що зазначені в договорі. СГ може зазначати у пропозиції за спрощеною формою меншу кількість МНП, ніж зазначена у договорі у 2024 р. станом на дату подання пропозиції;
  • визначені надкластерними та кластерними закладами охорони здоров’я та не будуть укладати договір на строк більше одного календарного року.

За повною формою можуть подати пропозиції СГ, які:

  • визначені надкластерними та кластерними закладами охорони здоров’я та бажають укласти середньостроковий договір (договір на строк більше одного календарного року, але не більш ніж на три календарних роки);
  • бажають укласти договір за новими пакетами медичних послуг, яких не було в договорі у 2024 р.;
  • відповідають додатковим вимогам для застосування коригувального коефіцієнта, якого не було в договорі 2024 р. за окремими пакетами медичних послуг;
  • бажають додати нові МНП;
  • надають екстрену медичну допомогу;
  • СГ, щодо яких складалися плани усунення виявлених порушень або плани удосконалення медичного обслуговування за результатами виконання договорів 2024 р.

У зв’язку з набранням чинності з 1 січня 2025 р. змін, що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 25 квітня 2018 р. № 410, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 26 вересня 2024 р. № 1110 передбачені, зокрема, зміни в частині укладення договору на строк більше одного календарного року. Договір на строк до 3 років може укладатися виключно із закладами охорони здоров’я незалежно від форми власності або фізичними особами — підприємцями, які в установленому законом порядку одержали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики та надають первинну медичну допомогу, екстрену медичну допомогу, а також із кластерними та надкластерними закладами охорони здоров’я, що визначені в установленому порядку.

Тобто у 2025 р. строк, на який укладається договір між НСЗУ та СГ, залежатиме від Порядку реалізації програми медичних гарантій на 2025 р. відповідного напряму медичної допомоги, за яким укладається договір, та належності закладу до кластерного або надкластерного.

Усі зміни до договорів, укладених на 2025 р., будуть розглядатися НСЗУ у 2025 р. виключно після завершення процесу укладення договорів за всіма напрямами медичних послуг шляхом подання пропозицій про внесення змін до договору за відповідними пакетами медичних послуг через Систему, про що СГ будуть поінформовані додатково.

Звертаємо увагу, що обов’язковою вимогою до надавача медичних послуг відповідно до Вимог є наявність ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики, а також, залежно від пакета медичних послуг, за яким заклад планує надавати медичні послуги, передбачено наявність ліцензії на провадження господарської діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, та/або ліцензія на право провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання.

Нагадуємо, що СГ має право провадити господарську діяльність з медичної практики (надавати медичні послуги) лише в тих місцях, які були зазначені в заяві про отримання ліцензії та в документах, що додавалися до неї. У випадку зміни таких даних необхідно повідомити відповідний орган ліцензування — Міністерство охорони здоров’я України.

Відповідно до підпункту 10 пункту 13 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.03.2016 р. № 285, ліцензіат зобов’язаний повідомляти орган ліцензування про всі зміни даних, які були зазначені в документах, що додавалися до заяви про отримання ліцензії. У повідомленні зазначаються тільки ті відомості, які змінилися.

Враховуючи викладене вище, наголошуємо, що інформація, внесена вами в електронну систему охорони здоров’я (ЕСОЗ), повинна відповідати даним, зазначеним у ліцензії та в документах, що додавалися до неї (з урахуванням внесених до них змін, поданих ліцензіатом органові ліцензування), а саме:

  • медичні спеціальності;
  • місця провадження господарської діяльності;
  • дані щодо ліцензії, зокрема дата ухвалення рішення, номер наказу МОЗ.

Враховуючи викладене вище, рекомендуємо проаналізувати наявну інформацію щодо кожного місця провадження господарської діяльності на відповідність даним, зазначеним у заяві про отримання ліцензії та в документах, що додавалися до неї (з урахуванням внесених до них змін, поданих ліцензіатом органу ліцензування).

Додатково повідомляємо, у випадку отримання дозвільних документів або зміни даних ліцензії на право провадження діяльності з використання джерел іонізуючого випромінювання повідомляється Державна інспекція ядерного регулювання України.

Отримання дозвільних документів або внесення змін до ліцензії на провадження господарської діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів (далі — нарколіцензія), здійснюється шляхом подання відповідних документів до Державної служби України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба).

З метою уникнення проблемних питань під час розгляду пропозицій на пакети медичних послуг, що потребують наявності нарколіцензії, до початку процесу укладення договорів на 2025 р. надавачі медичних послуг мають пересвідчитися у тому, що:

  • МНП, зазначені у пропозиції (окрім пакета медичних послуг «Діагностика та лікування дорослих і дітей, хворих на туберкульоз, у стаціонарних та амбулаторних умовах»), включено до нарколіцензії;
  • у кожному МНП, зазначеному у пропозиції (окрім пакета медичних послуг «Діагностика та лікування дорослих і дітей, хворих на туберкульоз, у стаціонарних та амбулаторних умовах»), нарколіцензія видана, зокрема, на такі види діяльності, як зберігання та використання.

Відповідно до пункту 14 Порядку пропозиція СГ, який бажає укласти договір з НСЗУ, зокрема, має містити:

  1. Скановану копію документа, що підтверджує доступність будівлі та приміщення, в яких суб’єкт господарювання провадитиме свою діяльність, для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення відповідно до будівельних норм і правил, виданого фахівцем з питань технічного обстеження будівель та споруд, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат (далі — висновок про доступність), для кожного з МНП (до СГ, які розташовані на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій, дата припинення можливості бойових дій або дата завершення тимчасової окупації, та центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф в Автономній Республіці Крим, областях, Києві та Севастополі не застосовуються).

Звертаємо увагу, що висновок про доступність подається тільки, якщо відбулися зміни (нові МНП) або якщо заклад охорони здоров’я подається вперше, в інших випадках подавати висновок про доступність не потрібно.

  1. Скановану копію документа, що підтверджує забезпечення перекладу українською жестовою мовою (з української жестової мови) (вказана вимога не застосовується до СГ, які розташовані на територіях, включених до переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, або тимчасово окупованих російською федерацією, затвердженого Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, для яких не визначена дата завершення бойових дій, дата припинення можливості бойових дій або дата завершення тимчасової окупації). Просимо до дати подання пропозицій про укладення договору на 2025 р. забезпечити укладення вищезазначеного документа зі строком його дії, що включає період з 01.01.2025 до 31.12.2025 р., а для СГ, що мають статус кластерних та надкластерних, за можливості, строком на 3 роки, тобто до 31.12.2028 р.

Додатково повідомляємо, в рамках підготовки закладів охорони здоров’я, які надають спеціалізовану медичну допомогу, до укладення договорів на 2025 р., а саме в частині приведення даних, внесених в ЕСОЗ у відповідність, просимо перевірити актуальність наступних даних вашого закладу, а саме:

  • відповідність інформації, що вказана в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань (назва закладу, юридична адреса, підписант, № та дата запису для фізичних осіб — підприємців);
  • перевірити, чи не дублюються МНП, які зареєстровані під однією адресою в межах закладу;
  • МНП, які мають некоректні назви, треба виправити (наприклад хірургічне відділення, поліклінічне відділення);
  • зазначити актуальну інформацію щодо телефонів закладу;
  • зазначити актуальну електронну пошту закладу;
  • зазначити графік роботи кожного МНП.

Щодо СГ, які будуть залучені надавачем медичних послуг для надання окремих медичних послуг пацієнтам, визначених в умовах закупівлі, просимо до дати подання пропозицій про укладення договорів на 2025 р. забезпечити укладення договору з підрядником зі строком його дії, що включає період з 01.01.2025 до 31.12.2025 р., а для СГ, що мають статус кластерних та надкластерних, за можливості, строком на 3 роки, тобто до 31.12.2028 р.

Отже, для уникнення будь-яких проблем при укладенні договорів на 2025 р. відповідно до пункту 11 Порядку, зокрема технічних, НСЗУ наголошує на необхідності проведення постійного внутрішнього аналізу надавачем медичних послуг у частині своєчасності внесення до системи точної та достовірної інформації.

Також повідомляємо про необхідність присвоєння ролей в електронній системі охорони здоров’я (далі — ЕСОЗ) медичного персоналу. Роль працівника визначає вид медичної послуги, у наданні якої він бере участь. Кожен працівник може мати декілька активних ролей одночасно, тобто брати участь у наданні декількох видів медичних послуг. Разом з тим для одного працівника одночасно може існувати тільки одна активна роль для одного виду медичних послуг.

Кожен надавач медичних послуг може керувати ролями своїх працівників:

  • реєструвати нові ролі — для того щоб працівникові могла бути призначена роль, працівник повинен мати спеціалізацію, що відповідає виду медичної послуги, для якої додається роль. При створенні нової ролі дата початку дії ролі заповнюється автоматично;
  • переглядати ролі працівників;
  • деактивувати ролі працівників — при деактивації ролі дата закінчення її дії заповнюється автоматично. Дія деактивації ролі незворотна. Якщо працівник знову починає брати участь у наданні того ж самого виду медичної послуги, необхідно створити нову роль.

Відтак суб’єкт господарювання, який бажає укласти договір з НСЗУ на 2025 р. повинен відповідати вищезазначеним вимогам при поданні пропозиції на укладення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.

Просимо врахувати цей лист при підготовці до укладення договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій з НСЗУ у 2025 р.

Додатково інформуємо, що з погодженими МОЗ умовами закупівлі та специфікаціями медичних послуг за програмою медичних гарантій у 2025 р. можна ознайомитися на вебсайті НСЗУ в розділі «Вимоги ПМГ 2025» за посиланням.

Дякуємо за співпрацю!

Голова Наталія Гусак

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами nszu.gov.ua