Рахунки банківських установ чи казначейства? Аргументи за та проти

1 жовтня 2024 о 09:31
712

Переведення рахунків суб’єктів господарювання, що надають медичні послуги, з банківських установ у Державне казначейство передбачено законопроєктом державного бюджету України на 2025 р. Точніше, запропоноване перерахування залишків грошових коштів, які утворилися за рахунок оплати медичних послуг за програмою медичних гарантій, з рахунків, відкритих в установах банків, на небюджетні рахунки надавачів медичних послуг, відкриті в органах Державної казначейської служби. Чи збережеться ефективність закладів охорони здоров’я після нововведення?

Деякі суспільні організації, що представляють медиків та фармацевтів, заявили про свою незгоду із запропонованою поправкою. До Верховної Ради України подано відповідну петицію (від 23 вересня 2024 р., ініціатор Назар Козовий). Увечері 30 вересня це питання обговорювали на засіданні Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування. 30 вересня свої роз’яснення опублікувало також Міністерство фінансів України.

Коротко аргументи Міністерства фінансів та авторів петиції виглядають наступним чином.

ЗА:

  1. В умовах війни та критичності підтримки ліквідності єдиного державного казначейського рахунку зберігання коштів, отриманих за програмою медичних гарантій, на банківських рахунках не сприяє фінансовій стійкості держави.
  2. Згідно із запропонованими змінами кошти за програмою медичних гарантій будуть перераховуватися надавачам медичних послуг на небюджетні рахунки в органах казначейства. Оскільки рахунки небюджетні, то це не ускладнить для закладів процесу їх використання.
  3. Небюджетні рахунки казначейства обслуговуються у спрощеному режимі аналогічно до рахунків у банківських установ. Для здійснення платежів з небюджетного рахунку в казначействі надавачу потрібно буде відправити лише платіжне доручення, як і зараз роблять це через банківську систему.
  4. Розуміючи стурбованість надавачів медичних послуг щодо можливості затримки проведення їх платежів, буде вжито заходів з оперативного проведення казначейством платежів.

ПРОТИ:

  1. Однією з істотних переваг реформи охорони здоров’я став перехід на роботу з банківськими установами, що позитивно вплинуло на швидкість проведення розрахунків з постачальниками та підрядниками, знизило ризики виникнення заборгованості із виплати заробітної плати.
  2. Робота з Державною казначейською службою створює постійні бюрократичні перешкоди з суттєвим збільшенням часу на проведення будь-яких фінансових операцій та необґрунтованими вимогами надавати пояснення щодо кожної виплати.
  3. Ініціатива Міністерства фінансів є незаконною, оскільки відповідно до чинного Господарського кодексу України та Інструкції про порядок відкриття та закриття рахунків користувачам надавачами платіжних послуг з обслуговування рахунків, затвердженої Постановою правління Національного банку України від 29.07.2022 р. № 162 у редакції від 24 листопада 2023 р. № 151, підприємства мають право відкривати рахунки в будь-яких банках України відповідно до власного вибору. Це незаконне втручання у діяльність медичної установи та порушення права на автономне господарювання.

Таким чином, існують прямо протилежні точки зору на те, чи вплине централізація фінансової діяльності закладів охорони здоров’я на гнучкість управління їхніми бюджетами.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами zakon.rada.gov.ua, itd.rada.gov.ua, mof.gov.ua