Доволі часто пацієнти звертаються до лікарів із запитаннями, як перевірити, чи створено електронний (е-) лікарняний (електронний листок непрацездатності), чи можна вважати смс-повідомлення від електронної системи охорони здоров’я (ЕСОЗ) про формування медичного висновку про тимчасову непрацездатність (МВТН) отриманням лікарняного і хто відповідає за його формування.
МВТН і е-лікарняний часто плутають, вважаючи, що вони формуються одночасно. Відтак не завжди знають, до кого звернутися із питаннями, коли, наприклад, повідомлення про МВТН надійшло, а про е-лікарняний — немає.
Тож розповідаємо детальніше про різницю між МВТН та е-лікарняним і як та ким формуються ці документи.
Чим МВТН відрізняється від е-лікаряного?
Насамперед варто зауважити, що МВТН та е-лікарняний — це два різні документи.
МВТН — це електронний документ, що формується на підставі медичних записів в ЕСОЗ, містить висновок лікаря про тимчасову втрату працездатності та є однією з підстав для формування електронного листка непрацездатності.
МВТН формується лікуючим лікарем в ЕСОЗ, а е-лікарняний — автоматично Пенсійним фондом України
МВТН формується лікарем, який надає медичну допомогу, створює відповідні електронні медичні записи та власне проводить лікарську експертизу щодо тимчасової втрати працездатності.
Право формувати МВТН є як у лікарів первинної, так і спеціалізованої медичної допомоги. Тобто якщо, наприклад, лікар-хірург визначив, що пацієнт є непрацездатним, то саме він самостійно і формує МВТН.
Е-лікарняний формується автоматично в Електронному реєстрі листків непрацездатності (ЕРЛН) Пенсійного фонду України на підставі МВТН для застрахованої непрацездатної особи. Системи (ЕСОЗ та ЕРЛН) обмінюються необхідною інформацією автоматично без залучення лікарів чи чиновників.
На основі отриманої автоматично інформації ЕРЛН перевірить, чи можна сформувати непрацездатному е-лікарняний, та створить його за такої можливості. Електронний листок непрацездатності вважається виданим з моменту реєстрації інформації про тимчасову непрацездатність у реєстрі Пенсійного фонду України.
МВТН — медичний документ, е-лікарняний — фінансовий
МВТН буде видано лікарем у разі наявності непрацездатності незалежно від того, чи матиме особа право на компенсацію втраченого заробітку чи допомогу по вагітності та пологах. Цей електронний документ засвідчує, що особа втратила працездатність та пройшла експертизу тимчасової непрацездатності. Він може бути також предʼявлений, наприклад, у навчальному закладі чи суді як підтвердження.
е-Лікарняний формується вужчому колу осіб (тобто тим особам, що мають право на «виплати») і використовується для підрахунку обсягу виплат, повідомлення роботодавця (страхувальника) про відсутність на роботі з обґрунтованих причин тощо.
МВТН є підставою для створення е-лікарняного, але не гарантією його отримання
Лікар лише засвідчує тимчасову непрацездатність пацієнта на підставі висновку та електронних записів в ЕСОЗ, але не відповідає за видачу е-лікарняного, на основі якого можна отримати виплати. Листок непрацездатності формується особі, яка одночасно є непрацездатною та застрахованою, тобто підлягає загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню.
Зіставлення непрацездатного з його роботодавцем відбувається автоматично ЕРЛН.
МВТН створюється саме для пацієнта, а е-лікарняний може бути створений особі, яка за ним доглядає
Зауважимо, що є суттєва різниця між поняттями «пацієнт», «непрацездатний», «застрахований». Так, пацієнт — це особа, яка хворіє і якій надають медичну допомогу. Непрацездатний — це той, хто не може працювати, зокрема і через догляд за хворим. У більшості випадків пацієнт та непрацездатна особа збігаються. Якщо ж пацієнт потребує догляду, тоді непрацездатним буде той, хто за ним доглядає. Застрахована особа — це та, яка має право на виплати.
МВТН створюється виключно пацієнту, якому надається медична допомога. У ньому завжди зазначається непрацездатна особа. Зокрема, у випадку коли пацієнт потребує стороннього догляду, — йому створюють МВТН і як непрацездатну особу можуть вказати людину, яка буде здійснювати догляд за ним.
Відповідна допомога на підставі МВТН та електронного листка непрацездатності може бути виплачена лише тій людині, яка має статус застрахованої особи. Застрахована особа — особа, яка підлягає загальнообов’язковому соціальному страхуванню.
Про формування МВТН пацієнт дізнається від лікаря, а про формування е-лікарняного — від Пенсійного фонду України
Як тільки лікар створить МВТН і підпише його своїм електронним підписом, пацієнт за наявності методу автентифікації за номером телефону отримує смс-повідомлення від ЕСОЗ з номером медичного висновку у форматі 1А2B-3В4G-5D6Е-7C8T. Якщо смс не надійшло — слід надати лікарю актуальний номер телефону для зміни методу автентифікації.
Повідомлення про створення електронного листка непрацездатності пацієнт отримує автоматично через смс-повідомлення, якщо вже надав Пенсійному фонду дозвіл на інформування в такий спосіб.
Інформація про створення електронного листка непрацездатності також буде доступна у його кабінеті застрахованого на сайті Пенсійного фонду.
Повідомлення про видачу е-лікарняного також отримує роботодавець у своєму кабінеті страхувальника.
Якщо у пацієнтів виникають питання щодо лікарняних, за консультацією можна звертатися на гарячу лінію контакт-центру Пенсійного фонду України: 0-800-503-753, (044) 281-08-70, (044) 281-08-71.
Якщо виникають запитання щодо МВТН, слід звертатися до Національної служби здоров’я України за номером 1677.
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами ehealth.gov.ua