Модернізація медичної освіти та медичної науки в Україні: відбувся «Інформаційний день»

8 березня 2024 о 12:50
567

6 березня 2024 р. у Києві відбувся захід «Інформаційний день» для вчених, дослідників та інноваторів у сфері охорони здоров’я, який було організовано Міністерством охорони здоров’я України спільно з Міністерством освіти і науки України, Національним фондом досліджень України та Офісом «Горизонт Європа» в Україні.

Під час зустрічі учасники обговорили модернізацію підготовки медиків на додипломному та післядипломному етапах, умови прийому на навчання до університетів, комплексне удосконалення моделі інтернатури у 2024 р., співпрацю з Національною службою здоров’я України (НСЗУ) для включення університетських лікарень та університетських клінік до програми державних гарантій медичного обслуговування населення з 2025 р. та залучення інновацій у сферу охорони здоров’я через участь у грантових програмах, зокрема, рамковій програмі «Горизонт Європа».

Коментар Віктора Ляшка

«Реформування медичної системи, її наближення до кращих світових стандартів неможливе без зміни підходів до медичної освіти та розвитку науки. Заклади вищої освіти Європи, де готують медиків, є основними базами наукових досліджень у медичній сфері, які надалі лягають в основу ухвалення управлінських рішень державних інституцій, що формують відповідну політику. Вони ж разом з профільними асоціаціями розробляють сучасні протоколи та стандарти лікування. Це все в комплексі забезпечує високу якість медичної допомоги і з точки зору кваліфікації фахівців, і з точки зору наукових підходів. Так має бути і в Україні, — зазначив міністр охорони здоров’я України Віктор Ляшко. — Минулого року Україна на рівних умовах із країнами ЄС долучилася до участі у програмі «EU4Health». Це означає, що українські науковці можуть отримувати гранти на проведення досліджень, як і їх європейські колеги. Замість пошуку можливостей роботи за кордоном, українські вчені та дослідники через грантові програми отримали доступ до потужного ресурсу, котрий дозволяє реалізувати їхні ідеї та проєкти в Україні. Ще один важливий аспект підвищення якості освіти — оптимізація медичних закладів вищої освіти. Медична освіта має обовʼязково поєднуватися з практичними навичками та наукою».

Також учасники заходу обговорили питання залучення інновацій у сферу охорони здоров’я саме через дію рамкової програми Європейського Союзу з досліджень та інновацій, що передбачена на 2021–2027 рр., — «Горизонт Європа».

Це сприятиме реалізації наукових й інноваційних проєктів та інтеграції України в ЄС і європейський дослідницький простір. Завдяки грантовим програмам українські медики та вчені зможуть працювати над проєктами та реалізовувати їх в Україні.

Крім того, учасники зустрічі обговорили питання підготовки фахівців у сфері охорони здоров’я як на додипломному, так і післядипломному етапах. Ще одним важливим питанням було удосконалення моделі інтернатури та умови прийому на навчання до університетів у 2024 р.

Зміни до положення про інтернатуру

Зокрема, йшлося про проєкт змін до чинного Положення про інтернатуру, який удосконалить наявну модель. Серед основних змін, зокрема, є наступні пункти:

  • розширення кількості закладів охорони здоров’я, в яких здійснюватиметься працевлаштування та практична підготовка інтернів;
  • обов’язкова вимога укладати договір із НСЗУ для закладів охорони здоров’я, які надають послуги за програмою медичних гарантій та в яких є посади лікарів-інтернів;
  • лікар-спеціаліст, який закінчив інтернатуру коштом держбюджету, забезпечується робочим місцем відповідно до своєї спеціальності та рейтингового розподілу в тому закладі охорони здоров’я, куди його було розподілено;
  • у разі відсутності можливості працевлаштування у вказаному закладі охорони здоров’я департамент охорони здоров’я обласної військової адміністрації має забезпечити вакантну посаду для лікаря в іншому закладі;
  • рейтинговий розподіл випускників тощо.

Зазначалося, що вже цього тижня проєкт змін до чинного Положення про інтернатуру буде винесено на громадське обговорення.

Що стосується умов прийому на навчання до університетів у 2024 р., то основними з них є такі:

  • складання Національного мультипредметного тесту (НМТ) — залишається обов’язковим компонентом вступу до закладів вищої освіти;
  • НМТ складатиметься з 4 предметів: 3 — обов’язкові та 1 — на вибір. Новими предметами є українська література та географія. Також вступники можуть користуватися НМТ за 2022–2023 рр. з трьох предметів або зовнішнього незалежного оцінювання 2021 р.;
  • для вступу на мистецькі та спортивну спеціальності здається НМТ та творчий конкурс/конкурс фізичних здібностей.

Ще одним пріоритетом для МОЗ є удосконалення освітнього процесу в закладах вищої освіти та використання потенціалу наявних університетських клінік та клінічних баз з одночасним утворенням сучасних багатопрофільних університетських лікарень.

Адже такі лікарні є навчально-науково-клінічними центрами, де студенти та інтерни можуть ефективніше опановувати практичні навички та підвищувати свою компетенцію. Наразі МОЗ активно працює над створенням університетських лікарень при кожному закладі вищої освіти.

За словами фахівців, попри непрості часи для української системи охорони здоров’я медична галузь розвивається, модернізується та оперативно реагує на виклики, спричинені повномасштабною війною.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами moz.gov.ua