Рекомендації спрямовані на створення умов для отримання дітьми з веб-ресурсів такої інформації, яка б відповідала рівню їх психічного, інтелектуального, морального та фізичного розвитку, сприяла їх розвитку та належному вихованню, а також на забезпечення додержання встановлених національним законодавством та міжнародно-правовими нормами прав і свобод дітей під час користування веб-ресурсами.
Зазначений документ схвалено і направлено для використання в роботі Національною експертною комісією України з питань захисту суспільної моралі на виконання вимог Закону України «Про захист суспільної моралі» та з метою врегулювання питання безпеки дітей в інтернеті.
Нижче публікується витяг з рекомендацій, що стосуються врахування психофізіологічних особливостей дитини з метою запобігання можливій шкоді її фізичному, психічному здоров’ю, а також запобігання розповсюдженню шкідливих звичок тощо.
Так, при створенні інтернет-сайту необхідно чітко визначити вікову спрямованість ресурсу — від цього залежатиме стиль спілкування із користувачами, мова викладення матеріалу, а також елементи дизайну та навігації.
Веб-ресурси мають бути корисними для інтелектуального, психічного та етичного розвитку дитини: контент інтернет-сайтів, їхня інформаційна та естетична концепція мають відповідати психологічним особливостям сприйняття дітей, їх потребам в освіті, розвитку та спілкуванні.
Не рекомендується розміщувати на веб-ресурсі інформацію, яка:
- пропагує національну та релігійну ворожнечу, неповагу до національних і релігійних святинь;
- пропагує фашизм та расизм;
- принижує особистість, є проявом знущання з приводу фізичних вад (каліцтва), з душевнохворих, людей літнього віку;
- пропагує насильство і жорстокість;
- пропагує наркоманію, токсикоманію, алкоголізм, тютюнопаління та інші шкідливі звички;
- належить до продукції порнографічного характеру.
Власникам сайтів/блогів, які надають можливість користувачам коментувати інформаційні матеріали або відкривають дискусійні клуби, слід регулярно відстежувати залишені записи з метою запобігання публікації неприйнятної інформації.
Необхідно ретельно перевіряти грамотність викладення матеріалу, адже користувачі — це діти, які сприйматимуть граматичні помилки за мовну норму.
На веб-ресурсах не повинні розміщуватися будь-які матеріали (тексти, зображення, аудіо-, відеопродукція тощо), які здатні завдати шкоди дитині, її психічному та фізичному здоров’ю, процесу розвитку і соціалізації.
Потрібною для користувачів може бути також інформація про можливість здійснення заборони доступу до сайтів із небажаним змістом за допомогою функції «Батьківський контроль».
Реклама на веб-ресурсах не може містити інформації чи зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності. Реклама має враховувати особливу чутливість дітей і не завдавати їм шкоди.
Власникам інтернет-сайтів рекомендується утримуватися від агресивної реклами — всілякого мерехтіння або затуляння рекламою інформації, що публікується. Допустимою рекламою вважати лише ту, яка спрямована на просування групи товарів та послуг, що охоплюють відповідну вікову приналежність користувачів.
Інтернет-сайт рекомендовано робити стилістично цілісним — за кольоровою гамою, навігацією. Варто не застосовувати великої кількості кольорів на сторінці, використовуючи максимум три-чотири кольори. В іншому випадку інформація може сприйматися погано.
Текст, набраний великими і малими буквами, сприймається легше, ніж літерами однакового розміру.
Не слід перевантажувати веб-ресурс анімацією — лише на перший погляд це здається привабливим, але невдовзі анімація може почати дратувати користувачів сайту.
Варто зазначити, що рекомендації не носять обов’язкового характеру і передбачають процес удосконалення.
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами www.moral.gov.ua, www.inau.org.ua