Актуальні та точні дані — ядро сучасної української системи охорони здоровʼя, а повна інформація про стан здоровʼя пацієнта — запорука його ефективного лікування.
Іноді в процесі лікування в різних закладах охорони здоровʼя пацієнт та його лікарі можуть стикатися з тим, що певна інформація про здоровʼя пацієнта не відображається в лікарському кабінеті в медичній інформаційній системі (МІС).
Лікарі можуть повʼязувати цю проблему з тим, що між різними МІС відсутній обмін даними, однак це не так. Адже всі дані, які лікарі вносять до електронної системи охорони здоровʼя (ЕСОЗ), зберігаються на центральному рівні, тобто у центральній базі даних (ЦБД) ЕСОЗ. Так, за умови, що дані були коректно внесені та передані в ЦБД, лікар чи інший медичний працівник, який відповідає за лікування пацієнта, може переглянути їх, керуючись відповідними правами доступу.
То чому все ж виникають ситуації, коли лікар «не бачить» записи, внесені до ЕСОЗ іншими медичними працівниками?
1. Лікар, який хоче переглянути дані, не має відповідного доступу
Зауважимо, що медичні працівники мають доступ лише до тих даних і в тому обсязі, який необхідний для надання медичної послуги.
Так, наприклад, майже повний доступ до даних про здоровʼя пацієнта має лише лікар первинної допомоги, з яким пацієнт має діючу декларацію. При цьому інші лікарі в межах одного закладу можуть у разі клінічної потреби переглядати медичні записи пацієнта, внесені колегами. Якщо медичний працівник у ході лікування потребує доступу до певних медичних даних пацієнта, для цього необхідно надіслати відповідний запит до системи, який пацієнт особисто підтверджує через код у смс. Після цього потрібні записи стануть доступними до перегляду лікарем.
Водночас зауважимо, що доступ до чутливих медичних даних пацієнта (РПП, СНІД, ВІЛ тощо) не має жоден лікар, навіть сімейний. А право на перегляд таких даних можна отримати виключно за спеціальною процедурою.
Саме тому пацієнтам важливо мати метод автентифікації в системі за номером телефону — адже це безпосередній спосіб контролю доступу до їх медичної інформації. А у разі зміни чи втрати номеру телефона — поновити інформацію.
Серед іншого нагадаємо, що для перегляду медичних записів в електронній медичній картці пацієнта необхідно здійснити авторизацію в ЕСОЗ, а не лише в МІС.
2. Лікар не здійснив відправку даних до ЕСОЗ
Нагадуємо, що внесення даних до МІС не означає їх відправку до ЦБД ЕСОЗ.
Важливо пам’ятати, що лише підписані та передані до системи дані будуть доступні для відображення іншим лікарям в електронній медичній картці пацієнта (за наявності в них відповідного доступу).
Декілька рекомендацій щодо того, як коректно відправити дані та уникнути можливих помилок:
- обов’язково перевіряйте в МІС, чи є позитивним статус надсилання медичних записів в ЕСОЗ. Якщо статус запису «Не відправлено» чи «До відправки» тощо — не забудьте здійснити їх відправлення;
- іноді виникають помилки з надісланими записами, де лікар, наприклад, вказав неправильне значення медичного запису, відповідно, система їх автоматично перевіряє та не приймає. У такому разі важливо знайти такі документи/записи, перевірити дані, виправити помилку та перевідправити їх знову до ЦБД ЕСОЗ;
- за можливості керівник закладу чи завідувач відділення здійснює контроль, чи збігається кількість створених записів з кількістю успішно переданих до ЕСОЗ. Така опція доступна в деяких МІС.
3. Лікар переглянув не всі дані
Існують випадки, коли за запитом лікаря, внаслідок автоматичної верифікації чи після перевірки Національної служби здоров’я України (НСЗУ) система обʼєднує декілька електронних медичних карток пацієнта. Зазвичай це буває у разі виявлення дублів чи обʼєднання записів неідентифікованого пацієнта з карткою ідентифікованого.
У такому разі дані не «переносяться» з однієї картки в іншу, а «приєднуються» до основної. Через це під час здійснення пошуку інформації медичний працівник може не звернути увагу на таку картку. В інтерфейсі МІС вона може відображатися як «Приєднана», «Архівна» тощо.
Додатково нагадаємо: у разі виникнення будь-яких проблем у роботі з ЕСОЗ рекомендуємо звернутися до технічної підтримки МІС, яка встановлена у вашому закладі. Фахівці та консультанти МІС допоможуть із вирішенням технічних проблем або спрямують запит на розгляд фахівцям підтримки ЦБД.
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами moz.gov.ua