У процесі трансформації системи охорони здоров’я та переходу на електронний документообіг поступово збільшувалася кількість реєстрів у медичній сфері. За ініціативою окремих громадських організацій, медичних закладів та органів місцевого самоврядування було створено низку реєстрів вузькопрофільних напрямів та їхніх моделей.
Подробиці
Так, за технічної підтримки експертів проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Підтримка реформи охорони здоров’я» проведено інвентаризацію наявних реєстрів сфери охорони здоров’я. Її результати стали основою для формування детальної дорожньої карти з кроками для систематизації процесу ведення електронних реєстрів та поліпшення їх функціонування.
Зокрема, виявлено, що порядок функціонування деяких реєстрів не регулюється жодним нормативно-правовим актом. Для наявних реєстрів зафіксована часткова відсутність чіткого закріплення ролей власника, розпорядника та адміністратора, уніфікованих вимог і принципів ведення записів. Це призводить до того, що частина реєстрів функціонують неузгоджено, дані дублюються в різних реєстрах. Усі ці питання потребують концептуального та послідовного підходу до формування, затвердження та реалізації цільової моделі реєстрів сфери охорони здоров’я.
Саме тому першим і надзвичайно важливим кроком до побудови якісної та ефективної системи взаємодії реєстрів у сфері охорони здоров’я є створення цільової моделі реєстрів. За результатами інвентаризації сформовано актуалізований поточний перелік унікальних реєстрів. До пріоритетного переліку увійшли 46 унікальних реєстрів, для кожного з яких сформовані рекомендації та кроки для вирішення юридичних, інфраструктурних питань та питань забезпечення безпеки даних, ідентифікованих під час інвентаризації. Це допомогло систематизувати та сформувати пріоритезований перелік реєстрів, а також визначити:
- реєстри, що не потребують змін на нинішньому етапі;
- ті, які потребують додаткового аналізу та відповідних змін;
- перелік реєстрів, що рекомендуються до виведення з експлуатації, оскільки є застарілими.
Крім цього, визначено перелік реєстрів, які на етапі проведення інвентаризації не ідентифіковані жодною з організацій сфери охорони здоров’я, що брали участь в опитуванні. Ці 10 реєстрів також потребують детального вивчення щодо можливості бути частиною цільової моделі реєстрів.
Формування таких переліків є лише першим кроком на шляху Міністерства охорони здоров’я до створення цілісної, стандартизованої та уніфікованої системи реєстрів охорони здоров’я. Ця модель потребуватиме уточнень та доповнень, у тому числі за рахунок проведення детального аудиту ключових реєстрів. Одним із наступних важливих завдань є формування уніфікованих правил та принципів створення, ведення, адміністрування, реєстрації, підтримки, взаємодії та ліквідації реєстрів, включно з вимогами до інфраструктури, безпеки та відкритості даних.
Коментар Марії Карчевич
«З розвитком електронної охорони здоров’я збільшується кількість інформаційно-комунікаційних систем і реєстрів, раціональне використання яких потребує оптимізації. В умовах війни, безумовно, важливо приділити значну увагу питанням безпеки даних у реєстрах та захистити їх від можливих кібератак. Розпочата робота допоможе не лише упорядковувати наявні реєстри, а, що найважливіше, — визначити список реєстрів, які потребують проєктування, виходячи з потреб сфери охорони здоров’я, уніфікувати підхід до роботи з ними», — зауважила заступник міністра охорони здоров’я з питань цифрового розвитку Марія Карчевич.
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами moz.gov.ua