Що необхідно знати лікарю про е-рецепт на наркотичні (психотропні) лікарські засоби

7 жовтня 2022 о 14:18
3439

Нагадуємо медичним працівникам та закладам охорони здоров’я, що з листопада 2022 р. в Україні запроваджується електронний рецепт (е-рецепт) на наркотичні та психотропні лікарські засоби. Таким чином, е-рецепт прийде на заміну спеціальним паперовим рецептурним бланкам рожевого кольору, що використовуються зараз для призначення цієї групи лікарських засобів.

Як підготуватися медичним закладам

Протягом перехідного періоду, тобто до 01.01.2023 р., медичні заклади мають підготуватися до повноцінного переходу на виписку наркотичних (психотропних) лікарських засобів виключно за е-рецептом.

Якщо ваш заклад уже підключений до медичної інформаційної системи (МІС), працює з електронною системою охорони здоров’я (ЕСОЗ) та виписує рецепти, не потрібно жодних додаткових кроків — представники вашої МІС попередять вас про появу нових можливостей у системі.

Якщо ваш заклад зареєстрований в ЕСОЗ, проте ви раніше не працювали з модулем електронного рецепта — зверніться до представників вашої МІС та уточніть, чи мають вони необхідний модуль або чи планують його впровадження найближчим часом. Додатково зʼясуйте у представників вашої МІС, коли вони планують провести необхідні навчальні заходи щодо роботи з новим функціоналом.

Якщо ваш заклад не зареєстрований та ніколи не працював з ЕСОЗ, необхідно:

1) першочергово обрати МІС, яка має, зокрема, і необхідний функціонал е-рецепта.

Перелік підключених МІС можна знайти на сайті системи — ehealth.gov.ua у розділі «Підключені до ЕСОЗ МІС». При виборі МІС та укладенні договору про надання послуг радимо звернути особливу увагу на послуги з навчання та підтримки як одні з пріоритетних вимог;

2) далі — керівник закладу має зареєструвати себе та заклад в ЕСОЗ через МІС. На цьому етапі рекомендуємо звернутися за підтримкою до представників обраної вами МІС, які проконсультують щодо коректного внесення даних;

3) подбати про забезпечення персоналу закладу кваліфікованим електронним підписом для підтвердження дій у системі (бажано на захищеному носії);

4) наступним кроком керівник закладу може зареєструвати уповноважену особу — адміністратора, спеціаліста з кадрів чи іншого працівника, який буде проводити реєстрацію працівників;

5) зареєструвати працівників закладу в ЕСОЗ.

Пропонуємо також до уваги читачів відповіді на найбільш поширені запитання стосовно запровадження е-рецепта на наркотичні і психотропні лікарські засоби для медичних закладів і лікарів.

Загальні питання

1. Що таке е-рецепт?

Е-рецепт — електронний медичний документ, що формується в ЕСОЗ на підставі внесених медичних записів про стан здоровʼя пацієнта та містить призначення лікаря пацієнтові на певний лікарський засіб.

2. З якою метою впроваджується е-рецепт на наркотичні (психотропні) лікарські засоби?

З впровадженням е-рецепта на наркотичні лікарські засоби в Україні спрощується доступ до необхідних ліків для пацієнтів, які потребують складного лікування відповідно до медичних показань. Додатково цим рішенням посилюється контроль за відпуском в аптечних закладах рецептурних лікарських засобів, що містять наркотичні засоби та психотропні речовини. 

Це другий етап впровадження е-рецепта. Перший із них — відпуск антибактеріальних лікарських засобів (антибіотиків) за е-рецептом — успішно стартував з 1 серпня 2022 р. Запуск останнього, третього етапу — відпуск усіх рецептурних препаратів за е-рецептом за всіма джерелами фінансування планується у 2023 р.      

3. Коли буде запроваджено е-рецепт на відпуск препаратів суворої звітності (форма № 3)?

З листопада 2022 р. планується запуск е-рецепта на відпуск наркотичних (психотропних) лікарських засобів.

4. На які саме наркотичні та психотропні препарати потрібен е-рецепт?

Наркотичні та психотропні речовини відпускаються виключно за медичними показаннями та за рецептом лікаря, що виписується на спеціальному рецептурному бланку форми № 3 (ф-3). З листопада медичні заклади, що працюють з ЕСОЗ, будуть виписувати е-рецепти на цю групу препаратів. Водночас заклади, які поки не працюють з ЕСОЗ, тимчасово матимуть можливість виписувати рецепти на паперових бланках.

Перелік таких наркотичних і психотропних речовин визначений таблицею II і III Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 травня 2000 р. № 770.

У медичній практиці ці препарати застосовують для:

– знеболення у пацієнтів зі складними захворюваннями (онкологічні захворювання, тяжкі травми, інфаркт);

– знеболення у хворих, які отримують паліативну допомогу;

– лікування глибоких психічних та невротичних захворювань;

– замісної підтримувальної терапії.

5. Чи буде впроваджено перехідний період на відпуск наркотичних та психотропних лікарських засобів за е-рецептом?

Запуск е-рецепта на наркотичні (психотропні) лікарські засоби відбуватиметься в межах перехідного періоду для медичних закладів. Лікарі закладів, які підключені до ЕСОЗ, повинні будуть призначати ці ліки за е-рецептами. А в разі відсутності підключення до ЕСОЗ — за паперовими з використанням спеціальних рецептурних бланків форми № 3.

Водночас вимога щодо реєстрації в ЕСОЗ аптечних закладів, що мають ліцензію на відпуск наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, є обов’язковою для відпуску препаратів за е-рецептом. Таким чином, задля відпуску наркотичних лікарських засобів за е-рецептом аптеки з відповідною ліцензією мають зареєструватися в ЕСОЗ. 

6. Як довго триватиме перехідний період на відпуск наркотичних препаратів для медичних закладів?

Планується, що такий перехідний період триватиме до повноцінного впровадження е-рецепта на всі рецептурні лікарські засоби у 2023 р. з урахуванням поточної безпекової ситуації в країні. 

Протягом перехідного періоду медичний заклад повинен підготуватися до повноцінного переходу на виписку рецептурних лікарських засобів виключно за е-рецептом, а саме:

  1. обрати МІС, яка має, зокрема, і необхідний функціонал е-рецепта на наркотичні лікарські засоби;
  2. далі — керівник закладу має зареєструвати себе та заклад в ЕСОЗ через МІС;
  3. зареєструвати підрозділи закладу (місця надання послуг);
  4. забезпечити персонал закладу кваліфікованим електронним підписом (бажано одразу на захищеному носії) для підтвердження дій у системі;
  5. зареєструвати уповноважену особу — адміністратора, спеціаліста з кадрів чи іншу особу, який буде проводити реєстрацію користувачів;
  6. зареєструвати працівників закладу в ЕСОЗ.

7. Чи будуть дійсні паперові рецепти на наркотичні засоби та психотропні речовини?

Так, ті медичні заклади, які поки не працюють із ЕСОЗ, тимчасово матимуть можливість виписувати рецепти на наркотичні та психотропні препарати на паперових рецептах. Це спеціальні рецептурні бланки форми № 3, які підлягають суворій звітності та обліку в медичних та аптечних закладах. 

Такі бланки виготовляються на папері рожевого кольору розміром 75 × 120 мм, мають наскрізну нумерацію. При виписуванні такого типу рецепта лікар обовʼязково завіряє бланк підписом та особистою печаткою. Ці вимоги не є новими ні для медичних, ні для аптечних закладів.

З листопада додається новий цифровий інструмент — е-рецепт, який спростить пацієнтам доступ до необхідних ліків і водночас — посилить контроль за відпуском наркотичних (психотропних) лікарських засобів в аптеках та формуватиметься в ЕСОЗ.

8. Чи будуть діяти паперові рецепти для відпуску препаратів на пільгових умовах?

Так, виписка лікарських препаратів, що відпускаються на пільгових умовах, буде здійснюватися за паперовим рецептом. Передбачається, що вже наступного року відпуск усіх рецептурних препаратів за всіма джерелами фінансування буде здійснюватися за е-рецептом.

9. Який орган буде здійснювати контроль за правомірним відпуском рецептурних препаратів?

Органом контролю є Державна служба України з лікарських засобів та контролю за наркотиками (Держлікслужба). Відпуск рецептурних препаратів контролюватиметься відповідно до норм законодавства.

10. Якими нормативно-правовими документами регулюється впровадження е-рецепта на наркотичні (психотропні) лікарські засоби?

Впровадження змін до умов відпуску наркотичних лікарських засобів пропонується врегулювати: 

  1. проєктом закону про внесення змін до деяких законів України щодо посилення контролю за відпуском лікарських засобів від 08.06.2022 р. № 7444; 
  2. проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 23 травня 2012 р. № 458 та від 13 травня 2013 р. № 333»;
  3. проєктом постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів)»;
  4. проєктом наказу МОЗ «Про затвердження змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров’я України»;
  5. проєктом наказу МОЗ «Про внесення змін до наказу МОЗ від 19.07.2005 р. № 360 «Про затвердження Правил виписування рецептів на лікарські засоби і вироби медичного призначення, Порядку відпуску лікарських засобів і виробів медичного призначення з аптек та їх структурних підрозділів, Інструкції про порядок зберігання, обліку та знищення рецептурних бланків».

Закладам охорони здоровʼя

Питання щодо організації роботи закладу та забезпечення умов для виписування е-рецепта на наркотичні (психотропні лікарські засоби

1. Чи буде підключення до ЕСОЗ умовою для отримання ліцензії медичним закладом?

Змінами, внесеними до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з медичної практики, постановою Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 126, передбачено, що суб’єкти господарювання, які отримали ліцензію на провадження господарської діяльності з медичної практики, зобов’язані не пізніше ніж до 31 грудня 2022 р. привести свою діяльність у відповідність з Ліцензійними умовами, зокрема:  

  • зареєструватися в Реєстрі суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я центральної бази даних ЕСОЗ;
  • забезпечити роботу з ЕСОЗ, зокрема внесення первинної облікової медичної документації, ведення обліку медичних послуг, управління медичною інформацією та використання інших функціональних можливостей ЕСОЗ, які визначені законодавством обов’язковими в процесі провадження господарської діяльності з медичної практики;
  • здійснювати обробку персональних даних та іншої інформації про пацієнтів (зокрема інформації про стан здоров’я, діагноз, наявні обмеження повсякденного функціонування/життєдіяльності, відомостей, одержаних під час медичного та/або реабілітаційного обстеження пацієнтів), у тому числі під час роботи в ЕСОЗ, з дотриманням вимог Закону України «Про захист персональних даних».

Крім того, наразі ведеться робота щодо запровадження відповідних положень у Ліцензійних умовах провадження господарської діяльності з виробництва лікарських засобів, оптової та роздрібної торгівлі лікарськими засобами, імпорту лікарських засобів (крім активних фармацевтичних інгредієнтів). 

2. Які умови необхідно забезпечити медичному закладу для виписки е-рецепта на наркотичні препарати? 

Протягом перехідного періоду медичні заклади мають підготуватися до повноцінного переходу на виписування рецептурних лікарських засобів виключно за е-рецептом. Якщо ваш заклад уже має МІС, працює з ЕСОЗ та виписує рецепти, не потрібно жодних додаткових кроків — представники вашої МІС попередять вас про появу нових можливостей у системі.

Якщо ваш заклад зареєстрований в ЕСОЗ, проте ви раніше не працювали з модулем е-рецепта — зверніться до представників вашої МІС та уточніть, чи мають вони необхідний модуль або чи планують його впровадження найближчим часом. Додатково зʼясуйте у представників вашої МІС, коли вони планують провести необхідні навчальні заходи щодо роботи з новим функціоналом.

Якщо ваш заклад не зареєстрований та ніколи не працював з ЕСОЗ, необхідно:

  1. першочергово обрати МІС, яка має, зокрема, і необхідний функціонал е-рецепта. Перелік підключених МІС можна знайти на сайті системи — ehealth.gov.ua у розділі «Підключені до ЕСОЗ МІС». При виборі МІС та укладенні договору про надані послуги радимо звернути особливу увагу на послуги з навчання та підтримки як одні з пріоритетних вимог;
  2. далі — керівник закладу має зареєструвати себе та заклад в ЕСОЗ через МІС. На цьому етапі рекомендуємо звернутися за підтримкою до представників обраної вами МІС, які проконсультують вас щодо коректного внесення даних;
  3. подбайте про забезпечення персоналу закладу кваліфікованим електронним підписом для підтвердження дій у системі; 
  4. наступним кроком керівник закладу може зареєструвати уповноважену особу — адміністратора, спеціаліста з кадрів чи іншого працівника, який буде проводити реєстрацію користувачів;
  5. зареєструйте працівників закладу в ЕСОЗ.

3. Що таке МІС?

МІС — інформаційно-комунікаційна система, яка дає змогу автоматизувати роботу суб’єктів господарювання у сфері охорони здоров’я, створювати, переглядати, обмінюватися інформацією в електронній формі, зокрема з центральною базою даних.

МІС — інтерфейси, які розробляються приватними компаніями та проходять тестування на відповідність технічним вимогам при підключенні до центральної бази даних ЕСОЗ. 

Перелік медичних інформаційних систем, що підключені до центральної бази даних ЕСОЗ, можна знайти за посиланням: https://bit.ly/3HgmW7v.

4. Що робити в разі відключення МІС від ЕСОЗ?

Якщо з якихось причин МІС підлягає відключенню, адміністратор центральної бази даних ЕСОЗ поінформує користувачів МІС, що підлягає відключенню, про прийняте рішення та алгоритм подальших дій для вибору нової МІС шляхом надсилання офіційного листа та в повідомленні на сайті системи (ehealth.gov.ua).

Для того щоб процес відключення не завадив закладам продовжувати надавати медичні послуги та вносити дані до ЕСОЗ, необхідно завчасно подбати про зміну МІС. Перелік МІС, які відповідають чинним вимогам та виявили готовність щодо якнайшвидшого підключення нових закладів під час воєнного стану, оприлюднений на сайті системи: https://bit.ly/3NMWGoe.

Після вибору нової МІС закладу необхідно:

  1. Оновити реєстраційні дані закладу в ЕСОЗ із використанням обраної МІС.
  2. ЕСОЗ дозволяє вивантажити та імпортувати дані про структуру закладу, його підрозділи, працівників, декларації та договори до нової МІС. Уточніть у представників вибраної вами МІС, чи наявний відповідний функціонал та який порядок дій користувача при оновленні даних.
  3. При оновленні реєстраційних даних закладу відбувається автоматичне призупинення договору капітації або реімбурсації. З метою відновлення дії договору слід звернутися до Національної служби здоров’я України (НСЗУ) та за потреби подати запит в ЕСОЗ на оновлення договору.

5. Як обрати МІС та де їх знайти?

При виборі МІС варто:

  • оцінити потреби закладу — найбільш нагальні, що потрібні для базового використання та роботи з е-рецептом та/чи функціоналом реімбурсації, та додаткові, які будуть корисні для діяльності закладу — господарський та кадровий облік і т.д.;
  • ознайомитися з функціями та сервісами, які пропонують оператори МІС (технічне забезпечення, навчання, контакт-центр та ін.);
  • при виборі МІС та укладенні договору про надані послуги радимо звернути особливу увагу на послуги з навчання та підтримки як одні з пріоритетних вимог. 

6. Яке обладнання необхідно забезпечити закладу для роботи лікаря з е-рецептом?

Мінімальні умови для компʼютеризації медичного закладу для роботи з ЕСОЗ:

  • робоче місце реєстратора закладу: стаціонарний ПК з великим зручним екраном (рекомендовано), принтер;
  • робоче місце лікаря/медсестри: ноутбук або стаціонарний ПК (додатково мишка та клавіатура), принтер;
  • доступність та швидкість інтернету: відтак кожен компʼютер має бути підключеним до мережі Інтернет за допомогою кабелю або Wi-fi. Оцінити якість інтернету та можливості щодо навантаження мережі вам можуть допомогти безплатні онлайн-тести на швидкість інтернету або ваш інтернет-оператор;
  • програмне забезпечення: операційна система, офісний пакет, антивірус. Надавайте перевагу ліцензійному програмному забезпеченню — це забезпечить його регулярне оновлення до актуальної версії, а також посилить безпеку вашої компʼютерної мережі.

При виборі технічного обладнання зверніться за рекомендацією до представника оператора МІС, яку ви вже придбали або розглядаєте. Спеціалісти МІС зорієнтують вас стосовно точних параметрів техніки. 

7. Чи потрібно укладати договір з НСЗУ для відпуску наркотичних лікарських засобів?

Для виписування наркотичних препаратів та рецептурних засобів не потрібно укладати договір з НСЗУ, оскільки відпуск цих препаратів буде здійснюватися за власні кошти пацієнта.

8. Чи зможе лікар приватної клініки виписати е-рецепт?

Так, лікарі усіх закладів усіх форм власності мають виписувати е-рецепти на наркотичні лікарські засоби за наявної такої технічної можливості. Основна умова — заклад, його підрозділи та користувачі мають бути зареєстровані в ЕСОЗ.

9. Чи будуть лікарі спеціалізованої медичної допомоги виписувати рецепти самостійно? 

Технічна можливість виписування е-рецепта буде доступна як лікарям первинної, так і спеціалізованої й високоспеціалізованої медичної допомоги. Тобто для всіх рівнів медичної допомоги всіх форм власності. Необхідна умова — реєстрація закладу та працівників в ЕСОЗ та наявність у лікаря кваліфікованого електронного підпису. 

Важливо, щоб саме лікар, який проводить огляд пацієнта, вніс електронні медичні записи про стан пацієнта та зробив відповідне призначення лікарських засобів у формі е-рецепта.

10. Чи буде можливість у лікаря стаціонару виписати е-рецепт на наркотичний препарат?

Важливо зауважити, що пакетом стаціонарного лікування за Програмою медичних гарантій передбачається забезпечення пацієнта лікарськими засобами. Отже, медичний заклад за умовами співпраці з НСЗУ має забезпечувати пацієнтів медикаментами, зокрема наркотичними (психотропними) лікарськими засобами, які визначені Національним переліком основних лікарських засобів та галузевими стандартами у сфері охорони здоров’я. Для призначення та застосування таких лікарських засобів виписувати рецепт пацієнту не потрібно — ці ліки гарантовано покриваються державними коштами та повинні бути надані пацієнту на безоплатній основі.

11. Як виписати е-рецепт для неідентифікованого пацієнта?

У більшості випадків неідентифіковані пацієнти:

– без свідомості;

– новонароджені;

– особи без документів, що посвідчують особу;

– пацієнти, які з причин, зумовлених їх станом здоровʼя, не можуть надати відомості щодо себе та своїх персональних даних. 

 У таких ситуаціях лікарські засоби мають надаватися в рамках гарантованого пакета за договором з НСЗУ.

12. Що означає технічна можливість?

Технічна можливість для закладу охорони здоровʼя означає, що заклад, його підрозділи та працівники зареєстровані в ЕСОЗ, користувачі вносять електронні медичні записи до ЕСОЗ, а також в МІС, що встановлена в даному закладі, доступна функціональна можливість виписувати е-рецепт на наркотичні (психотропні) лікарські засоби. 

Інформація про розширення функціональності МІС публікується на офіційному сайті системи — ehealth.gov.ua.

Також потрібно не забувати про забезпечення необхідною технікою (компʼютери, принтери та ін.), кваліфікованим електронним підписом працівників та проведення необхідного навчання серед працівників закладу.

13. Що робити, якщо зареєстрований в ЕСОЗ, проте в МІС немає відповідного функціоналу для роботи з е-рецептом?

У такому разі керівник закладу чи відповідальна особа мають сконтактувати з представником вашої МІС та уточнити, коли буде доступний функціонал виписки е-рецепта. 

Питання щодо організації роботи лікаря при виписці е-рецепта на наркотичні лікарські засоби

14. Що потрібно вміти робити лікарю для роботи з е-рецептом?

Для початку роботи з е-рецептом користувачам необхідно освоїти базові навички та функціонал ЕСОЗ, а саме вміти:

  • реєструвати пацієнта в системі;
  • здійснювати пошук пацієнта в МІС та центральній базі даних;
  • оновлювати дані про пацієнта;
  • вносити та редагувати медичні записи. 

15. Які дії в системі має виконати лікар для того, щоби виписати е-рецепт на наркотичний препарат?

Для виписування е-рецепта безпосередньо в інтерфейсі МІС лікарю необхідно:

  1. Здійснити пошук пацієнта в центральній базі даних.
  2. Якщо пацієнт не зареєстрований у системі — зареєструвати його.
  3. Сформувати новий візит та внести дані про візит пацієнта в його медичну картку.
  4. Внести інформацію про призначення, обравши лікарський засіб за міжнародною непатентованою назвою та його кількість, джерело фінансування, дозування, тривалість лікування та спосіб застосування лікарського препарату.
  5. Підтвердити призначення та переконатися, що пацієнт отримав СМС-повідомлення з номером та кодом погашення рецепта.
  6. На прохання пацієнта — роздрукувати інформаційну довідку та видати її пацієнту.

16. Які поля має заповнити лікар при виписуванні е-рецепта?

При виписуванні е-рецепта лікар має заповнити наступні поля:

1) джерело фінансування;

2) тривалість лікування лікарським засобом;

3) лікарський засіб (міжнародна непатентована назва, дозування та форма відпуску);

4) кількість лікарського засобу;

5) спосіб застосування.

Натомість автоматично будуть заповнені відомості про:

– заклад охорони здоров’я; 

– лікаря, який здійснює виписку;

– пацієнта (ПІБ);

– час виписки рецепта.

17. Чи може е-рецепт бути виписаний на декілька препаратів?

Е-рецепт можна виписати лише на одне найменування лікарського засобу за міжнародною непатентованою назвою препарату. 

18. Чи будуть обмеження по днях на виписування вперше опіоїдних анальгетиків пацієнту?

Рішення щодо призначення опіоїдних анальгетиків приймає лікар. Якщо пацієнт потребує призначення даної групи ліків, лікар повинен йому їх призначити, керуючись протоколами лікування та вимогами законодавства. 

19. Чи потрібне обґрунтування та дозвіл медичного директора закладу на виписування е-рецепта на наркотичний (психотропний) лікарський засіб?

Лікар виписує рецепт у рамках взаємодії, у якій вказує діагноз та причину призначення даного лікарського засобу. Процеси обґрунтування призначення лікарського засобу та отримання дозволу на таке призначення знаходяться поза ЕСОЗ, є рішенням і відповідальністю лікаря та залежать від внутрішніх бізнес-процесів закладу. 

20. Чи будуть враховані гранично допустимі норми при виписуванні е-рецептів на наркотичний (психотропний) лікарський засіб?

Гранично допустимі норми визначені наказом Міністерства охорони здоровʼя № 360, а лікарі при виписуванні як паперових, так і е-рецептів повинні дотримуватися норм при виписуванні рецептів, передбачених даним наказом МОЗ. Процеси обґрунтування призначення лікарського засобу є рішенням і відповідальністю лікаря.

21. Чи потрібно вести журнал обліку рецептів при виписуванні е-рецептів на наркотичні (психотропні) лікарські засоби?

Ні, при виписуванні е-рецептів через ЕСОЗ на дану групу препаратів не потрібно вести журнали обліку, оскільки інформація про них зберігається у відповідних реєстрах центральної бази даних ЕСОЗ та є доступною за певними правилами всім користувачам ЕСОЗ. Разом з тим зазначаємо, що керівникам медичних закладів не забороняється визначити внутрішню  процедуру уповноваження працівників (лікарів) на виписування е-рецептів у медичному закладі.

22. Чи можливо виписати рецепт пацієнту без декларації?

Для виписки е-рецепта пацієнту не потрібно декларації з сімейним лікарем. Важливо, щоб пацієнт був зареєстрований в ЕСОЗ — відповідно, лікар буде мати можливість створення медичних записів пацієнта та виписувати е-рецепти.

23. Як зареєструвати в ЕСОЗ пацієнта без декларації?

  1. Перш за все, необхідно провести ідентифікацію пацієнта в ЕСОЗ. Ідентифікація пацієнта необхідна для того, щоб встановити особу, яка отримуватиме медичну послугу, та для пошуку або реєстрації пацієнта в ЕСОЗ. Для цього потрібен один з документів, що засвідчують особу пацієнта.
  2. Далі — необхідно здійснити пошук пацієнта. Пошук пацієнта в ЕСОЗ здійснюється за такими обов’язковими параметрами:
  • прізвище та ім’я пацієнта;
  • дата народження пацієнта;
  • додатково можна застосувати інші параметри пошуку: РНОКПП, номер телефону пацієнта та ін.
  1. Якщо пацієнта не знайдено в ЕСОЗ, то лікар первинки, вторинки або середній медичний персонал закладу охорони здоров’я, в який звернувся пацієнт, має зареєструвати пацієнта в ЕСОЗ як ідентифікованого, а саме: заповнити поля інформації:
  • ПІБ, дата народження, стать пацієнта; 
  • УНЗР (код у форматі 11111111-22222 вноситься опційно за наявності у пацієнта ID-картки чи закордонного паспорта);
  • реєстраційний номер облікової картки платника податків (ІПН): обовʼязково для всіх осіб, що досягли 14-річного віку, виняток — пацієнт відмовився від набуття такого номера, що підтверджується відповідною позначкою в паспорті пацієнта);
  • реквізити документа, що посвідчує особу (паспорт/тимчасове посвідчення громадянина України, свідоцтво про народження (дітям до 14 років), посвідка на постійне проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту тощо). Обовʼязкові параметри — серія (за наявності) та номер документа, дата видачі, кінцева дата, до якої документ є чинним, орган, який видав;
  • контактні дані: номери телефонів, електронна адреса;
  • адресні дані: країна та місто, адреса реєстрації чи проживання (якщо пацієнт проживає не за місцем проживання, лікар вказує фактичне місце проживання зі слів пацієнта);
  • блок відомостей про довірену особу (для екстрених випадків): ПІБ та номер телефону;
  • блок відомостей про законного представника (для осіб, що не досягли 14 років, недієздатних пацієнтів);
  • обраний метод автентифікації пацієнта для підтвердження дій в ЕСОЗ (наприклад для підтвердження доступу до даних, оновлення даних): за номером телефона, за електронними копіями оригіналів документів, за унікальним записом іншого пацієнта в системі (законного представника).
  1. Після внесення даних лікар відправляє запит в ЕСОЗ.
  2. При підтвердженні запиту пацієнт отримує 4-значний код і називає його лікарю або підтверджує реєстрацію іншим методом автентифікації (наприклад завантаженням скан-копій документів).
  3. Після успішної реєстрації пацієнта в ЕСОЗ можна переходити до створення медичного епізоду та виписки е-рецепта.

24. Що таке інформаційна довідка та чи повинен лікар її друкувати при виписці е-рецепта на наркотичний лікарський засіб?

Інформаційна довідка — документ, що містить усю необхідну інформацію для пацієнта про призначення, лікаря, що виписав рецепт, заклад, сигнатуру та ін. Ця довідка є допоміжним документом, яку лікар може надрукувати пацієнту або ж пацієнт може отримати електронну версію цієї довідки у МІС. 

Ця довідка не є обовʼязковою для погашення рецепта, оскільки номер рецепта та унікальний код його погашення пацієнт при виписці рецепта отримає в смс-повідомленні.

25. Чи потрібно засвідчувати довідку підписом та печаткою лікаря?

При виписуванні е-рецепта на наркотичний лікарський засіб інформаційна довідка є допоміжним документом для пацієнта. Лікарю не потрібно засвідчувати її власним підписом та печаткою. Натомість лікар підтверджує своє призначення в ЕСОЗ власним кваліфікованим електронним підписом (КЕП).

26. Що робити в разі технічних збоїв, коли лікар не зможе виписати е-рецепт пацієнту?

Алгоритм дій у таких ситуаціях наступний: 

  1. необхідно перевірити спроможність власного компʼютера та підключення до мережі Інтернет;
  2. якщо на місці все гаразд, лікарю необхідно звернутися за технічною підтримкою в МІС, що встановлена в закладі;
  3. якщо на робочому місці все гаразд, а на сторінці моніторингу не зафіксований інцидент у центральній базі даних, лікарю необхідно звернутися до технічної підтримки МІС, що встановлена в закладі;
  4. якщо МІС не може самостійно вирішити проблему або ця проблема знаходиться в площині центральної бази даних — МІС сформує необхідний технічний запит щодо підтримки центральної бази даних ЕСОЗ.

При виникненні технічного збою в роботі центральної бази даних, який триває понад 24 год та унеможливлює виписування е-рецепта, що підтверджується відповідним повідомленням на сайті системи (ehealth.gov.ua), лікар може виписати пацієнту паперовий рецепт.

27. Технічна підтримка МІС не надала консультацію/надала неповну консультацію щодо вирішення технічної проблеми.

У разі якщо МІС надала незадовільну консультацію і проблема не була вирішена, лікар/фармацевт має повторно звернутися до МІС та уточнити статус розв’язання проблеми. Якщо МІС не зможе самостійно вирішити проблему, яка виникла, або ця проблема знаходиться в площині центральної бази даних — МІС сформує необхідний технічний запит щодо підтримки центральної бази даних ЕСОЗ. Важливо, щоби саме МІС подала такий запит, з усіма необхідними технічними деталями процесу. 

28. Чи буде доступне навчання?

Так, нині експерти ДП «Електронне здоровʼя» спільно з Академією НСЗУ працюють над розробкою навчального курсу для медичних працівників щодо виписування е-рецептів на наркотичні (психотропні) лікарські засоби. Цей курс буде доступним, простим та зрозумілим для всіх лікарів, що виписують рецепти на вказану групу лікарських засобів. Будь ласка, слідкуйте за оновленнями Академії НСЗУ, а також за офіційною комунікацією МОЗ України щодо запуску курсу.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис»