Надаємо до уваги читачів лист МОЗ України набувачам гуманітарної допомоги медичного призначення щодо оцінки вартості гуманітарної допомоги.
Правові, організаційні, соціальні засади отримання, надання, оформлення, розподілу і контролю за цільовим використанням гуманітарної допомоги визначає Закон України «Про гуманітарну допомогу».
Згідно з абзацом 3 частини 1 статті 1 Закону України «Про гуманітарну допомогу» гуманітарна допомога є різновидом благодійництва й має спрямовуватися за умови дотримання вимог, установлених статтею 3 Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
Рішенням Кабінету Міністрів України (витяг з протоколу від 19 березня 2022 р. № 47) було уповноважено МОЗ забезпечувати облік, розподіл та доставку гуманітарної допомоги медичного призначення.
Наказом Міністерства охорони здоров’я від 12 березня 2022 р. № 474 державну установу «Центр громадського здоров’я Міністерства охорони здоров’я України» (далі — ЦГЗ) уповноважено на отримання гуманітарної допомоги медичного призначення та передачі її відповідно до розподілу набувачам.
У зв’язку з великими обсягами гуманітарної допомоги, що надходить на територію України, така допомога обліковується на підставі супровідних документів.
Постановою Кабінету Міністрів України від 5 березня 2022 р. № 202 «Деякі питання отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги», урядом визначено, що в умовах воєнного стану не поширюються встановлені законодавством вимоги щодо отримання, використання, обліку та звітності благодійної допомоги від юридичних та фізичних осіб — резидентів та нерезидентів.
Водночас правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» (далі — Закон), який поширюється на всіх юридичних осіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності.
Законом передбачено, що бухгалтерський облік на підприємстві ведеться безперервно з дня реєстрації підприємства до його ліквідації, ґрунтуючись на принципах бухгалтерського обліку та фінансової звітності, закріплених статтею 4 Закону.
На виконання статті 11 Закону Міністерство фінансів України видало наказ від 14 грудня 1999 р. № 298 «Про порядок бухгалтерського обліку гуманітарної допомоги», дія якого поширюється на юридичних осіб незалежно від видів діяльності та форм власності (крім бюджетних установ), які одержали гуманітарну допомогу (отримувачі), які її потребують і яким вона безпосередньо надається (набувачі).
У свою чергу, на виконання частини 6 статті 6 Закону, Міністерство охорони здоров’я України видало Методичні рекомендації ведення обліку лікарських засобів та медичних виробів у закладах охорони здоров’я, затвердивши їх наказом від 9 вересня 2014 р. № 635 (у редакції наказу МОЗ України від 24 червня 2019 р. № 1428).
З огляду на зазначене, Міністерство охорони здоров’я України звертає увагу на необхідність забезпечення ведення бухгалтерського обліку на підприємстві на безперервній основі. Підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій, зокрема, щодо отримання, списання або передачі активів, є первинні документи — документи, які містять відомості про господарську операцію.
Порядок створення, прийняття і відображення в бухгалтерському обліку, а також зберігання первинних документів встановлено Положенням про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 р. № 88.
Ураховуючи зазначене та з метою з’ясування реальної вартості отриманої гуманітарної допомоги при відсутності ціни в первинних документах (або вказаної вартості в 1 грн за одиницю) та належного оформлення первинних документів для цілей бухгалтерського обліку доцільно утворити комісію на підприємстві з числа її працівників для проведення оцінки.
При проведенні оцінки вартості отриманої гуманітарної допомоги первісною вартістю вважати справедливу вартість на дату отримання з урахуванням витрат, передбачених пунктом 5 розділу II Методичних рекомендацій з бухгалтерського обліку для суб’єктів державного сектору, затверджених наказом Мінфіну від 23 січня 2015 р. № 11 (далі — Методрекомендації № 11) або первісною вартістю може бути вартість, щодо якої є достовірна інформація, зокрема згідно з відповідними первинними документами, з урахуванням витрат, передбачених п. 5 розділу ІI Методрекомендацій № 11.
За результатами роботи комісії оформлюється акт приймання-передачі в довільній формі, але з дотриманням у ньому всіх реквізитів, визначених у частині 2 статті 9 Закону.
Таким чином, набувачі гуманітарної допомоги перед тим, як поставити таку допомогу на баланс підприємства, можуть створити комісію із числа працівників підприємства для визначення її справедливої вартості.
Марія КАРЧЕВИЧ
Заступник міністра з питань цифрового розвитку,
цифрових трансформацій і цифровізації
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Редакція журналу «Український медичний часопис»