Успішний досвід медичної реформи: Печерський консультативно-діагностичний центр Києва

2 лютого 2022 о 12:42
1687

Комунальне некомерційне підприємство «Консультативно-діагностичний центр» (КДЦ) Печерського району Києва створено свого часу на базі центральної районної поліклініки. За чисельністю населення район найменший у столиці, і це стало для закладу одним із викликів 2020 р., коли стартував другий етап медичної реформи.

Та підприємство подолало труднощі, користується значним попитом у пацієнтів та можливостями Програми медичних гарантій. КДЦ проводить спостереження, діагностику, лікування та реабілітацію при різних захворюваннях. Серед безкоштовних для пацієнтів послуг — мамографія, гістероскопія, цистоскопія, стоматологічна допомога, ведення вагітності в амбулаторних умовах та інші.

Коментар Людмили Кравчук

«На початку було дуже важко, — зазначила директор закладу Людмила Кравчук. — Сталося різке просідання, адже населення району нечисленне, і багато заробляти ми не могли. Почали звільнятися лікарі. Я зрозуміла, що без антикризових заходів не обійтися».

Перед закладом постало два великих завдання. З одного боку — оптимізувати витрати, з іншого — збільшити надходження та бути спроможними надавати якнайбільше послуг, передбачених Програмою медичних гарантій.

Скорочення штатного розкладу

«Ми скоротили на 20% штатний розклад, зі 430 співробітників до 370, — розповіла про шляхи зменшення видатків керівник КДЦ. — Відкоригували структуру підприємства. Наприклад, до реформи було три стоматологічних відділення, і при кожному апарат управління, своя стерилізаційна — ми їх об’єднали. Було переглянуто принципи менеджменту та функціонування денного стаціонару. Запроваджено режим жорсткої економії господарських та експлуатаційних витрат».

Нові умови заробітку

Навчитися заробляти КДЦ належало також в нових умовах, наближених до ринкових.

«Коли з’явилися «пакети» від Національної служби здоров’я України (НСЗУ), то деяке обладнання в нас було, а дещо довелося терміново придбати, щоб перелаштуватися і рухатися вперед. Пріоритетом обрали нарощування діагностичних послуг, — повідомила Л. Кравчук. — Наприклад, цистоскопію.  Давно збиралися її запровадити, але коли зрозуміли, що ця послуга  приноситиме достойну оплату лікарям, — закупили нове обладнання і швидко задіяли його. Зокрема, міська влада придбала нам мамограф».

Збільшення кількості пацієнтів

Для подальшого збільшення фінансових надходжень закладу конче потрібно нарощувати кількість пацієнтів, адже консультативні та діагностичні послуги не надто вартісні. При цьому не слід розраховувати лише на мешканців відносно малонаселеного Печерського району столиці. Тож постало завдання максимально ефективного використання принципу «гроші ходять за пацієнтом».

Сьогодні вже можна сказати, що заклад досяг в цьому успіху. За минулий рік підприємство надало близько 360 тис. послуг, і аж третину з них — мешканцям інших районів Києва, передмістя, міст-супутників.

Фінансовий зиск для підприємства очевидний — за медичною субвенцією до реформи заклад отримував 49 млн грн. А у 2021 р. фінансування за Програмою медичних гарантій становило 69 млн грн.

«Ми вивчили правила гри й навчилися працювати в нових умовах, — зазначила директор КДЦ. —  Люди до нас ідуть, вони задоволені. Ми, відповідно, маємо можливість більше заробляти. Якщо на старті реформи деякі лікарі йшли до приватних закладів із вищою зарплатою, то тепер бачимо протилежну тенденцію. Четверо вже повернулися».

Зростання заробітної плати

Зростають доходи персоналу. Система нарахування зарплати лікарів прозора та персоніфікована, ґрунтується  на щомісячній кількості наданих послуг.

За 11 міс минулого року середня зарплата по закладу становила 16 тис. грн, тоді як до реформи — 8,9 тис. Порівняно з часами до реформи середня зарплата лікарів зросла на 90%, середнього персоналу — на 67%, а молодшого — на 63%. Але ще більше показовою є динаміка — скажімо, якщо за 11 міс 2021 р. середня зарплата лікаря становила 20,3 тис. грн, то за вересень–листопад — вже 26 тис. Відповідно зросла й зарплата медсестер — з 13,6 до 15 тис. грн.

«Зарплата залежить від кількості пацієнтів, — підтверджує лікар-ендоскопіст Ірина Луценко. — Все покриває Програма медичних гарантій, людям не треба ходити до каси. Пацієнти дивуються, особливо старшого віку: отак все безкоштовно? Задоволені і вони, й ми».

«Пацієнт отримує у вузького спеціаліста електронне направлення, приходить, і ми надаємо необхідні послуги — діагностичні обстеження, лікувальні процедури, — розповідає завідувач денного стаціонару Наталія Петренко. — Жодних талонів, все через Helsi. Зі свого боку, ми вітаємо збільшення числа пацієнтів, адже наша зарплата залежить від кількості наданих послуг».

Денний стаціонар

Денний стаціонар Печерського КДЦ — одна зі структур, що зазнала суттєвих змін із початком реформи. Змінено принципи менеджменту, відремонтовано й умебльовано палати. Також облаштовано реабілітаційне відділення з комплексом фізіотерапевтичних процедур.

Заклад не сподівається лише на кошти від НСЗУ — надає платні послуги там, де це передбачено законодавством. Наприклад, виграє тендери на проведення профоглядів, співпрацює з трьома десятками страхових компаній.

«Ми підвищили зарплату персоналу, але не можемо лише проїдати гроші, — зауважила Л. Кравчук. —  Розуміємо, що пацієнти до нас не прийдуть, якщо не матимемо чим надавати якісні послуги. Треба купувати сучасне обладнання, створювати інші умови — аж до прибирального інвентарю, туалетів, місць для відпочинку. Нам це вдається. Інколи люди запитують — а це точно комунальне підприємство?».

Модернізація

9% витрат заклад виділяє сьогодні на модернізацію. Результати справді очевидні.

Регулярно лікується тут в денному стаціонарі та проходить обстеження відома народна майстриня Тамара Глушенок, хоча проживає в іншому районі столиці.

«Мені треба було провести магнітно-резонансну томографію (МРТ) попереку, кульшових суглобів, хребта. Зробили все безкоштовно, і це неймовірно, — ділиться вона враженнями.  — Часто говорять, що зараз все важко, гірше. Але тут справді стало краще. Завжди іду до цього закладу з радістю — привітний персонал, гарна атмосфера, доглянуте господарство».

Л. Кравчук додала, що однією з вимог до персоналу є належне ставлення до пацієнтів. Сама вона прискіпливо стежить за рейтингом закладу та відгуками про його роботу на різних інтернет-сайтах.

«Ми постійно проводимо навчання персоналу з етики спілкування. Адже люди стали вимогливими. Якщо раніше знали, що можуть звертатися до медзакладу тільки у своєму районі, то тепер мають вибір», — підкреслила директор КДЦ.

Проєкт реалізується за підтримки Проєкту Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) «Підтримка реформи охорони здоров’я».

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами nszu.gov.ua