Вимоги ПМГ–2022: реабілітація при ураженнях опорно-рухового апарату

29 грудня 2021 о 15:13
2814

Пропонуємо до уваги читачів вимоги Програми медичних гарантій (ПМГ) на 2022 р. за напрямком «Медична реабілітація дорослих та дітей від трьох років з ураженням опорно-рухово­го апарату».

Обсяг медичних та реабілітаційних послуг, який надавач зобов’язується надавати за договором відповідно до функціонального стану пацієнта/пацієнтки (специфікація)

1. Проведення первинного реабілітаційного обстеження членами мультидисциплінарної реабілітаційної команди проводиться з використанням специфічних для конкретного клінічного діагнозу міжнародних стандартизованих інструментів обстежен­ня та оцінки (шкали/тести/опитувальники).

2. Встановлення реабілітаційного діагнозу та складан­ня індивідуально­го реабілітаційного плану на основі офіційних форм документування МКФ з використанням специфічних для конкрет­ної нозології стандартизованих інструмен­тів оцінюван­ня (шкали/тести/опитувальники). Загальні мета та завдан­ня, визначені в індивідуальному реабілітаційному плані, повинні бути специфічними, вимірюваними, досяжними, реалістични­ми та визначеними в часі. Оцінювання стану функціонуван­ня, показань та протипоказань до реабілітаційної допомоги в амбулаторних та/або стаціонарних умовах.

3. Надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я за напрямом опорно-рухової реабілітації та/або післяопераційної реабілітації відповідно до складеного індивідуального реабілітаційно­го плану та постійний моніторинг стану пацієнта/пацієнтки.

4. Здійснення моніторингу клінічного стану пацієнта/пацієнтки, поточного контролю за виконанням та коригування індивідуально­го реабілітаційного плану з оцінюванням прогресу в досягненні намічених мети та завдань.

5. Визначення реабілітаційного прогнозу мультидисциплінар­ною реабілітаційною командою за результатами реабілітаційного обстеження для планування подальшого реабілітаційного маршруту пацієнта/пацієнтки.

6. Проведення лабораторних обстежень, зокрема:

a. розгорнутий клінічний аналіз крові;

b. біохімічний аналіз крові (загальний білок, креатинін, сечовина, С-реактивний білок);

c. глюкоза в цільній крові або сироватці крові;

d. загальний аналіз сечі;

e. інші лабораторні дослідження відповідно до потреб пацієнтів (за умови наявності відповідного обладнання у закладі та стаціонарного лікування пацієнта/пацієнтки).

7. Проведення інструментальних обстежень відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.

8. Консультування пацієнта/пацієнтки лікарями інших спеціальностей відповідно до нозології та стану пацієнта/пацієнтки.

9. Організація навчання пацієнтів/родини/доглядачів особливо­стям догляду, запобіганню можливим ускладненням та дотриманню рекомендацій на всіх етапах надання допомоги.

10. Психологічний супровід пацієнтів після перенесених травм та/або післяопераційних втручань, в тому числі учасникам операції об’єднаних сил (ООС) з наданням подальших рекомендацій та/або направленням (за показаннями) для отримання медичної допомоги або психологічної реабілітації.

11. Забезпечення харчування в умовах стаціонару.

Умови закупівлі медичних послуг

Умови надання послуги: амбулаторно та/або стаціонарно.

Підстави надання послуги:

  • направлення лікаря з надання первинної медичної допомоги (ПМД), якого обрано за декларацією про вибір лікаря;
  • направлення лікуючого лікаря;
  • переведення з іншого закладу/клінічного підрозділу закладу.

Вимоги до організації надання послуги:

1. Забезпечення спеціального навчання всіх співробітників, які залучені до надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я та/або раннього втручання.

2. Визначення реабілітаційного прогнозу мультидисциплінарною командою.

3. Забезпечення цілодобового медсестринського догляду (у разі надання реабілітаційної допомоги в умовах стаціонару).

4. Оцінювання болю та своєчасне знеболення (ненаркотичними препаратами) на всіх етапах надання допомоги пацієнту/пацієнтці.

5. При наданні послуг у стаціонарних умовах забезпечення щоденно кожної відповідної терапії згідно з індивідуальним реабілітацій­ним планом фізичної та реабілітаційної медицини, фізичної терапії, ерготерапії, логопедії, психології, консультування, пов’язаного з протезуванням, ортезуванням протягом щонаймен­ше 5 днів на тиждень.

6. Забезпечення можливості проведення лабораторних та інструментальних досліджень у закладі або на умовах договору підряду.

7. Наявність просторого туалету, обладнаного для осіб, які користуються кріслами колісними, достатньо просторого для одночасного перебування пацієнта/пацієнтки та фахівця з реабіліта­ції, який надає реабілітаційну допомогу.

8. Взаємодія з іншими надавачами медичних послуг, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, службами у справах дітей, територіальними центрами соціального обслуговуван­ня населення, іншими надавачами соціальних послуг, в тому числі неурядовими та благодійними організаціями, правоохоронни­ми органами, підприємствами, установами та організація­ми, засобами масової інформації, органами місцевого самоврядування на території обслуговування в інтересах своєчасного та ефективно­го надання допомоги пацієнтам/пацієнт­кам.

9. Обов’язкове інформування пацієнта/пацієнтки щодо можливо­сті отримання інших необхідних медичних послуг безоплат­но за рахунок коштів ПМГ.

10. Інформування пацієнтів щодо можливостей профілактики та лікування, залучення пацієнтів до прийняття рішень щодо їх здоров’я, узгодження плану лікування з пацієнтами відповідно до їх очікувань та можливостей.

11. При наданні послуг у стаціонарних умовах наявність окремих сімейних палат, обладнаних відповідно до табеля оснащен­ня профільного відділення, для спільного перебування батьків або членів родини або інших законних представників разом з дитиною упродовж надання їй медичних послуг та/або реабілітаційних послуг у сфері охорони здоров’я.

12. Наявність затвердженої програми з інфекційного конт­ро­лю та дотримання заходів із запобігання інфекційним захворюван­ням, пов’язаним з наданням медичної та реабілітаційної допомоги, відповідно до чинних наказів МОЗ.

13. Наявність локальних документів з інфекційного конт­ролю за особливо небезпечними інфекційними хворобами (ОНІХ) та запобігання їх поширенню з обов’язково відпрацьованим сценарієм щодо впровадження протиепідемічного режиму у закладах охорони здоров’я та його суворого дотримання в організа­ції роботи та наданні медичної та реабілітаційної допомо­ги в умовах виникнення пандемії, а також у випадку виникнення осередку інфікування ОНІХ (зокрема гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2).

14. Наявність внутрішньої системи управління і контролю якості та безпеки медичної діяльності з дотриманням вимог до їх організації і проведення відповідно до чинного законодавства із здійсненням безперервного моніторингу індикаторів оцінки та критеріїв доступності, якості, безпеки надання медичної допомо­ги за напрямом її надання, ефективного контролю та управління якістю закладів охорони здоров’я для забезпечення прав пацієнта/пацієнтки на отримання медичної допомоги та реабілітаційної допомоги необхідного обсягу та належної якості.

15. Забезпечення оцінки стану здоров’я пацієнта/пацієнтки, в тому числі виявлення ознак насильства та дотримання вимог законодавства у сфері протидії насильству.

16. Дотримання прав людини у закладах охорони здоров’я відповідно до рекомендацій Уповноваженого Верховної Ради України та положень Конвенції про захист прав людини і основополож­них свобод, Конвенції про права осіб з прав людини з інвалідністю, Конвенції про права дитини та інших міжнарод­них договорів, ратифікованих Україною.

Вимоги до спеціалістів та кількості фахівців, які працюють на посадах:

1. У закладі:

a. лікар з фізичної та реабілітаційної медицини та/або лікар з лікувальної фізкультури, та/або лікар з лікувальної фізкультури і спортивної медицини, та/або лікар-фізіотерапевт — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;

b. лікар-ортопед-травматолог та/або лікар-ортопед-травмато­лог дитячий (за умови надання допомоги дітям) — щонаймен­ше 2 особи з даного переліку, які працюють за основ­ним місцем роботи в цьому закладі або сумісництвом;

c. лікар-психолог та/або психолог, та/або лікар-психотерапевт — щонайменше одна особа з даного переліку, яка працює за основним місцем роботи в цьому закладі або за сумісництвом;

d. фізичний терапевт — щонайменше 2 особи, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;

e. ерготерапевт — щонайменше 2 особи, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;

f. асистент фізичного терапевта та/або асистент ерготерапев­та, та/або сестра медична з ЛФК, та/або сестра медична з масажу — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;

g. сестра медична — щонайменше 4 особи, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі.

Вимоги до переліку обладнання:

1. За місцем надання медичних послуг:

a. тонометр та/або тонометр педіатричний з манжетками для дітей різного віку — щонайменше 2;

b. пульсоксиметр — щонайменше 2;

c. електрокардіограф багатоканальний;

d. термометр безконтактний;

e. глюкометр;

f. широка кушетка з регуляцією по висоті — щонайменше 2;

g. функціональне ліжко (у разі надання допомоги стаціонарно) — щонайменше 2;

h. пристрій для підняття пацієнта в ліжку (у разі надання допомо­ги стаціонарно);

i. асистивні технології для забезпечення мобільності — крісла колісні різного типу, палиці, милиці, ходунки;

j. стандартизовані тести та нестандартизовані набори для проведення терапевтичного оцінювання;

k. стілець-туалет — щонайменше 3;

l. ортези, бандажі, слінги;

m. засоби для позиціонування різних форм та розмірів;

n. обладнання, матеріали та засоби для відновлення участі в активності повсякденного життя, включаючи відновлення когнітив­них функцій (у тому числі допоміжне обладнання);

o. м’ячі (фітболи) різного розміру і форми;

p. різні типи балансирів;

q. степ-платформи;

r. велотренажер;

s. шведська стінка;

t. механічні та/або автоматичні ротори для тренування верхніх та нижніх кінцівок;

u. комплект гумових джгутів, гантелі, обтяжувачі, терапевтичні резинки, терапевтичний пластилін;

v. реабілітаційні пояси для страхування пацієнтів під час ходьби — щонайменше 4;

w. обладнання для відновлення сенсорних та рухових функцій верхньої кінцівки (у тому числі гоніометри, динамометри, пінчметри, комплекти обтяжувачів на руки різної ваги, комплекти кілець, конусів, прищіпок, терапевтичний пластилін, еспанде­ри, еластичні стрічки, панелі з дрібними деталями, крючками, замками та ключам, ігрові матеріали тощо);

x. допоміжне обладнання для дотягування та хапання, одягання/роздягання та адаптивний одяг;

y. аптечка для надання невідкладної допомоги.

1.1. За місцем надання медичних послуг додатково при надан­ні допомоги стаціонарно:

a. протипролежневі матраци;

b. протипролежневі подушки;

c. аспіратор (відсмоктувач);

d. система моніторингу фізіологічних показників одного пацієнта (неінвазивний АТ, ЧСС, ЕКГ, SpO2, t);

e. крісло для душу — щонайменше 3.

Інші вимоги:

1. Наявність ліцензії на провадження господарської діяльно­сті з медичної практики за спеціальністю «Фізична та реабілітацій­на медицина», «Ортопедія і травматологія» та/або «Дитяча ортопедія і травматологія».

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами nszu.gov.ua