Пропонуємо до уваги читачів вимоги Програми медичних гарантій (ПМГ) на 2022 р. за напрямком «Медична реабілітація немовлят, які народилися передчасно та/або хворими, протягом перших трьох років життя».
Обсяг медичних послуг, який надавач зобов’язується надавати за договором відповідно до медичних потреб дитини (специфікація)
1. Первинний огляд та консультація спеціаліста мультидисциплінарної реабілітаційної команди.
2. Встановлення реабілітаційного діагнозу та/або визначення пріоритетів та функціональних цілей для дитини, батьків та родини на основі участі в щоденних заняттях (індивідуальний сімейний план раннього втручання).
3. Формування індивідуальної програми реабілітації (лист/таблиця втручань) за категоріальним профілем МКФ-ДП та визначенням SMART (S — специфічні, M — вимірювальні, A — досяжні, R — реалістичні, T — визначені в часі) цілей та здійснення контролю за виконанням індивідуальної програми реабілітації з оцінюванням прогресу в досягненні поставлених цілей.
4. Проведення лабораторних обстежень, зокрема:
a. розгорнутий клінічний аналіз крові;
b. біохімічний аналіз крові (загальний білок, білірубін і його фракції (загальний, прямий, непрямий), креатинін, сечовина);
c. глюкоза в цільній крові або сироватці крові;
d. С-реактивний білок;
e. загальний аналіз сечі;
f. інші лабораторні дослідження відповідно до потреб пацієнтів (за умови наявності відповідного обладнання у закладі та стаціонарного лікування дитини).
5. Проведення інструментальних обстежень (за умови наявності відповідного обладнання у закладі) відповідно до галузевих стандартів у сфері охорони здоров’я.
6. Надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я та/або послуги раннього втручання членами мультидисциплінарної реабілітаційної команди.
7. Надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я курсами незалежно від місця проживання дитини. Надання послуги раннього втручання сім’ям за місцем їх перебування та/або з використанням засобів телекомунікації.
8. Забезпечення консультування дитини лікарями інших спеціальностей відповідно до нозології та її стану.
9. Оцінювання розвитку дитини за 5 сферами (велика моторика, дрібна моторика, інтелектуальна сфера, мовленнєва сфера, соціально-емоційна сфера).
10. Проведення спеціального скринінгу на виявлення ознак первазивних розладів розвитку (розладів аутистичного спектру).
11. Проведення поглибленої оцінки розвитку дитини та функціонування родини з використанням міжнародних стандартизованих інструментів обстеження та оцінки (шкали/тести/опитувальники/ інтерв’ю).
12. Складання індивідуальної програми реабілітації з визначенням пріоритетів та функціональних цілей для дитини, батьків та родини. Здійснення моніторингу за виконанням з оцінюванням прогресу в досягненні поставлених цілей.
13. Організація навчання родини/доглядачів особливостям догляду за дитиною та її розвитком, запобіганню можливим ускладненням та дотриманню рекомендацій.
14. Психологічний супровід батьків дитини.
15. Направлення пацієнтів в інші заклади/підрозділи для надання їм вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги.
16. Підбір та адаптація спеціального обладнання та засобів альтернативної комунікації для дитини, навчання батьків їх використовуванню в природньому середовищі для дитини та родини.
17. Оцінка стану дитини та можливості переходу на інший етап реабілітації з наступною корекцією індивідуальної програми реабілітації або індивідуального сімейного плану раннього втручання.
18. Харчування дитини в умовах стаціонару.
Умови закупівлі медичних послуг
Умови надання послуги: амбулаторно та/або стаціонарно, та/або за місцем перебування дитини.
Підстави надання послуги:
- направлення лікаря первинної медичної допомоги (ПМД), якого обрано за декларацією про вибір лікаря;
- направлення лікуючого лікаря;
- переведення з іншого закладу/клінічного підрозділу закладу.
Вимоги до організації надання послуги:
1. Забезпечення спеціального навчання всіх співробітників, які залучені до надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я та/або раннього втручання.
2. Визначення реабілітаційного прогнозу мультидисциплінарною командою.
3. Забезпечення можливості проведення лабораторних та інструментальних досліджень у закладі або на умовах договору підряду.
4. Оцінювання болю та своєчасне знеболення (ненаркотичними препаратами) на всіх етапах надання допомоги пацієнту/пацієнтці.
5. Забезпечення консультування логопеда (терапевта мови та мовлення).
6. Забезпечення консультування вчителем-дефектологом, який має діючий сертифікат про перший рівень вищої освіти (бакалавр) у галузі знань «Освіта» за спеціальністю «Спеціальна освіта» (для надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я дітям).
7. Взаємодія з іншими надавачами медичних послуг, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, службами у справах дітей, територіальними центрами соціального обслуговування населення, іншими надавачами соціальних послуг, в тому числі неурядовими та благодійними організаціями, правоохоронними органами, підприємствами, установами та організаціями, засобами масової інформації, органами місцевого самоврядування на території обслуговування в інтересах своєчасного та ефективного надання допомоги дитині.
8. Забезпечення консультування соціального працівника, в тому числі за рахунок місцевих бюджетів та коштів інших програм центрального бюджету та інших джерел.
9. Обов’язкове інформування пацієнта/пацієнтки щодо можливості отримання інших необхідних медичних послуг безоплатно за рахунок коштів ПМГ.
10. Інформування пацієнтів щодо можливостей профілактики та лікування, залучення пацієнтів до прийняття рішень щодо їх здоров’я, узгодження плану лікування з пацієнтами відповідно до їх очікувань та можливостей.
11. При наданні допомоги в умовах стаціонару забезпечення наявності окремих сімейних палат, обладнаних відповідно до табеля оснащення профільного відділення, для спільного перебування батьків або членів родини, або інших законних представників разом із дитиною упродовж надання їй медичних послуг та/або реабілітаційних послуг в сфері охорони здоров’я.
12. Наявність затвердженої програми з інфекційного контролю та дотримання заходів із запобігання інфекційним захворюванням, пов’язаним з наданням медичної допомоги, відповідно до чинних наказів МОЗ.
13. Наявність локальних документів з інфекційного контролю за особливо небезпечними інфекційними хворобами (ОНІХ) та запобігання їх поширенню з обов’язково відпрацьованим сценарієм щодо впровадження протиепідемічного режиму у закладах охорони здоров’я та його суворого дотримання в організації роботи та наданні медичної допомоги в умовах виникнення пандемії, а також у випадку виникнення осередку інфікування ОНІХ (зокрема гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2).
14. Наявність внутрішньої системи управління і контролю якості та безпеки медичної діяльності з дотриманням вимог до їх організації і проведення відповідно до чинного законодавства із здійсненням безперервного моніторингу індикаторів оцінки та критеріїв доступності, якості, безпеки надання медичної допомоги за напрямом її надання, ефективного контролю та управління якістю закладів охорони здоров’я для забезпечення прав пацієнта/пацієнтки на отримання медичної допомоги необхідного обсягу та належної якості.
15. Забезпечення оцінки стану здоров’я пацієнта/пацієнтки, в тому числі виявлення ознак насильства та дотримання вимог законодавства у сфері протидії насильству.
16. Дотримання прав людини у закладах охорони здоров’я відповідно до рекомендацій Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Конвенції про права осіб з інвалідністю, Конвенції про права дитини та інших міжнародних договорів, ратифікованих Україною.
Вимоги до спеціалістів та кількості фахівців, які працюють на посадах:
1. У закладі:
a. лікар-педіатр та/або лікар-невролог дитячий — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;
b. лікар з фізичної та реабілітаційної медицини та/або лікар з лікувальної фізкультури, та/або лікар з лікувальної фізкультури і спортивної медицини, та/або лікар-фізіотерапевт — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;
c. фізичний терапевт та/або ерготерапевт — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;
d. асистент фізичного терапевта та/або асистент ерготерапевта, та/або сестра медична з ЛФК, та/або сестра медична з масажу — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;
e. лікар-психолог та/або психолог, та/або лікар-психотерапевт — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи у цьому закладі або за сумісництвом;
f. логопед (терапевт мови та мовлення) — щонайменше одна особа, яка працює за основним місцем роботи у цьому закладі або за сумісництвом;
g. сестра медична — щонайменше 4 особи, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі.
Вимоги до переліку обладнання:
1. За місцем надання медичних послуг:
a. асистивні технології для забезпечення мобільності та можливості комунікації (комунікативні дошки, книги, інші пристрої);
b. обладнання для зали реабілітації: мати гімнастичні, настінні дзеркала, підвісне обладнання (гойдалки, гамаки), фітболи/м’ячі різних розмірів та форм, засоби для позиціонування різних розмірів та форм;
c. вертикалізатори для пацієнтів віком до трьох років;
d. стіл реабілітаційний широкий;
e. стандартизовані тести та нестандартизовані набори для оцінювання функціональних можливостей та/або рівня розвитку дитини;
f. обладнання, іграшки та/або матеріали для сенсорної стимуляції та розвитку рухових навичок;
g. ігрові та дидактичні матеріали для розвитку когнітивних та зорово-перцептивних умінь та навичок самообслуговування;
h. адаптивні засоби та матеріали для розвитку навичок ковтання, годування та приготування їжі;
i. термометр безконтактний;
j. ваги медичні для немовлят;
k. ростомір;
l. сантиметрова стрічка;
m. аптечка для надання невідкладної допомоги.
Інші вимоги:
Наявність ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальністю «Фізична та реабілітаційна медицина», «Дитяча неврологія» та/або «Педіатрія».
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами nszu.gov.ua