Вимоги ПМГ–2022: медична реабілітація немовлят

29 грудня 2021 о 14:55
1331

Пропонуємо до уваги читачів вимо­ги Програми медичних гарантій (ПМГ) на 2022 р. за напрямком «Медич­на реабілітація немовлят, які народилися передчасно та/або хворими, протягом перших трьох років життя».

Обсяг медичних послуг, який надавач зобов’язується надавати за договором відповідно до медичних потреб дитини (специфікація)

1. Первинний огляд та консультація спеціаліста мультидисциплінар­ної реабілітаційної команди.

2. Встановлення реабілітаційного діагнозу та/або визначення пріоритетів та функціональних цілей для дитини, батьків та родини на основі участі в щоденних заняттях (індивідуальний сімейний план раннього втручання).

3. Формування індивідуальної програми реабілітації (лист/таблиця втручань) за категоріальним профілем МКФ-ДП та визначен­ням SMART (S — специфічні, M — вимірювальні, A — досяжні, R — реалістичні, T — визначені в часі) цілей та здійснення контролю за виконанням індивідуальної програми реабілітації з оцінюванням прогресу в досягненні поставлених цілей.

4. Проведення лабораторних обстежень, зокрема:

a. розгорнутий клінічний аналіз крові;

b. біохімічний аналіз крові (загальний білок, білірубін і його фракції (загальний, прямий, непрямий), креатинін, сечовина);

c. глюкоза в цільній крові або сироватці крові;

d. С-реактивний білок;

e. загальний аналіз сечі;

f. інші лабораторні дослідження відповідно до потреб пацієн­тів (за умови наявності відповідного обладнання у закладі та стаціонарно­го лікування дитини).

5. Проведення інструментальних обстежень (за умови наявнос­ті відповідного обладнання у закладі) відповідно до галузе­вих стандартів у сфері охорони здоров’я.

6. Надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я та/або послуги раннього втручання членами мультидисциплінарної реабілітаційної команди.

7. Надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я курсами незалежно від місця проживання дитини. Надання послу­ги раннього втручання сім’ям за місцем їх перебування та/або з використанням засобів телекомунікації.

8. Забезпечення консультування дитини лікарями інших спеціально­стей відповідно до нозології та її стану.

9. Оцінювання розвитку дитини за 5 сферами (велика моторика, дрібна моторика, інтелектуальна сфера, мовленнєва сфера, соціально-емоційна сфера).

10. Проведення спеціального скринінгу на виявлення ознак первазивних розладів розвитку (розладів аутистичного спектру).

11. Проведення поглибленої оцінки розвитку дитини та функціонування родини з використанням міжнародних стандартизова­них інструментів обстеження та оцінки (шкали/тести/опитувальники/ інтерв’ю).

12. Складання індивідуальної програми реабілітації з визначен­ням пріоритетів та функціональних цілей для дитини, батьків та родини. Здійснення моніторингу за виконанням з оцінюванням прогресу в досягненні поставлених цілей.

13. Організація навчання родини/доглядачів особливостям догляду за дитиною та її розвитком, запобіганню можливим ускладненням та дотриманню рекомендацій.

14. Психологічний супровід батьків дитини.

15. Направлення пацієнтів в інші заклади/підрозділи для надання їм вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги.

16. Підбір та адаптація спеціального обладнання та засобів альтернативної комунікації для дитини, навчання батьків їх використовуванню в природньому середовищі для дитини та родини.

17. Оцінка стану дитини та можливості переходу на інший етап реабілітації з наступною корекцією індивідуальної програми реабілітації або індивідуального сімейного плану раннього втручання.

18. Харчування дитини в умовах стаціонару.

Умови закупівлі медичних послуг

Умови надання послуги: амбулаторно та/або стаціонарно, та/або за місцем перебування дитини.

Підстави надання послуги:

  • направлення лікаря первинної медичної допомоги (ПМД), якого обрано за декларацією про вибір лікаря;
  • направлення лікуючого лікаря;
  • переведення з іншого закладу/клінічного підрозділу закладу.

Вимоги до організації надання послуги:

1. Забезпечення спеціального навчання всіх співробітників, які залучені до надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я та/або раннього втручання.

2. Визначення реабілітаційного прогнозу мультидисциплінар­ною командою.

3. Забезпечення можливості проведення лабораторних та інструментальних досліджень у закладі або на умовах договору підряду.

4. Оцінювання болю та своєчасне знеболення (ненаркотичними препаратами) на всіх етапах надання допомоги пацієнту/пацієнтці.

5. Забезпечення консультування логопеда (терапевта мови та мовлення).

6. Забезпечення консультування вчителем-дефектологом, який має діючий сертифікат про перший рівень вищої освіти (бакалавр) у галузі знань «Освіта» за спеціальністю «Спеціальна освіта» (для надання послуг з реабілітації у сфері охорони здоров’я дітям).

7. Взаємодія з іншими надавачами медичних послуг, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, службами у справах дітей, територіальними центрами соціального обслуговуван­ня населення, іншими надавачами соціальних послуг, в тому числі неурядовими та благодійними організаціями, правоохоронними органами, підприємствами, установами та організація­ми, засобами масової інформації, органами місцевого самоврядування на території обслуговування в інтересах своєчасного та ефективного надання допомоги дитині.

8. Забезпечення консультування соціального працівника, в тому числі за рахунок місцевих бюджетів та коштів інших програм центрального бюджету та інших джерел.

9. Обов’язкове інформування пацієнта/пацієнтки щодо можливо­сті отримання інших необхідних медичних послуг безоплат­но за рахунок коштів ПМГ.

10. Інформування пацієнтів щодо можливостей профілактики та лікування, залучення пацієнтів до прийняття рішень щодо їх здоров’я, узгодження плану лікування з пацієнтами відповідно до їх очікувань та можливостей.

11. При наданні допомоги в умовах стаціонару забезпечення наявності окремих сімейних палат, обладнаних відповідно до табе­ля оснащення профільного відділення, для спільного перебуван­ня батьків або членів родини, або інших законних представників разом із дитиною упродовж надання їй медичних послуг та/або реабілітаційних послуг в сфері охорони здоров’я.

12. Наявність затвердженої програми з інфекційного конт­ро­лю та дотримання заходів із запобігання інфекційним захворюванням, пов’язаним з наданням медичної допомоги, відповідно до чинних наказів МОЗ.

13. Наявність локальних документів з інфекційного конт­ролю за особливо небезпечними інфекційними хворобами (ОНІХ) та запобігання їх поширенню з обов’язково відпрацьованим сценарієм щодо впровадження протиепідемічного режиму у закладах охорони здоров’я та його суворого дотримання в організа­ції робо­ти та наданні медичної допомоги в умовах виникнення панде­мії, а також у випадку виникнення осередку інфікуван­ня ОНІХ (зокрема гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2).

14. Наявність внутрішньої системи управління і контролю якості та безпеки медичної діяльності з дотриманням вимог до їх організації і проведення відповідно до чинного законодавства із здійсненням безперервного моніторингу індикаторів оцінки та критеріїв доступності, якості, безпеки надання медичної допомо­ги за напрямом її надання, ефективного контролю та управління якістю закладів охорони здоров’я для забезпечення прав пацієнта/пацієнтки на отримання медичної допомоги необхідно­го обсягу та належної якості.

15. Забезпечення оцінки стану здоров’я пацієнта/пацієнтки, в тому числі виявлення ознак насильства та дотримання вимог законодавства у сфері протидії насильству.

16. Дотримання прав людини у закладах охорони здоров’я відповідно до рекомендацій Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини та положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Конвенції про права осіб з інвалідні­стю, Конвенції про права дитини та інших міжнародних договорів, ратифікованих Україною.

Вимоги до спеціалістів та кількості фахівців, які працюють на посадах:

1. У закладі:

a. лікар-педіатр та/або лікар-невролог дитячий — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;

b. лікар з фізичної та реабілітаційної медицини та/або лікар з лікувальної фізкультури, та/або лікар з лікувальної фізкультури і спортивної медицини, та/або лікар-фізіотерапевт — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;

c. фізичний терапевт та/або ерготерапевт — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;

d. асистент фізичного терапевта та/або асистент ерготерапевта, та/або сестра медична з ЛФК, та/або сестра медична з маса­жу — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі;

e. лікар-психолог та/або психолог, та/або лікар-психотерапевт — щонайменше 2 особи з даного переліку, які працюють за основним місцем роботи у цьому закладі або за сумісництвом;

f. логопед (терапевт мови та мовлення) — щонайменше одна особа, яка працює за основним місцем роботи у цьому закладі або за сумісництвом;

g. сестра медична — щонайменше 4 особи, які працюють за основним місцем роботи в цьому закладі.

Вимоги до переліку обладнання:

1. За місцем надання медичних послуг:

a. асистивні технології для забезпечення мобільності та можливо­сті комунікації (комунікативні дошки, книги, інші пристрої);

b. обладнання для зали реабілітації: мати гімнастичні, настінні дзеркала, підвісне обладнання (гойдалки, гамаки), фітболи/м’ячі різних розмірів та форм, засоби для позиціонування різних розмірів та форм;

c. вертикалізатори для пацієнтів віком до трьох років;

d. стіл реабілітаційний широкий;

e. стандартизовані тести та нестандартизовані набори для оцінювання функціональних можливостей та/або рівня розвит­ку дитини;

f. обладнання, іграшки та/або матеріали для сенсорної стимуля­ції та розвитку рухових навичок;

g. ігрові та дидактичні матеріали для розвитку когнітивних та зорово-перцептивних умінь та навичок самообслуговування;

h. адаптивні засоби та матеріали для розвитку навичок ковтан­ня, годування та приготування їжі;

i. термометр безконтактний;

j. ваги медичні для немовлят;

k. ростомір;

l. сантиметрова стрічка;

m. аптечка для надання невідкладної допомоги.

Інші вимоги:

Наявність ліцензії на провадження господарської діяльності з медичної практики за спеціальністю «Фізична та реабілітаційна медицина», «Дитяча неврологія» та/або «Педіатрія».

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами nszu.gov.ua