Вимоги ПМГ–2022: замісна підтримувальна терапія

24 грудня 2021 о 19:22
1315

Пропонуємо до уваги читачів вимоги Програми медичних гарантій (ПМГ)на 2022 р. за напрямком «Лікування осіб із психічними та поведінковими розладами внаслідок вживання опіоїдів із використанням препаратів замісної підтримувальної терапії».

Обсяг медичних послуг, який надавач зобов’язується надавати за договором відповідно до медичних потреб пацієнта/пацієнтки (специфікація)

1. Організація лікування осіб із розладами психіки та поведінки внаслідок вживання опіоїдів препаратами замісної підтримувальної терапії.

2. Складання плану лікування:

a. оцінка стану та потреб пацієнта/пацієнтки;

b. розробка плану спостереження та лікування;

c. оцінка прихильності до лікування, визначення чинників, які негативно впливають на її формування, та проведення відповідного коригування плану лікування;

d. оцінка соціального статусу та соціальних проблем, пов’язаних із вживанням опіоїдів.

3. Видача препаратів для їх прийому під безпосереднім контро­лем надавача послуг за місцем надання медичних послуг, для самостійного прийому або для прийому під час госпіталізації пацієнта/пацієнтки.

4. Моніторинг лікування:

a. контроль своєчасності та регулярності відвідувань надавача послуг відповідно до плану лікування;

b. моніторинг виконання направлень для отримання інших послуг та врахування їх результатів;

c. відслідковування побічних реакцій та ефективності препаратів замісної підтримувальної терапії, включаючи перегляд індивідуальних доз;

d. врахування особливостей взаємодії препаратів замісної підтримувальної терапії з іншими лікарськими засобами, у тому числі антиретровірусними, протитуберкульозними, знеболювальними препаратами, антидепресантами тощо;

e. проведення тесту сечі на наявність в організмі хворого інших наркотичних засобів ніж ті, що призначені лікарем.

5. Скринінг психічних розладів, зокрема:

a. скринінг на наявність депресії, тривожних розладів, розладів особистості та посттравматичних стресових розладів, який здійснюється як на початку лікування, так і регулярно під час його проведення;

b. направлення пацієнта/пацієнтки для подальшої діагностики та встановлення діагнозу у випадку позитивних результатів скринінгу, у разі такої необхідності.

6. Скринінг на туберкульоз, ВІЛ і вірусні гепатити та направлення для діагностики та лікування.

7. Консультування та інформування щодо профілактики інфікування ВІЛ, вірусними гепатитами, інфекціями, що передаються статевим шляхом, передозувань та ризиків, пов’язаних із вживанням психоактивних речовин.

8. Направлення пацієнтів для отримання вторинної (спеціалізованої), третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги, інших медичних послуг.

9. Інформування пацієнтів щодо можливості отримання соціально-психологічних послуг, визначення потреб у таких послугах та направлення в місце їх надання.

Умови закупівлі медичних послуг

Умови надання послуги: амбулаторно та/або за місцем перебування пацієнта/пацієнтки.

Підстави надання послуги: направлення лікуючого лікаря осіб із встановленим діагнозом F11 «Розлади психіки та поведінки внаслідок вживання опіоїдів».

Вимоги до організації надання послуги:

1. Забезпечення лікування з використанням препаратів замісної підтримувальної терапії.

2. Проведення оцінки прихильності пацієнта/пацієнтки, а також його/її відповідності вимогам щодо самостійного прийому препарату замісної підтримувальної терапії в амбулаторних умовах, у тому числі в умовах створеного стаціонару вдома, та у випадку прийняття рішення щодо можливості такого прийому — організація його видачі.

3. Організація щоденної видачі препаратів, лікарських засобів пацієнтам, які не відповідають критеріям для самостійного прийому препарату замісної підтримувальної терапії, включаючи вихідні та святкові дні, а також організація нагляду за прийомом пацієнтом/пацієнткою призначених препаратів медичною сестрою.

4. Організація, у випадку неможливості щоденного відвіду­вання закладу за станом здоров’я, доставки препаратів за місцем перебування пацієнта/пацієнтки.

5. Забезпечення безперервності лікування та продовження замісної підтримувальної терапії пацієнту/пацієнтці у випадку госпіталізації, сприяння забезпеченню безперервності лікування та продовження замісної підтримувальної терапії пацієнту/пацієнтці у випадку затримання правоохоронними органами (надання необхідних документів, видача препаратів).

6. Забезпечення контролю за цільовим використанням препарату замісної підтримувальної терапії, виданого для самостійного прийому в амбулаторних умовах, у тому числі в умовах створеного стаціонару вдома, шляхом перевірки залишків не рідше 1 разу на 30 діб.

7. Забезпечення перегляду плану лікування раз на квартал на початковому етапі (до 1 року) та індивідуально, залежно від потреб пацієнта/пацієнтки, після одного року лікування.

8. Обов’язкове інформування пацієнта/пацієнтки щодо можливості отримання інших необхідних медичних послуг безоплатно за рахунок коштів ПМГ.

9. Взаємодія з іншими надавачами медичних послуг, центрами соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді, службами у справах дітей, територіальними центрами соціального обслуговування населення, іншими надавачами соціальних послуг, у тому числі неурядовими та благодійними організаціями, правоохоронними органами, підприємствами, установами та організація­ми, засобами масової інформації, органами місцевого самоврядування на території обслуговування в інтересах своєчасного та ефективного надання допомоги пацієнтам/пацієнткам.

10. Відповідність приміщення, в якому зберігаються препарати замісної підтримувальної терапії, вимогам до об’єктів і приміщень, призначених для здійснення діяльності з обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, прекурсорів, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 29.01.2018 р. № 52, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 20.02.2018 р., в обсягах, визначених п.п. 22, 23 Порядку придбання, перевезення, зберігання, відпуску, використання та знищення наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів у закладах охорони здоров’я, затвердженого постановою КМУ від 13.05.2013 р. № 333.

11. Наявність затвердженої програми з інфекційного конт­ролю та дотримання заходів із запобігання інфекціям, пов’язаним з наданням медичної допомоги, відповідно до чинних наказів МОЗ.

12. Наявність локальних документів з інфекційного конт­ролю за особливо небезпечними інфекційними хворобами (ОНІХ) та запобігання їх поширенню з обов’язково відпрацьованим сценарієм щодо впровадження протиепідемічного режиму в закладах охорони здоров’я та його суворого дотримання в організації роботи та наданні медичної допомоги в умовах виникнення пандемії, а також у випадку виникнення осередку інфікування ОНІХ (зокрема гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2).

13. Наявність внутрішньої системи управління і контролю якості та безпеки медичної діяльності з дотриманням вимог до їх організації і проведення відповідно до чинного законодавства із здійсненням безперервного моніторингу індикаторів оцінки та критеріїв доступності, якості, безпеки надання медичної допомоги за напрямом її надання, ефективного контролю та управління якістю закладів охорони здоров’я для забезпечення прав пацієнта/пацієнтки на отримання медичної допомоги необхідного обсягу та належної якості.

14. Планування та управління запасами лікарських засобів, в тому числі організація та забезпечення доставки, зберігання та використання препаратів та ведення їх обліку.

15. Використання та збереження залишків лікарських засобів та медичних виробів, необхідних для лікування пацієнтів, у тому числі після закінчення дії договору.

16. Забезпечення оцінки стану здоров’я пацієнта/пацієнтки, в тому числі виявлення ознак насильства та дотримання вимог законодавства у сфері протидії насильству.

17. Дотримання прав людини в закладах охорони здоров’я відповідно до рекомендацій Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини, та положень Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Конвенції про права осіб з інвалідністю, Конвенції про права дитини та інших міжнародних договорів, ратифікованих Україною.

18. Під час надання медичних послуг дотримання толерантного ставлення до пацієнтів відповідно до затвердженої у надавача медичних послуг програми протидії дискримінації та стигматизації пацієнтів та забезпечення конфіденційності відповідних медичних даних.

Вимоги до переліку обладнання:

1. За місцем надання медичних послуг:

a. ваги медичні;

b. глюкометр;

c. тонометр;

d. термометр безконтактний;

e. пульсоксиметр;

f. мішок ручної вентиляції легень;

g. аптечка для надання невідкладної допомоги.

Вимоги до спеціалістів та кількості фахівців, які працюють на посадах:

1. За місцем надання медичних послуг:

a. лікар-нарколог та/або лікар-психіатр, та/або лікар будь-якої іншої спеціальності, який пройшов відповідний курс тематичного удосконалення, — щонайменше одна особа з даного переліку, яка працює за основним місцем роботи в цьому закладі або за сумісництвом;

b. сестра медична — щонайменше одна особа, яка працює за основним місцем роботи в цьому закладі або за сумісництвом.

Інші вимоги:

1. Наявність ліцензії на провадження господарської діяльності, пов’язаної з обігом наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів (зберігання, використання).

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами nszu.gov.ua