Медичний заклад, де на першому місці стоять потреби пацієнта і повага до його гідності, є пацієнтоорієнтованим. У такому закладі, окрім безпосередньо медичних послуг, важливими є сервіси, які спрощують взаємодію пацієнта з медичним закладом. Такі, як можливість записатися до лікаря онлайн чи по телефону, відсутність довгих черг під кабінетами, зрозуміла навігація, зручне пересування всередині закладу, достатня кількість місць для очікування, комфортні вбиральні, можливість випити води тощо.
Трансформація системи охорони здоров’я спонукає лікарні ставати саме такими, оскільки тепер пацієнт має можливість обрати, у якому закладі отримувати ту чи іншу послугу, незалежно від місця проживання чи реєстрації. Тож лікарні мають стимул бути привабливими для пацієнта. Адже чим більше послуг нададуть, тим більші виплати отримають від Національної служби здоров’я України (НСЗУ).
У квітні 2020 р. спеціалізовані медичні заклади по всій країні підписали договори з НСЗУ і почали працювати за Програмою медичних гарантій. І вже можна побачити, як вони почали змінюватися в інтересах пацієнта.
Вінницька психоневрологічна лікарня ім. Ющенка
У Вінницькій психоневрологічній лікарні ім. Ющенка, зважаючи на профіль закладу, частина пацієнтів належить до вразливих груп населення. Уважність до їхніх проблем та подолання стигми є основою пацієнтоорієнтованого підходу закладу.
При лікарні діє наглядова рада. До її складу входять представники громадських організацій, які перевіряють задоволеність пацієнтів, опитують їх. За день до візиту пацієнтам телефонують і нагадують про запис. Є затверджені платні послуги, розрахуватися за які можна тільки через термінал. Вартість кожної послуги зафіксована в системі, щоб унеможливити зловживання з боку персоналу.
Львівський обласний клінічний перинатальний центр
Інший приклад — Львівський обласний клінічний перинатальний центр. У 2021 р. тут почали надавати повний цикл послуг для пацієнток: від планування та ведення вагітності, пологів різної складності до виходжування новонароджених та виписки додому.
Центр дотримується принципу безбар’єрності. Це не лише пандуси, тактильна плитка і шрифт Брайля, а й комунікація з пацієнтами: дні відкритих дверей, заняття у школах відповідального батьківства та грудного вигодовування, анкетування щодо задоволеності пацієнтів.
Стрийська центральна районна лікарня
У Стрийській центральній районній лікарні проаналізували потребу мешканців регіону в медичних послугах і почали розвивати пріоритетний напрям лікування інсультів та інфарктів. З пацієнтами із цими захворюваннями працює мультидисциплінарна команда. Після стабілізації стану пацієнта медики починають його реабілітацію. У лікарні, як стверджує керівництво медичного закладу, немає поняття благодійних внесків.
Тернопільська міська дитяча лікарня
Тернопільська міська дитяча лікарня має повну вертикаль медичної допомоги для дітей: від первинної до високоспеціалізованої допомоги, зокрема реабілітаційних послуг. На реабілітацію сюди приїжджають пацієнти з 10 областей. Лікарня надає багато послуг, тож отримує достатньо фінансування і на лікування пацієнтів, і на підвищення зарплати медичним працівникам.
Київський міський пологовий будинок № 2
У Київському пологовому будинку №2 відремонтовані пологові зали, обладнані палати, м’які меблі, шведські стінки та одноразові халати. Після пологів породіллі не треба йти в палату самій — її відвезуть на кріслі. За відгуками пацієнток, їх не просять про так званий благодійний внесок. Адже НСЗУ уже заплатила лікарні за кожні пологи.
Звісно, додаткові сервіси для пацієнтів не замінять якісну медичну послугу. У закладі, який підписав договір з НСЗУ, безоплатним є весь перелік послуг, що входять у Програму медичних гарантій. Це надання медичної допомоги, ліки з Національного переліку та необхідні медичні вироби. За бажанням пацієнт може оплатити послуги з покращеного сервісу.
Ще більше прикладів пацієнтоорієнтованого підходу можемо знайти на первинній ланці. Адже медичні заклади, що надають первинну медичну допомогу, почали працювати за договором з НСЗУ раніше — ще у 2018 р.
Медичні заклади є автономними, а їхні власники — це місцева влада. Найкраща якість медичних послуг народжується у співпраці власника медичного закладу, керівництва та колективу і громади. А НСЗУ готова підписувати договори з усіма закладами, які відповідають вимогам, і оплачувати їм надані пацієнтам послуги.
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами facebook.com/nszu.ukr