Медичний канабіс, фінансування запобігання COVID-19, заборона продажу ліків дітям

1 липня 2021 о 12:24
1092

30 червня 2021 р. в Києві відбулося засідання Комітету Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет).

Інформаційна кампанія щодо вакцинації

На початку засідання Комітету Ігор Кузін, заступник міністра — головний державний санітарний лікар України, презентував стратегію комунікаційної кампанії з приводу вакцинації.

Стратегія передбачає залучення усіх партнерів на рівні держави та міжнародних організацій, місцевих лідерів думок для того, щоб максимально популяризувати процес вакцинації або відповідати на ті чи інші запитання.

Заслухавши І. Кузіна, депутати ухвалили рішення звернутися до Міністерства культури та інформполітики з рекомендацією пріоритезації використання соціальних квот для промоції вакцинації та до керівників обласних держадміністрацій та голів обласних рад з рекомендацією забезпечити контроль за належними темпами вакцинації, відкриттям центрів масової вакцинації тощо.

Обіг конопель в медичних цілях

Також депутати розглянули законопроєкт від 02.06.2021 р.  № 5596 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання обігу конопель в медичних цілях, науковій та науково-технічній діяльності»» щодо регулювання обігу конопель в медичних цілях,  та альтернативний йому законопроєкт від 22.06.2021 р. № 5596-1 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо регулювання обігу рослин коноплі в промислових, медичних та наукових цілях».

Одна з авторів законопроєкту № 5596 Ольга Стефанишина наголосила, що ухвалення цього документа чекають понад 2 млн українських пацієнтів.

«Цей законопроєкт насамперед про доступ до лікарських засобів для українських пацієнтів. Також він дозволить вирощування і виробництво таких лікарських засобів для того, щоб доступність цих ліків була для пацієнтів вищою», — зазначила О. Стефанишина.

Отже, документом пропонується дозволити обмежений, прозорий та контрольований обіг канабісу в медичних та наукових цілях. Водночас пропонується запровадити посилений контроль за обігом канабісу, а саме:

  • запровадити електронний реєстр усіх препаратів;
  • відпуск препаратів буде відбуватися виключно за електронним рецептом, наданим лікарем;
  • запровадити ліцензування будь-якої діяльності, пов’язаної з обігом медичного канабісу;
  • запровадити надійну дозвільну систему для впровадження такої діяльності;
  • звітувати та подавати інформацію контролюючим органам;
  • закріпити розподіл функцій та повноважень між контролюючими органами;
  • виконати конвенцію ООН, якою передбачено існування окремого уповноваженого у сфері обігу лікарських конопель.

За результатом обговорення депутати підтримали законопроєкт № 5596 та рекомендували Верховній Раді прийняти його за основу. Також депутати відхилили альтернативний до нього документ.

Коментар Михайла Радуцького

Михайло Радуцький, голова Комітету, так прокоментував у своєму телеграм-каналі «МихайлоРадуцький/Офіційно» підтримку Комітетом цього законопроєкту:

«Використання канабісу у медичних цілях дозволено у багатьох розвинутих країнах. В Ізраїлі приймати відповідні препарати з дозволу лікаря почали ще з 1994 р. Але залишаються держави, де медичний канабіс все ще заборонений законом.

Втім, українське суспільство виявилося доволі ліберальним та прогресивним. Результати всеукраїнського опитування, проведеного минулого року за ініціативою Президента, свідчать, що більшість громадян (64,8%) підтримують легалізацію цієї рослини.

За останній рік у Верховній Раді було зареєстровано декілька альтернативних законопроєктів на цю тему. Комітетом був розроблений та зареєстрований у Парламенті компромісний проєкт закону (№ 5596), який підтримали 82 народних депутати із різних фракцій. Документ врахував більшість влучних зауважень та пропозицій.

Законопроєкт пропонує дозволити використання медичних препаратів на основі канабісу для подолання хронічного болю, депресії, посттравматичного стресового розладу. За приблизними підрахунками, в Україні близько 2 млн пацієнтів, яким можуть допомогти такі препарати.

Але законопроєкт зобов’язує створити жорстку систему контролю за обігом та використанням медичного канабісу.

Діяльність підприємств з культивування лікарських конопель можлива лише після отримання відповідної ліцензії.

Створюється спеціальний уповноважений орган з контролю за обігом цієї рослини.

Продаж препаратів на основі канабісу дозволений винятково за механізмом Е-рецепта.

Запроваджується подвійний контроль з боку МВС та МОЗ за повним «життєвим циклом» — від виробництва та транспортування препаратів до продажу та застосування їх пацієнтами.

На моє переконання, у процесі створення системи контролю за обігом канабісу потрібно зробити ставку на сучасні технології — наприклад, це GPS-моніторинг. Будь-які спроби використання конопель не у медичних цілях повинні одразу виявлятися й жорстко припинятися».

Заборона продажу ліків дітям

Крім того, депутати розглянули до другого читання законопроєкт № 5122 щодо заборони продажу лікарських засобів дітям.

Комітет врахував 10 поправок із 18, поданих напередодні народними депутатами.

За результатами розгляду Комітет рекомендував Верховній Раді прийняти проєкт закону у другому читанні та в цілому.

Група Помпіду

Також депутати підтримали законопроєкт від 18.06.2021 р. № 0114 «Про приєднання України до Часткової угоди про створення Групи зі співробітництва у боротьбі проти зловживання наркотиками та їх незаконного обігу (Група Помпіду)», поданий Президентом України.

Група Помпіду — це міждержавний орган, до основних завдань якого належать здійснення всебічного вивчення проблем зловживання наркотиками та їх незаконного обігу, а також розробка та впровадження комплексних заходів у боротьбі з наркозалежністю на національному, регіональному та місцевому рівнях.

На сьогодні членами Групи Помпіду є 39 держав.

Міжнародні експерти нададуть Україні допомогу у моніторингу та аналізі ситуації із використанням наркотичних речовин. У контексті легалізації медичного канабісу ця допомога є вкрай доречною.

Фінансування запобігання COVID-19 та вакцинації

Крім того, депутати підтримали законопроєкт від 17.06.2021 р. № 5671 «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2021 рік» щодо заходів із запобігання виникненню і поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, та проведення вакцинації від цієї хвороби», поданий Кабінетом Міністрів.

Метою законопроєкту є спрямування надходжень від розмитнення автомобілів на європейських номерах на заходи, пов’язані із запобіганням COVID-19 та проведенням вакцинації.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Редакція журналу «Український медичний часопис» за матеріалами facebook.com/committeehealth, t.me/radutsky