На сьогодні Національна служба здоров’я України (НСЗУ) уклала договори із 25 центрами екстреної медичної допомоги та виплатила їм понад 16 млрд грн за надання екстреної допомоги пацієнтам.
За даними електронної медичної інформаційно-аналітичної системи з оптимізації роботи оперативно-диспетчерських служб центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф, екстрену допомогу українцям надають понад 38 тис. працівників. З них — понад 5 200 лікарів, 18 тис. середнього медперсоналу, понад 1 700 диспетчерів, понад 4 тис. молодшого медперсоналу та майже 11 тис. водіїв.
За квітень–вересень 2020 р. середньомісячні витрати на оплату праці в екстренці становили: керівники — 28,8 тис. грн; лікарі — 18 тис. грн; середній медичний персонал — 14,9 тис. грн; молодший медичний персонал — 7,8 тис. грн.
Екстрена медична допомога за номером 103 є безоплатною. Людина отримує її незалежно від наявності декларації з сімейним лікарем. Також для виклику швидкої не потрібне електронне направлення.
Тип звернення і швидкість доїзду
Швидкість прибуття бригади екстреної медичної допомоги залежить від стану здоров’я пацієнта — є 4 категорії звернень. І саме це впливає на час доїзду швидкої. Це — критичні, екстрені, неекстрені та непрофільні звернення
За зверненнями, що належать до категорії критичних, час прибуття становить 10 хвилин з моменту звернення до диспетчера центру екстреної медичної допомоги. Критичне звернення означає, що пацієнт у критичному стані і потребує реанімаційних заходів. Це стан, який супроводжується відсутністю дихання, неефективним диханням, масивною крововтратою чи кровотечею.
При екстреному зверненні час прибуття — 20 хвилин. Екстрене звернення означає, що пацієнт перебуває у невідкладному стані, який супроводжується порушенням свідомості, ознаками кровотечі, ознаками гострого коронарного синдрому, ознаками гострого мозкового інсульту, розладами дихання, а також іншими відповідними скаргами та ознаками.
До категорії неекстрених належать звернення стосовно пацієнта, стан якого не є невідкладним і не погіршиться внаслідок відтермінування надання медичної допомоги, проте він потребує оцінки стану здоров’я медичним працівником. У таких випадках диспетчер, залежно від ситуації, або рекомендує пацієнту звернутися до свого сімейного лікаря чи найближчої лікарні, що працює цілодобово, або направить до пацієнта бригаду, яка не виконує критичних або екстрених викликів.
Непрофільні звернення — це ті, при яких стан пацієнта не є невідкладним та не потребує медичної допомоги бригадою швидкої. У таких випадках диспетчер рекомендує пацієнту звернутися до свого сімейного лікаря або надасть дистанційну медичну консультацію.
Навіть при критичному та екстреному виклику час прибуття 10 та 20 хвилин не враховує таких обставин, як ускладнений дорожній рух, метеорологічні умови, сезонні особливості, епідеміологічна ситуація тощо.
НСЗУ закликає громадян бути відповідальними та надавати достовірну інформацію диспетчеру, який відповість на дзвінок за номером 103. Не можна перебільшувати наявні симптоми, щоб диспетчер направив бригаду за екстреним випадком до пацієнта, який, наприклад, має скарги на підвищену температуру тіла і при цьому ще не прийняв жарознижувальних ліків. Тому що тоді людина з підозрою на інфаркт чи інсульт, яка справді потребує екстреної допомоги, може її не дочекатися.
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Пресслужба «Українського медичного часопису»
за матеріалами facebook.com/nszu.ukr