Розвиток електронної системи охорони здоров’я

29 жовтня 2020 о 12:35
753

Розвиток інформаційно-комунікаційних технологій в охороні здоров’я сприяє докорінним змінам. Про це йшла мова під час брифінгу НСЗУ 29 жовтня 2020 р. Усе більше медичних закладів надають пацієнтам можливість онлайн-запису на прийом. З’явилися корисні сервіси для пацієнта — електронний рецепт, електронне направлення, електронні медичні записи, електронна картка. Стартувала комплексна послуга єМалятко. Переваги електронних сервісів над паперовими — у зрозумілих алгоритмах, в однакових для всіх правилах.

Електронний рецепт

Наприклад, сьогодні електронний рецепт на «Доступні ліки» економить час і лікаря, і пацієнта. Пацієнтам набагато легше отримувати потрібні препарати в будь-якій зручній аптеці, яка бере участь у програмі. «Доступні ліки» отримують понад 2 млн 430 тис. пацієнтів.

Електронне направлення

Електронне направлення дозволило пацієнту вибирати спеціалізований медзаклад, в якому отримати послуги за Програмою медичних гарантій незалежно від місця проживання чи прописки або того, в якому районі чи місті працює лікар, який виписав це направлення. На сьогодні для понад 6,5 млн пацієнтів лікарі створили в системі 13 млн е-направлень. З них майже 6 млн — виконано. Це означає, що пацієнти отримали медичну послугу чи лікування, на яке їх направляв лікар.

За е-направленням пацієнту потрібно звернутися до лікаря, з яким укладено декларацію. Лікар створить таке направлення в електронній системі охорони здоров’я, і на телефон пацієнта надійде смс з його номером. Створити направлення може також лікуючий лікар у стаціонарі чи той, який приймає амбулаторно.

Направлення не потрібне до таких лікарів: гінеколог, психіатр, стоматолог, нарколог, фтизіатр. Також без направлення можна звернутися до лікаря, в якого пацієнт із хронічними захворюваннями перебуває під медичним наглядом. Екстрена медична допомога пацієнту надається без направлення.

Електронні медичні записи та електронна картка

Електронні медичні записи та електронна медична картка зберігають історію звернень пацієнта за медичною допомогою, наче у сейфі. Зроблені щеплення та обстеження, історія хвороб та лікування, госпіталізації та операції. Усе це знаходиться в єдиному місці, і при потребі лікар швидко отримає необхідну інформацію. Але при цьому рівень приватності пацієнта значно посилено. Адже на відміну від паперових медичних карток, до електронних даних пацієнта матимуть доступ лише чітко визначені лікарі.

Сервіс «єМалятко»

Оновлений сервіс єМалятко спростив батькам новонародженої дитини процес отримання свідоцтва про народження, а також доступ до 10 послуг від різних державних установ. Щоб скористатись сервісом єМалятко, батькам потрібно мати кваліфікований електронний підпис та номер медичного висновку про народження дитини. На сьогодні вже понад 7000 медичних висновків про народження зареєстровано в електронній системі охорони здоров’я.

Прозорість та достовірність даних

Ще одна важлива перевага електронних інструментів — це прозорість та достовірність. Дані, які корисні й медичним працівникам, і власникам закладів охорони здоров’я, і пацієнтам, — абсолютно відкриті.

Наприклад, можна побачити, що найбільшу кількість направлень створено на консультацію — майже 8 млн із 13 млн. Найзатребуванішими спеціалістами, за даними електронної системи охорони здоров’я, є такі лікарі:

  • невролог, до якого 700 тис. пацієнтів отримали е-направлення;
  • офтальмолог — майже 600 тис. пацієнтів отримали направлення;
  • хірург — майже 580 тис. пацієнтів отримали направлення.

Щодо обстежень, то на послугу рентгенографія грудної клітини отримали направлення понад 700 тис. пацієнтів; на УЗД черевної порожнини — 170 тис. пацієнтів.

Місцева влада, аналізуючи таку інформацію, може прогнозувати, яких фахівців необхідно залучати на роботу в місцеві лікарні, яке нове обладнання необхідне, щоб будувати конкурентоспроможний ефективний заклад охорони здоров’я.

Розвиток ЕСОЗ триває

Триває розвиток ЕСОЗ. Завершено роботу Робочої групи з питань розробки проєкту Концепції електронної системи охорони здоров’я. Документ враховує інтереси різних учасників процесу. Це і пацієнтська та медична спільнота, і науковці, і бізнес, і міжнародні партнери України.

Електронний кабінет для пацієнта

Наприклад, у проєкті Концепції враховані пропозиції, які стосуються доступу пацієнтів до своїх персональних даних та інших функціональних можливостей ЕСОЗ. У наступному році планується запуск е-кабінета пацієнта та е-лікарняний.

Електронний кабінет дозволить пацієнту подати декларацію онлайн, побачити власну електронну медичну картку, там будуть збережені його електронні рецепти та направлення. А електронний лікарняний значно спростить процедуру його отримання.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Пресслужба «Українського медичного часопису»
за матеріалами facebook.com/nszu.ukr