Комітет Верховної Ради України з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування (далі — Комітет) на своєму засіданні 28 вересня 2020 р. розглянув низку важливих для медичної галузі питань.
План дій МОЗ України на 2021 рік
Максим Степанов, міністр охорони здоров’я України, представив план дій Міністерства до кінця 2020 року та на 2021 рік.
Зокрема, він зауважив, що наразі державне фінансування галузі є обмеженим і недостатнім, тому необхідне залучення додаткових коштів.
Міністр назвав особливості, які необхідно враховувати при формуванні інших джерел фінансування медицини. Зокрема, за його словами, дослідження свідчать, що українська система охорони здоров’я майже на 50% дофінансовується самими громадянами; вкрай низьким є рівень добровільного медичного страхування; реформа децентралізації створює можливості для залучення коштів громад для фінансування медичних закладів.
М. Степанов поінформував, що у запиті, який подавався на основі реальних потреб у фінансуванні медичної галузі, на наступний рік було закладено 296,6 млрд грн, з яких на Програму державних медичних гарантій передбачено 225,5 млрд грн. Він розповів про врахування при розрахунку обсягів фінансування запровадження індикаторів якості на основі протоколів і стандартів, які зараз розробляються.
Міністр висловився за активне залучення інших шляхів фінансування медичної галузі, серед яких заохочення розвитку добровільного медичного страхування, залучення коштів місцевих бюджетів.
Міністерство буде пропонувати введення листа очікування для виконання зобов’язань держави щодо гарантованого забезпечення медичними послугами громадян України, а також максимально розширювати базу платних послуг. «Нам потрібно вивести всі кошти з тіні, щоб ми могли їх підраховувати і надавати якісну медичну допомогу», — сказав очільник Міністерства.
М. Степанов також розповів про ряд інших завдань, які стоять перед Міністерством: запровадження контролю якості, яке на сьогодні повністю відсутнє; розвиток державно-приватного партнерства для будівництва нових лікувальних закладів; професійний розвиток медичних працівників; суттєве розширення програми «Доступні ліки» і запровадження електронного рецепта; збільшення фінансування трансплантації.
Підсумовуючи розгляд цього питання, Михайло Радуцький, голова Комітету, зауважив, що питань залишається багато, однак зараз необхідно витримати «війну за бюджет», а потім, на окремому засіданні Комітету, їх розглядати.
Комітет взяв до відома надану інформацію.
Проєкт Державного бюджету на 2021 рік
Також було розглянуто проєкт Закону «Про Державний бюджет України на 2021 рік» (№ 4000).
М. Радуцький поінформував, що загалом до проєкту від членів Комітету надійшло 24 пропозиції.
Народні депутати узгодили і затвердили пропозиції Комітету, які, зокрема, передбачають збільшення фінансування: Програми державних гарантій медичного обслуговування; централізованої закупівлі лікарських засобів; реалізації пілотного проєкту з трансплантації; діяльності апарату НСЗУ; апарату Держлікслужби; підготовки фахівців екстреної допомоги; високоспеціалізованої медичної допомоги.
Джерелами додаткових видатків, зумовлених внесеними пропозиціями, Комітет пропонує визначити: надходження від підвищення акцизного податку на тютюн, тютюнові вироби та алкогольні напої, надходження від приватизації державного майна, а також від організації та проведення азартних ігор, грального бізнесу та лотерей. Також джерелом покриття можуть бути кошти прибутку Національного банку України.
Комітет прийняв рішення узгоджені пропозиції до Державного бюджету України на 2021 рік направити Комітету Верховної Ради України з питань бюджету.
Безпека та якість донорської крові та компонентів крові
Члени Комітету розглянули повторно у другому читанні проєкт Закону України «Про безпеку та якість донорської крові та компонентів крові» (№ 3648).
Голова Комітету повідомив, що до повторного другого читання надійшло 70 пропозицій, із яких 33 є аналогічними за змістом з пропозиціями, які надавалися народними депутатами до другого читання і 37 — нових.
Комітет затвердив порівняльну таблицю для розгляду законопроєкту у повторному читанні, в якій враховано 104 поправки, зокрема внесена за пропозицією першого заступника Голови Верховної Ради Руслана Стефанчука у редакції Комітету, яка передбачає, що Кабінет Міністрів України має щорічно інформувати про стан виконання цього Закону. Редакційно враховані 62 поправки, ще 13 — частково. Відхилено 189 поправок.
Комітет прийняв рішення рекомендувати Верховній Раді прийняти проєкт Закону №3648 у другому читанні та в цілому.
Подвійний стаж для медиків, які працюють із COVID-19
Члени Комітету розглянули проєкт Закону України «Про внесення зміни до статті 60 Закону України «Про пенсійне забезпечення» щодо посилення пенсійного забезпечення медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я» (№ 4001).
Проєктом Закону пропонується встановити, що робота медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я, які безпосередньо зайняті на роботах з надання медичних послуг хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та особам, які мають підозру на зазначену хворобу, зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.
Комітет рекомендує Верховній Раді прийняти цей проєкт за основу та в цілому як Закон і направити цей висновок головному Комітету.
Штрафні санкції за продаж ліків без рецепту
На засіданні був розглянутий проєкт Закону «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення» (№ 3948).
Основна мета законопроєкту — підвищення штрафних санкцій: за продаж лікарських засобів без рецепта у 17–20 разів, введення в обіг або реалізацію неякісної продукції у 8–15 разів, надання неякісних послуг у 28–100 разів, та за невиконання законних вимог посадових осіб Держлікслужби у 20–25 разів.
Голова Комітету зауважив, що збільшення штрафних санкцій за ці правопорушення є актуальним, оскільки вони можуть мати негативний вплив на здоров’я і життя людей. Водночас він звернув увагу, що під дію чотирьох статей Кодексу, в які пропонується внести зміни, підпадають порушення в інших галузях, які можуть не мати такого значного впливу на здоров’я і життя людини. Водночас М. Радуцький висловив переконання, що при підготовці законопроєкту до другого читання це можна буде поправити.
Комітет прийняв рішення надати головному Комітету висновок рекомендувати Верховній Раді підтримати законопроєкт за основу.
Фінансування госпіталів ветеранів війни
Члени Комітету розглянули питання про стан фінансування госпіталів ветеранів війни та проблеми, пов’язані з розробленням НСЗУ пакета реабілітаційних послуг для ветеранів війни за Програмою медичних гарантій та укладенням договорів про медичне обслуговування населення з госпіталями ветеранів війни, а також про передачу Українського державного медико-соціального центру ветеранів війни (с. Циблі Переяслав-Хмельницького району Київської області) та Рівненського обласного госпіталю ветеранів війни (смт Клевань) у підпорядкування Міністерства у справах ветеранів України.
З цього питання доповіла народна депутатка Яна Зінкевич, яка ініціювала розгляд цього питання.
Вона поінформувала про складну ситуацію, що склалася з укладенням договорів, аж до закриття госпіталів. Народна депутатка зауважила, що наразі є необхідність у спеціалізованому лікуванні ветеранів, яке можуть надавати госпіталі, і слід вирішити питання фінансування госпіталів та реабілітаційного пакета послуг для ветеранів.
Члени Комітету також заслухали з цього питання представників Міністерства у справах ветеранів, НСЗУ і Міністерства охорони здоров’я.
Комітет прийняв рішення:
- рекомендувати НСЗУ розробити та затвердити реабілітаційний пакет послуг для ветеранів, які проходять оздоровлення та реабілітацію;
- рекомендувати НСЗУ спільно з МОЗ і Міністерством у справах ветеранів (за згодою) провести аудит госпіталів ветеранів війни і після цього визначитися з їх фінансуванням.
Секретаріату Комітету доручено підготувати відповідні звернення.
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Пресслужба «Українського медичного часопису» за матеріалами rada.gov.ua