Порядок оплати лікарняних листків буде змінено?
Повідомлення
про оприлюднення проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 р. № 439»
З метою приведення у відповідність із чинним законодавством постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 р. № 439 та реформування системи виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності з метою стимулювання застрахованих осіб до праці, Міністерством соціальної політики України підготовлено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 р. № 439».
Пропозиції та зауваження до проекту приймаються протягом одного місяця з дня оприлюднення проекту за адресою: Міністерство соціальної політики України, 01601, м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10; e-mail: [email protected]; тел./факс: 284-38-99.
Пояснювальна записка
до проекту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 р. № 439»
1. Обґрунтування необхідності прийняття акта
Необхідність внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 року № 439 «Про затвердження Порядку оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів підприємства, установи, організації» (далі — Порядок) зумовлена набранням чинності з 1 січня 2011 року Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» та Податкового кодексу України. Також необхідно врахувати положення Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності», відповідно до якого перші п’ять днів тимчасової непрацездатності оплачуються за рахунок коштів підприємства, установи, організації в розмірі 100% середнього заробітку.
2. Мета і шляхи її досягнення
Проект постанови Кабінету Міністрів України підготовлено з метою приведення у відповідність із чинним законодавством та спрямовано на реформування системи виплати допомоги по тимчасовій непрацездатності з метою стимулювання застрахованих осіб до праці.
Проект акта передбачає встановлення оплати застрахованим особам перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів підприємства, установи, організації у розмірі 80% середньої заробітної плати незалежно від страхового стажу, замість встановлених чинним Порядком розмірів оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності в залежності від страхового стажу (60% середньої заробітної плати — особі, яка має страховий стаж до п’яти років, 80% — особі, яка має страховий стаж від п’яти до восьми років, 100% — особі, яка має страховий стаж понад вісім років). При цьому пропонується, що застрахованим особам, які на час набрання чинності цією постановою мали страховий стаж понад вісім років, дні тимчасової непрацездатності оплачуються в розмірі 100% середньої заробітної плати.
Встановлення розміру оплати застрахованим особам перших п’яти днів тимчасової непрацездатності незалежно від страхового стажу запропоновано з метою спрощення для роботодавця обчислення розміру допомоги по тимчасовій непрацездатності, звільнивши його від обов’язку визначення страхового стажу. Згідно із Законом України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням» до страхового стажу входить період, протягом якого щомісяця сплачено страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. У разі якщо сума сплачених за відповідний місяць страхових внесків менша, ніж мінімальний страховий внесок, цей період зараховується до страхового стажу за формулою, наведеною у частині третій статті 7 зазначеного Закону.
Запропонований підхід враховує міжнародний досвід. Згідно із положеннями Конвенції Міжнародної організації праці № 102 про мінімальні норми соціального забезпечення допомога по тимчасовій непрацездатності може не виплачуватись за перші три дні. Європейський кодекс соціального забезпечення також передбачає можливість періоду очікування щодо сплати грошової допомоги по хворобі, який має не перевищувати перших трьох днів.
Досвід європейських країн свідчить, що у багатьох з них застосовується період очікування, а у перші дні непрацездатності компенсується менший відсоток заробітку, у випадку тривалої хвороби цей відсоток зростає. Так, в Італії перші 20 днів непрацездатності, а у Франції — 30 днів, виплати здійснюються у розмірі 50% заробітку, у подальшому — близько 70%. У Словаччині розмір виплати у перші три дні становить 25%, далі — 55%. У Росії особи, що працювали менше 8 років, отримують виплати у розмірі 60% доходу, від 8 до 15 років — 80%, більше 15 років — 100%. В Іспанії виплати здійснюються у розмірі 60%, з 20-го дня — у розмірі 75%, у Португалії — 65%, з 91-го дня — 70%. У Естонії виплата здійснюється з 4-го дня непрацездатності у розмірі 70%, у Латвії — з 2-го дня у розмірі 75%, з 4-го дня — 80%, у Чехії — з 4-го дня непрацездатності 60% середнього заробітку. У Литві з 3-го до 7-го дня виплачується 40% середнього заробітку особи, з 8-го дня — 80% середнього заробітку, по догляду за хворою дитиною — з 1-го дня непрацездатності 85% заробітку.
3. Правові аспекти
З 1 січня 2011 року набрав чинності Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», згідно з яким внесено зміни до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», а також втратив чинність Закон України «Про розмір внесків на деякі види загальнообов’язкового державного соціального страхування». З 1 квітня 2011 року згідно із Податковим кодексом України втратив чинність Закон України «Про оподаткування прибутку підприємств».
У даній сфері правового регулювання діють такі закони України:
- «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням»;
- «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності»
- «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».
4. Фінансово-економічне обґрунтування
Реалізація проекту постанови Кабінету Міністрів України не потребує виділення додаткових коштів з Державного бюджету України.
5. Позиція заінтересованих органів
Проект акта потребує погодження з Міністерством фінансів України, Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, Міністерством юстиції України.
6. Регіональний аспект
Проект постанови Кабінету Міністрів України не стосується питання розвитку адміністративно-територіальних одиниць.
7. Запобігання корупції
У проекті акта відсутні правила і процедури, які можуть містити ризики вчинення корупційних правопорушень.
Громадська антикорупційна експертиза не проводилась.
8. Громадське обговорення
Проект акта розміщено на офіційному веб-сайті Міністерства соціальної політики України.
9. Позиція соціальних партнерів
Проект акта стосується соціально-трудової сфери та потребує погодження уповноважених представників від всеукраїнських профспілок, їх об’єднань та всеукраїнських об’єднань організацій роботодавців.
10. Прогноз результатів
Реалізація постанови Кабінету Міністрів України дозволить привести у відповідність із змінами, що відбулись у чинному законодавстві, постанову Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 року № 439 «Про затвердження Порядку оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів підприємства, установи, організації», а також визначити розміри оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності за рахунок коштів підприємства, установи, організації. Прийняття акта дозволить уникнути ситуації, коли перебувати на лікарняному більш вигідно, ніж працювати.
Перший заступник Міністра
соціальної політики України Василь Надрага
___ _______________ 2011 р.
КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
від №
Київ
Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 р. № 439
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести до постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 р. № 439 «Про затвердження Порядку оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів підприємства, установи, організації» (Офіційний вісник України, 2001 р., № 20, ст. 852; 2002 р., № 12, ст. 579; 2006 р., № 16, ст. 1201) зміни, що додаються.
2. Ця постанова набирає чинності з 1 січня 2012 року.
Прем’єр-міністр України М.Азаров
Затверджено
постановою Кабінету Міністрів України
від №
ЗМІНИ,
що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 6 травня 2001 р. № 439
1. У постанові:
1) у назві слова «внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві,» виключити;
2) вступну частину викласти в редакції:
- «Відповідно до абзацу другого частини другої статті 35 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням», абзацу третього частини четвертої статті 34 Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності» Кабінет Міністрів України постановляє:».
2. У Порядку оплати перших п’яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві, за рахунок коштів підприємства, установи, організації, затвердженому зазначеною постановою:
1) у назві Порядку та пункті 1 слова «внаслідок захворювання або травми, не пов’язаної з нещасним випадком на виробництві,» виключити;
2) пункт 2 викласти в редакції:
«2. Оплата днів тимчасової непрацездатності застрахованій особі провадиться за основним місцем роботи та за сумісництвом у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати за календарні дні, що припадають на дні тимчасової непрацездатності.»;
3) пункт 3 викласти в редакції:
«3. Підставою для оплати днів тимчасової непрацездатності є виданий в установленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом — копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи.»;
4) пункт 5 викласти в редакції:
«Дні тимчасової непрацездатності застрахованій особі оплачуються в розмірах:
- 80 відсотків середньої заробітної плати;
- 100 відсотків середньої заробітної плати — застрахованим особам, віднесеним до 1-4 категорій осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; одному з батьків або особі, що їх замінює та доглядає хвору дитину віком до 14 років, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи; ветеранам війни та особам, на яких поширюється чинність Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»; особам, віднесеним до жертв нацистських переслідувань відповідно до Закону України «Про жертви нацистських переслідувань»; донорам, які мають право на пільгу, передбачену статтею 10 Закону України «Про донорство крові та її компонентів; особам, потерпілим внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання.
Застрахованим особам, які на час набрання чинності цією постановою мали страховий стаж понад вісім років, дні тимчасової непрацездатності оплачуються в розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати.»;
5) у пункті 7 слова і цифри «підпунктом 5.6.2 статті 5 Закону України «Про оподаткування прибутку підприємств» на валові витрати» замінити словами і цифрами «пунктом 142.2 статті 142 Податкового кодексу України на витрати».
За матеріалами http://mlsp.kmu.gov.ua