Актуальність
Новий коронавірус 2019 р. (SARS-CoV-2, або 2019-nCoV) — новий вірус, який спричиняє розвиток респіраторних захворювань у людей (зокрема гострої респіраторної хвороби COVID-19) та може передаватися від людини до людини, як зазначає Центр громадського здоров’я МОЗ України. Середня тривалість інкубаційного періоду COVID-19 становить 5–6 днів, і може варіювати аж до 14 дн.
На сьогодні це захворювання стало пандемією, яка торкнулася понад 120 тис. осіб у більше ніж 80 країнах світу, в результаті якої померли більше 5 тис. осіб у всьому світі. На жаль, ці дані не є остаточними, адже фіксуються все нові вогнища спалаху епідемії в різних країнах світу, а поширеність інфекції з кожним днем зростає.
Європейський центр профілактики та контролю захворювань (European Centre for Disease Prevention and Control — ECDC) розробив чек-лист для перевірки лікарень щодо їх готовності до прийому та лікування пацієнтів із COVID-19. Елементи, описані у цьому документі, можуть не застосовуватися до всіх лікарень та будуть потребувати адаптації до конкретних характеристик лікарень, системи охорони здоров’я країни, законодавства та населення, де знаходиться певна лікарня.
Сфери лікарні, висвітлені у документі:
- Створення основної команди та внутрішніх/зовнішніх контактних підрозділів (табл. 1).
- Людські та матеріальні ресурси (табл. 2).
- Комунікація та захист даних.
- Інфекційний контроль (табл. 3, 4).
- Сортування та пріоритетність (табл. 5).
- Розміщення та переміщення пацієнтів у лікарні та доступ для відвідування (табл. 6).
- Санітарна обробка приміщень (табл. 7).
Таблиця 1. Сфера створення основної команди та внутрішніх/зовнішніх контактних підрозділів
Сфера створення основної команди та ключових внутрішніх/зовнішніх контактних підрозділів | |
---|---|
Елементи/Процес | Перевірка |
Основна команда | • Створення основної команди для менеджменту пацієнтів із COVID-19, яка повинна включати представника керівництва лікарні, експерта з інфекційного контролю, експертів відділення інтенсивної терапії та відділення невідкладної медичної допомоги
• Визначення експерта, який зможе зайняти позицію для кожної з ролей основної команди у разі необхідності • Складено список із контактними даними основної команди та резервного складу основної команди • Підготовка легкодоступного, стислого документа, який описує всі ролі членів основної команди та їх обов’язки • Усі члени команди повинні бути поінформовані про обов’язки в рамках основної команди • Необхідно визначити місце, де основна команда може регулярно зустрічатися • Забезпечення членів команди відповідними засобами, необхідними для проведення нарад (наприклад кімната для нарад, комп’ютери, проектори, дошки, телефони для проведення телеконференцій, канцелярські товари) • Необхідно чітко контролювати документацію (наприклад протоколи, конспекти зустрічей, навчальні матеріали та ін.) |
Ключові внутрішньо-лікарняні відповідальні підрозділи | • Необхідно визначити ключові внутрішні контактні пункти для різних ролей (наприклад адміністрація, інформаційний відділ, адміністрація медичного персоналу, охорона, людський ресурс, аптека, представник біобезпеки, відділення інфекційного контролю та інші необхідні відділення)
• Необхідно встановити резервну особу, яка зможе зайняти позицію для кожної ролі основної команди у разі необхідності |
Ключові позалікарняні
відповідальні структури |
• Створення списку з необхідними контактними даними (у легкозрозумілому вигляді з простим централізованим доступом до нього) ключових позалікарняних структур та організацій, включно з місцевими/регіональними/національними контактами |
Таблиця 2. Людські та матеріальні ресурси
Людські та матеріальні ресурси | |
---|---|
Елементи/Процес | Перевірка |
Закупівля та управління запасами | • Процедура закупівлі для придбання необхідних матеріалів повинна бути налагоджена, для того щоб активувати її в найкоротші терміни за необхідності
• Необхідно визначити альтернативних постачальників (особливо для засобів індивідуального захисту (ЗІЗ)) • Необхідно придбати буферну кількість основних запасів (наприклад для гігієни рук та дихальної системи, ЗІЗ, засобів інтенсивної терапії) • Проведення інвентаризації запасів |
Людські ресурси | • Оцінка максимально можливого навантаження на медичний персонал, щоб забезпечити оптимальні умови праці
• Контроль відсутності персоналу, зокрема у зв’язку з відпусткою, лікарняним листком або за доглядом за дитиною вдома • Розробка механізму відбору, навчання медичного персоналу та швидкого забезпечення всіх необхідних підрозділів лікарні • Психологічна підтримка для медичних працівників • Створення команди, яка забезпечує безпеку пацієнтів, персоналу та відвідувачів закладу охорони здоров’я |
Матеріальні ресурси | • Розрахунок максимального навантаження на лікарню, включно з максимальною кількістю ліжок у відділенні інтенсивної терапії та апаратів штучного дихання
• Система моніторингу кількості ліжок (включаючи кількість хворих в ізоляції), кількості кімнат, які використовуються для ізоляції та кількості кімнат, які потенційно можуть бути використані для ізоляції • Розрахунок поточних запасів та очікувані додаткові потреби (наприклад гігієна рук, ЗІЗ, апарати штучного дихання та інші ключові поставки) • Виявлення сховищ для додаткових запасів, які повинні відповідати вимогам температури, вологості та логістики • Визначення зон, які за потреби зможуть перетворити на зали очікування • Забезпечення медичного персоналу достатньою кількістю ЗІЗ • Наявна відповідна кількість дезінфікуючих засобів, які є ефективними проти COVID-19 • Достатня кількість контейнерів для інфекційних відходів • За потреби — визначення додаткового місця, яке може бути використане як морг |
Лабораторні ресурси | • Якщо лікарня не має власної лабораторії, необхідно встановити план відбору проб та безпечного відвантаження зразків
• Для лікарень, які мають власну лабораторію, необхідно перевірити відповідну кількість реагентів та приладдя для проведення діагностичного тестування. Також слід забезпечити безперебійне постачання додаткових запасів для лабораторії |
Внутрішня комунікація | • Розроблено внутрішній план комунікації з чіткими лініями зв’язку, щоб забезпечити зв’язок персоналу та пацієнтів/відвідувачів
• Створено структуру інформування про спалах інфекції, ситуацію в лікарні, процедури, правила використання ЗІЗ, профілактичні та захисні заходи, зміни у процедурах та будь-яку іншу інформацію, яка стосується події |
Зовнішня комунікація | • Розроблено зовнішній план комунікації з чіткими лініями зв’язку, щоб забезпечити зв’язок із джерелами масової інформації та громадськістю
• Визначена основна та резервна команда зв’язку, яка координує зовнішню комунікацію • Визначений речник/представник лікарні та резервна особа, яка відповідатиме за зовнішню комунікацію |
Захист даних | • Необхідно забезпечити механізми захисту даних пацієнтів відповідно до чинного законодавства
• Усі співробітники медичного закладу повинні бути поінформовані про правила захисту даних |
Таблиця 3. Підготовка
Підготовка медичного персоналу | |
---|---|
Елементи/Процес | Перевірка |
Підготовка | • Розроблення плану загальної та спеціальної підготовки персоналу, включаючи плани регулярних оновлень для навчання та навчання нових кадрів
• Необхідно, щоб всі потрібні документи були сформовані, легкодоступні та знаходилися у централізованому доступі, а медичний персонал повинен бути проінформований щодо їх місця знаходження • Необхідно розробити навчально-інформаційні матеріали за темами: – Гігієна рук та дихальної системи – Кому слід користуватися ЗІЗ: чому, коли і як – Внутрішні та зовнішні лінії зв’язку – Захист даних пацієнтів – Процедури підготовки – Процедури сортування – Діагностика COVID-19 – Розміщення та переміщення пацієнтів в ізоляції та доступ відвідувачів – Що робити, якщо співробітники перебувають на лікарняному та мають симптоми COVID-19 – План безпеки – Де знайти документи й навчальні матеріали • Весь медичний персонал повинен пройти підготовку та за потреби — бути проінформованим щодо вищезазначених тем • Весь медичний персонал повинен пройти підготовку щодо коронавірусної інфекції, для того щоб мінімізувати ризики, пов’язані з менеджментом пацієнтів із COVID-19 • Весь медичний персонал повинен пройти підготовку щодо використання ЗІЗ |
Таблиця 4. Гігієна рук, ЗІЗ та утилізація відходів
Заходи щодо ЗІЗ, гігієни рук та поводження з відходами | |
---|---|
Гігієна рук | • Дезінфікуючі засоби для рук повинні бути доступними для медичного персоналу, пацієнтів та відвідувачів, особливо в залах для очікування, сортувальних приміщеннях, оглядових та зонах утилізації ЗІЗ
• Мильні засоби та паперові рушники повинні бути наявними у достатній кількості і широкодоступними біля всіх раковин • Встановлено порядок перевірки та поповнення дезінфікуючих запасів • Розроблено інструкції щодо правильної дезінфекції рук, які є доступними для пацієнтів, відвідувачів та медичного персоналу |
ЗІЗ | • Оцінка потреби у ЗІЗ
• Достатня кількість ЗІЗ • Складено перелік доступних розмірів і термінів придатності ЗІЗ на складі • Весь медичний персонал пройшов підготовку щодо правильного «одягання» та «зняття» ЗІЗ |
Утилізація відходів | • Наявна достатня кількість контейнерів для утилізації інфекційних відходів
• Наявні безконтактні контейнери для зберігання відходів пацієнтів, які перебувають у залах очікування та сортування |
Таблиця 5. Сортування, пріоритизація, перше інформування до лікарні
Заходи щодо сортування, перше інформування до лікарні та пріоритетності | |
---|---|
Загальні | • Встановлено методи відокремлення пацієнтів з підозрою COVID-19 від інших здорових осіб та проведені відповідні процедури ізоляції (наприклад розміщення в різних залах очікування та ін.)
• Процедури пріоритетності пацієнтів (тяжкість стану, потреба в госпіталізації або втручаннях) • Очищення загальних приміщень |
Дистанційне сортування | • Налагодження системи телесортування пацієнтів до моменту їх приїзду до лікарні, за допомогою телефону, електронної пошти, інших телекомунікаційних пристроїв
• Інформування населення про можливість телекомунікаційного зв’язку |
Перше інформування до лікарні | • Наявність знаків та інформаційних табло з питаннями та відповідями на вході та в залах очікування, які надають інформацію про COVID-19, гігієну рук та дихальної системи
• Засоби гігієни рук (наприклад дезінфікуючі засоби; доступ до води, мила та одноразових паперових рушників для сушіння рук) та засоби гігієни дихальної системи (ЗІЗ), доступні для персоналу, пацієнтів та відвідувачів • Введено швидку перевірку на вхідних пунктах, опрацьовування пацієнтів із підозрою на COVID-19 та інші процедури оцінки тяжкості стану • Лікарня може запропонувати пацієнтам можливість очікування у власних автомобілях замість перебування в очікуванні; однак це потребує системи виклику пацієнтів • Медичний персонал поінформований про альтернативні зони, що підлягають перетворенню в зали очікування, коли досягнутий певний поріг пацієнтів • Створено відповідний протокол для інформування пацієнтів із підозрою на COVID-19 про певні процедури, наприклад про те, що вони будуть відокремлені від інших пацієнтів та чому; повинна надаватися інформація щодо гігієни рук та дихальної системи, використання ЗІЗ, а також способи отримання води та їжі • Оцінено забезпечення засобами для перевезення пацієнтів |
Таблиця 6. Розміщення пацієнтів, особливості переміщення пацієнтів між відділеннями, доступ для відвідування
Розміщення пацієнтів, особливості транспортування пацієнтів та доступ для відвідувачів | |
---|---|
Розміщення пацієнтів | • Оцінка кількості ізольованих ліжок та ліжок у відділенні інтенсивної терапії
• Якщо в лікарні наявні кімнати з негативним тиском, визначається максимальна кількість пацієнтів, які можуть розміститися в кожній кімнаті відповідно до норм • Розраховано максимальну кількість кімнат, які можуть бути перетворені в ізоляційні приміщення (у разі наявної підвищеної потреби) • Обчислено максимальну кількість пацієнтів, які можуть перебувати в ізоляторах, та кількість потенційних ізоляторів • Створено план щодо критеріїв перетворення звичайних приміщень в ізоляційні, а також порядок, у якому цей процес буде здійснюватися; це включає план перерозподілу пацієнтів, полегшення їх швидкої виписки, як тільки їх клінічний стан дозволяє, або лікування пацієнтів в амбулаторних умовах • Медичний персонал пройшов відповідну підготовку щодо плану переходу звичайних приміщень в ізоляційні • Інфекційні відділення перевірені та є сертифікованими (у строки, визначені місцевим законодавством) • ЗІЗ є доступними в достатній кількості та розмірах • Лише обмежена кількість співробітників має право доступу до ізоляторів; медичний персонал пройшов відповідну підготовку • Ведеться ретельний облік усіх співробітників, які мають доступ до ізоляторів, щоб можна було відстежувати всі переміщення персоналу • Необхідно обмежити доступ медичного персоналу до ізоляторів для зменшення можливості передачі інфекції |
Транспортування пацієнтів у лікарні | • Транспортування пацієнтів у межах лікувального закладу повинно бути обмеженим
• Ізольований пацієнт повинен використовувати ЗІЗ при транспортуванні в межах лікувального закладу • Необхідно створити найоптимальніші маршрути щодо транспортування пацієнтів у медичному закладі; медичний персонал повинен бути проінформований щодо правил переміщення пацієнтів • Медичний персонал, який здійснює транспортування пацієнтів, повинен бути проінформований та пройти відповідно підготовку щодо транспортування пацієнтів |
Відвідування | • Медичний заклад повинен забезпечити відповідні інформаційні табло для пацієнтів та відвідувачів щодо COVID-19
• Відвідувачі повинні проходити перевірку щодо наявності симптомів COVID-19 • Створено правила щодо відвідування пацієнтів та доступ до ізоляційних приміщень (наприклад один відвідувач на певний період) • Необхідно інформувати відвідувачів медичного закладу до та після візиту щодо правил гігієни рук • ЗІЗ повинні бути доступні для відвідувачів медичного закладу, з інформуванням про правила «одягання» та «зняття» ЗІЗ; необхідно здійснювати контроль «одягання» та «зняття» ЗІЗ відвідувачами • Наявний журнал відвідувачів |
Таблиця 7. Очищення приміщень
Правила очищення приміщень | |
---|---|
Прибирання кімнат | • Встановлено процедуру регулярного прибирання приміщень та процедуру прибирання «за необхідності»
• Дезінфікуючі засоби для прибирання повинні бути доступними • Медичний персонал, який здійснює прибирання, повинен бути забезпечений ЗІЗ • Медичний персонал, який здійснює прибирання, повинен пройти відповідну підготовку щодо правильного використання ЗІЗ та бути поінформованим про COVID-19 та здійснювати самоконтроль симптомів • Необхідно вести облік медичного персоналу, який здійснює прибирання приміщень |
Для кожної з вищенаведених сфер лікарні були зазначені елементи або процеси, що мають проходити перевірку для визначення готовності лікарні до прийому пацієнтів із COVID-19.
- Adlhoch C., Cenciarelli O., Colzani E. et al. (2020) Checklist for hospitals preparing for the reception and care of coronavirus 2019 (COVID-19) patients. ECDC TECHNICAL REPORT, Feb.
Анна Хиць