Коаліція Реанімаційний Пакет Реформ (РПР) закликає Уряд і Міністерство охорони здоров’я України забезпечити початок реформи спеціалізованої медичної допомоги з 1 квітня 2020 р., що відповідає чинному законодавству, стратегічним цілям реформи та праву кожного громадянина на охорону здоров’я.
У зверненні йдеться, що політичні дискусії навколо продовження реформи системи охорони здоров’я, які останнім часом точаться серед найвищих посадових осіб держави, викликають неабияке занепокоєння щодо вчасного початку реформи вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги. Активно розповсюджується інформація про начебто «неготовність» системи до реформи, що відкриває простір для маніпуляцій і можливого рішення про відтермінування реформи або перегляду її моделі.
Закон України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» визначає початком реформи вторинної ланки 1 квітня 2020 р. Основа всієї трансформації системи охорони здоров’я — це зміна моделі фінансування та реалізація принципу «гроші йдуть за пацієнтом».
Що зміниться для спеціалізованої медичної допомоги
Для спеціалізованої медичної допомоги це означає, що держава через Національну службу здоров’я України (НСЗУ) сплачуватиме кошти медичному закладу за конкретно надану медичну послугу, пролікований випадок або ж готовність надавати допомогу. Також пацієнт може вибирати лікарню для отримання медичної допомоги незалежно від його офіційного місця реєстрації чи проживання.
За цією моделлю фінансування лікарні не будуть отримувати кошти за необ’єктивно завищену кількість ліжко-місць, економічно невиправдані побутові витрати та роздуті штати співробітників. Тобто реформа передбачає підвищення ефективності використання бюджетних коштів у системі охорони здоров’я і стимулює підвищення доступності та якості надання медичних послуг для пацієнтів. Це надзвичайно важливо в організації системи охорони здоров’я, зважаючи на боротьбу з коронавірусною інфекцією COVID-19. Також пряме контрактування закладів і використання електронних інструментів покращить управління лікарнями та оперативність реакції на епідеміологічну ситуацію.
Але відтермінування реформи залишить вторинну ланку в поточному стані: медичний персонал продовжить отримувати низькі зарплати, пацієнти продовжать платити за медичні послуги із власної кишені, а корупція збережеться.
Стан підготовки до другого етапу медичної реформи
Станом на 17 березня 2020 р. 1769 медичних закладів подали заяви на укладення договору з НСЗУ: це свідчить про готовність лікарень отримувати кошти вже за новою моделлю фінансування. Рівень автономізації закладів вторинної ланки станом на цю дату становив 99%. Тобто пацієнти можуть бути впевнені у спроможності національної мережі медичних закладів надавати медичну допомогу та здатності НСЗУ сплатити за кожне звернення до вузького спеціаліста (амбулаторно чи у стаціонарі) за направленням сімейного лікаря чи без (в ургентних випадках).
Передбачена реформою модель солідарного медичного страхування з наголосом на універсальний доступ до медичної допомоги не навантажує громадян додатковими податками, але всі пацієнти мають рівний доступ до програми медичних гарантій. Ця програма фінансується з державного бюджету (з коштів платників податків) через НСЗУ — єдиного державного замовника медичних послуг, який виконує функції державної страхової компанії.
Коаліція Реанімаційний Пакет Реформ закликає Уряд і Міністерство охорони здоров’я України забезпечити початок реформи спеціалізованої медичної допомоги з 1 квітня 2020 р., що відповідає чинному законодавству, стратегічним цілям реформи та праву кожного громадянина на охорону здоров’я.
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Пресслужба «Українського медичного часопису» за матеріалами rpr.org.ua