Українці вимагають повної заборони реклами тютюнових виробів!

6 вересня 2011 о 14:05
665

5 вересня 2011 р. відбулася прес-конференція, присвячена 5-річчю дії Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (далі — Конвенція).

Микола Поліщук, голова коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну», доктор медичних наук, професор, член-кореспондент НАМН України, зазначив декілька позитивних зрушень, які відбулися в нашій країні протягом останніх 5 років з дня прийняття Конвенції. Перш за все, згідно з нещодавно оприлюдненим звітом ВООЗ щодо глобальної тютюнової епідемії, Україна за поширеністю куріння в світі з 4-го місця перемістилася на 29. За ці роки серед населення у віці старше 12 років тютюнопаління зменшилося на 13%. Це досить суттєво, і можна зазначити, що скорочення поширеності паління стало одним з факторів зниження рівня смертності, яке відзначається з 2008 р. Згідно з даними моніторингу НАМН України стосовно поширеності інсульту і інфаркту серед курців, можна зазначити, що з 2007 р. простежується тенденція до їх зменшення, а закон про обмеження тютюнопаління у громадських місцях почав діяти з 2006 р., тобто вже досягнуто значного прогресу у зупиненні тютюнової епідемії в нашій країні. Якщо в 2005 р. щоденно курили 62% чоловіків і 17% жінок, то в 2010 р. ці показники становили 45 та 9% відповідно.

«Але, на жаль, — підкреслив голова коаліції, — багато статей, запропонованих Конвенцією, ще не втілено в Україні. Відповідно до ст. 13 Конвенції, протягом 5 років з початку її дії країна має ввести повну заборону на всю рекламу, стимулювання продажу й спонсорство тютюнових виробів». Україна ще має шанс виконати своє міжнародне зобов’язання, тим більше,що вже є певні напрацювання. Також важливу роль відіграє участь у цьому процесі громадськості — вчителів, лікарів, представників преси тощо, які закликають Верховну Раду України запровадити повну заборону реклами тютюнових виробів, а КМУ — відновити Державну цільову соціальну програму зменшення шкідливого впливу тютюну на здоров’я населення, прийняту в 2009 р. Також було створено і певний орган при МОЗ України, але, на жаль, в 2011 р. його скасовано на період до 2012 р.

В нашій країні реклама тютюну вже заборонена на телебаченні та радіо, а також на зовнішніх рекламних носіях. Проте вона досі дозволена у мережі Інтернет, магазинах та кіосках, дозволяється також проведення акцій-розіграшів, промоакцій на вулицях, спонсорство та стимулювання продажу сигарет. Одна з основних цілей Конвенції — повна заборона реклами тютюнових виробів — ще не досягнута. М. Поліщук зазначив, що така заборона і зменшення впливу тютюну на організм людини може сприяти зниженню рівня захворюваності на 63 хвороби, до яких безпосередньо призводить шкідливий вплив тютюну. Побудова ж онкоцентрів не здатна вплинути на зменшення кількості хворих на рак в Україні, вона може тільки зменшити смертність серед онкохворих на деякий період.

Прес-конференцію продовжив Костянтин Красовський, завідувач сектором контролю над тютюном ДУ «Український інститут стратегічних досліджень» МОЗ України. Він зазначив, що за останні роки поширеність тютюнопаління в Україні знизилася: за І півріччя 2008 р. в нашій країні померли 392 тис. людей,а в І півріччі 2011 р. — 344 тис. людей. Невідомо, яку кількість з цих життів врятувала відмова від тютюнопаління, проте якщо навіть одне, то програма себе виправдала.

Також К. Красовський зазначив, що за цей період акцизи на тютюнові вироби підвищилися з 2,5 млрд грн. на рік до 13 млрд грн., хоча програма фінансувалася тільки за рахунок спонсорів і громадських організацій. Планується, що в цьому році акцизи становитимуть приблизно 16 млрд грн., які надійдуть до Державного бюджету. В деяких країнах за законом 1% надходжень від акцизів йде на заходи з боротьби проти паління. В Україні згідно з програмою на це заплановано лише 1 млн грн., проте навіть ці кошти не виділено.

За результатами дослідження Світового банку, повна заборона реклами тютюну скорочує паління на 7%, тоді як часткова заборона лише призводить до переміщення реклами у незаборонені сегменти. 70% громадян України виступають за повну заборону реклами тютюнових виробів («Глобальне опитування дорослого населення щодо вживання тютюну» (GATS), оприлюднене ВООЗ 27 вересня 2010 р.). «Потрібно й надалі впроваджувати заходи, затверджені Конвенцією, адже вони сприяють зменшенню поширеності тютюнопаління і смертності в Україні», — підкреслив К. Красовський.

Про те, наскільки важливою є повна заборона реклами тютюнових виробів, також розповів Андрій Скипальський, голова правління ГО «Життя», член Альянсу з виконання рамкової конвенції ВООЗ (далі — Альянс). Він зазначив, що в світі існує більше 400 організацій у рамках Альянсу, які здійснюють моніторинг і проводять різні заходи щодо просування положень Конвенції. Нині кожен може стати свідком епохальної боротьби з тютюновою епідемією, яка почалася 5 років тому. Конвенція — це міжнародний договір у сфері громадського здоров’я, розроблений та прийнятий під егідою ВООЗ і ратифікований 174 країнами світу. Метою Конвенції є захист нинішнього і майбутнього поколінь від руйнівних наслідків для здоров’я людей, а також соціальних, екологічних і економічних наслідків споживання тютюну і впливу тютюнового диму. В Україні Конвенція офіційно набула чинності 4 вересня 2006 р.

Щоденно від хвороб, пов’язаних із тютюнопалінням, у світі помирають 1200 осіб. У 1999 р. було запущено «годинник смерті», який відраховує, скільки людей в світі померли. Нині цей показник становить 55 млн, тому Конвенція стає все більш актуальною, оскільки допомагає стати здоровішим. Проте, на жаль, паління переміщається з країн з високим рівнем доходів до країн з низьким та середнім рівнем доходів, і щоб цього не сталося з Україною, потрібно впроваджувати норми Конвенції. Основна мета Конвенції — не дозволити тютюновій індустрії нав’язати дітям і підліткам переконання, що куріння — це соціальна норма.

Тетяна Харченко,
фотографія надана організаторами