Оцінка якості первинної медичної допомоги — поради від НСЗУ

9 грудня 2019 о 12:54
3682

Зворотний зв’язок від пацієнтів дорівнює визначенню шляхів покращення якості надання медичних послуг. На цьому наголошують у Національній службі здоров’я України (НСЗУ) і пропонують чек-лист впровадження та управління зворотним зв’язком від пацієнтів (patient feedback).

  1. Алгоритм будь-якого опитування: усвідомлення чіткої мети, відповідної цільової аудиторії, наявних ресурсів, найоптимальніших методів та каналів проведення, способу оцінки отриманих результатів та подальшого плану дій.
  2. Існує чимало методів отримання patient feedback. Одне варто пам’ятати завжди: ви можете використовувати будь-які варіанти, але проводити опитування потрібно на постійній основі. Щоб відстежувати результати в динаміці. І робити певні висновки.
    Для цього використовуйте стандартизовані опитувальники, щоб досліджувати закономірності, робити узагальнення і порівняння на локальному та національному рівнях.
  3. Вибір інструментів опитування залежить від цільової аудиторії (ЦА). Наприклад, у комунальному некомерційному підприємстві, яке надає переважно педіатричні послуги, ЦА — батьки дітей. А це вікова категорія людей, які віддають перевагу цифровим каналам комунікації. У підрозділах первинки з переважно дорослим населенням значний відсоток ЦА становлять літні люди, для яких набагато зручнішими і звичними є паперові анкети.
    До речі, в Європі розповсюджена практика надсилання листів-анкет звичайною поштою. У Данії пацієнти можуть заповнити анкету безпосередньо у приватному онлайн-кабінеті. У Великобританії, окрім стандартних анкетувань, створено окремий сайт careopinion.org.uk, де кожен пацієнт може поділитися власною історією взаємодії з лікарем.
  4. В Україні впровадження зворотного зв’язку тільки починається. Пацієнти до такого механізму спілкування ще не звикли, тому важливо робити опитування анонімним. Втрату анонімності і відповідне зменшення відвертості респондентів варто враховувати під час впровадження анкетування через онлайн-кабінет пацієнта.
    З огляду на різні вікові категорії відвідувачів є сенс використовувати більше одного формату проведення опитування, щоб охопити всіх.
  5. Приклади організації patient feedback:
  • створити у закладі кабінет/куточок зворотного зв’язку, роздрукувати опитувальники та встановити спеціальну «поштову скриньку» для заповнених анкет. Обов’язковим є інформування пацієнтів медичним персоналом про можливість залишити свій відгук;
  • якщо у медичному закладі працює власний call-центр — залучайте телефонні опитування;
  • використовуйте електронні інструменти для проведення опитування — е-mail пацієнтів, власний сайт. Є сенс запровадити систему QR-кодів для отримання patient feedback. До речі, деякі заклади вже активно тестують цей механізм.
  1. Треба поміркувати, хто проводитиме, а потім оброблятиме результати опитування. Можна щорічно наймати соціологічну компанію або призначити людину, відповідальну за якість надання медичної допомоги, комунікації за пацієнтами у закладі. Усе залежить від мети та ресурсів.
  2. Необхідною є також обробка отриманих результатів опитування і обов’язкове їх використання в роботі. Адже аналіз думки пацієнтів допоможе виділити сфери, які потребують вдосконалення. Крім того, коли пацієнти відчують, що їх слухають і їх відгук має значення, це покращить їхню залученість до турботи про власне здоров’я.
  3. Необхідно пам’ятати, що коли медичні заклади тільки починають впроваджувати опитування, то можуть отримати досить високі бали. Але це свідчить не стільки про високий рівень пацієнтоорієнтованості, скільки про те, що пацієнти, у яких ніколи не питали їхньої думки, намагаються ідеалізувати реальний стан речей.
    Тому, отримавши гарні результати перших опитувань, потрібно зосередитися на тому, як ці показники втримати на такому ж рівні. Адже приклад деяких європейських країн демонструє тенденцію до поступового зниження рівня задоволеності пацієнтів. Пацієнти швидко звикають до певного рівня медичної допомоги та сервісу і очікують більшого. Тільки постійний діалог з ними може забезпечити баланс між очікуваннями і реальною взаємодією з лікарем та іншими співробітниками закладу.

6 найбільш відомих і поширених інструментів отримання зворотнього зв’язку від пацієнтів

  1. Опитувальник задоволеності консультацією (Consultation Satisfaction Questionnaire — CSQ та SSQ), розроблений Бейкером у 1990 р. Він вміщує 18 пунктів (оцінювальних питань), які представляють кількісну оцінку задоволеності пацієнта від конкретного візиту до конкретного лікаря.
  2. Оцінка загальної практики (сімейної медицини) пацієнтами з хронічними хворобами (Chronically Ill Patients Evaluate General Practice — CEP), розроблена Венсінгом зі співавторами у 1998 р. Опитувальник складається із 51 пункту та поєднує і персональну оцінку конкретного лікаря, і організаційні аспекти діяльності закладу.
  3. Опитувальник для оцінки загальної практики (General Practice Assessment Questionnaire, стара назва GPAS зараз — GPAQ), розроблений спочатку Бостонським інститутом здоров’я та потім удосконалений Кембриджським університетом. Складається з 53 пунктів для оцінки 5 сфер медичної допомоги.
  4. Інструмент EUROPEP (Patient Evaluations of General Practice), розроблений у 1995 р. міжнародним консорціумом дослідників і лікарів сімейної медицини. На сьогодні використовується версія 2006 р., яка вміщує 23 пункти анкети оцінки в 5 вимірах медичної допомоги.
  5. Опитувальник для удосконалення загальної практики (Improving Practice Questionnaire — IPQ) розроблено у співпраці британськими та австралійськими фахівцями. Містить 27 пунктів анкети і охоплює оцінку навичок лікаря щодо міжособистісної взаємодії (Doctor’s Interpersonal Skills Questionnaire) та організаційні аспекти закладу.
  6. Оцінку надавача медичних послуг (Provider-Specific Survey — PSS) розроблено Нельсоном (США) у 2004 р. Інструмент містить 34 пункти шкали, що поєднують конкретні оцінки 5 аспектів медичної допомоги.

Який з цих опитувальників є найоптимальнішим для України? Адже це нові інструменти для управління закладами, а у наших пацієнтів відсутній досвід оцінки діяльності лікарів первинної ланки у такий спосіб.

На думку старшого радника, керівника напрямку надання послуг в охороні здоров’я Проекту USAID «Підтримка реформи охорони здоров’я» Владислава Одринського, спочатку варто орієнтуватися на найменш складні і більш зрозумілі інструменти. Якими, власне, є Бейкеровський опитувальник задоволеності консультацією та інструмент EUROPEP.

Переваги інструменту EUROPEP

Серед переваг інструменту EUROPEP є те, що він не прив’язаний до конкретної консультації і дозволяє оцінювати і лікаря, і центр первинної медико-санітарної допомоги за останні 12 міс. Цей опитувальник є стандартизованим інструментом оцінки, перекладеним більшістю європейських мов і поширеним у 20 країнах Європи. У деяких країнах він використовується в електронному кабінеті пацієнта. Результати таких стандартизованих опитувань доступні в різних виданнях і їх можна брати для порівняння з опитуваннями, які проводяться серед українських пацієнтів. Кількість останніх буде збільшуватися (наразі формується така база), що дозволятиме порівнювати діяльність різних закладів первинної допомоги і удосконалювати їх пацієнтоорієнтованість.

Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.

Пресслужба «Українського медичного часопису»
за матеріалами facebook.com/nszu.ukr