В умовах триваючої медичної реформи система охорони здоров’я переходить на новий вид фінансування. Усі виплати закладам-партнерам Національна служба здоров’я України (НСЗУ) здійснює на основі поданих звітів. Обсяг виплат залежить від віку та кількості пацієнтів, яких обслуговує той чи інший заклад охорони здоров’я.
Юридичним підтвердженням обслуговування пацієнта у певного лікаря в певному закладі первинної медичної допомоги є подана декларація. Це документ, який підтверджує факт вільного вибору пацієнтом свого лікаря. Важливо, що декларація потрібна для того, щоб держава знала, куди спрямувати кошти за обслуговування пацієнта. НСЗУ може заплатити лише за декларацію, подану з дотриманням усіх правил. Порядок вибору лікаря первинної медичної допомоги та форму декларації затверджує наказ Міністерства охорони здоров’я (МОЗ) України № 503.
Нагадуємо основні правила оформлення декларації лікарем первинної ланки або уповноваженою особою закладу первинної медичної допомоги.
- Форму декларації про вибір лікаря, який надає первинну медичну допомогу, затверджено наказом МОЗ України від 19.03.2018 р. № 503. Будь-які інші форми не є чинними!
- Лікар заповнює декларацію в електронній формі через систему eHealth. Але обов’язково має роздрукувати декларацію та надати пацієнту (його законному представнику) для перевірки даних. Варто нагадати пацієнту про уважність при перевірці коректності внесених даних.
- Якщо декларація не містить помилок, пацієнт підписує два примірники. У свою чергу лікар проставляє на них відмітку з датою отримання такої декларації надавачем первинної медичної допомоги та повертає один примірник пацієнту (його законному представнику). Інший примірник декларації залишається у медичному закладі. У разі виявлення розбіжностей в даних пацієнт має повідомити про це лікаря, який відразу виправляє помилки в декларації в електронній формі та повторно роздруковує її.
- Після подання пацієнтом декларації лікар (або уповноважена особа закладу первинної медичної допомоги) надсилає декларацію у встановленому законодавством порядку до електронної системи охорони здоров’я.
- Декларація заповнюється українською мовою, за винятком пунктів, що потребують використання літер латинської абетки та спеціальних символів.
- Надавач первинної медичної допомоги зобов’язаний зберігати свій примірник декларації, підписаний пацієнтом (його законним представником), протягом трьох років з дня припинення (анулювання) такої декларації.
НСЗУ має дбати про достовірність та актуальність даних в електронній системі охорони здоров’я та постійно вживати заходів щодо їх верифікації. Адже актуальні дані — запорука цільового та ефективного використання бюджетних коштів та справедливої оплати закладам охорони здоров’я за надані послуги за договором. Одним із важливих процесів є верифікація інформації в системі про померлих пацієнтів. Це відбувається на основі офіційних даних з Державного реєстру актів цивільного стану громадян (ДРАЦСГ).
Верифікація та деактивація в системі даних про померлих відбувається за наступним алгоритмом:
– регулярне отримання офіційних даних з ДРАЦСГ;
– проведення автоматичної стандартизації реквізитів обох реєстрів — ДРАЦСГ та реєстру пацієнтів електронної системи охорони здоров’я. Тобто всі записи, які порівнюють у НСЗУ, спочатку приводять до єдиного формату (однаковий регістр літер, використання тільки кирилиці тощо);
– запуск автоматизованого алгоритму для порівняння даних: запису в реєстрі пацієнтів електронної системи охорони здоров’я та запису в ДРАЦСГ. Порівняння здійснюється за усіма позиціями: П.І.Б., номер РНОКПП, паспорта, свідоцтва про народження, дата та місце народження, адреса проживання користувача. За результатом порівняння алгоритм визначає, належать дані одній особі чи різним. І присвоює записам певний ступінь відповідності;
– записи з високим ступенем відповідності автоматично деактивуються. Записи з меншим ступенем (неповні дані, зміна реквізитів та ін.) додатково переглядаються і опрацьовуються спеціалістами НСЗУ. Якщо додатковий аналіз підтверджує, що дані в електронній системі охорони здоров’я належать особі, яка згідно з даними ДРАЦСГ є померлою, такі дані деактивуються в системі.
Чому можуть виникати ситуації, коли деактивується запис про живого пацієнта? Одна з причин — наявність певного відсотка неточностей в даних ДРАЦСГ. НСЗУ разом з Міністерством юстиції України ведуть роботу з удосконалення процесів внесення даних до реєстру ДРАЦСГ.
Ще одна причина деактивації даних про живого пацієнта — некоректне або неповне внесення лікарем даних в систему при заповненні декларації: наприклад, зазначення однакового номера документа, що посвідчує особу, для кількох осіб; некоректне зазначення номера та серії свідоцтва про народження дитини та номера РНОКПП і т.п. Щоб уникнути таких ситуацій, НСЗУ закликає всіх користувачів електронної системи охорони здоров’я відповідально ставитися до внесення даних в систему, а пацієнтів — уважно перевіряти внесені лікарем дані перед підписанням декларації. У разі виявлення декларацій з некоректними даними — переукладати декларації та вказувати при цьому вірні дані.
Долучайтеся до нас у Viber-спільноті, Telegram-каналі, Instagram, на сторінці Facebook, а також Twitter, щоб першими отримувати найсвіжіші та найактуальніші новини зі світу медицини.
Прес-служба «Українського медичного часопису»
за матеріалами nszu.gov.ua, ddr.minjust.gov.ua, moz.gov.ua