Як повідомляло наше видання, на сьогодні ані населення, ані лікарі не задоволені рівнем надання медичної допомоги в Україні.
Основними проблемами, з якими стикаються наші громадяни при отриманні та наданні медичної допомоги є:
- незадовільний стан матеріально-технічної бази більшості медичних закладів;
- питома вага закладів первинної медико-санітарної допомоги, оснащених загальномедичним обладнанням, становить від 10% — фельдшерсько-акушерські пункти (ФАП) до 42% — лікарські амбулаторії у містах;
- термін експлуатації будівель первинної медико-санітарної допомоги від 26 до 50 років становить 51%, понад 50 років — 23%;
- дефіцит кадрів: на сьогодні не вистачає 50 тис. лікарів;
- нестача фінансів та їх нераціональне використання.
Надання медичної допомоги в Україні потребує кардинальних змін. І початок таким змінам покладено з прийняттям двох законопроектів — «Про внесення змін до Основ законодавства про охорону здоров’я України» і «Про порядок проведення реформування системи охорони здоров’я у Вінницькій, Дніпропетровській, Донецькій областях та місті Києві», які були прийнятті 7 липня 2011 р. на сесії Верховної Ради України.
Цими законами передбачається розмежування рівнів надання медичної допомоги пацієнту на первинний, вторинний (спеціалізований), третинний (високоспеціалізований), екстрену та паліативну медичну допомогу.
На сьогодні переважна частина первинної медичної допомоги розподілена між різними медичними закладами, і лікарі первинної допомоги практично не впливають на медичний маршрут пацієнта. Внаслідок цього у багатьох випадках рівень отриманої медичної допомоги не відповідає тяжкості стану пацієнта і перебігу захворювання, і є нераціональним як щодо отриманої допомоги, так і щодо витрат.
Пріоритетним напрямком реформування є розвиток первинної допомоги, якої потребує 70% населення, та екстреної медичної допомоги.
У регіонах проводиться послідовна робота зі створення Центрів первинної медико-санітарної допомоги (далі — Центри ПМСД). Для цього необхідно закінчити передачу ФАПів, сільських лікарських амбулаторій на районний рівень, провести з органами місцевої влади підготовчу роботу щодо відкриття таких Центрів ПМСД. Ця робота має проводитися зважено, щоб забезпечити населення первинною медичною допомогою, не роздуваючи управлінські кадри.
На сьогодні в пілотних регіонах вже проведена певна робота щодо розвитку первинної медичної допомоги.
У Вінницькій області створені Центри ПМСД як самостійні юридичні особи, а у 4 районах області Центри ПМСД функціонують як структурні підрозділи центральних районних лікарень.
У Дніпропетровській області відкрито 20 закладів сімейної медицини, функціонує 228 закладів загальної практики-сімейної медицини. У сільській місцевості — 187, у тому числі самостійних амбулаторій сімейної медицини — 151. Загалом у регіоні реорганізовано 41 малопотужний заклад.
У Донецькій області проведена централізація коштів територіальних громад шляхом передачі фінансування ФАП та фельдшерських пунктів, лікарських амбулаторій та дільничних лікарень із сільських/селищних бюджетів до районних/міських бюджетів.
У місті Києві у 7 амбулаторно-поліклінічних закладах Дарницького району та 7 амбулаторно-поліклінічних закладах Дніпровського району здійснено організаційні заходи щодо розмежування в межах однієї юридичної особи первинної та вторинної амбулаторно-поліклінічної допомоги.
Водночас робота спрямована на підготовку/перепідготовку медичних кадрів для первинної ланки, адже сьогодні в галузі працює всього 8 тис. лікарів загальної практики — сімейних лікарів при розрахунковій потребі в майже 33 тис. фізичних осіб. Потреба у перепідготовці терапевтів дільничних і педіатрів дільничних становить понад 13 тис. осіб, крім того необхідно підготувати 11,6 тис. лікарів загальної практики — сімейних лікарів.
Пріоритетним має стати і матеріально-технічне, в тому числі інформаційне забезпечення лікарів первинної ланки. Адже розвиток ПМСД у сучасних умовах неможливий без широкого запровадження сучасних інформаційних технологій у практичну діяльність сімейного лікаря. На сьогодні лише у кожному третьому закладі первинної медицини є принаймні один персональний комп’ютер.
Наступним крок у пілотних регіонах буде:
- оптимізація закладів, що надають спеціалізовану допомогу;
- створення Центрів екстреної медичної допомоги;
- спеціалізація стаціонарних закладів відповідно до потреб населення, а також інтенсивності та профілю надання медичної допомоги, створення госпітальних округів.
За матеріалами прес-центру МОЗ України
За матеріалами прес-центру МОЗ України